پنجشنبه 1 تير 1396 - 16:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

اثري جديد و همراه با نوآوري

 

گزارشي از چگونگي اجراي اپراي «حافظ»


بهروز غريب پور، کارگردان نمايش هاي عروسکي گفت: در اپراي «عاشورا» و «مولوي» بسياري از خوانندگان گمنام بوده و کشف شدند و در اپراي «حافظ» نيز يک فهرست بلند بالا از خوانندگان مستعد را به جامعه موسيقي ايران معرفي مي‌کنيم.

 بهروز غريب‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در خصوص بخش موسيقي و انتخاب خوانندگان آثار عروسکي خود گفت: آهنگساز بايد ساختار موسيقيايي اثر را به صورت کامل ارائه دهد و در واقع متن آهنگساز نقشه راه او است، بنابراين معمولاً خوانندگان را به همراه آهنگساز اثر انتخاب مي‌کنيم.

وي تصريح کرد: بهزاد عبدي از اپراي «عاشورا» به بعد همکاري خود را با من آغاز کرد و از نتيجه کارش فوق‌العاده راضي هستم اما اپراي «حافظ» حکايت ديگري داشت و به همين خاطر از 20 آبان ماه سال گذشته با آقاي پورخلجي کار مي‌کنم. من بايد آهنگسازي را انتخاب مي‌کردم که در ايران باشد و اينکه علايق عميقي و نگاه خلاقانه به اثر داشته باشد.

اين کارگردان تئاتر با اشاره به اينکه در اپراي «حافظ» تصميم به تغيير آهنگساز گرفته است، گفت: اين تغيير براي دست‌يابي به ايده‌ام بود زيرا بهزاد عبدي در ايران زندگي نمي‌کرد و ما هر هفته بايد جلسه‌اي را برگزار مي‌کرديم.

غريب‌پور در خصوص نحوه انتخاب امير پور خلجي، بيان داشت: انتخاب پورخلجي براساس شنيدن آثارش بود، پارتي تور او را که براي ارکستر وين فرستادم. در همان ابتداي راه پذيرفتند که پورخلجي اجراهاي زنده در وين داشته باشد.

کارگردان اپراي «مولوي» به کشف استعدادها در زمينه خوانندگي و آهنگسازي اشاره کرد و افزود: در اپراي «عاشورا» و «مولوي» بسياري از خوانندگان گمنام بودند و در «حافظ» يک فهرست بلند بالا از خوانندگان مستعد را به جامعه موسيقي ايران معرفي مي‌کنيم.

به گفته غريب‌پور در زمينه‌هاي مختلف توليد آثار ما اتفاقاتي رخ مي‌دهد که بايد در دانشگاه‌ها انجام پذيرد ولي خوشبختانه «مکتب آران» يک جامعيتي دارد که اين مسائل را بدون اينکه در شرح وظايفش لحاظ شده باشد، انجام مي‌دهد.

وي در رابطه با خوانندگان اپراي «حافظ » چنين گفت: در اپراي «حافظ» نقش اول را عليرضا قرباني خواهد خواند و ساير خوانندگان هنوز در حال تست گرفتن هستند.

غريب‌پور خاطرنشان کرد: به دليل سکونت بهزاد عبدي در اوکراين ضبط موسيقي آثار قبلي نيز آنجا صورت مي‌گرفت اما اين بار تصميم اين بود که همه چيز در مورد موسيقي را تغيير بدهم زيرا وقتي نوازندگان دائماً ثابت باشند، يکنواختي ايجاد مي‌شود. من حتي در توليد عروسک‌ها نيز اگر تنوع و حرکت خلاقانه در درون آثارمان به کار نبريم دچار مشکلات عديده‌اي مي‌شويم و تبديل به همان گروه «سالزبورگ» خواهيم شد.

درباره بهروز غريب پور:

متولد : 1329 ، سنندج

تحصيلات : فارغ التحصيل رشته هنرهاي نمايشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران  و آكادمي هنرهاي دراماتيك رم ، ايتاليا

شروع فعاليت : نخستين تجربه كارگرداني او نمايش منظوم آرش كمانگير بود. وي در زمينه تاتر عروسکي، نويسندگي، ترجمه وكارگرداني فعاليت مي كند. او نمايشهاي كوراوغلوي چنلي بل ، جنگ كور، هر چيز به جاي خويش نيكوست ، بابابزرگ و ترب، شش جوجه كلاغ ويك روباه ، كاراگاه 2 وميكي و كاراگاه 2 را براي كودكان به روي صحنه برده است.

غريب پور تاتر تلويزيوني در خمره را براي كودكان كار كرده است. همچنين نمايشنامه هاي كچل كفترباز ، كوراوغلوي چنلي بل ، جنگ كور را كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان وپيشي خيس مي شي ، پيشي گم مي شي ، پيشي رو ميشي ، هيولاي تاناها ، خانه خوشبو ، مورچه وساعت بزرگ و ... از وي منتشر شده است.

 از سال 1358 تا 1369 به عنوان سرپرست ومدير مركز توليد تاتر وتاتر عروسكي ومدير منطقه اصفهان در كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان واز سال 1370- 1373 به عنوان مشاور فرهنگي شهردار تهران ومدير عامل فرهنگسراي بهمن مشغول كار بوده است. وي نايب رئيس يونيماي ايران است.

برخي از اپراهاي عروسکي که او به صحنه برده است عبارتند از: نگارش، کارگرداني، طراحي صحنه و نور در نمايش اپراي عروسکي رستم و سهراب؛ تهران، تالار فردوسي؛ 1382-اجراي اپراي مکبث در 1386-نگارش، کارگرداني، طراحي صحنه و نور در نمايش اپراي عروسکي عاشورا تهران، تالارفردوسي؛1388 و...

 

 

چهارشنبه 27 مهر 1390 - 9:59


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری