سه‌شنبه 6 فروردين 1398 - 0:16
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

زماني براي مرغ دريايي بودن

 

زماني براي مرغ دريايي بودن – كارگاه نمايشنامه ‌نويسي ( 2 )

نويسنده : حامد امان پور قرائي

 تيراژ : 3000 نسخه

ناشر : توس‌گستر – حوزه هنري خراسان رضوي

 

حامد امان پور قرائي ؛ نويسنده نمايشنامه « زماني براي مرغ دريايي بودن » متولد خرداد ماه 1360 است . از امان پور قرائي تاكنون نمايشنامه‌هاي چمداني پر از رز ، زنبور مرده ( مشترك با صحرا رمضانيان ) ، دويدن در شيب ملايم ( مشترك با علي حاتمي نژاد ) ، ابهريا ، آنان كه گذشته را به خاطر نمي‌آورند ، آگرانديسمان ، حفره‌ي روباه ، زنده جاري مجلس چشم به راهي گودو به نقل از راويان وطني اندر احوالات عبث‌نمايي ( مشترك با صحرا رمضانيان – علي  حاتمي نژاد – رئوف دشتي ) منتشر شده است .

رضا صابري در مقدمه كتاب حاضر بيان مي‌كند كه ما از همان آغاز با موضوع نمايشنامه و نمايشنامه نويسي در چارچوب تلاش‌هاي فرهنگي كشورمان بيگانه بوديم ! روشنفكران ،‌ صاحبان علم و عمل براي بيان مقصودها ،‌ باورها ، و بيانيه‌هاي فلسفي و عملي خود يا نمايشنامه را نمي‌شناختند و به قابليت‌ها و ظرفيت هاي اين ابرپديده ابرانساني و هنري پي نبرده بودند و يا آن را سخيف و شرك آلود مي‌شمردند . به اين ترتيب قرن‌ها نمايش‌نامه در محاق زمان گم شد و از خاطره‌ها گريخت . صابري ادامه مي‌دهد كه غرب به سرعت از تجربه‌هاي نوين خود عبور كرده و تجربه‌هاي نوين‌تري را پيش روي دارد . وي يادآور مي‌شود كه چند جوان برومند و روشنفكر ايراني بناي عظيم نمايش‌نامه‌نويسي ايراني در دهه 30 پي مي‌ريزند ؛ بدون اينكه غرب را ديده و يا از پشت نيمكت‌هاي دانشگاه ظهور كرده باشند .چرخه نمايشنامه نويسي توسط اين چند تن به حركت در مي‌آيد و همچنان تا به امروز ادامه دارد . رضا صابري تاكيد مي‌كند كه با اين وصف در حسرتيم كه چرا و چگونه هنوز نتوانسته‌ايم قدمي ميان قدم‌ها برآوريم . صابري ، علي حاتمي‌نژاد ، سيدجواد اشكذري ، رئوف دشتي ،‌حامد امان‌پور و صحرا رمضانيان را نام‌هايي آشنا معرفي مي‌كند كه به كرات تماشاگر آثار آنان بوده است . وي در پايان مقدمه خود مي‌افزايد كه به اين ترتيب آثاري كه پيش روي خوانندگان در مجموعه كارگاه نمايشنامه نويسي قرار مي‌گيرد برآمده از يك انديشه جمعي است و آثاري كه از درون يك جمع جوان بتراود ، با همه نقص‌ ومكث‌هايش به يادگار و ماندگار مي‌ماند . رضا صابري تئاتر ايران را تئاتري مي‌داند كه از فقر متن مي‌رنجد و مي‌بايست به داد تئاتر رنجور ايران رسيد .

رضا آذرخشي ، مسيو اموگانف ، مادام سيرانوش ، عماد آشفته ، حبيب اژدري ، عباس حيدري ، مريم گرجي ، جمشيد حكمي ، نينا زارچنايا و همچنين علي‌اكبرخان طاهباز شخصيت‌هاي نمايشنامه « زماني براي مرغ دريايي بودن» مي‌باشند . در پرده يكم نمايشنامه در تئاتر شير و خورشيد ؛ اسفندماه 1299 خورشيدي امواج راديو مي‌آيند و سپس گم، مي‌روند . جمشيد حكمي سخت مشغول راديوست ، آن‌سوتر حبيب اژدري ، عباس حكمي و مسيو اوگانف دور هم حلقه‌زده‌اند ، گويي در انتظارند . اين همه در اتاق مدير تئاتر شكل مي‌گيرد .

در بخشي از پرده دوازدهم نمايشنامه « زماني براي مرغ دريايي بودن » مي‌خوانيم :

" – حبيب اژدري : مريم گرجي به چي فكر مي‌كنه ؟

مريم گرجي : اوه دكتر ! شماييد ؟! ... كي اومديد ؟!

حبيب اژدري : خيلي وقته ...

مريم گرجي : متوجه نشدم .

حبيب اژدري : فهميدنش كار سختي نيست ... خيره شدي به خودت تو آيينه ، نمي‌خواستم خلوتت رو به هم بزنم.

مريم گرجي : هميشه از آينه ترسيدم ... تو آينه به خودم خيره شده بودم ... يهو خودمو نشناختم ‌،‌ انگاري يه غريبه اون تو بود ... ترسيدم .

حبيب اژدري : يه وقتايي مي‌شه كه براي خودمون هم غريبه مي‌شيم . من اسمشو مي‌ذارم وقتاي تنهايي ... اونجايي كه دست خودت رو مي‌گيري و تو دالوناي پرپيچ و خم ذهن سير مي‌كني و يهو مي‌بيني خودت رو هم گم كردي ...

نمايشنامه « زماني براي مرغ دريايي بودن » نوشته حامد امان پور قرائي با تيراژ 3000 نسخه و با قيمت 1500 تومان توسط نشر توس گستر – حوزه هنري استان خراسان رضوي منتشر شده است .

 

 

شنبه 23 مهر 1390 - 11:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری