سه‌شنبه 2 بهمن 1397 - 4:31
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

كنار

 

كنار – كارگاه نمايشنامه‌نويسي ( 4 )

نويسنده : رئوف دشتي

 تيراژ : 3000 نسخه

ناشر : توس‌گستر – حوزه هنري خراسان رضوي

 

رئوف دشتي ؛ نويسنده نمايشنامه « كنار » متولد 1363 اهواز و ليسانس نقاشي و همچنين عضو كانون نمايشنامه‌نويسان خانه تتائر است  . تكيه بر باد  رطوبت ، پر از برگ ، پر از پرنده  ، مردان هميشه باز مي‌گردند و مرخصي براي چند روز از جمله نمايشنامه‌هايي هستند كه توسط دشتي نگاشته شده است .

رضا صابري در مقدمه كتاب حاضر بيان مي‌كند كه ما از همان آغاز با موضوع نمايشنامه و نمايشنامه نويسي در چارچوب تلاش‌هاي فرهنگي كشورمان بيگانه بوديم ! روشنفكران ،‌ صاحبان علم و عمل براي بيان مقصودها ،‌ باورها ، و بيانيه‌هاي فلسفي و عملي خود يا نمايشنامه را نمي‌شناختند و به قابليت‌ها و ظرفيت هاي اين ابرپديده ابرانساني و هنري پي نبرده بودند و يا آن را سخيف و شرك آلود مي‌شمردند . به اين ترتيب قرن‌ها نمايش‌نامه در محاق زمان گم شد و از خاطره‌ها گريخت . صابري ادامه مي‌دهد كه غرب به سرعت از تجربه‌هاي نوين خود عبور كرده و تجربه‌هاي نوين‌تري را پيش روي دارد . وي يادآور مي‌شود كه چند جوان برومند و روشنفكر ايراني بناي عظيم نمايش‌نامه‌نويسي ايراني در دهه 30 را پي مي‌ريزند ؛ بدون اينكه غرب را ديده و يا از پشت نيمكت‌هاي دانشگاه ظهور كرده باشند . چرخه نمايشنامه نويسي توسط اين چند تن به حركت در مي‌آيد و همچنان تا به امروز ادامه دارد . رضا صابري تاكيد مي‌كند كه با اين وصف در حسرتيم كه چرا و چگونه هنوز نتوانسته‌ايم قدمي ميان قدم‌ها برآوريم . صابري ، علي حاتمي‌نژاد ، سيدجواد اشكذري ، رئوف دشتي ، ‌حامد امان‌پور و صحرا رمضانيان را نام‌هايي آشنا معرفي مي‌كند كه به كرات تماشاگر آثار آنان بوده است . وي در پايان مقدمه خود مي‌افزايد كه به اين ترتيب آثاري كه پيش روي خوانندگان در مجموعه كارگاه نمايشنامه نويسي قرار مي‌گيرد برآمده از يك انديشه جمعي است و آثاري كه از درون يك جمع جوان بتراود ، با همه نقص‌ ومكث‌هايش به يادگار و ماندگار مي‌ماند . رضا صابري تئاتر ايران را تئاتري مي‌داند كه از فقر متن مي‌رنجد و مي‌بايست به داد تئاتر رنجور ايران رسيد .

نويسنده كتاب در ابتداي اثر خود بيان مي‌كند كه اين متن مي‌تواند تنها ماده خامي براي حس شاعرانه و يا قريحه‌اي ضد واقع گرا براي تصاوير روياي كارگردان باشد . رئوف دشتي تاكيد مي‌كند از هرگونه يورش خلاقانه‌اي بر نوشتار خود استقبال مي‌كند . بهرام كاشف ؛  جواني در آستانه 30 سالگي ، شريفه ؛ زني درشت‌اندام ، تقريبا ً 40 ساله ، اما زادرويان دختر ريزنقش ارمني ، 17 ساله ، ناهيد ؛ زني 25 ساله ، با صلابت و محكم و همچنين مهتاب ؛ دختر ي 19 ساله و سبزه رو شخصيت‌هاي اصلي اين نمايشنامه هستند .

صحنه ابتدايي نمايشنامه « كنار » از توصيف محيط بيرون يك كافه رستوران در خرمشهر شروع مي‌شود . كافه‌اي كه هر چيزي مي‌تواند در آنجا ديده شود ،‌ چرا كه بيشتر به يك خرابه شبيه است . گويي پيشترها انفجارها اين كافه‌ي محلي را در هم كوبيده است . ميزها ، صندلي‌ها ، تابلوهاي تبليغاتي پپسي و حتي چيزهاي عجيب‌‌تر هم همين وضعيت را دارند . در انتها چهار در چوبي قديمي ديده مي‌شود كه به درون كافه راه پيدا مي‌كند . ممكن است تنها قابي از در باقي مانده باشد يا حتي پارچه‌اي رنگارنگ كه فضا را تفكيك كند . درجايي از اين حياط ، درخت سبز كناري سر به آسمان كشيده است . اين درخت تنها يادگار زنده كافه « اكسين » است .

در بخشي از اين نمايشنامه مي‌خوانيم :

..: يه امامزاده بي‌نشون .

...: خرابش كردن . گفتن همش خرافه است. خياله ...

..: ولي جرئت نكردن به درخت دست بزنن .

...: قديمي‌ها مي‌گفتن كه كنار خواهرشه .

...: خواهر امامزاده

پيرزن‌ها حاجت مي‌گرفتن .  دخيل مي‌بستن به شاخه‌هاش.

...: اينجا كسي به كنار كاري نداره . مي‌گن جاش تو جهنمه هر كي قطع كنه درختو .

... : شايد تو پوسته زمخت اين درخت يه زن خوابيده ...

نمايشنامه « كنار » نوشته رئوف دشتي با تيراژ 3000 نسخه و با قيمت 1500 تومان توسط نشر توس گستر – حوزه هنري استان خراسان رضوي منتشر شده است .

 

 

 

شنبه 23 مهر 1390 - 11:4


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری