سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 0:21
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

شيما حسن زاده

 

حکمت الهي، مفهوم نهاني ها و هماني هاست

 


« بين هنر و دين اسلام پيوند وسيع و عميقي وجود دارد که اين دين همان اسلام ناب محمدي است.» اين گفته­هاي حجت الاسلام سيد محمد قائم مقامي است که در نشست حکمت و هنر حوزه هنري گفته شد. حجت الاسلام سيد محمد قائم مقامي در اين نشست با بيان اين مطلب افزود: در اين تعريف 2 مبناي فلسفي حکمتي وجود دارد که جدا از تعاريف فلسفه­هاي مختلف است که ما به آن مي­پردازيم. وي مبناي فلسفي مفهوم گرا و واقع گرا را از تعاريف موجود در فلسفه حکمت و هنر دانست و گفت: از طريق مبناي فلسفي مفهوم گرا مي­توانيم سيري در حقايق و معارف داشته باشيم. او گفت: يک نوع فلسفه ديگر هم وجود دارد که واقع گراست و با حکمت­هائي که مصداق بيروني و عيني دارد در ارتباط است و از اين طريق مي­توان آنرا تحليل و بررسي کرد.

حجت الاسلام قائم مقامي افزود: يک سري از فلسفه­ ها که معمولاً به فلسفه قديم برمي­گردد بيشتر نگاهش به مفهوم و سير مفهومي آن است. اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخي براي کشف درست حکمت و هنر در الفاظ سير مي­کنند تا به نتيجه برسند اما نمي­توان به طور يقين گفت که اين نتايج درست و کامل باشد. وي با اشاره به واکنش دنياي غرب نسبت به کشف حقايق و سير و سلوک يا همان متافيزيک افزود: دنياي غرب با اين مفهوم­ها و سير و سلوک مخالف و معتقد است متافيزيک جنبه علمي ندارد و با واقعيت در تناقض است. به گفته وي در برخي از اين بررسي­ها و کنکاش­ها عقل بدون دستور گرفتن خود به دنبال حقايق مي­رود اما در برخي از موارد چون نمي­تواند به مفاهيم و الفاظ برسد منصرف مي­شود.

حجتالاسلام قائم مقامي با اشاره به ديدگاه پيامبران و امامان در اين خصوص گفت: اين بزرگان نيز در بسياري از موارد عنوان کرده­اند که جست و جو در عالم غيب منجر به تشبيه­سازي مي­شود و بايد از آن دوري کرد. وي تأکيد کرد: گرايش حکمت الهي در زير سايه وحي و تعاليم اهل بيت شکل مي­گيرد و واقعيت نيز همين است که عقل مي­تواند در حقايق سير کند اما راهکار دارد. اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين که سير فقط در مفاهيم نيست افزود: معتقديم حقايق غيبي واقعيت­هاي عيني دارند. اما وقتي وارد آن مي­شويم نمي­توانيم به درک درستي از آن برسيم. وي در ادامه دو پديده دانائي و دوست داشتن را دو جنبه جدا نشدني از انسان دانست و افزود: انسان به جائي مي­رسد که دانائي را عين دوست داشتن و دوست داشتن را در دانائي مي­بيند و اين دو اتحاد صادقي دارند.

حجت الاسلام قائم مقامي گفت: گرايش حکمت الهي بر اين است که هنر و دين اگر قرار باشد در دستگاه فلسفه و مفهوم آن قرار گيرد نمي­توان آنرا در يک مبحث گنجاند. وي يادآور شد: هرقدر در حکمت الهي جست و جو و کنکاش کنيم با دو مفهوم (هماني­ها) و (نهاني­ها) روبرو مي­شويم. به گفته اين استاد دانشگاه هنر از مقوله­هايي­ست که بي­شمار است و در تعريف ديگري نوعي ظهور و بروز است.            

 

چهارشنبه 20 مهر 1390 - 10:47


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری