چهارشنبه 7 تير 1396 - 3:2
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

مونا ناصرپور

 

پنجمين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال به روايت تبيان

 

بنر تبليغاتي آبي رنگ، بالاي در ورودي نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال و اضافه شدن کلمه بين‌المللي به اين نمايشگاه نظرتان را جلب مي‌کند. وارد نمايشگاه مي‌شويد و با همان اتوبوس‌هاي ويژه که براي بازديدکنندگان در نظر گرفته شده خود را به در اصلي مصلاي تهران که غرفه‌ها در آن قرار دارد، مي‌رسانيد.

 رفت و آمد نسبتاً چشمگير مردم در محوطه بيروني نشان مي‌دهد که پنجمين دور از اين نمايشگاه با استقبال خوبي روبه‌رو است. اما اگر کمي دقيق‌تر شويد و به حرف‌هاي افرادي که با نايلون‌هاي تبليغاتي مختلف از در نمايشگاه خارج مي‌شوند گوش دهيد، متوجه مي‌شويد که اين نمايشگاه براي آنها محتواي جالبي به همراه نداشته و اکثر آنها تنها براي تفريح و گذراندن وقت از اين نمايشگاه بازديد کرده‌اند.

بازديدکنندگان پيش از ورود به نمايشگاه، بعد از ايستادن در صف و ارائه كارت ملي مي‌توانند بن‌هاي خريد هفت هزار توماني را از غرفه بانک عامل مستقر در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال دريافت کنند.وارد نمايشگاه مي‌شويد همان حجم جمعيت در فضاي بيرون، در داخل شبستان مصلا هم ديده مي‌شود. جمعيتي از بالا به پايين مي‌روند و با نگاهي گذرا از يک غرفه به غرفه ديگر در حرکت‌هستند. اکثر آنها در غرفه‌هاي مختلف به دنبال نوآوري‌هايي هستند كه شايد بتوانند آنها را در زمينه‌هاي مختلف و با توجه به علايق و سلايق خود تهيه و استفاده كنند؛ که مي توان گفت بيشتر آن‌ها نمي‌توانند آنچه را مي‌خواهند پيدا کنند. اما اين جمعيت ناراضي هم نيستند؛ چرا که حداقل اگر نتوانسته‌اند به آنچه که مي‌خواستند برسند لااقل توانسته‌اند از اينترنت رايگان داخل برخي غرفه‌ها استفاده کنند يا نرم‌افزارهاي قفل شکسته‌اي را با قيمت بسيار پايين خريداري کنند.

 

غرفه‌هاي قرآني - ديجيتالي

 گام اول را که به شبستان مصلي، جايي که غرفه‌هاي مختلف در آن قرار گرفته‌اند مي‌گذاريد يک چيز بيشتر از همه جلب توجه مي‌کند. آن هم غرفه‌آرايي نمايشگاه است که با هم هيچ همخواني ندارند. برخي غرفه‌ها به شکلي سنتي و با نورپردازي سبز به شکل نمايشگاه قرآن طراحي شده‌اند و برخي غرفه‌ها با گذاشتن يک دستگاه کامپيوتر يا يک ال سي دي سعي کرده‌اند غرفه‌ را با نام نمايشگاه که ديجيتالي است، همخوان کنند. در کل هر غرفه‌اي سعي کرده بود با طراحي خاص خود بازديدکنندگان را به سمت خود بکشاند. براي مثال يکي از غرفه‌ها، به شکل يک لپ تاپ بزرگ بود و به بازديدکنندگان اجازه داده بود که با آن عکس رايگان بگيرند، بيشترين جمعيت را به طرف خود جلب کرده بود.

 

غرفه‌هاي شلوغ

 هر بازديدکننده‌اي که براي اولين بار وارد فضاي اين نمايشگاه مي‌شود تنها با چند دقيقه قدم زدن در سالن‌هاي نمايشگاه متوجه مي شود که يک يا چند غرفه نسبت به ساير غرفه‌هاي نمايشگاه با استقبال بيشتري روبه‌رو شده است. از غرفه‌هاي شلوغ پنجمين دور از نمايشگاه ديجيتال مي‌توان به غرفه‌هاي پليس فتا، بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و کلاس‌هاي آموزش ساخت بازي اشاره کرد.

 پليس فتا (فضاي توليد و تبادل اطلاعات) كه به عنوان يکي از زيرمجموعه‌هاي پليس نيروي انتظامي کارش را به تازگي شروع کرده است گويا برگزاري اين نمايشگاه را بهترين فرصت براي معرفي خود به کاربران عادي ديده است. اين پليس با در اختيار گرفتن بخش نسبتا بزرگي از نمايشگاه و با برگزاري کلاس‌هاي آموزشي در زمينه مخاطرات تلفن همراه، امنيت مجازي، هک و نفوذ، اينترنت و خانواده، شبکه‌هاي اجتماعي، بازي‌هاي رايانه‌اي و.... سعي کرده بود اطلاعات دقيق و آموزش مناسبي را در اختيار کاربران قرار دهد. به گفته يکي از کارشناسان حاضر در غرفه پليس فتا، اين پليس با برگزاري اين کلاس‌هاي آموزشي و اطلاع رساني در خصوص معايب و مزاياي فناوري اطلاعات براي کاربران توانسته است قدم بزرگي در اين زمينه بردارد. وي براي صحت ادعاي خود هم به استقبال خوب مردم از اين کلاس‌ها اشاره مي‌کند. به گفته وي، بيشترين سوال‌هايي که تاکنون از کارشناسان پليس فتا در نمايشگاه شده در خصوص امنيت کارت‌هاي اعتباري، خطرهاي تلفن همراه و امنيت در فضاي مجازي است. به باور وي يکي از مشکلات اساسي کاربران اين است که هنوز نمي‌دانند اگر با مشکلي در اين زمينه فناوري اطلاعات برخورد، آيا مکاني براي رسيدگي به مشکلات و شکايات آنها وجود دارد يا خير.

 اما ديگر بخش پر بازديد پنجمين نمايشگاه رسانه ديجيتال، غرفه بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي است.

 مسوولان اين بنياد سعي کرده بودند با استفاده از عکس‌هاي جذاب از بازي‌هاي پرفروش ايراني يا قرار دادن عروسک‌هاي درون غرفه جذابيت خاصي را به اين نمايشگاه ببخشند. جواد اميري، معاونت نظارت و ارزشيابي بنياد ملي بازي رايانه‌اي در خصوص حضور اين بنياد در نمايشگاه مي‌گويد: «تنها هدف بنياد در اين نمايشگاه نشان دادن اين است که نهادي براي حمايت از توليدکنندگان بازي رايانه‌اي وجود دارد. همچنين مي‌خواهيم جايگاه اصلي توليدات داخلي را با توجه به تمام مشکلاتي که در اين حوزه وجود دارد، نشان دهيم.»

 وي در پاسخ به اين سوال که بنياد آيا دستاورد جديد را هم در اين نمايشگاه معرفي کرده است يا خير مي‌گويد: «قرار است سه بازي که در آينده نزديک وارد بازار مي‌شود، يعني صنعت نفت، گرشاسب 2، ايران 104 را به کاربران معرفي کنيم. همچنين به غير از اين بنياد اولين آموزشگاه تخصصي بازي‌هاي رايانه اي را در اين نمايشگاه معرفي کرده است که به زودي زمان دقيق برگزاري کلاس‌هاي آن اعلام مي‌شود.»

 براساس اظهارات مدير نظارت و ارزشيابي بنياد ملي بازي رايانه‌اي، استقبال کاربران از بازي‌هاي ايراني به شدت بالا بوده است، به طوري که بازي گرشاسب و مير مهنا با توجه به بودجه هزينه شده براي آن ها و همچنين نبود قانون کپي رايت به ترتيب در 150 هزار و 100 هزار نسخه به فروش رسيده‌اند.

 وي در پاسخ به اين سوال که بنياد براي حضور در چنين نمايشگاهي چه ميزان هزينه کرده است، گفت: از آنجا که بنياد يک سازمان دولتي است که هدفش حمايت از توليدکنندگان داخلي است توانسته به صورت رايگان از امکانات نمايشگاه برخوردار شود.»

 

بازار گرم کلاس‌هاي آموزش بازي

 يکي ديگر از نکات جالب اين نمايشگاه حضور کارگاه‌هاي آموزشي بود که هر کدام اين ادعا را داشتند که اولين آموزشگاه هستند که در اين زمينه در ايران فعاليت مي‌کنند. به عنوان مثال يکي از مسوولان همين آموزشگاه که با غرفه نسبت بزرگي هم در نمايشگاه حضور داشت اين ادعا را داشتند که آنها نخستين آموزشگاه ساخت بازي رايانه‌اي در خاورميانه هستند. حرف‌هايي که با باور برخي گيم سازان حاضر در نمايشگاه تنها يک ادعا است، چرا که آنها هيچ مدرکي براي اثبات خود ندارند.

 يکي از مسوولان يک غرفه آموزشگاهي در نمايشگاه معتقد بود که آنها کاربران را با استفاده از نرم‌افزارهاي بومي شده طراحي به اين باور مي‌رسانند که آنها هم مي‌توانند بازي طراحي کنند.

 وي با ابزار خرسندي اعلام کرد که غرفه اين آموزشگاه با استقبال خوبي از سوي دانش آموزان مواجه شده است. اين در حالي است که وقتي از يکي از شرکت‌کننندگان حاضر در اين کلاس آموزشي در خصوص کيفيت اين دوره‌ها سوال مي‌پرسم، وي اعلام مي‌کند که اين کلاس‌هاي نمي‌تواند نياز و خواسته‌هاي وي براي طراحي يک بازي را بر آورده کند؛ چرا که اکثر اين نرم‌افزارهاي داري کيفيت پايين و کپي شده از نسخه خارجي موجود در بازار است.

 

بر عليه قانون کپي رايت

 يکي ديگر از عجايب پنجمين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال فروش نرم‌افزارهاي قفل شکسته در قالب بسته قانوني و اصلي است.

 در واقع در حالي که وضعيت قانون کپي‌رايت در حوزه نرم‌افزار هنوز مشخص نيست و تلاش گسترده‌اي هم براي آموزش و اطلاع‌رساني در اين زمينه نمي‌شود، اين انتظار مي‌رفت که نمايشگاه با برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در اين زمينه کمي به کاربران اطلاع‌رساني کند. اما برعکس آنچه انتظار مي‌رفت يکي ديگر از غرفه‌هاي پر رونق در نمايشگاه آنهايي هستند که مي توانستيد در آن انواع نرم‌افزارهاي قفل شکسته را پيدا کنيد. نرم‌افزارهايي که کاربران بايد براي خريداري نسخه قانوني آن چند صد هزار تومان پول پرداخت مي‌کردند. اما نمايشگاه فرصتي را فراهم کرده بود تا بازديدکنندگان بتوانند با پرداخت 20 الي 35 تومان بسته‌اي کامل از نرم‌افزارهاي مورد نياز کامپيوتر و تلفن همراه را خريداري کنند.

 

غيبت سايت‌هاي بزرگ

 شايد يکي از اهداف اصلي نمايشگاه رسانه‌اي ديجيتال معرفي سايت‌هاي اينترنتي مفيد و پرکاربرد به بازديدکنندگان باشد؛ هدفي که به اعتقاد کارشناسان چندان نتوانسته است به آن برسد. چرا که دراين نمايشگاه نام هيچ سايت آشنا و بزرگي در فضاي اينترنتي ايراني ديده نمي‌شد.

 به باور کارشناسان حوزه اينترنت دسترسي به سايت‌ها براي همه مردم و در تمام ساعت روز و شب امکان‌پذير است و در واقع غرفه سايت‌ها هميشه باز است. در چنين شرايطي ديگر چه نيازي به حضور فيزيکي در غرفه‌اي است که فقط براي چند روز و در محدوده ساعت مشخصي براي بازديدکنندگان در دسترس است. در واقع تنها مزيتي که غرفه سايت‌هاي مختلف براي بازديدکنندگان داشت، استفاده از اينترنت داخل غرفه بود و اين که به پايگاه معرفي شده هم نگاهي كنند.

 

بيشتر بدانيد

 پنچمين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال در فضايي به مساحت 90 هزار مترمربع و در قالب 900 غرفه و با حضور 30 کشور خارجي، از روز 14 تا 24 مهر ماه در محل مصلاي بزرگ تهران برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه در 9 بخش مختلف از جمله: تلفن‌هاي همراه،رسانه در آينه هنر، بازي‌هاي رايانه‌اي، رسانه‌هاي برخط، جنگ نرم و... از ساعت 9 صبح الي 21 شب ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود.

 

سه‌شنبه 19 مهر 1390 - 12:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری