شنبه 29 تير 1398 - 18:37
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

رديف موسيقي ايراني براي عود

 

رديف موسيقي ايراني براي عود

نويسنده: منصور نريمان

انتشارات: سوره مهر

نوبت چاپ: اول 1390

 

كتاب حاضر روايت  استاد منصور نريمان از رديف موسيقي ملي ايران است كه مهم ترين كتاب در زمينه ي آموزش موسيقي ايراني محسوب مي شود و استاد در روايت خود از اين رديف با توجه به ويژگي هاي ساز بربط ، دستگاه ها و آوازها را در محدوده اي از ساز اجرا كرده اند كه علاوه بر ايجاد فضاي هرمونيكي بهتر، به سهولت اجرا در ارائه ي گوشه ها و حفظ توالي آنها در زمان اجرا نيز توجهي خاص شده است.

علي پژوهشگر در مقدمه ايكه بر اين كتاب نوشته آورده است: بخشي ها گروهي از هنرمندان خراساني هستند كه مردم معتقدند پروردگار هنر را به اين گروه از مردمان خود بخشيده و بيش از مردم عادي هنر را به وجودشان جاري ساخته آنها هنرمنداني هستند كه خود شعر مي گويند، آواز مي خوانند ، داستان روايت مي كنند ، نمايش داستان را اجرا مي كنند ، ساز مي نوازند و حتي خود سازشان را مي سازند. بخشي ، كسي كه خدا وجودش را با هنر مانوس ساخته و گوشه اي از كمالات خود را به او بخشيده است.

وي در ادامه مي نويسد : يكي از بخشي ها را مي توان پدر عود ايران، استاد منصور نريمان دانست كه خدا علاقه ويژه اي به او دارد و هنر در وجود اين استاد بزرگ اخلاق در موسيقي ايراني جاري ست. از هنرهايي كه خدا  به نريمان بخشيده مي توان به نوازندگي ، آهنگسازي، ساز سازي، آواز خواني، شعر، نقاشي، خطاطي و عكاسي اشاره نمود. علاوه بر اين كساني كه از نزديك با استاد خاطره اي دارند مي دانند كه بارزترين هنر نريمان انسانيت است.

پژوهشگرد در ادامه مي نويسد: استاد نريمان در طول سال ها فعاليت هنري خود علاوه بر اينكه يك تك نواز برجسته بوده اند و آثار تك نوازي بسياري از خود به يادگار گذاشته اند، در زمينه ي فعاليت آكادميك نيز بسيار پركار بوده اند.

نريمان حاصل پنجاه سال تدريس خود در هنرستان ها و دانشگاه هاي موسيقي را سال ها پيش  در قالب كتابي با عنوان « شيوه ‌بربط نوازي» منتشر كرده است كه به عنوان كتاب مرجع آموزشي تدريس مي شود. كتاب ديگر او كه سال ها بعد با نام «‌42 قطعه براي عود»  منتشر شد، شامل پيش در آمدها، چهار مضراب ها، رنگ ها و قطعات ضربي مي باشد و هر كدام از اين دو كتاب سعي در معرفي هر چه بيشتر موسيقي دستگاهي ايران به هنرجويان دارد.

اما در كتاب حاضر يعني « رديف موسيقي ايراني براي عود» علاو ه بر ارائه گوشه هاي ردبف موسيقي ايراني به سبك و شيوه ي نوازندگي بربط ، مقدمه ها، چهار مضراب ها و فرود هايي نيز به اين گوشه ها اضافه شده است.انتخاب گونه هايي از مضراب كه در سبك نوازندگي استاد نريمان شاخص هستند و چگونگي اجراي حالات موسيقي از جمله استفاده از تكيه ها

، ترتيل هاو استفاده از صداهاي واخوان باعث ايجاد گويشي خاص در اين روايت شده است كه در نت نويسي اثر با دقت فراوان به آن توجه شده و اجراي دقيق اين حالات باعث نزديك تر شدن به بيان و حالت بهتر گوشه هاي ارائه شده مي شود.

اسكندر ابراهيمي زنجاني كه با تخلص منصور نريمان شهرت دارد در پيشگفتار اين كتاب كه در سال 87  ‌آن را نوشته،آورده است « اكنون پس از گذشت بيش از  17 سال از چاپ اولين كتاب و با مشاهده ي نتيجه مثبت در چهل و پنج سال تدريس خود در مراكز آكادميك موسيقي ايران، مصمم گرديدم كتاب رديف موسيقي ايراني را با سبك و شيوه ي خاص عود نوازي خود نوشته و تقديم جامعه ي هنري و نوازندگان آن بنمايم كه اميد است مورد قبول صاحب نظران واقع گردد.

در اين كتاب به موضوعات و مباحثي همچون: سيستم كوك عود، دستگاه شور، آواز ابو عطا، آواز بيات ترك، آواز افشاري، دستگاه سه گاه،دستگاه چهار گاه ،دستگاه ماهور، دستگاه همايون، آوازاصفهان، دستگاه نوا و دستگاه راست پنجگاه پرداخته مي شود.

نويسنده كتاب با تاكيد بر اهميت شناخت عميق هفت دستگاه و متعلقات آن براي يك موسيقيدان ايراني مي نويسد:‌هرقدر تسلط هنرمند در دانايي رديف ها بيشتر باشد در آهنگسازي و خوانندگي و نوازندگي نتيجه مطلوبتر خواهد بود و چه بهتر كه هر سازي با توجه به وسعت و صدا دهندگي و قدرت نوازنده، سبك خاص خود را رعايت كند و تداوم داشته باشد.

 

 

 

دوشنبه 18 مهر 1390 - 11:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری