دوشنبه 20 آذر 1396 - 3:41
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

ندارها يک فيلم اجتماعي شهري است

 

 

گفت وگو با محمد رضا عرب کارگردان فيلم سينمايي ندارها

  

مقدمه : محمد رضا عرب بيش از يک دهه است که در حوزه ساخت مستند در سينماي ايران فعاليت مي کند و کارهايش در جشنوارههاي خارجي جوايز زيادي را به دست آورده است . محمد رضا عرب در دومين ساخته سينمايي اش به سراغ سينماي داستان گو مي رود و با پرداختن به يک داستان ساده و جمع و جور ( دزدي چند تا آدم بي پول از ثروتمندان) به روايت فيلمش مي پردازد .

 

چگونه بعد از ساخت فيلم آخرين ملکه زميني به سراغ ساخت فيلمي از جنس ندارها رفتيد ؟ 

 عليرضا طالب زاده که از دوستان نزديک من است اين فيلم نامه را نوشته بود نويسنده اي که نويسندگي مجموعه هاي صاحبدلان  و رقص پرواز و فيلم هاي مدرسه پيرمردها و عشق طاهر را در کارنامه کاريش دارد و در کارش صاحب سبک است و اعتبار خوبي در اين حوزه دارد . بعد از خواندن فيلم نامه با فضاي کلي آن ارتباط خوبي برقرار کردم و کار ساختار دراماتيکي داشت و مي شد در حين کار آن را دراماتيزه کرد و فيلم متفاوتي عرضه کرد . در کار اولم نيز به عنصر فيلم نامه تاکيد زيادي داشتيم و کار در اشل خودش اثر متفاوتي  در حوزه کشور افغانستان بود . ندارها يک فيلم اجتماعي شهري است که داستانش در يک شهر مي گذرد و شخصيتها همگي قابل باور و ملموس بودند .

 

آيا فاصله طبقاتي که در فيلم به آن مي پردازيد يک موضوع روز جامعه است ؟

 فاصله طبقاتي در تمام مقاطع زماني در جامعه وجود داشته است و فراتر از فاصله طبقاتي در فيلم نگاه کرده ايم . بحث اصلي فيلم فاصله طبقاتي نيست . بلکه بحث اين است که آدمها در يک موقعيت ناخواسته قرار مي گيرند و تصور مي کنند که مي توانند با اعمالي که انجام مي دهند جامعه را اصلاح کنند . در حالي که غافل از اصلاح خودشان هستند و خودشان را نساخته اند و کساني که اين خود سازي را انجام ندهند خيلي در کارشان موفق نخواهند بود و آدمهاي شکننده اي مي شوند و سريع دچار آسيب مي شوند . فيلم از ابتدا تا انتها مسيري را طي مي کند که قصه اي را روايت کند تا مخاطب با آن همراه  شود .

 

فيلم هم در جشنواره مورد توجه هيات داوران قرار گرفت ؟

 

 بله فيلم در شش رشته کانديداي دريافت سيمرغ بود و در دو رشته هم اين جايزه را به دست آورد .

 

آيا در ساختار فيلم به تحول آدمها در اجتماع نظر داشتيد ؟

  در فيلمم به سراغ شعار پردازي نرفتم بلکه تلاش کردم قصه اي روان و ساده را روايت درستي انجام بدهم . اگر بخواهيم خيلي واضح در باره يک مشکل اجتماعي به صورت صريحي کار کنيم مخاطب سريع عليه فيلم موضع مي گيرد . در لايه داستاني فيلم اين مسئله را طرح کردم کاري که سه شخصيت اصلي فيلم انجام مي دهند کار صحيحي نيست .

 

اين سه شخصيت براي نفع شخصي دزدي نمي کنند چقدر اين مسئله عملشان را توجيه مي کند ؟

 اين سه نفر براي کمک به آدمهاي فقير و آسيب پذير دزدي مي کنند و پولي براي خودشان نگه نمي دارند به تعبيري از بخشي از جامعه دزدي مي کنند و به بخش ديگري مي دهند . در فيلم اين کار را زير سوال برده ام . جامعه نياز به قانون  ومدنيت دارد و با اقدامات فردي نمي توانيم مجري قانون باشيم و در نهايت اين سه نفر راهي به جز نابودي ندارند و کارشان تاييد نمي شود و نگاه منتقدانه اي به کار آنها در فيلم وجود دارد . مشخص است اين سه نفر در مسيري که گام برداشته اند عاقبت به خير نمي شوند .

 

آيا اين سه شخصيت اصلي فيلم قهرمان محسوب مي شوند ؟

 نبايد در اين حوزه خط کشي کرد و تعريف مطلقي ارائه کرد . نسبي به اين شخصيتها نگاه کرده ام . اجازه بدهيم از صادر کردن حکم قطعي در باره آدمها خودداري کنيم و درست مثل زندگي نگاه داشته باشيم . در زندگي آدمها با طيف رفتاري هاي مثبت و منفي زندگي مي کنند.

 

يکي از امتيازات فيلم در بحث بازيگران است بازيگران فيلم را به چه نحوي انتخاب کرديد ؟

 هر فيلم نامه اي بازيگر خاص خودش را نياز دارد . فيلم اولم بازيگران خوب ومطرحي داشت .  فيلم ندارها هم چنين بازيگراني را نياز داشت تمام بازيگران بعد از خواندن فيلم نامه نسبت به آن علاقمند شدند و با علاقه در فيلم به بازي پرداختند .

 

آيادر سکانس فيلم موقعي که علي موتورش را در برکه مي اندازد مي داند رفتنش بدون بازگشت است ؟

رفتن به خانه مردي که نفوذ و قدرت زيادي دارد کار خطرناکي است که علي و مهري نسبت به آن اقدام مي کنند . علي به وضعيتي رسيده است که از هيچ خطري ابا ندارد و مي خواهد کار نيمه کاره اش را تمام کند . اين پايان کاملا دراماتيک است.

 

يكشنبه 17 مهر 1390 - 12:14


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری