جمعه 2 تير 1396 - 16:28
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

عدم ارتباط درست آدم‌هاي نمايش فيل

 

 

گفت وگو با بهناز نازي کارگردان نمايش فيل

 

مقدمه :  اغلب آدم‌هاي دنياي نوشتاري ريموند کارور آدمهاي هستند که از ارتباط واقعي و انساني با اطرافيانشان عاجز هستند . برآيند چنين رويکردي منجر به انزواي آنها مي شود . شرايط اجتماعي نيز در ايجاد چنين شرايطي بي تاثير نيست . بهناز نازي در اولين تجربه کارگرداني تئاتريش و دومين تجربه گروه تئاتري شايا به سراغ داستان هاي ريموند کارور نويسنده معاصر امريکايي مي رود و در سه اپيزود به روايت نمايشش مي پردازد .

 

به نظر مي رسد مرد اپيزود اول نمايش که يک کهنه سرباز جنگ ويتنام است نمي تواند ارتباط درستي با خانواده اش برقرار کند . چقدر به اين مسئله اعتقاد داريد ؟

اين مرد در جنگي حضور داشته است که نمي تواند بابت حضور درآن به خودش افتخار کند و از طرفي سختي ها و زخم هايي را که در جنگ متحمل شده است نمي تواند به آساني فراموش کند . آدمي است که از درون دچار مشکل است و نمي تواند با اطرافيانش ارتباط برقرار کند . نه حرفهاي دخترش را متوجه مي شود و نه مي تواند به ارزش کارهاي همسرش پي ببرد . از آن  طرف بي کار و بي پول هم است و ارتشي که برايش جنگيده است اورا فراموش کرده است .تنها مفري که در زندگي براي او باقي مانده نوشخوارگي ، غر زدن و ديدن تلويزيون است .

 

در اپيزود دوم پدر مورد سوءاستفاده اطرفيانش قرار مي گيرد . اين مسئله چگونه به وجود آمده است ؟

اين اتفاق حتي در جامعه ما هم مي تواند به وجود بيايد . جوامعي که در آن محوريت خانواده استوار است چنين مسائلي درآن وجود دارد . در ايران هم پدر خانواده مسئوليت مالي خانواده را بر دوش مي کشد . البته اين شخص مي تواند مادر خانواده و يا پسر خانواده هم باشد و به تدريج اين نوع مسائل کم رنگ تر مي شود و پيوندهاي خانوادگي سست شده است . پدر در نمايش اپيزود دوم فيلم با ميل و رغبت خودش براي خانواده اش کار مي کند  اما جايي کم مي آورد  و مي خواهد خودش را بکشد اما در اين کار هم ناموفق است و نمي تواند اين کار را انجام بدهد . نکته مهم اين است که همه اطرافيان مرد به پول براي گذرانيدن زندگيشان نيازمند هستند و نمي توانيم کارآنها را نيرنگ و سوءاستفاده بدانيم

 

چقدر به کارکرد اشيا در صحنه اعتقاد داريد ؟

 اشيا نقش مهمي در صحنه دارند . تلفني که مادر براي استفاده با پسرش در اپيزود دوم نمايش استفاده مي کند تاکيدي به اين کارکرد است . تلويزيون هم در نمايش چنين رويکردي دارد . تلفن براي خانم ها به خصوص در مواقع تنهايي همدم خوبي است و چون مي خواستيم بعد مکاني ميان مادر و پسر را نشان بدهيم تلفن اين امکان را فراهم کرد .

 

به چه دليل در زمينه انتخاب بازيگر نقش مادر از بازيگري استفاده کرديد که به لحاظ سن و سال از بازيگر نقش پسرش جوان تر بود ؟

اصلا نمي خواستم بازيگر نقش مادر پير باشد و اگر مي خواستيم مي توانستيم با گريم به راحتي اين کار را انجام بدهيم . کار ما رئاليستي نبود که بخواهيم اين مسائل را در آن به وجود بياوريم . مضمون کار يک چيزي ميان رئال و فرم است . اگر در نمايش بازيگر نقش مادر پيرزن بود با کليت کار همخواني پيدا نمي کرد .  جهان اجرايي نمايش خودش شرايط را به وجود مي آورد . در اين شيوه توانايي بازيگر بهتر به منصه ظهور در مي آيد .

 

مي تواند يک قرار داد ميان نمايش و تماشاگرش هم تلقي بشود ؟

بله اشاره درستي است

 

آيا آدمهاي  دنياي نوشتاري کارور ويژگي هاي خاصي دارند ؟

هر نقدي که در باره کتابهاي کارور مي خوانيد نقدهاي خاصي هستند . کارور تمايل دارد اورا يک نويسنده چخوفي بدانند . جنس آدمهاي آثار چخوف و کارور از يک جنس هستند و برخلاف نظر کارور که خيلي علاقه ندارد اورا ميني ماليست بدانند اغلب مخاطبان اورا يک ميني ماليست مي دانند . در آثار کارور منجمله کليساي جامع و داستان اين همه آب دور از خانه که حميد رضا نعيمي در نوشتن متن فيل از آن استفاده کرده بود متوجه اين نوع مسائل مي شويد . نعيمي در حين نوشتن دقيقا آن بخشي که در قصه وجود نداشت را خودش  به متن  اضافه کرده بود . بنابراين آدمهاي کاروري آدمهاي خاصي هستند .

 

تغيير بازيگران در نمايش نسبت به اجراي جشنواره چگونه به وجود آمد؟

بهناز سليماني موقعي که به گروه اضافه شد نقشي را بازي کرد که در اجراي جشنواره اي نمايش فروغ قجابگلو آن را بازي مي کرد . اين کار خيلي شجاعت مي خواست چون قجابگلو بازيگر شيريني است و چون دوسال وقفه براي اجراي نمايش به وجود آمد قجابگلو نتواست در کار حضور پيدا کند و بهناز سليماني لطف کرد و به گروه پيوست و شخصيت جديدي از کارکتر مادر را در نمايش خلق کرد .  براي بهاره رهنما  و روح الله کمايي هم درست چنين شرايطي پيش آمد.

 

 

 

چهارشنبه 13 مهر 1390 - 11:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری