شنبه 28 مرداد 1396 - 4:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان اردبيل

 

عند ربهم يرزقون

 

گفتگو با حجت الاسلام ستوده مديركل تبليغات اسلامي اردبيل

در ارتباط با ترويج فرهنگ ايثار و شهادت

 

 

 نقش خانواده هاي شهدا و ايثارگران در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه چه مي تواند باشد؟

شهيد و شهادت، واژه‏هايي هستند كه از بن فعل«شهد» به معني شاهد بودن گرفته شده اند و مصداق آن در قرآن كريم آية«ولا تحسبن الذين قتلو في سبيل الله بل احياء عند ربهم يرزقون»(سورة آل عمران آية 169) است؛ يعني، زندگاني كه نزد پروردگارشان روزي مي‏خورند. در كشور ما، شهيد كسي است كه در جبهة جنگ ايران و عراق كشته شده و يا طبق قوانين كشور ايران، كساني كه در ترورها، مبارزه با اشرار، در مبارزه با قاچاقچيان كالا و موادِّ مخدّر، در جريان تظاهرات هاي انقلاب اسلامي و يا بر اثر آسيب هاي جمعي در زمان جنگ كشته شده‏اند. همسران شهدا نزديك ترين افراد به شهدا بودند و شاهد زندگي و همراه آن ها در همه جا و همه حال بودند؛ زيرا نزديك ترين فرد به هر مردي، همسر اوست. آن ها شاهد نماز شب ها، دعا و نيايش، خيرات، انفاق، كسب روزي و عشق و... به طور كلّي همه جا و همه چيز شهدا بودند. از طرفي«فرهنگ، مفهومي گسترده است كه تمامي الگو‏هايي را كه در جامعه آموخته مي ‏شوند، در آن غنا مي ‏يابند و از طريق نمادها منتقل مي ‏شوند را در بر مي‏گيرد. فرهنگ هنگامي كه در مورد فرد به كار مي‏ رود، معناي فرهيخته يا پرورش يافته را مي ‏رساند و هنگامي ‏كه در مورد جامعه به كار مي‏آيد، همة آموخته ها و آموختني ‏ها را در برمي‏گيرد.» و فرهنگ ايثار و شهادت، شامل آمادگي براي دفاع و حفظ دين و ناموس كشور و فداكاري و ايثار در اين راه، آنگاه كه به نسبتي ثابت و راسخ در ميان مردم بدل مي شود. اگر ما اين تعريف فرهنگ و فرهنگ ايثار و شهادت را بپذيريم، مي توانيم بگوييم كه درك همسران شهدا از زندگي همسرانشان گاه آن قدر عميق است كه گويي يك جان در دو بدن مي‏زيسته‏اند. خاطرات زندگي مشترك همسران شهدا، يكي از راه هاي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به نسل جديد است. حال كه نزديك به دو دهه از اتمام جنگ مي‏ گذرد، شاهد افول فرهنگ ايثار و شهادت در بين مردم جامعه هستيم و انتظار مي ‏رود كه همسران شهدا به عنوان كنشگران اجتماعي اينك نقش پرچمدار اين فرهنگ را بازي كنند و آن را زنده نگه ‏دارند. اين مسأله از آن جهت اهمّيّت دارد كه حفظ فرهنگ ايثار و شهادت به غناي فرهنگ مردمان كمك مي كند و باعث مي شود كه مردم در حفظ كشور، نظام و مرزهاي كشورمان كوشا باشند و در موارد خطر نظير جنگ، بلاياي طبيعي و... . دوشادوش دولت حركت كنند و بي مسؤوليّت، شانه خالي نكنند. از طرفي، ترويج اين فرهنگ باعث مي شود كه جوانان اين مرز و بوم، سعي در الگوسازي كنند و بسياري از آسيب هاي اجتماعي(نظير بدحجابي، شرارت و اعمال خلاف عرف جامعه و دين) كاهش يابد.

 

 

 در راستاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه چه راهكارهايي را پيشنهاد مي كنيد؟

بررسي‌ها نشان مي ‌دهد که فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه به منظور نهادينه شدن(فرهنگ‌پذيري) تحت تأثير عوامل و نيروهاي محيطي مختلفي قرار دارد که به برخي از مهم‌ترين آن ‌ها اشاره مي كنم:

1. نماز: يکي از مهم‌ترين خاستگاه هاي شهادت و معراج شهادت، نماز است. بنابراين ترويج نماز در جامعه ايجاد مهم‌ترين مقوم و زيربناي فرهنگ ايثار و شهادت است. طبق آيه«الذين ان مکناهم في الارض اقاموا الصلاه» اقامه نماز اولين کاري است که جامعه اسلامي و حکومت اسلامي و حاکميت اسلام و هر انساني در هر کجا و در هر مسندي از قدرت بايد تلاش کند و در راه آن گام بردارد.

2. مسجد: قدم بعد يا به تعبير ديگر بستر و خاستگاه و آن سنگري که از آن سنگر اين معراج شکل مي ‌گيرد، مسجد است. «و مسجد اسس علي التقوي احق ان تقوم فيه رجال يحبون ان يتطهرون تا طهارت نفس نباشد امکان عروج نيست» بنابر سنت پيامبر اكرم(ص) از مكان مسجد براي فعاليت ‌هاي فرهنگي، اجتماعي و امثال آن در رابطه با تامين نيازهاي عامه‌ي مسلمين استفاده مي ‌شود. مساجد به ‌عنوان پايگاه بسيار مهم اسلامي چه از لحاظ تعليم و تربيت و آموزش و پرورش و چه از لحاظ بلندگوي صداي اسلام از همان ابتدا مطرح بوده‌اند. شهداي عزيز و گران‌قدرمان چه شهداي انقلاب اسلامي و چه شهداي جنگ تحميلي به ميزان بسيار بالايي در مساجد حضور مي‌يافتند و از ابعاد مختلف از اين مكان مقدس بهره‌مند مي‌شدند.

3. فرهنگ عاشورا و کربلا: يکي ديگر از عوامل مؤثر در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، تقويت فرهنگ عاشورا و کربلا است؛ که البته اين دست ما هم نبوده؛ هزار و چهارصد سال است که خدا و حقانيت و حقيقت امام حسين(ع) کار خودش را در جامعه کرده است. اکنون بيشترين دين را امام حسين(ع) بر گردن ما و جامعه دارد. فرهنگ ايثار و شهادت ‌طلبي بيشترين مديونيت را نسبت به فرهنگ عاشورا و کربلا دارد.

4. اعتقاد به ولايت: جامعه‌ي ولايي متشکل از افرادي است که بر اساس ارزش‌ هاي خود، ولايت و سرپرستي را به‌ صورت آگاهانه از جانب خداوند پذيرفته‌اند و با پيروي از سرپرست الهي خود شالوده‌ي جامعه را بر پايه دوستي و محبت و اطاعت از ولي بنا مي‌ کنند و بدين لحاظ از جوامع ديگر متمايز مي‌ باشند. اين چنين جامعه‌اي، کمال‌گرا بوده و به واسطه‌ي ارتباط معنادار و مشخص‌افراد با سرپرست، که مشروعيت خويش را از جانب خداوند و پيامبر(ص) و جانشينان وي اخذ کرده اختيار زندگي دنيوي و اخروي خود را به سرپرست و ولي امر سپرده اند.

5. رسانه ‌ها: نقش رسانه ‌ها و ابزارهاي ارتباطي در ساخت و تشکيل فرهنگ ‌ها در قرن حاضر بيش از پيش توجه نظريه پردازان، انديشمندان و صاحب نظران حوزه‌ي فرهنگ را به خود جلب کرده است. «هارولد لاسول» براي رسانه‌ها، وظايف و کارکردهايي را برمي شمرد و معتقد است اين کارکردها بايد در خدمت اهداف جمع و جامعه باشد. او ايجاد هم‌بستگي بين اجزاي گوناگون جامعه را در پاسخ به محيطي که در آن انتقال ميراث فرهنگي از نسلي به نسل ديگر صورت مي‌گيرد، وظيفه اصلي ارتباطات جمعي تلقي مي کند.

6. شعر و ادبيات: يكي از رسالت ‌هاي مهم نويسنده و شاعر، نگاشتن و به تصوير كشيدن صحنه‌هاي ايثار و شهادت مي ‌باشد. هيچ پديده و اتفاقي در جامعه ماندگار نخواهد بود مگر اين ‌كه به زيور هنر و ادب آراسته گردد، تا سرمشقي براي نسل ‌هاي آينده قرار بگيرد. در اهميت ادبيات در تهييج و ترغيب رزمندگان اسلام همين بس كه پيامبر عظيم الشان اسلام در جنگ‌ها، زماني كه لشكر كفر با رجزخواني به ميدان جنگ مي‌آمد، با كلامي موزون و موجز اشعاري را سر مي‌ دادند و به لشكر القا مي ‌كردند و همين امر موجب پيروزي و سرفرازي لشكر اسلام مي‌شد.

7. کتب درسي: پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي با جان‌فشاني و نثار خون شهيدان بدست آمد و اگر ايثار و از جان گذشتگي شهدا نبود، اسلام نمي‌ توانست در سراسر جهان گسترش يابد. بنابراين ارزش ‌ها و فرهنگ والاي شهادت همواره بايد در جامعه ترويج يابد و از سوي ديگر شهيدان در هر دوره‌ي زماني حق بزرگي بر مردم دارند و بايد ياد و نام آنان زنده باشد. به خصوص ‌بايد نسل جوان كه گردانندگان جامعه فردا خواهند بود با اين فرهنگ و ارزش‌ ها به خوبي آشنا شوند. خصوصاً افرادي كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و پايان جنگ تحميلي متولد شده و شاهد ايثار و شهادت جوانان و بزرگسالان در جريان انقلاب و جنگ تحميلي نبوده‌اند، لازم است با مفاهيم بالا بيشتر آشنا شوند.

8. موزه شهدا: موزه شهدا، مکان جمع آوري، نگهداري، نمايش و معرفي آثار و وسائل شهدا، هنرمندان و پژوهش‌گراني است که فرهنگ ايثار و شهادت را به نگارش و تصوير در آورده اند و با نظارت بنياد شهيد انقلاب اسلامي به‌ طور دائمي تشکيل گرديده است.

9. نهادهاي دولتي: هر يک از نهادهاي دولتي به فراخور اختيارات و مسئوليت‌ هايي که دارند، جايگاه و وظيفه‌اي در قبال ترويج فرهنگ ايثار وشهادت دارا مي ‌باشند. قوه‌ي مقننه براي تعميم روش ‌هاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت مسئوليت تصويب قوانين مناسب و متعادل در جنبه‌ هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي را دارد. چرا که استقرار عدالت اجتماعي و اقتصادي مي‌تواند بستر و زمينه مناسبي براي پذيرش اين فرهنگ فراهم سازد و قوانين فرهنگي مناسب نيز با رشد ايدئولوژي و سطح فکر افراد جامعه رابطه مستقيم دارد.

 

جهت گسترش فرهنگ ايثار و شهادت و ارزش هاي اسلام با خارج از حوزه هاي جغرافيايي كشور چگونه مي توان عمل كرد؟

تربيت ديني و اسلامي نقش مهمي در روحيه ايثارگري و شهادت‌ طلبي افراد دارد. پس مي ‌توان گفت تربيت ديني ايثار و شهادت عبارت است از تحول انسان موجود به انسان ايثارگر و شهادت طلب در پرتو آموزه ‌هاي ديني و اسلامي به ‌طوري كه آن را درك كرده و با توسل به ارزش‌ هاي اسلامي و ديني و با گذشت، فداكاري و بخشش در مواقع لزوم، عمل كرده و نمونه واقعي يك شهيد باشد. در صورت تركيب مؤلفه ‌هاي ايثار و شهادت و تربيت ديني در عصر جهاني‌ شدن نيز مي ‌توان از روحيه و فرهنگ ايثار و شهادت صحبت كرد. در خصوص ‌چالش‌ هاي احتمالي جهاني‌ شدن براي فرهنگ ايثار و شهادت بايد گفت؛ اين پديده چالش ‌هايي را براي تربيت ديني ايثار و شهادت ايجاد مي‌كند، ولي بنيادي ترين چالش، خصيصه‌ي ساخت شكني آن است. ‌از جمله ساختارهاي واقعي و مفهومي متقابل‌ كه براي تربيت ديني ايثار و شهادت اهميت دارند مي ‌توان از ساختارهاي«دور– نزديك» و نيز« ممنوع- مجاز» نام برد که ‌در برابر موج ساخت شكني انقلاب ارتباطات متزلزل مي گردند. در خصوص ‌راه‌كارهاي مقابله با چالش ‌هاي احتمالي جهاني ‌شدن در حوزه‌ي تربيت ديني فرهنگ ايثار و شهادت مي ‌توان از راه کارهايي چون؛ كاربرد اصل تعقل و پرهيز از سطحي نگري در قالب ايثار و شهادت، توجه به ارزش ‌هاي عميق انساني در قالب ايثار و شهادت، مؤلفه تقواي حضور در قالب ايثار و شهادت، سنجش و بررسي درست امور، گزينش و طرد منطقي و نه احساسي آن‌ ها در قالب ايثار و شهادت و بهره گيري از عنصر زيبايي شناختي در قالب ايثار و شهادت ياد کرد.

 

وظيفه مسئولين در مقابل خانواده شهدا و ايثار گران چه مي تواند باشد؟

رمز بقا و دوام هر ملت مرهون از جان گذشتگي مردان و زناني است كه در هنگام خطر با تمام وجود از كشور و عقيده خود دفاع نموده و علاوه براين كه توانسته اند نامي نيك از خود بيادگار گذارند، آب و خاك كشور را از گزند دشمنان محفوظ و هم چون شمعي روشن بخش زندگي نسل هاي آينده آن ديار گرديده اند، با نگاهي به تاريخ مي توان به اين واقعيت پي برد كه جنگ و كشتار در تمامي ادوار زندگي بشر در نتيجه زياده خواهي انسان هاي قلدر و زورگو رقم خورده و آنان براي رسيدن به متاع زودگذر دنيا از قرون گذشته تا كنون ميليون ها انسان بي گناه را به خاك و خون كشيده و شايد كشتن نزديك به يكصد ميليون انسان در خلال جنگ هاي جهاني اول و دوم رابتوان نقطه اوج بي رحمي دنياي به اصطلاح متمدن غرب قلمداد نمود. به هر حال در تمامي جنگ ها انسان هايي در نوك پيكان حمله و يا دفاع از كشور خود قرار داشته اندو دولت ها براي ارج نهادن به مدافعان كشور و جبران عقب ماندگي آنان تسهيلاتي را در نظر گرفته اند تا به ساير آحاد جامعه نشان دهند كه همه افراد شركت كننده در نبرد و بازماندگان آنان مورد حمايت ويژه قرار خواهند گرفت،و تعدادي از اين دولت ها تا جايي قوانين خود را گسترش داده اند كه حتي كساني كه نامه هاي سربازان جنگ را به خانواده هاي نظاميان مي رسانده اند در شمول تسهيلات حمايتي قرار گرفته است  شهدا حق بزرگي بر گردن نظام اسلامي ما دارند و اين عزيزان با اهداي جان خود موجب پايداري نظام شدند و تكريم خانواده شهدا از وظايف اساسي مسئولان نظام است حاصل خون شهدا همانا تشكيل نظام مقدس جمهوري اسلامي بوده است و تلاش همه مسئولين نظام بايد در راستاي رشد و تكامل و بالندگي نظام مقدس جمهوري اسلامي معطوف شود. وي افزود: جامعه ايثارگران مايه افتخار ايران اسلامي است و امروز ايثارگران در صحنه‌ هاي خدمتگزاري كشور مي ‌درخشند و تكريم خانواده شهدا بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود. ايشان همه مسئولين را خادم و خدمتگزار پدران و مادران شهدا، ايثارگران و جانبازان اين مرز و بوم دانستند و عنوان نمودند مطمئناً نسل هاي آينده هيچ موقع فداكاري ها و جانفشاني هاي آنان را در پاسداري از ناموس و مملكت فراموش نخواهند كرد.

 

بهترين روش انتقال ارزش هاي دفاع مقدس براي نسل جوان و آينده كه با تهديدات نرم دشمنان امروزي مواجه هستند چه مي تواند باشد؟

اكنون با توجه به اهميت فرهنگ ايثار و شهادت در ايجاد، تثبيت و تكامل و پيشرفت انقلاب اسلامي، بايد كوشش نمود تا اين امر در جامعه مخصوصاً در بين نسل جوان معرفي، ترويج و نهادينه گردد. بهترين محل براي اين امر آموزش و پرورش و بهترين مجري، معلم و با مشاركت جوانان و خانواده ي شهدا و ايثارگران مي باشد. براي تحقق اين امر مهم، راه كارها و فعاليت هاي ذيل مفيد و قابل توجه مي باشند: 1ـ برگزاري جشن ها و مراسم هاي مذهبي و ملي در مراكز فرهنگي مثل خانه شهيد 2ـ برگزاري مسابقه راهپيمايي، كوه پيمايي و دو از مدرسه يا دانشگاه تا مزار شهدا با حضور خانواده شهدا و ايثارگران و فرزندان آن ها توسط دانش آموزان يا دانشجويان و اهداء جايزه توسط خانواده شهدا و ... . 3ـ انجام پروژه كلاسي يا پرورشي در زمينه زندگي شهدا، ايثارگران، جانبازان محله، شهر يا روستا به صورت عملي و گروهي 4ـ مشاركت دانش آموزان(جوانان) در ايجاد موزه ي شهداي شهر، روستا، مدرسه 5ـ معرفي ايثارگران و جانبازان نمونه 6ـ تهيه ي عكس و فيلم از خانواده ي شهدا و جانبازان(خاطرات، آثار و ... ) 7ـ نام گذاري كلاس ها، مدارس، نمازخانه ها، آزمايشگاه ها، كارگاه ها به نام شهدا همراه با نصب تصوير 8ـ نواختن زنگ ايثار و شهادت توسط خانواده ي شهدا يا يكي از ايثارگران و جانبازان، درمدارس كشور كه زمانهاي زير پيشنهاد مي گردد: الف) سالروز شهادت شهيد فهميده ب) يكي از روزهاي هفته ي دفاع مقدس كه مقارن با روز پنج شنبه باشد ج) يكي از روزهاي ماه محرم) يكي از روزهاي شهادت ائمه مثل 19 و 21 ماه مبارك رمضان 9ـ برگزاري يادواره ي شهدا با مشاركت كليه ي دانش آموزان مدرسه و حضور خانواده ي شهدا و ايثارگران به مناسبت هاي خاص مثلاً در هفته ي معلم از معلمان شهيد و ايثارگر و غيره 10ـ مراسم يك هفته، يك خاطره: نقل خاطرات خانواده ي شهدا از شهيدان و خاطرات ايثارگران و جانبازان 11ـ مراسم يك هفته يك شهيد: ارائه گزارش پژوهشي دانش آموزان درباره ايثارگران در هر هفته يكي از شهدا، جانبازان و ايثارگران به صورت جذاب معرفي مي گردد 12ـ بازديد اردويي دانش آموزان از مناطق جنگي كه يك يا چند تن از شهداي منطقه، شهر يا روستا در آن جا به شهادت رسيده اند با حضور يكي از ايثارگران و يا هم رزمان آن ها جهت بيان خاطرات و توضيح وضعيت منطقه، درآن زمان و چگونگي شهادت يا جانبازي، جانبازان 13ـ تشكيل تشكل هاي غير دولتي جوانان و نوجوانان(ngo) جهت مشاركت در امر معرفي و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و جذب افرادي كه مايل به همكاري به اين صورت مي باشند.

 

جوانان در حفظ و پاسداري از ارزش هاي انقلاب و شهدا و امام چه وضيفه اي دارند؟

جوانان پرشورترين و پر تحرك ترين قشر جامعه هستند، دوران جواني براي هر فرد، دوران بالندگي و سازندگي است. بزرگان همراه با ديد ژرف خويش و اندرزهاي ارزشمند به هدايت و ارشاد آن ها پرداخته اند و حضور مداوم نسل جوان در پايه ريزي، شكل گيري و تثبيت و تداوم نظام جمهوري اسلامي به رهبري امام خميني(ره) و حضرت آيت الله خامنه اي و اهداء هزاران شهيد در راه دفاع از سرزمين مقدس مان گواه اهميت آنان است. دشمنان اسلام از توطئه هاي نظامي بر عليه انقلاب اسلامي مأيوس نشده اند، سعي دارند از راه فرهنگي يا تهاجم فرهنگي به مقابله با اين انقلاب پرداخته و مهم ترين هدف آنان نسل جوان است. و تنها راه مبارزه با اين تهاجم، مسلح كردن جوانان به سلاح ايمان و تكيه ي آنان بر فرهنگ غني ايراني و اسلامي مخصوصاً فرهنگ ايثار و شهادت مي باشد. راهکارهاي تداوم نسل انقلاب اسلامي: 1-حفظ انگيزه الهي 2- پايدار و پايبند بودن به صراط مستقيم 3- پيروي از فرهنگ سياسي، اجتماعي، اقتصادي و نظامي ائمه اطهار 4- بزرگداشت حماسه تاريخي ائمه اطهار 5- اعتقاد به انقلاب اسلامي 6- جدا نشدن جوانان از روحاني و برعکس 7-استمرار انقلاب معنوي 8- بيرون آمدن از وابستگي فکري 9-لزوم تهذيب و تعهد در جوانان و نسل حاضر 10- توجه و حفظ استقلال و آزادي و ارزش هاي انساني 11- ترجيح زندگي شرافتمندانه بر زندگي ننگين و بردگي اجانب 12- انتخاب مسئولين لايق، متدين، متعهد و سازگار با مردم 13- لزوم انقلاب بار آوردن نسل هاي آينده 14- حفظ امانتداري در جمهوري اسلامي 15- خودشناسي و خودباوري.

 

وظيفه دانشگاهيان و پژوهشگران در حفاظت و صيانت از دفاع مقدس و ارزش هاي اسلامي چه مي تواند باشد؟

مراکز آموزشي رسالت تربيتي خطيري را در راستاي تربيت و پرورش افراد بر مبناي مفاهيم اساسي و بنيادي دين مبين اسلام بر عهده دارند. از آن جا که مفهوم جهاد، شهادت و ايثار از آموزه‌ هاي دين مبين اسلام هستند، بنابراين استقرار اين آموزه ‌ها در برنامه‌ هاي درسي مدارس و دانشگاه ‌ها لازم و ضروري است و اين موضوع دغدغه ي غالب دست اندرکاران نظام مقدس جمهوري اسلامي، خصوصا مقام معظم رهبري است. سالانه شاهد تاليفات و تحقيقاتي پيرامون مفهوم شهادت و ايثار هستيم، که هدف از انجام چنين پژوهش‌ها و تاليفات، آشنا نمودن و آگاهي دادن به نسل حاضر نسبت به مفاهيم فوق است. در يک تقسيم بندي ساده مجموع پژوهش‌ ها و تاليفات انجام شده را مي ‌توان به دو دسته تقسيم کرد. در بخش اول ما شاهد تاليفات و تحقيقاتي هستيم که جنبه ي عمومي داشته و توسط کساني انجام مي‌ شود که خود روزي به‌ عنوان رزمنده، ايثارگر و فداکار در زمان جبهه و جنگ شاهد رشادت و دلاوري‌ هاي مردان نبرد بوده و به‌ طور مستقيم در آن ميادين حاضر بوده و يا کساني که به ‌عنوان پژوهشگر حرفه اي و صاحب قلم در زمينه‌ي مورد نظر اقدام به نگارش کرده‌اند. اين دسته از مطالعات و فعاليت‌ ها بسيار گسترده و مشتريان آن عموم مردم هستند، که در نگارش و تدوين آن‌ ها نيازي به استفاده از اصول و قواعد علم برنامه ‌ريزي درسي و مدل‌ هاي طراحي آموزشي نيست. در بخش دوم تاليفات و تحقيقاتي قرار مي گيرند که مشتريان واقعي آن دانش ‌آموزان و دانشجويان بوده که در قالب کتاب ‌ها و متون درسي در مدرسه يا دانشگاه تحت نظارت و سرپرستي مربيان و معلمان خود به فراگيري مفهوم ايثار و شهادت مي‌ پردازند. اصل يادگيري که به معناي تغيير در دانش، بينش و مهارت است از اصول اساسي حاکم بر محيط ‌هاي آموزشي است. يادگيري خود به خود، بدون برنامه و طرح آموزشي اتفاق نمي افتد بلکه مستلزم پيروي از اصول و قواعد علم روانشناسي تربيتي، برنامه‌ ريزي درسي و الگوهاي تدريس است. بنابراين هر برنامه ي درسي که هدف آن آموزش مفهوم ايثار و شهادت است بايد مبتني بر اصول و قوانين ياد گيري باشد، و از آن جا که شايد دانش ‌آموزان و دانشجويان بعد از فراغت از تحصيل، فرصت آموزشي مناسبي در خصوص ‌يادگيري مفاهيم ياد شده نداشته باشند بنابراين برنامه ي درسي ارائه شده در محيط‌هاي رسمي آموزش بايستي به قدري قوي و حساب شده باشد که هم در زمان حال منجر به يادگيري و درک و فهم مفهوم ايثار و شهادت گردد و هم اين زمينه و گرايش را درفراگيران ايجاد کند که براي هميشه بخشي از اوقات و فرصت ‌هاي خود را جهت ارج نهادن و تکريم مفاهيم مزبور به هر روش و سياقي صرف نمايند.

 

نقش رسانه را در ترويج فرهنگ اين ارزش هاي معنوي چگونه ارزيابي كرده و در راستاي توفيق بيشتر چه پيشنهادهايي داريد؟

فرهنگ ايثار و شهادت با اثرگذاري بر فضاي فکري و ذهني جوانان باعث مي شود دو نسل قديم و جديد درک مشترکي از جامعه و جهان و نيز فلسفه زندگي پيدا نمايند. هر چند ممکن است مناسبات آشکار نباشد، ولي در دراز مدت اثر مشهود خواهد داشت. نوع ديگر تأثير اين که فرهنگ ايثار و شهادت بايد باز توليد شود، در غير اين صورت اگر اين مفاهيم را به نسل امروز انتقال ندهيم، فرهنگ ايثار و شهادت محدود شده، کاربرد آن در عصر حاضر و آينده کمتر خواهد شد. اما اگر در اين باز توليد فرهنگ سازي مطلوبي صورت گيرد و بستر مناسبي براي الگو سازي ايثار و شهادت برنامه ريزي خواهد شد، از طرفي فرهنگ ايثار و شهادت را به نسل امروز منتقل کرده ايم و مناسبات نسلي را برقرار نموده ايم و از طرفي ديگر، فرهنگ نوين ارزش هاي شهادت را در استمرار چنين فرهنگي تضمين نموده ايم. ارزش هاي ايثار و شهادت از طريق اسطوره سازي مي تواند به نسل امروز بياموزد که براي تعيين مسير زندگي خود از ميان الگوهاي متعدد، الگوهاي جذاب را سرمشق قرار دهند. بديهي است هر اندازه اسطوره ها و اسوه ها هنرمندانه و در قالب زيبا مطرح شوند، الگوگيران بيشتري را جذب خواهند کرد، در غير اين صورت الگو گيران به دنبال ديگر الگوهاي جذاب خواهند رفت. اگر فرهنگ شهادت بتواند زيبايي دروني و ظاهري خود را افزايش دهد به همان اندازه مي تواند مورد توجه الگوگيران قرار گيرد و اين ارتباط و پيوندي که در نتيجه الگوها و اسوه ها به وجود مي آيد تعامل بين نسلي، بلکه نسل هاي متمادي را برقرار خواهد کرد.  از جمله رسانه هاي مؤثر و کارآمدي که مي تواند نقش اساسي در اسطوره سازي و الگو سازي داشته باشد تلويزيون است، که با پخش برنامه هاي مناسب مي تواند ارزش ها، هنجارها و رفتار مردم را تحت تأثير خود قرار دهد. با توجه به نياز نسل جوان جهت الگويابي مناسب در جامعه، مسأله اصلي اين است که برنامه هاي تلويزيون به عنوان رسانه ملي بايد در جهت غني سازي محتواي برنامه هاي خود تلاش هاي جدي انجام دهند تا بتوانند ارزش هاي ايثار و شهادت را به نحو مطلوبي در برنامه هاي خود انعکاس دهند.

 

يكشنبه 10 مهر 1390 - 12:3


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری