دوشنبه 5 تير 1396 - 9:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

شيما حسن زاده

 

خداحافظي با نوستالژي پاهاي خسته و کوفته

 

بازاريابي کتاب در فضاي مجازي


تا همين اواخر وقتي مجبور بوديم کتابي بخريم مجبور بوديم به کتاب فروشي­هاي راسته خيابان انقلاب برويم هزار مشقت و رنج را بر دوش بکشيم تا کتاب مورد نيازمان را شايد پيدا کنيم شايد هم نه. آن روزها گذشت و به مدد توسعه ارتباطات و وسائل ارتباطاتي به اکنون با زدن يک کليد هر کتابي را بخواهي مي­تواني انتخاب و به سبد خريد خود اضافه کني و همان جا هم قيمت آنرا پرداخت کني و دو روز بعد هم کتاب درب منزل تحويل شما مي­شود و تمام. خيالتان راحت است که نه وقت­تان در خيابان­هاي پر ترافيک شهر هدر رفته است و نه هزينه­هاي جانبي ديگر را متحمل شده­ايد. فرصت کافي هم داشته­ايد که اطلاعات کافي درباره محتواي کتاب را بخوانيد و بعد اقدام به خريد کنيد. نه اينکه مجبور باشيد تنها به نام و اعتبار ناشر و يا نويسنده کتاب اعتماد کنيد و کتاب را بخريد. امروزه سايت­ها و فروشگاه­هاي اينترنتي زيادي در کشور فعال و در زمينه فروش و معرفي اينترنتي کتاب فعاليت مي­کنند که برخي اين از اين سايت­ها توسط خود ناشران راه­اندازي مي­شود و برخي هم توسط کسان ديگري. اينکه اين سايت­ها چه اندازه توانسته­اند باعث گسترش کتاب­خواني شوند مجال ديگري مي­طلبد به طور مشخص نمي­توان گفت چند درصد از خريدهاي کتاب توسط اينترنت انجام مي­گيرد اما خود اين فروشگاه­ها هم معضلاتي دارند که قابل انکار نمي­باشند اينکه هنوز سايت يا فروشگاه جامعي که تمامي کتب منتشر شده ناشران کشور را پوشش دهد وجود ندارد، اينکه تا چه اندازه به اعتمادسازي مخاطب اهميت داده مي­شود اينکه بحث هزينه­هاي ارسالي چه ساز و کاري دارند مسائلي هستند که پيش پاي بازاريابي اينترنتي هنوز است و اين نبودن­ها باعث مي­شود که هنوز بازاريابي اينترنتي در کشور ما جا نيافتاده باشد و نتواند رقم چنداني از کل فروش را به خود اختصاص دهد.

محسن دارآبادي از سايت بولتن نيوز در زمينه معرفي و بازاريابي کتاب فعاليت مي­کند مي­گويد: اينکه بازاريابي کتاب به سمت اينترنتي پيش برود بسيار خوب است چرا که الان با توجه به گرفتاري­هائي که مردم دارند همچنين نبود زمان مناسب براي مراجعه مستقيم به فروشگاه­هاي کتاب مردم و بخصوص جوانان ترجيح مي­دهند به صورت آنلاين به سايت کتاب مراجعه کنند و پس از مطالعه معرفي کتاب­ها اقدام به خريد کنند. وي ادامه مي­دهد: مخاطب مي­تواند به راحتي، خبر، تفسير، تحليل، نقد کتاب و حتي بخشي از متن کتاب را بخواند و بعد اقدام به خريد کتاب کند که اين باعث مي­شود مخاطب از خريد خود رضايت داشته باشد. اين فعال حوزه سايبر به گسترش فروش اينترنتي کتاب اشاره مي­کند و مي­گويد: امروزه بخش زيادي از فروش کتاب­ها به صورت اينترنتي انجام مي­شود که اين رقم در امريکا و اروپا به بالاي 50 درصد مي­رسد. البته اگر ايران بخواهد اين اتفاق بيافتد بايد خود ناشران هم کمک کنند و در اين امر سهيم شوند.

دارآبادي مشکل فروشگاه­هاي مجازي عرصه کتاب را جامع نبودن اين فروشگاه­ها عنوان مي­کند: مشکلي که الان در ايران داريم اين است که فروشگاهي که تمام کتب منتشره ناشران را داشته باشد، نداريم اين باعث مي­شود سايت­هاي مختلف هرکدام بخشي از حوزه کتاب را پوشش دهند که اين به طبع باعث سردرگمي مخاطب مي­شود لذا اگر مي­خواهيم به سمت بازاريابي اينترنتي برويم بايد اولا سايت مرجع کتاب داشته باشيم و بعد هم ناشران از فروشگاه­ها در زمينه عرضه کتاب و همچنين تخفيف خريد حمايت کنند.

مهدي آقاياري، مدير فروشگاه اينترنتي گلايه در اين زمينه مي­گويد: بازاريابي اينترنتي داراي مزاياي بسيار زيادي است که در بازاريابي سنتي وجود ندارد از جمله مقرون به صرفه بودن، نياز به امکاناتي مثل دفتر کار نداشتن، شبانه­روزي بودن (مشتري در هر ساعتي از شبانه روز مي­تواند خريد کند) حق انتخاب مشتري و دريافت کل اطلاعات پيرامون کتاب. وي درباره ديگر مزاياي بازاريابي اينترنتي مي­افزايد: در بازاريابي اينترنتي مي­توان به مخاطب شناسي اقدام کرد و مخاطبان خود را دسته­بندي کرد و حتي معرفي کتاب و تازه­هاي کتاب را براي آنان ارسال کرد و آنان را در جريان تازه­هاي کتاب قرار داد از طرفي ارتباط بين مخاطبان و مديران فروشگاه مي­تواند تعاملي باشد مخاطب و مسئولان فروشگاه مي­توانند اطلاعات خود را دريافت يا ارسال کنند وقتي فروشگاه به صورت اينترنتي باشد مي­توان به صورت کشوري و جهاني مطرح بود و مشترياني در اين سطوح داشت لذا دامنه فعاليت در اين نوع بازار گسترده و نامحدود است و در نهايت اين ارتباط تعاملي مي­تواند به صورت يک شبکه اجتماعي گسترده تبديل شود.

وي اما درباره معايب بازاريابي اينترنتي هم نظراتي دارد: اولين نقطه ضعف بازاريابي اينترنتي جلب اعتماد مشتري است. مخاطب بايد اطمينان داشته باشد که آنچه که پيرامون يک کتاب به او گفته شده است واقعيت دارد البته اين بستگي به اعتمادسازي است که از سوي مديران اين نوع بازاريابي صورت گيرد. آقاياري ايراد ديگر بازاريابي اينترنتي را هزينه بالاي ارسال عنوان مي­کند و مي­گويد: در سال جاري هزينه­هاي ارسال بالا رفته است که اين خود باعث بي­رغبتي مخاطب به خريد اينترنتي خواهد بود البته مي­توان با تدابيري مثل ارسال رايگان اين کاستي­ها را جبران کرد. اينکه مشتريان چه ديدگاهي نسبت به اين موضوع دارند هم در جاي خودش جاي بحث دارد چرا که بخشي از اين فرآيند بازاريابي هستند و قطعاً رضايتشان سبب گستردگي اين فضا و فرصت خواهد شد.

مجتبي گلستاني تقريباً تمام نيازهاي مکتوب خودش را از طريق فروشگاه­هاي مجازي خريداري مي­کند. براي همين تمام فروشگاه­هاي مجازي را مي­شناسد و با مزاياي هريک آشنائي دارد او در اين­باره مي­گويد: عمدتاً مزاياي خريد اينترنتي اين است که ديگر به حضور فيزيکي نيازي نيست نيازي نيست که وقت بگذاريد و به فروشگاه کتاب برويد و کلي بچرخيد تا کتاب مورد نظرتان را پيدا کنيد. راحت مي­ توانيد با يک جستجوي ساده کتاب مورد نظرتان را خريداري کنيد تحفيفاتي که داده مي­شود و هزينه­هاي ارسال هم تقريباً مناسب هستند. وي ادامه مي­دهد: اما مسئله مهمي که وجود دارد بحث اعتماد مخاطب است که وقتي معرفي کتاب را مي­خوانم به آن اعتماد کنم البته فروشگاه­هائي که خود ناشران کتاب دارند قابل اعتمادتر است و من مخاطب خيالم راحت­تر است که مثلاً وقتي به فلان فروشگاه اينترنتي ناشر مي­روم به اعتبار نام آن ناشر کتاب را انتخاب و خريداري مي­کنم.

گلستاني ادامه مي­دهد: عمده مشکلاتي که برخي از اين سايت­هاي فروش مجازي دارند اين است که بروز رساني پيرامون کتاب­ها بسيار دير اتفاق مي­افتد ممکن است کتابي موجود نباشد و بعد مخاطب اقدام به خريد کند و بعد متوجه شود که کتاب موجود نبوده است. البته اين نقيصه در کتاب فروشي­هاي خود ناشران ديده نمي­شود. جامعيت سايت­ها و اينکه اين فروشگاه­هاي مجازي تمام کتاب­هاي ناشران مختلف را داشته باشند هم مسئله ديگري است که گلستاني به آن اشاره مي­کند و مي­گويد: تعداد کمي از اين فروشگاه­ها جامع هستند و اکثر کتاب­هاي ناشران را دارند.                     

 

يكشنبه 10 مهر 1390 - 11:47


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری