شنبه 29 مهر 1396 - 19:33
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

ستاره سعادت

 

بيداري اسلامي به حوزه هنري آمد

 

گزارش از ويژه برنامه عصر سوره با نام بيداري اسلامي در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي

جريان «بيداري اسلامي»؛ اين مفهموم قديمي، را امروزه در ميان کشورهاي مختلف منطقه شاهد هستيم. اين مفهوم از زمان ميرزاي شيرازي شکل گرفت و تا زمان اقبال لاهوري، سيد جمال الدين اسدآبادي، امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب، ادامه پيدا کرد. اين جنبش نشان از تاثيرگذاري انقلاب اسلامي ايران بعد از گذشت سه دهه بر ساير کشورهاي منطقه است. از اينرو  ويژه  برنامه عصر «سوره بيداري»حوزه هنري، با هدف تکريم جنبش هاي براه افتاده در كشورهاي منطقه،  سامان يافت. اگر گذرتان به حوزه هنري بيفتد درخواهيد يافت كه حوزه حال و هوايي متفاوت با ديگر روزهاي سال را پشت سر مي گذارد. از نمايشگاه نقاشي و کاريکاتور گرفته تا نمايش خياباني در محوطه باز حوزه هنري، نمايش فيلم، اجراي موسيقي و شب شعر با حضور هنرمنداني از کشورهايي که موج بيداري اسلامي در آن ها جريان دارد، نشان از گراميداشت موهبتي بزرگ است.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، در اين ميان اين ويژه برنامه زمينه ساز تعامل فرهنگي و هنري ميان کشور ما و کشورهاي منطقه و هم چنين ميان هنرمندان اين کشورها است.

برنامه «درحلقه رندان» يكي از برنامه هاي زيباي عصر «سوره بيداري» بود. در اين برنامه ابتدا اكبر كتابدار به عنوان مجري شعري از استاد شهريار را براي حاضرين خواند و علت برپايي نشست را ولادت استاد شهريار و روز ملي شعر خواند. كتابدار در ادامه سخنانش، اين نشست ادبي  را يكي از برنامه هاي مكمل سلسله برنامه هاي بيداري اسلامي دانست و گفت: «زماني كه در شاخ آفريقا جرقه هاي تغيير رژيم هاي فاسد زده شد همه گفتند كه كليه اين برنامه ها از سوي غرب است اما در ادامه دريافتند كه ريشه اين تحركات در جاي ديگري است.»

حسن شعباني اولين طنزپردازي بود كه براي حاضرين شعر خواند  و شعرهايش با استقبال مواجه شدند. شعباني در اين برنامه چند شعر كوتاه  خواند.

"پاك از صفحه جهان شد بوش/لعنتي رفته مانده بر جا بوش/ريق رحمت به سر كشيد ولي/آمده جاش چارتا خرگوش."

حسين ناجفر بودهم در ادامه برنامه  چند كاريكلماتوراز آخرين كارهايش را خواند. كاريكلماتورهاي«صراف سكته كرد با شوك ارزي برگشت» و «دندان طلا نسخه زركوب دندان است» از سوي شركت كنندگان با استقبال بيشتري مواجه شدند.

همچنين،  برنامه اميد مهدي نژاد يك متن مكتوب طنز و مهدي فرج اللهي كاريكلماتورهايش را براي حاضرين خواندند.

محمد حسين جعفريان ديگر شاعر شركت كننده «درحلقه رندان» بود كه با ذكر چند خاطره از دوران حضورش در كشورهاي مختلف جنگ زده گفت: ابزار طنز مي تواند آن قدر تيز باشد كه دشمن تاب تحمل اش را نداشته باشد.

جعفريان در ادامه با ياد آوري چند خاطره مبحثي به نام خبرنگاري اسلامي را مطرح كرد و در ميان خاطره هايش به تشريح تفاوت خبرنگار اسلامي و خبرنگاراني كه براي دريافت خبرپا را از حدود انسانيت بيرون مي گذارند پرداخت و بعد از آن علي داوودي به شعرخواني پرداخت و سپس كليپي طنز از توليدات دفتر طنز حوزه هنري پخش شد.

محمد علي علومي يكي ديگر از طنزپردازان كشور بود كه در اين مراسم حضور داشت. علومي نيز طي سخناني كوتاه به جايگاه رفيع طنزسياسي اشاره كرد وبا قرائت بخشي از كتاب چرند و پرند نوشته محمد علي دهخدا از حضار خواست كه ريشه هاي اين نوع از طنز را با جديت دنبال كنند.

حسين ميري،منصور استاد احمد و شهرام شكيباديگر طنزپردازاني بودند كه در اين مراسم به شعر خواني پرداختند.

از ديگر برنامه هاي عصر «سوره بيداري» شعرعصر سوره نام داشت. در نخستين شب از شب هاي شعرعصر سوره شاعران گردآمده در اين محفل به شعر خواني پرداختند. صالح سجادي نخستين شاعر اين مراسم بود كه به شعر خواني با محوريت مظلوميت مردم فلسطين پرداخت. سپس مجيد سعدآبادي شركت كنندگان را به شنيدن چهار شعرنو دعوت كرد. سيد عبدالله حسيني سومين شاعر حاضر بود كه قصيده اي براي سيدحسن نصرالله خواند و پيش از قرائت شعر خود درباره مسائل كشور لبنان و تاثير سيد حسن نصرالله در تحولات منطقه سخن گفت.

يوسفعلي مير شكاك هم به دليل تراكم حاكم بر برنامه تنها شعري با محوريت حضرت امام حسين(ع) و واقعه كربلا خواند و پس از او، اميد مهدي نژاد دو شعر در قالب هاي  كلاسيك و سپيد با محتواي حماسي خواند.

اولين شركت كننده حاضر از ميان ديگر كشورهاي منطقه سميرمقبل از عراق نام داشت كه قصيده اي عربي با محوريت تحولات كشور مصر و سقوط ديكتاتور آن كشور خواند و محمود حبيبي كسبي آن را پس از او به فارسي ترجمه كرد.

 كمال شفيعي هم دو شعر سپيد با محوريتهاي «جنبش بيداري اسلامي و تحولات منطقه» و « امام زمان» خواند. و پس از او علي محمد مودب با موضوع «حال و هواي آشوب ها و نگراني هاي مردم بحرين» شعر خواند و جوان كاظم رستمي با قرائت يك ترانه و يك غزل درباره بحرين و مردم بي دفاع اين كشور نخستين شب شعر عصر سوره ويژه بيداري اسلامي را كه از ساعت 19 آغاز شده بود در ساعت 20 به پايان برد.

شب خاطره و اجراي گروه همخوان محراب هم از ساعت 17 در حوزه هنري آغاز شد. نويسنده و شاعر و روزنامه نگار تركيه در اين نشست با توجه به اينكه حادثه كاروان آزادي مرمره از مهمترين حوادث اخير بوده است، گفت: در اين كشتي افراد مختلف با نژادها، مذاهب، جغرافيا و سليقه هاي مختلف حضور داشته اند و همه با هم مانند برادر و خواهر بوده اند.

وي با اشاره به اينكه كشتي ماوي مرمره يك كشتي مانند كشتي نوح بوده كه در آب ساخته شده، عنوان كرد: با تمام تفاوت هايي كه بين افراد كشتي وجود داشت، اين افراد از يك لحاظ با هم نقطه مشترك داشته اند و آن عدالت و آزادي غزه بوده است.

ميكائيل، شاعر و خواننده ترك كه در كشتي آزادي غزه حضور داشته است، با بيان خاطراتي از كشتي ماوي مرمره، اظهار كرد: كشتي ماوي مرمره امتحاني بود كه سعي كرديم سر افراز ازآن بيرون بياييم و احساس مي كنم در اين كشتي ايمانمان افزايش پيدا كرده است.او در پايان سخنان خود هم به اجراي چند قطعه موسيقي مذهبي با زبان تركي پرداخت.

در اين برنامه مجموعه اي تصويري از تظاهرات مردم بحرين نمايش داده شد و گروه همخواني محراب نيز با موضوع بيداري اسلامي شعر "از خواب گران خيز" اقبال لاهوري و چند شعر ديگر را خواندند.

برنامه شب خاطره در ويژه برنامه هاي عصر سوره با موضوع ويژه بيداري اسلامي 27 تا 30 شهريور ماه از ساعت 17 تا 19 در حوزه هنري برگزار شد.

از سوي ديگر يكي از برنامه هاي مورد توجه در اين ويژه برنامه كه همزمان با اولين روز از برنامه عصر سوره ويژه موج بيداري اسلامي،اجرا شد. جلسه نمايش و نقد فيلم "قلمرو بهشت" ريدلي اسكات با حضور دكتر مجيد شاه حسيني، است كه در سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.

فيلم در سال  2005درست در زمان رياست جمهوري جورج بوش  ساخته شده است ،يعني درست در زماني كه دوباره داعيه راه اندازي دوره ديگري از جنگ هاي صليبي را سر داده بود و اين فيلم از طرفي مي خواست يك عبرت تاريخي را يادآوري كند و از طرفي دوره اي بود كه آمريكا و غرب با راه انداختن موجي از فيلم هاي "نجات سيباز رايان" و "سقوط شاهين سياه" يك موج تقدير از حماسه شكست را راه انداخته بودند،چرا كه دوره اي بود كه آمريكائيها ديگر در جنگهايشان موفق عمل نمي كردند و اين قداست مبارزه تا پاي جان و شكست مقدس را براي تغيير اذهان عمومي لازم مي دانستند و دليل ديگر نيز ارائه يك توجيه با شعار به خاطر مردم براي راه اندازي دوره اي ديگر از جنگ هايشان بود".

اين فيلم به دستور كمپاني سازنده در ايران توقيف شد و در نهايت هرچه كه منظور غرب از ساخت اين فيلم بوده، شاكله آن به نفع مسلمان ها بوده و فيلم ضمن آن كه براي ما ساخته نشده اما اعترافات و حقايقي دارد كه براي ما مغتنم است و متناسب با موضوع موج بيداري اسلامي است.

نمايش خياباني "خيابان يك طرفه" به كارگرداني خيراله تقياني پور يكي از برنامه هاي نخستين روز عصر سوره ( ويژه بيداري اسلامي ) بود كه با نگاهي فانتزي -كمدي به حضور حسني مبارك، جريان بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه و ظلم ستيزي مردم در مبارزه با حكومت هاي خودكامه را روايت مي كرد.

مبارك، شخصيت اصلي نمايش هاي سنتي در اين نمايش، داستان را به گونه اي روايت مي كند كه نتيجه آن حكم محتوم  نابودي حسني مبارك به تماشاگر نشان داده مي شود. اين كه توده مردم همواره خواهان استقرار آرامش و حكومت هاي الهي اسلامي هستند و در اين راه از هيچ تلاشي براي بيداري اسلامي دريغ نمي كنند.

«محل نامبارك»، «دعوت» و «پرواز با تاخير» عنوان سه نمايش ديگري است كه  در قالب ويژه برنامه عصر سوره با موضوع بيداري اسلامي در اين هفته برگزار مي شود.

همچنين، هنرمندان نقاش و گرافيست كه در همايش «بحر بيداري» به خلق اثر پرداختند، آثارشان در قالب پوستر تهيه و به مناسبت برگزاري برنامه عصر سوره بيداري اسلامي در معرض ديد عموم قرار گرفت.

فائزه براتي، حامد پور زرين، رشيد كيواني، محمد حسين نيرومند، هدي كاسپور، محمد جواد مرآتي، عبدالسعيد زنگانه، محمد صادق زاده، امير سپيدار، محمد سعيد منزه، پري پرنديل، علي زماني، مهدي خدادادي و فاطمه يار محمدي از جمله هنرمنداني به شمار مي روند كه آثارشان در اين همايش به نمايش گذاشته شد.

نخستين شب كنسرت موسيقي عليرضا عصار درقالب برنامه عصر سوره دوشنبه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد كه عصار قطعه " اي كاروان ، اي كاروان " را اجرا و به تمام جانبازان و شهداي 8 سال دفاع مقدس تقديم كرد و قطعه"از خواب گران خيز "با شعري از اقبال لاهوري و آهنگسازي جذاب فواد حجازي كه توسط عليرضا عصار و حسام لرنژاد خوانده شد، درباره  موضوع بيداري بود كه با استقبال جالب توجه تماشاگران روبه رو شد .

 او گفت : بسيار خوشحالم كه دوستان من در حوزه هنري اين فرصت را دادند كه مثل سال هاي گذشته در ايام مبارك هفته دفاع مقدس در خدمت شما باشم و اميدورام اين فرصت در سال هاي بعد نيز به من داده شود .

وي افزود: 14 سال است كه به خواست و اجازه شما اين ميكروفون را به دست گرفته و مشغول خوانندگي هستم و هر بار فرصت پيش آمده دوست داشته ام مطلبي را به شما عزيزان ياد آوري كنم.

عصار ادامه داد: ما همواره بايد بدانيم كه ملت ما در 8 سال جنگ چه كردند؟ اما متاسفانه بعد از جنگ داستان چيز ديگري شد و ما فقط ترانه سروديم و نان درآورديم و هرگاه آب هاي جهان ازقلم افتاد به زبان آورديم .

وي تصريح كرد : عده اي بعد از جنگ شروع به سوء استفاده از نام اين بچه ها كردند كه همواره مظلوم بودند. به همين دليل وظيفه انساني خود مي دانيم كه به عنوان يك شهروند اداي ديني به عزيزاني كنيم كه 8 سال دليرانه جنگيدند چرا كه اين وظيفه ماست كه اين رشادت ها را به نسل آينده تقديم كنيم .

"بنماي رخ"، " از خواب گران خيز "، " عشق الهي " و " خيابان خواب ها " به همراهي تكنوازي ساكسيفون فواد حجازي قطعات ديگري بودند كه در اين برنامه براي تماشاگران و محسن مومني و محمد حمزه زاده و تعدادي از مديران حوزه هنري

گفتني است، مراسم اختتاميه برنامه عصر سوره كه از يكشنبه 27 شهريور با موضوع بيداري اسلامي كار خود را آغاز كرده، امروز، چهارشنبه 30 شهريورساعت 19:30 در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.

 

 

 

 

چهارشنبه 30 شهريور 1390 - 10:18


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری