دوشنبه 27 آذر 1396 - 16:13
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

سحر در فيلم سوت پايان يک ايده آليست است

 

 گفت وگو با نيکي کريمي کارگردان فيلم سوت پايان

 

 مقدمه : نيکي کريمي يکي از تاثير گذارترين بازيگران دو دهه اخير سينماي ايران است. همکاري با بهروز افخمي در فيلم عروس، با مهرجويي در سارا و پري با کيميايي در ردپاي گرگ و جرم، با الوند در زن دوم، با کمال تبريزي در خيابان هاي آرام و با ابراهيم حاتمي کيا در برج مينا نشان از حضورهاي موثر کريمي در عرصه بازيگري در سينماي ايران است.سوت پايان سومين ساخته نيکي کريمي فيلمي اجتماعي است که سازنده مي کوشد در ساختار آن يک معضل مهم اجتماعي را از نگاه يک فيلمساز زن مورد بررسي و کنکاش قرار بدهد.

 

 يک شب و چند روز بعد، دو فيلم قبلي شما، مجال اکران عمومي در کشور را پيدا نکردند. فيلم سوت پايان چه ويژگي و يا ويژگي هاي داشت که توانست اکران بشود ؟ 

 فيلم سوت پايان ويژگي خاصي از اين بابت نداشت که بخواهم به آن اشاره اي داشته باشم. دو فيلم قبليم در سال هايي که ساخته شدند معاونتهاي امور سينمايي  وقت ديدگاههاي خاص خودشان را داشتند که باعث شد که اين دو فيلم چنين سرنوشتي داشته باشند. خيلي از شرايط بايد در سينما وجود داشته باشد که يک فيلم بتواند مجال اکران و نمايش را پيدا کند. اينکه يک فيلم بتواند مجال نمايش را پيدا کند تابع قانون خاصي نيست و بسته به شرايط و نوع ديدگاههاي فرهنگي و هنري مديران دارد. البته فيلم هاي يک شب و چند روز بعد در هنگام ساختشان در جشنواره هاي خارجي حضور داشتند و حتي درشهرپاريس توانستند اکران محدودي را به دست بياورند.

 

چقدر به اين مسئله اعتقاد داريد که زنان در فيلمهاي شما براي رسيدن به حق و حقوقشان دست به تلاش و کوشش مي زنند ؟

بايد در نظر داشت با توجه به شرايط جامعه و افزايش سطح آگاهي زنان هم در اين راستا به رشد و آگاهي فکري بيشتري رسيده اند و تلاش مي کنند تا به حق و حقوق قانوني خودشان دست پيدا کنند و در سوت پايان مشاهده مي کنيم که زناني از طبقات مختلف اجتماعي در فيلم حضور دارند.فيلمساز، بازيگر و زن عادي از جمله اين شخصيتها هستند.

 

شغل مستند سازي سحر شخصيت اصلي فيلم چه کارکردهايي دارد ؟

 داشتن اين شغل به سحر هويت و شناسنامه مي دهد و باعث افزايش و تغيير ديدگاهش نسبت به آدمها و اجتماع مي‌شود. به  شخصه به سينماي مستند علاقه دارم و در اين حوزه فعاليتهايي داشته ام و سينماي مستند قرابت هاي زيادي با سينماي اجتماعي دارد. سحر هم در فيلم علي رغم توصيه همسرش که برود در باره زندگي مليحه فيلم مستند بسازد  بيشتر به فکرحل مشکل مليحه و مادرش است و کوشش هاي زيادي انجام مي دهد. سحر زني انسان دوست و ايده آليست است که سرنوشت و فرجام آدمها برايش مهم است و به اين مسائل اطرافش توجه دارد.

 

چقدر درفيلم سوت پايان نوع تصميم گيرهاي آدمها در شرايط سخت برايتان مهم بود ؟

 تصميم گيري در فيلم سوت پايان يکي از نکات مهم و کليدي مضمون فيلم است. اينکه سحر و شوهرش تصميم بگيرند که چگونه با مشکل مليحه و مادرش روبه رو شوند. آيا سحر فقط بايد برود و در باره اين موضوع فيلم مستندي بسازد و يا اينکه حضور جدي در رهايي و نجات مادر مليحه و گرفتن حکم عفو از جانب خانواده مقتول  داشته باشد. آيا خانواده مقتول مي تواند مادر مليحه را ببخشند و طلب ديه کنند و يا اينکه به انجام قصاص پافشاري کنند . اينها در فيلم مسائل مهمي است که بايد به آنها توجه بشود.

 

به نظر شما سحر در زمينه نجات مادر مليحه از قصاص بايد انفرادي عمل مي کرد و يا در اين باره بايد با شوهرش مشورت و هم فکري مي کرد ؟

 سحر هيچگاه در اين باره تصميم انفرادي و شخصي نمي گيرد حتي در موضوع فروختن خانه براي جور کردن پول ديه  فقط مي رود درباره ارزش و قيمت خانه تحقيق مي کند و در ادامه مي خواهد با شوهرش در باره اين کار مشورت کند و در ادامه با بررسي جوانب مختلف در کنار هم تصميم گيري کنند.

 

 مليحه بعد از اين اتفاق که در زندگيش به وجود مي آيد چگونه مي تواند به زندگي عادي ادامه بدهد؟

 ببيند اگر مادر مليحه اعدام و يا بخشيده شود مليحه با کلي پرسش، مشکل، گرفتاري و معضل باقي مي ماند  که بايد بتواند با آنها کنار بيايد.

 

آيا فيلم سوت پايان فيلمي براي مخاطبان عادي سينما است ؟

فيلم ساخته مي شود تا مردم به ديدن آن بيايند و پيرامون فيلم نقد و نظرات مختلف انجام بشود و از آن نکاتي را بياموزند. بايد تلاش کرد ضمن ارائه مفهوم و حرف مورد نظر فيلم، فيلم بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. مخاطب هم بايد به ديدن  ساختار و مفاهيم متفاوت در فيلم ها عادت کند.

 

 

يكشنبه 27 شهريور 1390 - 14:19


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری