شنبه 25 آذر 1396 - 6:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

فرهنگ متين

 

سند چشم انداز نقشه راه همه مديران بايد باشد

 

گفتگو با حميد اميريان فرد، مديرعامل هنرهاي تصويري موسسه سوره سينما


حوزه هنري همواره جايگاه ويژه­اي در عرصه سينما داشته است و بسياري اين مرکز را با آثار سينمائي­اش مي­شناسند. هرچند احساس مي­شود برخي از شاخه­هاي هنر هفتم همچون مستند در مجموعه فعاليت­هاي اين ارگان مغفول واقع شده است. حوزه هنري در سال­هاي پس از انقلاب قدم­هاي خوبي را در عرصه تهيه و اکران فيلم­هاي بلند و کوتاه و مستند برداشته شده است اما امروز حوزه هنري سعي دارد کليه فراز و فرودهاي هنري­اش را بر پايه اصولي طراحي و برنامه­ريزي کند که از آن به عنوان سند چشم­انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي ياد مي­کنند. حميد اميريان فرد در معاونت سينمائي حوزه هنري و دبير بخش سينمائي جشنواره 1404 به نظر شاخص­ترين چهره اجرائي و مديريتي در حوزه سينمائي، حوزه هنري است که مي­تواند نگاه و حرکت حوزه و برنامه­ها و طرح­هاي اين واحد و معاونت سينمائي را در راستاي تحقق آرمان­ هاي سند چشم­ انداز براي مخاطبان ما بيان کند. حميد اميريان متولد 1336 تهران است. او تاکنون توليد 173 عنوان فيلم شامل فيلم­هاي داستاني، مستند اجتماعي، موسيقي که مي­توان به مواردي چون: اصحاب کهف، سرزمين من، آزادگان بگوييد، زنان و هنر و سريال­هاي سال­هاي بيگانگان، به کدامين گناه، آئينه در خاک، راز قصه­هاي ليلا، بهشت من اينجا، سايه­هاي ملت، خون­بها، سفر به خلاقيت و . . . را در کارنامه خويش دارد. از ديگر فعاليت­هاي او مي­توان به توليد فيلم­هاي مستند آموزشي مانند: همراه با بقيع، زايران آفتاب، شام سرزمين خاطره­ها، سفر عشق و همچنين توليد 18 فيلم مستند جهت پخش در پرس تي وي که از اين موارد هم مي­توان به رقص ستارگان اشاره کرد. اميريان معتقد است: نه تنها مديران سينمائي و فرهنگي بلکه در تمامي سطوح و حوزه­هاي ديگر هم بايد سند چشم­انداز نقشه راه پيش روي همه مديران و برنامه­ريزان قرار گيرد تا مبادا دچار انحراف يا لغزش ناخواسته در مسير طراحي شده شوند.

- نظرات و برداشت شما از ابعاد فرهنگي  سند چشم­انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي ايران چگونه است؟

همان گونه که در سند چشم­انداز اشاره شده، ايران اسلامي در سال 1404 کشوري است توسعه يافته در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين­الملل. به نظر بنده در همين موضوع مورد اشاره دو نکته بسيار مهم حائز اهميت براي کارشناسان، برنامه­ريزان و متوليان دستگاه­هاي فرهنگي و هنري نهفته که يکي از آنها تقويت هويت و ديگري توسعه ارتباطات است. اين دو مقوله فراي از نيازها و دغدغه­هاي نظام جمهوري اسلامي مي­باشد که از زير شاخه­هاي مديريت و برنامه­ريزي­هاي فرهنگي در هر جامعه­اي به حساب مي­آيند که بايد پيرامون آنها بحث و گفت و گوهاي متعددي صورت بگيرد بنابراين با توجه به تأکيد سند چشم­انداز بر اين دو موضوع به نظر مي­رسد همراه با توسعه اقتصادي و علمي در سطح کشور، تقويت زيرساخت­هاي فرهنگي و برنامه­ريزي براي چگونگي به کارگيري از ابزار، توانمندي­ها و ظرفيت­هاي موجود در اين عرصه مهم، مي­تواند ايران اسلامي را در دو بخش محوري ارائه هويت اسلامي و انقلابي و گسترش ارتباطات براي رسيدن به تعامل با ساير مناطق دنيا ياري رساند.

- به نظر شما در حال حاضر فعاليت مديران فرهنگي کشور با نگاهي به افق ترسيم شده در اين سند چشم­انداز صورت مي­گيرد؟

اصولاً نه تنها مديران فرهنگي بلکه در تمام سطوح و حوزه­هاي ديگر هم بايد سند چشم­انداز نقشه راه پيش روي همه مديران و برنامه­ريزان فرهنگي قرار گيرد تا مبادا دچار انحراف و لغزش ناخواسته­اي در مسير طراحي شده شوند. در حوزه فرهنگ و هنر هم تا آنجا که مصاديق موجود در عملکرد بخش حاکميت جامعه نشان مي­دهد فعاليتي خارج از اين سند صورت نگرفته مگر اينکه تفاسير و برداشت­هاي مختلف که البته به نظر من لازمه پويائي و رشد و تعالي است برخي از اذهان را به اين سمت هدايت کند که برنامه مدوني براي رسيدن به اين امر وجود ندارد. قطعاً برنامه­هاي فرهنگي برخلاف بسياري از پروژه­هاي اقتصادي، عمراني، صنعتي و . . . که به راحتي قابل سنجش و ارزيابي هستند اين امکان را متأسفانه ندارد و شايد نتايج و دستاوردهاي آن در طول يک مدت زمان خاص ملموس نباد هرچند که يکي از الويت­هاي دست­ اندرکاران فرهنگي کشور در طول همين سال­هاي آتي بايد تعيين شاخص­ها براي تبديل کيفيت و کمييت باشد تا سنگيني معناي واژه­ها موجب بروز برخي ذهنيت­ها در مورد عملکرد فعلي فعالان فرهنگي هنري کشور نشود.

- حوزه هنري در بخش سينمائي تا چه ميزان مطابق با سند چشم­انداز 1404 حرکت کرده است؟

مسلماً شما هم تأئيد مي­کنيد که براي رسيدن به يک هدف مهم فرهنگي بايد گام به گام و با تکيه بر يک استراتژي حرکت کرد حوزه هنري اگرچه از ابتداي تأسيس هم خارج از اهداف عاليه نظام هيچ گاه فعاليت نکرده است اما به محض ابلاغ اين سند چشم­انداز تمامي فعاليت­هاي خود را روي موارد مطروحه در سند متمرکز کرد و توليد آثار سينمائي با محوريت موضوعات مورد نظر نظام اسلامي در طول سال­هاي گذشته گواه اين ادعاست. معاونت سينمائي حوزه با وجود بسياري از محدوديت­ها و امکانات کم همواره تلاش کرده در راستاي رسيدن به هويت و شخصيت ايراني و اسلامي براي کشور آثاري توليد کند که به انحاي مختلف به مباحث ارزشي و اخلاقي در قالب­هاي هنري و مطابق با اصول زيبائي شناسي پرداخته­اند. قطعاً اگر ما در حوزه پخش و اکران آثارمان در حداقل کشورهاي منطقه و جهان اسلامي نيز بکوشيم مي­توانيم مدعي باشيم که در ايجاد ارتباط دو سويه بين­المللي نيز مطابق سند چشم­انداز بي تأثير نبوده­ايم.

- پس با اين توصيف برگزاري جشنواره 1404 مي­تواند مبين مجموعه فعاليت­هاي فرهنگي و هنري کشور باشدکه در راستاي سند چشم­انداز صورت مي­گيرد؟

دقيقاً. شايد در نگاه اول برگزاري جشنواره­اي با اين موضوع براي خيلي از هنرمندان به ويژه سينماگران مبهم باشد و برداشت­هاي انتزاعي از آن صورت بگيرد اما با مطالعه و کنکاش دقيق موضوعاتي که در سند ترسيم شده است مي­توان برپائي جشنواره هنري 1404 را فرصتي دانست براي تفسير و تبيين بند بند سند ياد شده در قالب آثار هنري، نکته جالب توجه اينجاست که شايد بسياري از مواردي که در رسيدن کشور به ايران اسلامي 1404 کمک مي­کند به طور ناخودآگاه در توليدات هنري آثار سينمائي وجود دارد که شايد هنرمند و خالق آنها در ابتداي ايجاد آن اثر، بدون اطلاع از مفاد سند به آنها پرداخته باشد اما انتخاب و معرفي و تشويق آن اثر به جامعه در قالب يک جشنواره براي ساير هنرمندان در پرداختن به آن موضوعات، ايجاد انگيزه و رغبت مضاعف پديد مي­آورد.

- مي­توانيد با ذکر يک مثال واضح­تر به موضوع بپردازيد؟

کاملاً مشخص است. جامعه ايراني در افق چشم­انداز بايد داراي ويژگي­هائي باشد که بيشتر آنها در حوزه فرهنگي تعريف مي­شود به عنوان مثال ترسيم ويژگي­هاي فرد ايراني 1404 عبارت است از فعال، مسئوليت پذير، ايثارگر، مؤمن، برخوردار از وجدان کاري، با انضباط، رضايتمند، داراي روحيه کاري و تعاون و . . . به نظر شما پرداختن صريح و صحيح به اين موضوعات و طرح آنها در قالب تصوير همچون سينما و تلويزيون که قطعاً در صورت برنامه­ريزي، قابل تسري، ترويج وتأثير بر لايه­هاي مختلف جامعه است، گاهي در جهت حرکت در راستاي سند چشم­انداز نيست؟ ما اگرچه در جشنواره 1404 شما ميزبان آثار مستند وکوتاه داستاني هستيم اما معتقديم مفاهيم و واژه­هائي که در سند چشم­انداز است هريک سوژه­هائي ناب براي سينماگران بوجود مي­آورد که مي­تواند سرمنشأ توليد يک اثر سينمائي ماندگار باشد. اجازه دهيد باز هم مثالي بزنم. به نظر شما آيا توليد يک اثر مستند که در آن به بهانه راه­اندازي يک پروژه علمي با فن­آوري به مخاطب پيام­هاي روشني با محوريت نشاط، اميد، ضرورت نوآوري و شکوفائي، تعهد به نظام و کشور و . . . ارائه مي­دهد و در جايگاه خود از ميزان تأثير مطلوبي نيز بر مخاطب برخوردار است با نگاه به افق چشم­انداز ايران اسلامي توليد نشده است؟     

- با اين شرايط استقبال از جشنواره بايد بيش از حد انتظار باشد. چون آثار زيادي با اين مضامين توليد شده است. به نظر شما اين پيش­بيني درست است؟

اصولاً اين اتفاق بايد بيافتد به شرطي که از طريق دوستان ما در ستاد اجرائي جشنواره، محورها و اهداف اين اقدام بزرگ فرهنگي به نحوي مطرح شود که هنرمندان و سينماگران بدانند چه آثاري را بايد براي جشنواره ارسال کنند. البته در اين مسير اعضاي هيئت انتخاب بخش سينمائي جشنواره هم پس از برگزاري جلسات هماهنگي و توجيهي، آثاري را براي شرکت در پخش مسابقه هم انتخاب خواهند کرد که به طور خاص و ويژه موضوعات مرتبط با سند چشم­انداز 20 ساله نشام را به تصوير خواهد کشيد.

- آخرين کلام:

به نظرم سينما بهترين ابزار براي انتقال مفاهيم و پيام­هاست پس نبايد براي ترويج عمومي مفاهيم والائي که در سند چشم­ انداز 1404 به وضوح به آن اشاره شده است از هنر – صنعتي چون سينما غافل ماند.         

 

 

يكشنبه 13 شهريور 1390 - 10:51


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری