شنبه 3 فروردين 1398 - 0:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

فاطمه كمايي

 

علي(ع) از ديدگاه اهل سنّت

 

 

علي(ع) از ديدگاه اهل سنّت (علّيٌ والسّنة)

نوشتۀ علامه سيدهاشم بحراني

ترجمۀ سيدمحمدجواد روضاتي

انتشارات رايحۀ عترت

چاپ اول/ 1387ش/ 3000نسخه

قطع رقعي/ 158ص/ جلد شُميز

شابک: 5ـ6ـ96649ـ964ـ978

قيمت :2000تومان

فاطمه کمايي

علامه بزرگوار سيد رضي (رضوان الله عليه) در مقدمۀ نهج­البلاغه مي­گويد: از جمله عجايبي که اميرالمؤمنين داشته و مخصوص خود او است، چند وجهي بودن ايشان است. چنانچه اگر کسي در سخنان او دربارۀ زهد تأمل کند، مي­پندارد که تکامل ايشان در اين مقام و بي­رغبتي ايشان به دنيا، به گونه­اي است که جز عبادت و ترک گناه کاري نداشته و در جايي، گوشۀ عزلت و دوري از جامعه را انتخاب کرده است و چون سخنان ايشان در باب خلافت و حکومت و زمامداري را مي­شنود، ترديدي نمي­کند که او مرد دليري است که با شمشير برهنه، در خطرهاي جنگ فرو رفته و هرگز در وادي زهد قدم بر نداشته است.

بر اهل عقل و هر کسي که مختصري تاريخ و فلسفۀ تاريخ بداند، روشن و مسلّم است که علي (عليه السلام) افضل و اکمل و اعلم صحابۀ پيامبر اکرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) بوده است. حال چه شد که اين پدر بزرگوار بشر و اين معلّم ملکوتي مورد ظلم و ستم اهل زمانۀ خويش قرار گرفت و در پي آن، امّت اسلام دچار بليۀ تفرقه و تشتّت گشت و آن صفحات حوادث تلخ و رقّت­آور در تاريخ اسلام نگاشته شد، گفتاري مکرّر است اما ظلم و ستمي که به علي (عليه السلام) شد، علاوه بر شيعه، مورد اذعان و اعتراف اهل سنّت هم قرار گرفته و نويسندگان مسلمان و غيرمسلمان، شيعه و سنّي، دوست و بيگانه به مناسبت­هاي گوناگون از آن سخن گفته­اند. حال علّت چه بود که اجتهاد در برابر نص قرار گرفت و استحسان و قياس اگر چه که مخالف کتاب و سنّت بود، ترجيح داده شد، شايد بنا به اعتراف يونس ابن حبيب نحوي عثماني مذهب، به دليل اين باشد که علي محسود واقع شد و شايد به اين دليل که مردم ميل و رغبتشان به افرادي که به خودشان شباهت دارد و همانند خود آنهاست، بيشتر است.

کتابي که در پي معرفي آن هستيم، اثر ارزشمند علامۀ فقيه و مفسّر و محدّث توانا، سيدهاشم بحراني است که به شخصيت مولي الموحدين علي (عليه السلام) از ديدگاه اهل سنّت و البته به طور اجمال و با ذکر مأخذ پرداخته شده است و سيدمحمدجعفر روضاتي، تحقيق و ترجمۀ کتاب را انجام داده است و در سال­هاي قبل هم مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته است. مطالعۀ کتاب، ناگفته­هاي بسياري در شأن اميرالمؤمنين (عليه السلام) و البته سوز دل عميقي از مظلوميت حضرت در جان بر مي­افروزد. آنجا که از قول عمر ابن خطاب به نقل از کتاب نزل السايرين مي­گويد که: دوستي علي پسر ابوطالب بيزاري از آتش جهنّم است در آنجا که از قول ابن عباس و به نقل از کتاب مناقب خطيب مي­گويد: اگر مردم بر دوستي اميرالمؤمنين جمع مي­شدند، خداوند تعالي آتش را ايجاد نمي­فرمود.

 

 

يكشنبه 13 شهريور 1390 - 9:12


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری