جمعه 27 مرداد 1396 - 5:51
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

لحظاتي معنوي بر بوم نقاشي

 

گزارشي از رونمايي تابلوي نگارگري «سحرگاه نوزدهم»



تابلوي نفيس نگارگري«سحرگاه نوزدهم» آخرين اثر نگارگري استاد جليل جوكار، نگارگر برجسته كشورمان با حضور جمعي از مسوولان هنري و هنرمندان كشورمان در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) رونمايي شد.

به گزارش جام جم آنلاين اين تابلوي نگارگري كه خلق آن يكسال طول كشيده است، لحظات خروج حضرت علي (ع) را از منزل در سحرگاه نوزدهم ماه مبارك رمضان با توجه به روايات مختلف موجود در اين زمينه به تصوير كشيده است.

 در بخشي از اين تابلو ممانعت پرندگان از رفتن آن حضرت به تصوير كشيده شده است و هنرمند در گوشه‌اي ديگر مشايعت فرشتگان الهي را در همراهي با امام علي(ع) در حالي به تصوير كشيده كه در پشت در خانه ايشان، شيطان به انتظار به شهادت رساندن ايشان نشسته است.

به عقيده نماد شناسان، اين تابلو كه با تكنيك نقاشي سنتي ايراني يا همان نگارگري به شيوه‌اي جديد خلق شده، تكنيكي تازه در بيان هنر ديني است كه هنرمند توانسته با ابزاري سنتي آن را به بهترين شكل بيان كند. اين تابلو قرار است تا پايان ماه مبارك رمضان در اين موزه به نمايش در آيد و سپس براي نمايش به يكي از موزه‌هاي معتبر كشور منتقل شود.

بينش متفاوت اين هنرمند براي خلق اين تابلوي نگارگري از نگاه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه مهمان ويژه رونمايي از اين تابلو بود نيز پنهان نماند تا وي با تقدير از جوكار به خاطر خلق اين اثر به رسالت بسيار هنرمندان در خلق آثار ديني اشاره كند.

سيد محمد حسيني در اين مراسم با اشاره به اين‌كه هنرمندان در تمام مناسبت‌ ها همراه مردم و حتي جلوتر از آنها دست به خلق آثاري فاخر و ارزشمند مي‌زنند با توجه به جزئيات اين تابلوي نگارگري گفت: زندگي علي (ع) سرشار از چنين لحظات حساسي است و جا دارد كه هنرمندان هر چه بيشتر دست به خلق چنين آثار فاخر و ارزشمندي از حضرت امير(ع) بزنند.

حسيني خاطرنشان كرد: جايگاه علي (ع) به قدري اهميت دارد كه قرآن نيز در مدح ايشان سخن مي‌گويد و دست به ستايش ايشان برمي‌دارد؛ زيرا كه حضرت وارد معامله‌اي با خدا شده و تمامي ايمان خود را در اين راه گذاشته است.

حسيني در ادامه سخنان خود به اهميت كتاب نهج‌البلاغه نيز اشاره كرد و گفت: اين كتاب معجزه علوي است و بعد از قرآن، مثل آن را نداريم؛ لذا اميدوارم هنرمندان در تمامي مناسبت‌ها همدوش مردم و جلوتر از آنها دست به خلق آثاري اين‌گونه بزنند؛ زيرا هرچه شناخت مردم بيشتر شود، در زندگي روزمره آنها نيز تأثير بيشتري خواهد داشت.

 جليل جوكار كه سال‌هاست در زمينه نگارگري به خلق آثار هنري مي‌پردازد، در حاشيه اين رونمايي گفت: ذهنيت اوليه خلق چنين تابلويي در سحرگاه نوزدهم ماه مبارك رمضان چند سال پيش به ذهنم خطور كرد و ماه‌ ها در مورد اجراي آن به فكر فرو رفتم تا ارزيابي قاطعي از بهترين شيوه اجرا براي اين اثر به دست بياورم.

وي با اشاره به اين‌كه متاسفانه اكنون در محافل و جشنواره‌هاي هنري، تكنيك بر انديشه هنر ارجحيت پيدا كرده است از اين موضوع به عنوان آسيبي ياد كرد كه اين روزها هنر ديني و مفهومي را تهديد مي‌كند.

جوكار وظيفه هنر و هنرمند را انتقال مفهوم به مخاطب دانست و افزود: همان طور كه قرن‌هاست در هنر ايراني از خوشنويسي ما انتقال معنا را طلب مي‌كنيم، بايد در هنر‌هاي ديگر مانند نقاشي نيز اين امر رايج شود.

وي خلق چنين اثري را عنايت پروردگار و توجه حضرت علي(ع) دانست و خاطرنشان كرد: سعي كردم در اين تابلو مظلوميت و حقانيت آن حضرت را به شيوه‌اي به تصوير بكشم كه مخاطب جهاني نيز بتواند با آن ارتباط برقرار كند.

وي درباره ترويج هنر معنوي در جامعه امروز ايران نيز گفت: وظيفه هنرمند خلق يك اثر براي يك گروه يا يك دسته خاص نيست بلكه بايد اثر وي توانايي بيان جهاني با ابزاري بومي را داشته باشد تا بلكه اثر وي بتواند در انتقال مفاهيم ارزشي به مخاطبي جدا از جغرافياي خاص نيز تاثيرگذار باشد.

دكتر علي عباسي، نشانه‌شناس و نمادشناس نيز در اين مراسم به تحليل اين تابلوي نفيس پرداخت. وي در پايان اين مراسم با اشاره به اين‌كه اين اثر مي‌تواند دريچه جديدي از هنر را مقابل مخاطب هنر ديني باز كند، گفت: هسته مركزي اين تابلو را تقابلي تشكيل مي‌دهد كه تقابل خير و شر مي‌تواند نام گيرد. وي افزود: اين تابلو الهام گرفته از يك تفكر بومي است كه پشت آن فلسفه وحدت‌ وجود در نگاه هنرمند شيعه ايراني نشسته است.

اين استاد دانشگاه افزود: ما مي‌بينيم كه در اين تابلو چگونه پرندگان اصرار به گفتن چيز مهمي به حضرت دارند. اين تصوير يك صحنه واقعي از يك روايت تاريخي است و نشان مي‌دهد امام زبان اين حيوانات را مي‌داند؛ اما به عمد اهميتي نمي‌دهد و تنها به كعبه اشاره دارد.

به عقيده اين نشانه‌شناس مي‌توان گفت كه تصاوير اين تابلو نشانه نيستند؛ بلكه نماد محسوب مي‌شوند و گويي گفته‌پرداز در زمان اتفاق آنجا حضور داشته و تمام وقايع را ديده است؛ يعني براي لحظه‌اي از اين جهان جدا شده و به هستي ديگري گام گذاشته است.

 

دوشنبه 7 شهريور 1390 - 12:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری