يكشنبه 30 مهر 1396 - 4:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

دنياي تئاتر تجربي گسترده است

 

گفت و گو با نصير ملکي جو کارگردان نمايش سفيد برفي و هفت کوتوله

 


 

مقدمه :  ويژگي نمايش هاي نصير ملکي جو بعد تجربي گرايانه آن است که سازنده تلاش مي کند در نمايشش حرفها و فرم هاي جديدي را مطرح کند . " در اکتبر 1815 آزاد شد......" و همين نمايش سفيد برفي و هفت کوتوله تابع چنين ويژگي هايي  هستند .  ملکي جو در نمايش سفيد برفي و هفت کوتوله مي کوشد با استفاده از عناصر نور پردازي و بزرگ نمايي وسائل صحنه در قبال فيزيک بازيگران دنياي مورد نظرش را به تماشاگر در قالبي تجربه گرا بيان کند .

    

 

 در کاتالوگ نمايش اشاره به نگره هاي مولف کرده بوديد چه تعريفي از نگره مولفه داريد ؟

 قصدم از استفاده چنين مضموني اين بود که مي خواستم تا حدودي اشاره کنم که دانش و تئوري پشت ذهنياتم وجود دارد و مقداري هم به کار بردن چنين جمله اي کنايه آميز است .

 

 به چه مسئله اي اين کنايه را به کار برديد ؟

 کنايه به فرهنگي است که فکر مي کنند کسي که کار هنر مي کند بايد فقط از آن هنري که در آن کار مي کند اطلاعات داشته باشد .

 

 آيا اين لحن کنايه آميز در اجراي نمايش هم وجود دارد ؟

 بله وجود دارد . در کل فکر مي کنم هنوز برايم زود است که بخواهم در باره تعريف هنرمند مولف حرف بزنم . هنرمند مولفه هنرمندي است که تا حدودي به تمام عناصر نمايشش شناخت داشته باشد . مثال بازر اين مدعا در کار هنري چاپلين است و تما م عناصر فيلمش توسط خود او به وجود مي آيد . نظير موسيقي ، طراحي ميزانسن ، بازي ، طراحي صحنه و نويسندگي . درنهايت فيلمي که ساخته مي شود ماحصل يک نگاه مولفانه چاپلين است .

 

 آيا شما تلاش مي کنيد در نمايش هايتان به يک دنياي شخصي برسيد ؟

 الان کمي براي اين قضيه زود است و نيازمند کسب تجربيات بيشتري هستم و اميدوارم به چنين خواسته اي برسم .

 

 چه تعريفي براي تئاتر تجربه گرا قائل هستيد ؟

 تئاتر تجربي از يک سري از اله‌مان هايي به وجود آمده که حتي در تئاتر باستان هم مورد استفاده قرارگرفته است . در تئاتر تجربي در مورد اين عناصر بزرگ نمايي به وجود مي آيد نظير: آوا و آيين .

کارهاي پيتر شومان و پيتر بروک  را در نظر بگيرد که انگاري از اين عناصر رونمايي مجددي مي کنند . درنهايت اين تئاتر ذهنيات خالقش را دنبال مي کند . کارگردان در اين نوع تئاتر حرف اول را مي زند . هر کدام از کارگردان هاي تجربي تئوري هاي خاص خودشان را دارند . دنياي تئاتر تجربي گسترده است و يک رهايي براي کارگردان هايي است که مي خواهند تجربه هاي مختلف را دنبال کنند . متاسفانه هميشه اين تئاتر در حاشيه بوده است.

 

 چقدر بحث اعتراض گرا بودن در تئاتر تجربي قابل بازخواني است ؟

 اين بحث که در نمايشم ديده ديدهم مي شود بيشتر بستگي به ذهنيات من دارد

 

 به چه دليل در نمايش هايي که اجرا مي کنيد به نام هاي آثار نويسندگان و فيلم هاي مطرح ارجاع داريد ؟

 نمايش سفيد برفي و هفت کوتوله را دو سال قبل نوشته بودم و دوسال زمان براي اجراي نمايش گذشت و ذهنيتي که در دوسال قبل داشتم براي انتخاب اين نام اين بوده است که اولا استفاده از عناوين بلند و طولاني باعث جلب توجه مخاطب مي شود . استفاده ازاين نامها يک نشان و برند هم به کارم مي دهد . تماشاچي مي آيد و نمايش را مي بيند که سفيد برفي و هفت کوتوله چگونه در نمايش روايت شده است . البته در نمايش به هيچ عنوان با سفيد برفي مواجه نمي شود . مي تواند به اين فکر کند که سفيد برفي مرده ، يا وجود ندارد و يا هزاران احتمال ديگر . در نمايش ما از زوايه ديد کوتوله ها به سفيد برفي نگاه مي کنيم . کوتوله ها در معدن کار مي کنند و مشغول استخراج الماس هستند .

 

 براي شما بعد از ديدن نمايش توسط مخاطب ، مخاطب بايد چه حسي داشته باشد ؟

 فکر مي کنم تماشاگر در اين نمايش به هر چيز ساده اي نمي خندد .....

 

 با توجه به صحنه هاي طنزي که در نمايش وجود دارد چقدر خنديدن تماشاگر برايتان مهم بود ؟

 اينکه در اين نمايش مخاطب کمتر مي خندند و بيشتر فکر مي کند برايم جذاب است

 

 چقدر به استفاده از کمدي سياه در کارهايتان اعتقاد داريد ؟

ديدگاهم نسبت به کمدي ارائه کمدي متفاوتي است که نگاه تلخي در آن وجود دارد که وامدار کاريکاتورهاي کشورهاي بلوک شرق و ذهنيات سياه از جنس تفکرات کافکا و گروتسک  است . کمدي سياه کمدي است که تراژدي امروز بشر محسوب مي شود .

 

 

 

 

 

يكشنبه 6 شهريور 1390 - 14:15


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری