شنبه 25 آذر 1396 - 6:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان سيستان وبلوچستان

 

سازمان تبليغات سدي در برابر تبليغات غير اسلامي و ضد اسلامي است

 

گفتگو با آيت الله سليماني، امام جمعه زاهدان


 

به نظر شما مهم ترين مشكل وحدت در جهان اسلام چيست؟

 

o بحث وحدت، انديشه پاك برآمده از دل قرآن كريم است و در طول دوران چهارده قرن اسلامي هم در بين دلسوزان نظام بوده وليكن هميشه بر سر راهش موانعي قرار داشته است.

مخالفان جهان اسلام مي دانستند اگر مسلمين متحد شوند، قدرت هاي ديگر را پس مي زنند؛ بنابراين كساني كه پيرو استعمار انگليس بودند، سعي مي كردند در جهت وحدت اسلامي مانع ايجاد كنند. دولت هايي دست نشانده هم تفرقه در بين مردم را دامن مي زدند تا بتوانند همچنان

به حكومت خود ادامه دهند. سياست اختلاف اندازي را دولت هاي طاغوت در طول تاريخ داشته اند. در كنار اينها كساني هم بوده اند كه به نگاه متعصبانه و قشري گرفتار بوده و توجهي به مصلحت مسلمين نداشته اند. اكنون مي توان گفت كه دست مخالفان وحدت در جامعه رو َشده و اين نيست كه ندانيم از كجا فعاليت هاي ضد وحدت مسلمانان پشتيباني مي شود. هم اكنون انديشه وحدت و لزوم عملي شدن اين تفكر كه مورد تاكيد روحانيون و علماي روشن فكر و فهيم جهان اسلام است بايد به مراكز علمي و عموم مردم هم تسري داده شود.

 

چه تفاوتي ميان تقريب و تساهل و تسامح وجود دارد؟

o تقريب و وحدت مسلمانان امري است كه در قرآن كريم هم بر آن تاكيده شده اما در مورد اعتقادات در اسلام ، تساهل و تسامح نداريم. بحث تسامح و تساهل در اسلام در مورد مسائل اعتقادي ممنوع است: " لكم دينكم ولي دين"  . نسبت به كافر بايد شديد و نسبت به مسلم بايد رحيم باشيم. اما در مسائل مربوط به احكام و اخلاق و... اسلام قائل به تسامح و تساهل است. پيامبر اكرم (ص) آمدند و جامعه بت پرست مواجه شدند و توانستند به تدريج آن جامعه بت پرست را به اسلام دعوت كنند. مثلا در مورد مسائل روزه اسلام ابتدا مي گويد هنگامي كه شما در وطن هستيد اگر حوصله داشتيد مي توانيد روزه بگيريد ولي اگر نتوانستيد كفاره بدهيد. بعداً ميگويد هر كه در وطنش است بايد روزه بگيرد مگر آنكه عذر شرعي داشته باشد. يعني از يك مشي مسامحه و اصلاح تدريجي احكام الهي در ميان مردم اجرا مي شود. نماز هم همين طور بود؛ اول مي گويد هنگام مستي نماز نخوانيد ولي بعداً مشروب را حرام مي كند و با قاطعيت بحث نماز را مطرح مي نمايد. تسامح و تساهل در تقريب وجود دارد. در برابر باد تند سر بايد خم كرد و كله شقي را كنار گذاشت تا شكست حاصل نشود.

 

براي ترويج و تقويت تفكر وحدت چه بايد كرد؟

o جامعه اسلامي بيشتر روي نزديكي مذاهب اسلامي متمركز است ولي قرآن كريم فراتر از اين ، نزديكي بين موحدين را هم مطرح كرده است در جايي كه انديشه توحيد در مخاطره است. در اديان مختلف ، از جمله مسيحيت و يهوديت ، تفكر وحدت وجود دارد. اگر با اهل كتاب با زبان دين صحبت بشود،قطعا افراد منصف و حقيقت جو فراوان به سمت مشتركات ديني ميآيند. در اين مسئله خشونت كار ساز نيست. در قرآن كريم هم آمده كه خداوند به موسي و برادرش هامون (ع) مي گويد كه با زبان خوش با فرعون صحبت كنند. بدين ترتيب حوزه وحدت، كل بشريت را در بر مي گيرد. نيروهاي تقريبي در ميدان هاي مختلف، مثل دانشگاهها و بازار و آموزش و پرورش بايد حضور فعال داشته باشند. مدافعان و باور مندان به اين تفكر را بايد در همه كشورهاي اسلامي شناسايي كرد و با كمك آنها اين تفكر را در سراسر جهان اسلام گسترش داد.

 

  به نظر شما كشور عزيزمان، ايران، به عنوان احيا كننده و مهم ترين متولي تفكر وحدت اسلامي در جهان معاصر تا چه اندازه در اين زمينه موفق بوده است؟

o جمهوري اسلامي ايران توانسته به واسطه فعاليت هايش، اهميت اسلام را دوباره به جوامع مسلمان تبليغ و معرفي نمايد و باورهايي را كه به غلط پيدا شده بين مذاهب ، نسبت به هم، كم رنگ كند و باورهاي غلطي كه نسبت به شيعه شكل گرفته بوده را بزدايد و ميان فريقين ، ارتباط سازنده برقرار نمايد. دشمنان اسلام در طي قرن ها در دنياي اسلام و ميان مذاهب اسلامي شبهات و ذهنيت هاي غلط را رواج دهند و امروز كشورمان توانسته بسياري از آن باورهاي غلط را از افكار پيروان مذاهب اسلامي بر طرف كند. امروز عربستان، عالم شيعه را مقابل قرآن كريم نمي داند در حالي كه يك روز فكر مي كردند كه شيعه قائل به صحيفه فاطمه (س) است نه قرآن كريم و متوجه شدند كه اين درست نيست كه شيعه ،امام علي (ع) را نسبت به پيامبر اكرم (ص) برتر مي داند. اين برداشت غلط را دشمنان اسلام در ميان اهل سنت رواج دادند تا آنها از شيعيان فاصله بگيرند. متقابلاً در ميان شيعيان اين جور تبيلغ مي كردند كه اهل سنت مخالف اهل بيت پيامبر(ص) هستند و علاقه اي به ايشان ندارند. اما اين ذهنيت نيز امروز با كوشش جمهوري اسلامي از ميان شيعيان زدوده شده است.

 

  در خصوص موج بيداري اسلامي شكل گرفته شده در كشورهاي منطقه چه تحليلي داريد؟

o بيداري امت اسلامي در منطقه خاورميانه وجهان اسلام، رشد فراواني پيدا كرده است. قيام هاي مردمي در كشورهاي اسلامي از جمله تونس، مصر، يمن، بحرين، ليبي و... سران كفر و استكبار را مبهوت ساخته است. گرايش اين كشورها به غرب، گرفتار بودن آنان به فساد مالي و داشتن تفكر ديكتاتوري و خودكامگي و ضديت با دين و برخورد ظالمانه با مردم ، مهم ترين دلايل فرو ريختن حكومت هاي آنان محسوب مي شود. برخورد خشونت آميز حاكمان كشورهاي عربي عليه ملت هاي بيدار اسلامي و قيامهاي مردمي ، نسخه نوشته شده توسط امريكا براي رژيم هاي وابسته به خودش است.

از جمله در بحرين؛ برخي از شخصيت هاي عضو سازمان مركزي حقوق بشر ضمن مخالفت شديد با اقدامات خشونت آميز حاكمان بحرين با مردم بي دفاع و مظلوم، صدور مجوز اشغال بحرين توسط بيگانگان، ممانعت از كار مداواي مجروحان، بازداشت و مفقود شدن بيش از صدها نفر از جمعيت بحرين و انتقال بازداشت شدگان به زندان هاي سعودي را از مهم ترين اقدامات خشونت آميز رژيم آل خليفه در بحرين دانسته اند. اين شخصيت ها همچنين بكارگيري مزدوران انگليسي براي شكنجه كردن معترضان و زندانيان، اخراج شيعيان از اداره هاي دولتي و موسسات خصوصي و جلوگيري از حضور آنان در مساجد وحسينيه ها و شناسايي و بازداشت تمام تظاهر كنندگان مستقر در ميدان اصلي بحرين، تخريب مساجد وحسينيه ها را از ديگر اقدامات رژيم منفور آل خليفه عنوان كردند. حاكمان سعودي، بي لياقتي خود نسبت به خادميت حرمين شريفين را با ورود در عرصه سركوب مردم بي دفاع بحرين، ثابت كردند. كساني كه با ظالم در ظلم به مظلوم همكاري مي كنند، لياقت خدمت به حرمين شريفين را ندارند و امت اسلام بايد در اين زمينه تصميم جدي بگيرد.

اما بر خلاف تمايل دولت هاي امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي ، موج  ضديت با استكبار ، سراسر شمال آفريقا و خاورميانه بزرگ عربي را در برگرفته است. رواج انقلاب هاي مردمي در كشورهاي تونس، مصر، ليبي، يمن و بحرين ، شرايط بحراني سختي را براي استكبارگران و عوامل آنان در اين مناطق به وجود آورده است، به طوري كه نظام هاي وابسته به استكبار در حال فرو ريختن هستند.

 

در خصوص نقش جمهوري اسلامي ايران در شكل گيري انقلابات اخير و موج جديد  بيداري اسلامي توضيحاتي بفرمائيد.

o با كمال افتخار مي توان جمهوري اسلامي ايران را از جمله نظام هايي دانست كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون همواره دفاع از مظلوم را وظيفه ذاتي خود دانسته است و همچنان با جديت آن را دنبال مي كند.

ايران اسلامي در طول32 سال گذشته با عملكرد خود نشان داد الگوي عزت، سربلندي و مقاومت در برابر استكبار به شمار مي رود و قدرت هاي استكباري در تلاش اند تا انقلاب اسلامي را با ايجاد جريان هايي مانند فتنه انگيزي و توطئه هاي سنگين عليه شخصيت هاي كارآمد و رواج شعارهاي حرمت شكنانه، از الگو بودن براي قيام هاي مردمي در كشورهاي اسلامي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا خارج كنند.

 

نظرتان در خصوص لزوم وجود رهبري در جهان اسلام چيست؟

 o رهبري اسلامي مهم ترين عامل همبستگي جهان اسلام است. نظام كارآمد اسلامي مي تواند در برابر همه مخالفت ها ،كارشكني ها و توطئه هاي قدرت هاي باطل با اقتدار مقاوت كند.

 

در مورد فعاليت هاي سازمان تبليغات اسلامي به عنوان مهم ترين متولي ترويج و تعميق فرهنگ ديني در كشور چه نظري داريد؟

o سازمان تبليغات اسلامي اگر محورها و عناصر و اهرم هايي را براي پيشبرد اهدافش نداشته باشد،كار تبليغ برايش سخت مي شود.  سازمان دادن سخت است زماني مي توان سازمان دهي كرد كه اضلاع مورد نظر شناسايي شده و مهندسي فرهنگي شوند. همين كه سازمان همت كرده و به انجام امور مختلف اقدام كرده، جاي تشكر دارد. بايد نيروهاي ارزشمند را شناسايي و معرفي كنيم. البته وظيفه سازمان تبليغات تنها تبليغ نيست بلكه سازمان دادن كل روند تبليغ است. سازمان تبليغات بايد بتواند جلوي تبليغات غير اسلامي و ضد اسلامي را بگيرد.

 

نقش علما و مبلغين در جامعه اسلامي چيست؟

o نقش علما در روشنگري و هدايت جامعه بر بيان حقيقت و تقويت وحدت و همدلي، پرهيز از بيان سخنان غير واقعي و بر اساس شايعات و گفتارهاي غير مستدل و مسائل قومي و مذهبي بسيار مهم است. علما و روحانيون به عنوان تابلوي گوياي اسلام اند و بيان احاديث اسلامي، شيوه زندگي علماي شيعه و سني و بيان خدمات نظام مقدس اسلامي با رويكرد تقويت، وحدت و همدلي ضروري است.

 

اگر صحبت خاصي داريد بفرمائيد.

o دين مبين اسلام، دين وحدت، مودت و برادري و انقلاب اسلامي ايران نمونه بارزي از وحدت شيعه و سني است كه به الگويي براي ديگر كشورهاي اسلامي تبديل شده است.

 

شنبه 5 شهريور 1390 - 9:58


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری