سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 0:24
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

مقاله

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان تهران

 

سيماي منتظران حضرت مهدي(عج)

 


اي شاهد و مشهود ما اي مقصد و مقصود ما

اي مهدي موعود ما فرياد رس فرياد رس

تا عشق تو آموختم سرتا به پا افروختم

آتش گرفتم سوختم فرياد رس فرياد رس

 

معناي انتظار

در مورد انتظار دو برداشت و ديدگاه کلي وجود دارد، ديدگاه مثبت و منفي.انتظار منفي، ديدگاه کساني است که با بد فهمي برخي از برخي از روايات معناي انحرافي از انتظار برداشت کردند.

چون برخي روايات تصريح مي کند که خداوند با ظهور مهدي موعود (عج)جهان را پر از عدل و داد مي کند. پس از آنکه از ظلم و جور پر شده است.

اين عده با توجه به اين دسته از روايات معتقدند:فساد ، ظلم ، تبعيض، حق کشي و پليدي مقدمه ظهور و تسريع کننده آن است در نتيجه مدعي هستند که بهترين شکل انتظار ترويج و اشاعه فساد و سکوت در برابر ظلم و حق کشي است.

لازمه اين برداشت از انتظار، تعطيل شدن حدود و مقررات اسلامي ، حرمت امر به معروف و نهي از منکر وحتي جواز انجام دادن هر گناه و فسادي در عصر غيبت است.که البته اين نتايج با مسلمات قرآن و روايات در تعارض است.

بررسي اخلاق منتظران حقيقي

در قرآن و روايات هم نشان مي دهد منتظران راستين حضرت حجت معتقد به چنين لوازمي نيستند و در عقيده و عمل کاملا متفاوت با اين ديدگاه برخورد مي کنند.

در ديدگاه مثبت از معناي انتظار، فرد از وضع موجود ناراحت است و ايمان به وضع بهتري دارد که در حکومت امام عصر (عج) وعده داده شد.لذا مي کوشد زمينه را براي تحقق وعده الهي فراهم نمايد و به گونه اي زندگي کند که منتظر حکومت عدل جهاني باشد.

روشن است انسان ظالم و فاسد منتظر راستين حکومت جهاني عدل محور و صلاح گستر نخواهد بود. پس انتظار مثبت عامل تحرک و پويايي و تلاش در جهت حاکميت فرهنگ و ارزش هاي اسلامي است.

بنابراين اگر خودسازي فردي و تعهد اجتماعي در جامعه اي قرين شود بدون شک برترين نوع انتظار تحقق يافته است.

فضيلت انتظار

در روايات زيادي فضيلت انتظار تشريح شده است.لذا به عنوان نمونه چند روايت را نقل مي کنيم.

پيامبر فرمود:افضل اعمال امتي انتظار الفرج من الله عز و جل يعني بهترين اعمال امت من انتظار فرج ازخداوند عزوجل است. (1)

باز پيامبر فرمود:افضل العباده انتظار الفرج يعني بهترين عبادت ها انتظار فرج است. (2)

علي(ع) فرمود:انتظر الفرج و لا تياسوا من روح الله فان احب الاعمال الي الله انتظار الفرج يعني منتظر فرج باشيد و از روح خدا مايوس نشويد پس همانا بهترين اعمال نزد خداوند انتظار فرج است. (3)

امام صادق(ع) فرمود: المنتظر لثاني عشر منهم کالشاهر صيفه و بين يدي رسول الله يذب عنه. يعني کسي که منتظر دوازدهمين امام از اهل بيت ع باشد مانند کسي است که در کنار پيامبر شمشير گرفته و از او دفاع مي کند. (4)

همانطور که اشاره شد در آيات و روايات ويژگي هايي بريا منتظران حقيقي ذکر شده که برجسته ترين آنها نام برده مي شود.

 1) معرفت و محبت امام زمان (عج): پايه محبت به امام عصر و اطاغت از او معرفت و شناخت امام است و کمترين حد شناخت و معرفت به فرموده امام صادق اينست که بداني امام مساوي با پيامبر است مگر در درجه نبوت. امام وارث پيامبر است و همانا اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست پس بايد در هر امري تسليم او بود و به سخن و فرمان او عمل کرد. (5)

 

در روايت ديگر آمده است مردم به سه تکليف مکلفند:

الف- معرفت امامان

ب- تسليم در برابر ايشان

ج- واگذاري امور به ايشان در مواردي که اختلاف پيش مي آيد. (6)

در شناخت امام زمان(عج) شناخت نشانه ها و علائم ظهور هم يکي از فروعات شناخت امام عصر(عج) است.

يک روايت کوتاه در مورد اين صفت منتظران نقل مي شود. معصوم(ع) فرمود:طوبي لصابرين في غيبته طوبي للمتقين علي محبتهم. يعني خوشا به حال صالحان در غيبتش،خوشا به حال آنانکه بر راه اهل بيت ثابت قدم مي مانند. (7)

2) آراستگي به فضايل و پيراستگي از رذايل: منتظران واقعي امام زمان(عج) همواره اين سخن محبوبشان را در آئينه دل خود جاي دادند.

امام صادق(ع)مي فرمايد: هرکس دوست مي دارد از ياران حضرت قائم باشد بايد منتظر باشد و در عين حال به پرهيزگاري واخلاق نيکو رفتار نمايد در حاليکه منتظر است.پس چنانچه بميرد و حضرت قائم (عج) به پا خيزد پاداش او همچون پاداش کسي خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است.پس کوشش کنيد و در انتظار بمانيد.گوارا باد برشما اي گروه مشمول رحمت خداوند. (8)

موضوع دوري از اعمال زشت و ناپسند و آراسته شدن به فضيلت هاي امام و پياده شدن عملي آنها در زندگي فردي و اجتماعي به قدري اهميت دارد که امام عصر(عج) در توقيعشان به شيخ مفيد مي فرمايد:پس تنها چيزي که ما را از شيعيان پوشيده مي دارد همانا چيز ناشايستي است که از ايشان به ما مي رسد و خوشايند ما نيست و از آن انتظار نمي رود. (9)

3) ولايت پذيري و ولايت مداري: يکي ديگر از خصوصيات اخلاقي ياران حضرت مهدي(عج) تقويت و تثبيت پيوند با امام عصر(عج) و تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است.

از اين رو منتظران واقعي با وجود غيبت ظاهري آن حجت الهي هيچگاه خود را در جامعه بدون مسئوليت و رها احساس نمي کند و همواره براي اجراي اوامر مولايشان در صدد تکرار و تمرين ولايت پذيري مي باشند.

مسلماً با ايجاد فرهنگ ولايت پذيري و ولايت مداري جامعه دچار بحران فرهنگي از خود بيگانگي، ياس،نا اميدي و انحطاط نخواهد شد.

4) اميدواري شجاعانه براي قيام: از مسائل مهمي که منتظران مهدي(ع) در عين اميد و انتظار به آينده آن را به زيور تبع جان و دل خود آراسته اند کسب شجاعات لازم براي اين قيام جهاني مي باشد.

در روايتي از امام کاظم(ع) آمده است.هر کسي اسبي را به انتظار امر ما نگه دارد.و به سبب آن دشمنان ما را خشمگين سازد در حاليکه او منسوب به ماست خداوند روزيش را فراخ گرداند به او شرح صدر عطا کند او را به آرزويش برساند و در رسيدن به خواسته هايش ياري نمايد. (10)

5) خدامحوري و بينش عميق ديني: خداشناسي واقعي و شناخت عميق از دستورات ديني پايه و مبناي تمامي حرکات و رفتارهاي منتظران واقعي مهدي(عج) است. اين نگاه باعث مي شود که انسان اجراي دستورات الهي را لحاظ کرده و رضايت الهي و حجت خدا را بر همه چيز مقدم دارد.

6) خدمت رساني به مردم، ساده زيستي و روحيه ايثار: همانگونه که امام رضا(ع)فرمودند، امام زمان براي مردم از مادرشان مهربانتر است. (11)

منتظران حضرت مهدي(ع)خدمت به مردم را بالاترين عبادت و عامل مهم نزديکي به مولايشان مي دانند .آنها در رسيدگي به محرومان و مستمندان و حل مشکلات دوستان و همسايگان، گوي سبقت را از ديگرا ن ربوده اند و در اين راه حاضرند از زندگي ، زن و فرزند خود بگذرند. زيرا با بينش عميق خود بهترين معامله را معامله دنيا به آخرت مي دانند و در اين راه به زندگي ساده و بي تکلف قناعت کرده و به دنبال دنيا نرفته اند . ياران حضرت حجت سختي ها را به جان مي خرند و با دست مهربانشان، خوبيها و خوشي ها را به ديگران هديه مي دهند.

7) عدالت و عدالت خواهي: ياران حضرت مهدي با اتصاف به عدالت دروني و بيروني راه قانون پذيري را در برا بر قانون گريزي انتخاب مي نمايند تا از اين راه يکي از ابعاد اصلي ايجاد حکومت جهاني که عدالت مهدوي مي باشد را در درون و بيرون از خود محقق نمايند.

امام عسکري در دعاي قنوت مي فرمايد: بارالها به وسيله ايشان (ياران مهدي عج)تمام افق هاي هستي و تمام اقطار جهان را پر از عدل و داد و مهرباني و احساس خود بگردان. (12)

8) استقامت در انتظار و يقين به ظهور: در بعضي از روايات شرط پايداري بر اعتقاد و يقين به حضرت مهدي(عج) در زمان غيبت ثبت ايمان در دل شمرده شده است و ظيفه اي که منتظران واقعي آن را به خوبي انجام مي دهند. در همين زمينه امام عسکري(ع) فرموده اند: غيبت مهدي(عج)آنقدر طولاني مي شود که اکثر معتقدين از اعتقاد خود دست بر مي دارند و باقي نمي ماند مگر آنکسي که خداوند ولايت ما را از او تعهد گرفته است و در قلبش ايمان را نوشته است و از جانب خود اور را تاييد کرده است. (13)

منتظران حضرت بقية الله الاعظم ويژگي هاي ديگري هم دارند که در اين مقال نمي گنجد باشد که خداوند بزرگ همه ما را از منتظران واقعي حضرتش قرار دهد و قلب آن بزرگوار را از همه ما راضي و خشنود بگرداند.

 

منابع و مآخذ:

1- کمال الدين و تمام النعمه،شيخ صدوق صفحه 644

2- همان، صفحه 287

3- خصال، شيخ صدوق صفحه 616

4- کمال الدين، شيخ صدوق صفحه 325

5- بحارالانوار، مجلسي جلد 4 ص 54

6- وسائل الشيعه، حر عاملي جلد 18 ص 45

7- بحارالانوار، مجلسي ج 36 ص 304

8- کتاب الغيبه، شيخ صدوق ص 200

9- بحار الانوار، مجلسي ج53 ص 178

10- اصول کافي، شيخ کليني جلد 6 ص 535

11- الزام الناصب، گنجي شافعي ص 10

12- صحيفه مهديه، نعماني ص 168

13- اصول کافي شيخ کليني ج 2 ص 133

 

 

حسين ولي اللهي

كارشناس فرهنگي اداره تبليغات اسلامي شمال غرب تهران

 

دوشنبه 27 تير 1390 - 12:48


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری