چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 3:5
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

کابوس يک توهم است

 

گفت و گو با بهرام تشکر کار گردان نمايش ماه زدگان

 


 

 مقدمه : نمايش ماه زدگان مصاديق زيادي براي تطابق با شرايط جوامع امروز بشري دارد . حرص ، زياده خواهي و ميل به سيطره هميشه جزو خصلت هاي بشري بوده و خواهد بود و آدمها براي رسيدن به اين خواسته از هر نوع کاري رويگردان نيستند . کابوس شخصيت اصلي نمايش ماه زدگان دقيقا چنين مشي و شيوه اي را در دستور کار خودش قرار مي دهد و با همکاري چلک باعث مرگ همساق مي شود و به نوعي باعث برادر کشي چلک مي شود و اين اوج تراژدي نمايش است . با بهرام تشکر کارگردان نمايش پيرامون معناي و ويژگي هاي نمايش گفتگويي انجام داده ايم .  

                                                   

   

بر اساس چه ويژگي هايي  نام شخصيت‌هاي نمايش را انتخاب کرديد ؟

تلاش کردم با توجه به مضومن نمايش از اسامي ايهامي براي نام شخصيتهاي نمايش استفاده کنم ونامها بيشتر زاييده يک توهم و خيال است . همساق به معني همراه و هم کلام است .چلک هم به معني صداي چکيدن قطرات آب بر روي موازييک و کاشي است . کابوس هم به معني رويا و وهم است .

 

آيا  متن نمايش ايده نو بکري دارد ؟

متن نمايش  ويژگي کار هاي کلاسيک را دارد ياد آورخيلي از نمايشها و رمان هاي دراماتيک مطرح دنيا و ايران است . براي خود من متن ياد آور کارهاي آلبر کامو است و بنابراين ايده نمايش چندان بکر و جديد نيست . نکته مهم نمايش فضا سازي متفاوت ، ديالوگ نويسي ايهامي و چند لايه و چند پهلو و شخصيت پردازي جذاب آن است .

 

در دکور صحنه درهاي متعددي استفاده شده است کارکرد استفاده از اين درها چه بوده است ؟

استفاده از درهاي متعدد در نمايش علاوه بر وجوه زيبا شناسانه کارکرد معناي داشت . برايم مهم بود که نشان دهم با مرگ همساق آدمهاي از جنس او از بين نمي روند و همانطوريکه در نمايش مي بينيم بعد از مرگ همساق همساق هاي نوعي زيادي از اين درها به صحنه وارد مي شوند. با اين شيوه و حضور آدمهاي متعدد خواستم تماشاگر با مرگ فيزيکي همساق نااميد و سر خورده از سالن نمايش خارج نشود  و داستان گروتسک تبديل به يک پايان تراژيک نشود . اعتقاد دارم هرگز شيوه قدرت طلبي ، ديکتاتوري فردي به پيروزي نمي رسد . ممکن است در مدتي محدود پيروزي هايي به دست آورد اما اينها موقتي است . حضور پنج نفري که بعد از کشته شدن همساق وارد صحنه مي شوند عاملي است براي نابودي کابوس .

 

رنگ پيراهن قرمز کابوس به همراه زنگ قرمز پتو در صحنه حاوي چه مسائلي هستند؟

رنگ قرمز رنگ تند و با حرارتي است و با روحيه دروني کابوس همخواني دارد . تلاش کردم به نوعي بهنام تشکر و سام کبود وند را هدايت کنم تا تماشاگر از همان ابتدا متوجه جريان مخوفي که ممکن است در تم نمايش وجود دارد نشود. به همين دليل لازم بود جنس طراحي لباس ، نور پردازي و رنگ ها فضاي نمايش را براي آن لحظه پاياني آماده شود

 

 نويسنده بودن کابوس چه کارکردي دارد ؟

 کابوس نويسنده نيست اداي نويسندگان را در مي آورد . فيلسوف هم نيست بلکه بيشتر فيلسوف مآب است  کابوس هيچ نيست . کابوس يک توهم است و بيشتر يک ماليخوليايي است و يک آدم کاذب است و اداي آدمهاي صاحب انديشه ، موجه و فرهنگي را در مي آورد .

 

ساز زدن همساق چه ويژگي دارد؟

 همساق از دنياي رئاليستي آمده است  . او نماينده مردم است و نماينده دفاع از عشق و زيبايي است و درست متضاد شخصيت کابوس است . کابوس از روشنايي و نور ماه مي ترسد . روشنايي براي او بر ملا شدن همه افکار او است و تقابل همساق و کابوس درام داستان را به وجود مي آورد .

 

چند جايي کابوس به عدم فهم عشق اشاره مي کند، آيا اين مسئله جزو دنياي ذهني او است ؟

عشق ،  زيبايي و طراوت همگي وابستگي به وجود مي آورد . کابوس هم در نمايش اشاره مي کند که محبت و علاقه سدي است در برابر تکامل . اين ويژگي و تفکر آدمهاي خود کامه است و علاقه اي ندارند آدمها در کنار هم باشند . موقعي کابوس متوجه مي شود همساق در برابر افکار او مقاومت مي کند از چلک کمک مي گيرد و نيروي فيزيکي و زور را عليه همساق به کار مي برد . در نهايت نيروي پليد باعث مرگ همساق مي شود .

 

عبارت ماه آرامش شب را مي گيرد نماد چه مسئله اي است ؟

چلک که اين جمله را بيان مي کند تحت سيطره و نفوذ کابوس است . تمام حرف هايي که چلک در طول نمايش بيان مي کند ديالوگ هاي سياهي هستند  و جايي که همساق برادر بودنش با اورا ياد آوري مي کند چون تحت فرمان کابوس است هيچ توجهي ندارد و از خودش هيچ اراده اي نشان نمي دهد و لحظه اي هم که تلاش مي کند اراده اي از خودش نشان بدهد تحت فشار کابوس قرار مي گيرد .

 

دو جايي که در نمايش چلک و کابوس لباشان را در مي آورند و در هيبت ديگري قرار مي گيرند حاوي چه مسائلي است ؟

در حقيقت آن روي سکه شخصيت اين دو نفر مشخص مي شود و در طراحي لباس هم به همراه طراح قصد داشتيم ضمن اينکه لباس حالت پوششي براي شخصيتها دارد مي بايست يک شکل کاربردي در خدمت فضا و مفهوم نمايش داشته باشد .

 

سه‌شنبه 21 تير 1390 - 14:25


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری