شنبه 25 آذر 1396 - 3:7
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

حسين آرياني

 

يک کمدي متفاوت و استاندارد

 

نقد فيلم«ورود آقايان ممنوع»(رامبد جوان)


رامبد جوان پس از پسر آدم، دختر حوا يک کمدي مفرح و آبرومند ديگر ساخته، که نمي خواهد به هر قيمتي  و با لودگي و شوخي هاي سطحي از تماشاگر خنده بگيرد.

فيلم داستاني کليشه اي دارد. (زني بدبين به مردها که خود سرانجام گرفتار يک رابطه عاطفي مي شود.) اما با پرداخت متفاوت داستان و خلق شوخي هايي ظريف و پرداختن به جزييات چه در فيلمنامه(که توسط پيمان قاسم خاني به نگارش درآمده است.) و چه در کارگرداني، همين داستان کليشه اي تبديل به حکايتي جذاب مي شود.

شخصيت اصلي فيلم، خانم دارابي(با بازي ويشکا آسايش) زني مرد ستيز است. اما اينجا مثل فيلم هاي فمينيستي رايج تصويري جعلي از روابط زنان و مردان ارائه نمي شود و زنان همگي فرشته خصال و مردان ديو سيرت نيستند. حتي بيشتر به نظر مي رسد ضد مرد بودن خانم دارابي به دليل کمبود هاي خودش باشد تا عملکرد نامناسب آقايان.

در پايان فيلم هم، برخلاف کمدي هاي عامه پسند رايج، خانم دارابي و آقاي جبلي(رضا عطاران) به هم نمي رسند تا پاياني پيش بيني ناپذير و غير کليشه اي رقم بخورد.

بازي ويشکا آسايش قابل توجه است. برخورد هاي خشک و رسمي آسايش هر چند که اغراق آميز است ولي نقش، چنين اغراق کميکي را مي طلبد تا يک شخصيت تيپيک و بامزه خلق شود.

رفتار همراه با تحکم و غضب آسايش وقتي با دستپاچگي، ترس و گيج بودن عطاران(که بسيار خوب بازي شده است.) ترکيب مي شود، لحظات کميک تاثير گذاري را خلق مي کند. به دليل همين بازي خوب، آسايش در جشنواره اخير فيلم فجر با شايستگي توانست سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن را به دست بياورد.

به خاطر اينکه در تحليل فيلم، به نظر نگارنده محدود نشويد. نظر دو منتقد ديگر را هم با هم مرور مي کنيم. منوچهر اکبرلو در مجله فيلم نگار مي نويسد: ورود آقايان ممنوع از لحاظ توجه به مخاطب عام، يک سر و گردن از همه فيلم هاي جشنواره امسال، بالاتر بود.

پيمان قاسم خاني نشان مي دهد که فيلمنامه خوب چقدر مي تواند يک محصول سينمايي را لذت بخش کند. ظرايف شوخي نويسي قاسم خاني در ترکيب با کارگرداني رامبد جوان که همواره با بازيگراني با بازي اگزجره(اغراق شده) رو به روي دوربين قرار مي دهد، حاصلش مي شود فيلمي که مي تواند الگوي مديران سينمايي باشد در توليد فيلم خانوادگي.

فيلمي که همه افراد خانواده بتوانند با خيال راحت بنشينند، ببينند و لذت ببرند. فيلمنامه موجود، يک کمدي رمانتيک کامل است با مضمون بحث هاي بي پايان مرداني که گويا از مريخ آمده اند و زناني که گويا ونوسي اند!

جالب است که فيلمنامه، هر چه بيشتر با هجو، به ديدگاه هاي افراطي برتري مردان به زنان و به عکس مي پردازد، هم جذاب تر است و هم تاثيرگذارتر. (مقايسه کنيد با فيلم هاي تهمينه ميلاني که هر چه صريح تر و مستقيم تر از اين حرف ها مي زند، دافعه بيشتري ايجاد مي کند.)

 فيلمنامه ورود آقايان ممنوع مانند همه فيلم هاي موفق کمدي رمانتيک سينماي جهان، تماشاگر را يکسره سرگرم مي کند، مي خنداند و فقط در يک جا حرفش را مي زند و بعد سرگرمي سازي و تفنن را ادامه مي دهد.

 فيلمنامه نويس و فيلمساز، آگاهانه و در عمل به اين گفته ايمان دارند که تماشاگر عام سينما، نخست براي سرگرمي به سينما مي آيد. او براي آموختن فلسفه و گزارش هاي تصويري و موعظه، مکان هاي مناسب ديگري را انتخاب مي کند.

هنر فيلمنامه نويس و فيلمساز در آن است که ضمن سرگرم سازي به فرهنگ سازي بپردازد، نه اينکه از تماشاگر بخواهد 90 دقيقه بنشيند تا او حديث نفس خود را روي پرده ارائه دهد.

نيما حسني نسب در ماهنامه فيلم مي نويسد: ورود آقايان ممنوع، اين کمدي مفرح و با نمک، محصول چه کساني است؟ صريح تر اينکه اعتبار کيفيت فيلم را بايد به حساب چه کسي واريز کنيم؟

حالا که قرار است در اين مطلب آدم ها مهم تر از فيلم ها باشند، ناچارم بي حذر اسم پيمان قاسم خاني و رضا عطاران را با اختلاف زياد بالاتر از رامبد جوان بگذارم، همان طور که پسر آدم، دختر حوا کمدي موفق قبلي کارگردان هم بيشتر محصول تهيه کننده موثرش بود.

تا اينجا شايد بشود اسپاگتي در هشت دقيقه را نزديک ترين فيلم به توانايي کارگرداني سينمايي رامبد جوان به حساب آورد که در غيبت تهيه کننده جدي و نويسنده توانا و انتخاب بازيگران درست، به سرنوشتي دچار شد که مي دانيد.

اين ها را البته حتي قبل از انتشار نامه سرگشاده(و جسارتا غير حرفه اي) يکي از تهيه کننده هاي ورود آقايان ممنوع هم مي شد فهميد. مثلا از اجراي ضعيف و سردستي سکانس هاي کابوس و تحول خانم مدير با ديدن اخبارگو در لباس عروسي يا دکوپاژ ساده نود شبي و بي خلاقيت اغلب سکانس هاي هوشمندانه فيلمنامه.

مانند صحنه هاي اردو يا سکانس به شدت بامزه دو نفره عطاران و آسايش داخل اتومبيل که با اجراي غافل گير کننده ويشکا آسايش و درک بالاي رضا عطاران از زمان بندي کمدي نجات پيدا کرده است. واکنش هاي ويژه عطاران گاهي هم اندازه و حتي بيشتر از شوخي هاي درجه يک قاسم خاني خنده مي گيرد.    

 

                                                                                                    

 

چهارشنبه 15 تير 1390 - 9:38


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری