پنجشنبه 26 مرداد 1396 - 23:51
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

به دنبال ساخت يک کمدي مفرح

 

نگاهي به گروه فيلمسازي ورود آقايان ممنوع(رامبد جوان)


فيلم نامه ورود آقايان را پيمان قاسم خاني نوشته و ابتدا قرار بود مرضيه برومند با تهيه کنندگي منوچهر محمدي آن را بسازد. اما بايد تغييراتي در فيلمنامه ايجاد مي شد. که برومند به آن رضايت نداد.

پروژه کليد نخورد تا اين که منيژه حکمت فيلمنامه را خريد و تصميم گرفت با همکاري علي سرتيپي و محمد رضا تخت کشيان فيلم را بسازد. رامبد جوان هم به عنوان کارگردان برگزيده شد.

در خلاصه داستان فيلم آمده است: «در آستانه برگزاري المپياد شيمي، چهار دانش آموز ممتاز يک مدرسه پيش دانشگاهي دبير شيمي شان را به دليل زايمان پيش از موعد از دست مي دهند. آنها مي خواهند مدير بد اخلاق مدرسه را مجاب کنند که به ورود يک دبير جديد رضايت دهد. اما مدير به اين راحتي ها کوتاه نمي آيد و ...» 

منيژه حکمت (کارگردان و تهيه کننده سينما) در مورد تهيه اين فيلم به صنعت سينما مي گويد: «شنيده بودم قرار بوده اين فيلم را آقاي محمدي تهيه کند، ولي در جريان قضايا نيستم. حدود دو سال و نيم پيش من اين فيلم نامه را از پيمان قاسم خاني خريدم و بعد از توليد پوپک و مش ماشاالله آن را آماده توليد کرديم.»

حکمت در مورد انتخاب رامبد جوان به عنوان کارگردان مي گويد: «فکر مي کنم رامبد دو سليقه را همواره پيش مي برد، او هم سينما و هم بازي را خوب مي شناسد و با توجه به تعداد بازيگران و سختي توليد ايشان انتخاب خوبي بود و با همفکري با آقايان سرتيپي و تخت کشيان ايشان را انتخاب کرديم.»

حکمت در مورد عوامل توليد فيلم مي گويد: «عوامل بسيار حرفه اي بودند. آقاي رامبد جوان، آقاي مصطفي خرقه پوش که به عنوان تدينگر و مشاور کارگردان در سراسر فيلم ما را ياري کردند، آقاي آبنار، خانم آتوسا قلمفرسايي، آقاي پيمان قاسم خاني که طي مدت فيلمبرداري حضور داشت و کمک مي کرد، آقاي داود اميري، خانم فاطمه کمالي، آقاي جعفري عروجي و ...

يکي از مشکلات ما که باعث مي شد فيلمبرداري عقب بيفتد. ساخت يک مدرسه بود که از مکان ويرانه اي براي ساخت آن استفاده کرديم. حدود يک سال گشتيم و مکان مناسبي پيدا نکرديم.

همه بازيگرهاي فيلم به بخصوص خانم ويشکا آسايش و آقاي رضا عطاران عالي بودند و بقيه بچه هاي جوان، و کل مجموعه سبب شدند يک کار متفاوت و خوب ارائه شود.

در آخر، از همه عوامل فيلم متشکرم و اميدواريم هميشه خوب باشند و باز هم در کنار هم باشيم. همدلي گروه بسيار به کار کمک کرد و فکر مي کنم ورود آقايان ممنوع يکي از فيلم هاي موفق چند سال اخير باشد.»

رامبد جوان در مورد فيلم به صنعت سينما مي گويد: «من فيلم نامه اوليه را که قرار بود خانم برومند کار کند، خواندم و سوژه و ساختار فيلمنامه به نظرم خيلي جذاب آمد. فيلم نامه اي که ما شروع به کار کرديم فقط کمي خلاصه تر از فيلم نامه اوليه بود و تفاوت خاصي نکرد.

قصه ورود آقايان ممنوع خيلي شيرين است. هم پيمان قاسم خاني در شخصيت ها نوآوري کرده و هم من سعي کردم، کار کمدي متفاوتي با فيلم قبلي ام پسر آدم دختر حوا داشته باشم. مي خواستم از اين حال و هواي تکراري که بيشتر فيلم هاي کمدي دچارش شده اند فاصله بگيرم. به همين خاطر دنبال ترکيب تازه اي از بازيگرها گشتم. فکر مي کنم فيلم در اکران حسابي تماشاگر را جذب کند.»

آتوسا قلمفرسايي(طراح صحنه و لباس) در مورد حضورش در فيلم و همکاري با رامبد جوان مي گويد: «چون قبلاً با رامبد جوان کار کرده بودم، پس از صحبت هاي اوليه، طراحي ها انجام شد و با هماهنگي کار کرديم و همه چيز را کنترل مي کرديم.

طراحي عجيبي نمي خواستيم اما مرحله اجرا، مرحله مشکلي بود. به خاطر ويران بودن لوکيشن اصلي و چون پيش توليدمان شب عيد بود امکانات کمي داشتيم، در نهايت امکانات فراهم شد و کار به سرانجام رسيد.»

او در مورد ساخت و سازهاي فيلم مي گويد: « اما از آسايشگاه چهرازي که سال ها بدون استفاده بود و بعضي از قسمت هاي سقف هايش ريخته بود و پشت پنجره ها آجر بود و حياطش از بين رفته بود و شيرواني نداشت، استفاده کرديم.

ابتدا آن را تميز و بازسازي کرديم و بر حسب نياز، ديوارهايي برداشتيم و ديوارهايي گذاشتيم و حياط را درست کرديم و دار و درخت کاشتيم. يک در سالم آنجا نبود و با توجه به اين که هشتاد درصد فيلم در اين لوکيشن بود. آن مکان مخروبه را به طور کامل بازسازي کرديم.

براي آزمايشگاه شيمي، درها را برداشتيم و دو اتاق تو در تو درست کرديم. اتاق دبيرها و مدير و ... را درست کرديم، و مکاني که خيلي اشکالات اوليه داشت را به يک فضاي قابل استفاده تبديل کرديم.»

داود اميري(مدير فيلمبرداري) در مورد حضورش در ورود آقايان ممنوع مي گويد: «زمان فيلمبرداري پوپک و مش ماشاالله از طرف خانم حکمت در جريان اين فيلم نامه قرار گرفتم و به اين پروژه دعوت شدم. آماده سازي لوکيشن يک مقدار کار داشت و يک جاي مخروبه به کمک بچه هاي صحنه آماده شد و کار ششم فروردين 1389 کليد خورد.»

اميري در مورد ويژگي هاي فيلم مي گويد: « در ابتدا از همکاري دوباره با خانم حکمت و آقاي سرتيپي به عنوان تهيه کنندگان خوب فيلم که جزو معدود آدم هاي خوب سينماي ما هستند و مستقل کار مي کنند، خوشحال بودم و بعد قرار گرفتن کنار آدم هايي که در کارشان خبره هستند.

از جمله رامبد جوان، خانم آتوسا فلمفرسايي، پرويز آبنار نازنين، مصطفي خرقه پوش که به عنوان مشاور کارگردان سر صحنه هم حضور داشت، پيمان قاسم خاني با آن فيلم نامه خوبش و ...

ما حدود يک ماه وقت براي روخواني و تمرين وقت داشتيم. معمولاً در جمع هايي که در پيش توليد وجود دارد، خيلي پيشنهاد خوب ارائه مي شود و عوامل با هم آشناتر و دوست تر مي شوند. فيلم نامه بسيار خوب بود، اما فيلم برداري سخت و فيلم پر پلان بود.

فکر مي کنم در کل کار فقط يک سکانس-پلان گرفتيم. کار سخت بود، اما شيريني هاي خودش را داشت. در مورد رامبد جوان چيزي که هست، فکر مي کنم با هر فيلمي که مي سازد جلوتر مي آيد و پيشرفت مي کند و فکر مي کنم اين فيلم از فيلم هاي قبلي اش بهتر خواهد بود و تماشاگر را جذب مي کند.

در اين فيلم موقعيت هاي خوبي ايجاد مي شود و فکر مي کنم مردم از آن خوششان مي آيد. قرار گرفتن نامم در کنار اين آدم ها، نکته خوشايندي بود و خوشحال شدم با آنها کار کردم.»

اميري در مورد فضاي فيلم مي گويد:« از قديم وسوسه داشتم که در فيلمي کار کنم که يک فضاي خاکستري داشته باشد. آتوسا قلمفرسايي رنگ هاي خوبي را براي فيلم انتخاب کرد و شکل و شمايل فيلم شکل گرفت. او در رنگ و لعاب فيلم کمک کرد و نظرات خوبي داد. فضاي فيلم را دوست دارم. در اين فيلم چون شخصيت ها خيلي خوب معرفي شده بودند، با آنها راحت بودم.»

اين فيلم بعد از مدت ها به غيبت ويشکا آسايش در سينما پايان داد: «براي انتخاب نقش هايم خيلي وسواس دارم. دوست دارم در کاري باشم که براي کارگردان مهم باشد که من آن نقش را بازي کنم.

در اين مدت نقش هاي زيادي به من پيشنهاد شد، اما آنها را نپذيرفتم. اما حکايت اين کار متفاوت است. در واقع کارگردان و تهيه کننده با شناخت از من به سراغم آمدند. اين که آنها مي خواستند اين نقش را من بازي کنم و اين برايم خيلي مهم بود. اتفاقي که در نردبان آسمان (محمد حسين لطيفي) هم برايم افتاده بود.»

رضا عطاران درباره فيلم مي گويد: «فيلمنامه اي که پيمان قاسم خاني نوشته خيلي برايم جذاب بود. شخصيت را هم دوست داشتم و برايم تازگي داشت. همين دليل کافي بود تا بازي در ورود آقايان ممنوع را بپذيرم.»

عطاران در مورد شخصيتي که در فيلم بازي مي کند، مي گويد: «اين معلم آدم ساده اي است که فقط به خاطر پول و دستمزد معلمي حاضر شده در يک دبيرستان دخترانه درس بدهد و به مسائل مدرسه کاري ندارد.

اما همين ساده بودنش باعث مي شود تا شاگردهاي کلاس شيمي برايش نقشه بکشند و او را وسيله اي قرار دهند تا اخلاق مدير مدرسه که خانم دير بدخلقي است، تغيير کند. بيشتر از اين هم درباره شخصيتش حرف نمي زنم تا چيزي هم بماند که در فيلم ببيند.»

پگاه آهنگراني که در نقش پريا در فيلم ظاهر شده، درباره بازي در فيلم مي گويد: «من از آن بازيگرهايي نيستم که براي خودم مشخص کنم قرار است در چه ژانري(گونه اي) کار کنم کافي است فيلم نامه خوب باشد.

من مشغول بازي در فيلم آقاي بزرگ نيا بودم که خبرم کردند قرار است ورود آقايان ممنوع ساخته شود. فيلم نامه را برايم فرستادند و آن قدر برايم جذاب بود و به نظرم جاي کار داشت که قبول کردم. «پريا» خط دهنده بچه هاست و در واقع مغز متفکر است تا اتفاق ها بيفتد.»

مشخصات ورود آقايان ممنوع

کارگردان: رامبد جوان. نويسنده فيلمنامه: پيمان قاسم خاني. مدير فيلم برداري: داود اميري. صدابردار و صداگذار: پرويز آبنار. طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسايي. چهره پرداز: فاطمه کمالي. تدوين گر: مصطفي خرقه پوش. موسيقي: حيدر ساجدي. مدير توليد: جعفر عروجي. بازيگران: رضا عطاران، ويشکا آسايش، پگاه آهنگراني، ماني حقيقي، بهاره رهنما، فلامک جنيدي، زهره حميدي، سياوش چراغي پور، حديث ميراميني، ستاره پسياني. تهيه کنندگان: منيژه حکمت، علي سرتيپي. زمان 102 دقيقه.

درباره رامبد جوان:

رامبد جوان اول دي ماه سال 1350 در تهران به دنيا آمد. وي فعاليت هنري را سال 1369 با تئاترهاي خانگي و دانشجويي آغاز كرد و پس از آن به بازيگري و كارگرداني در تئاتر پرداخت.

جوان با بازي در نقش کوتاهي در مجموعه تلويزيوني پرطرفدار همسران شناخته شد و سپس با بازي در مجموعه تلويزيوني خانه سبز به شهرت رسيد و خيلي زود توانست نويسندگي و کارگرداني بعضي از نمايش ها و مجموعه ها را به عهده بگيرد. بازي او در فيلم موميايي3 و مجموعه تلويزيوني ولايت عشق چهره ديگري از او به نمايش گذاشت.

جوان اولين مجموعه تلويزيوني اش را در سال 1380 با نام گمگشته کارگرداني کرد که اين سريال در ماه مبارک رمضان بسيار مورد توجه قرار گرفت.

جوان در سال 1382 دومين مجموعه تلويزيوني اش را کارگرداني کرد. او همچنين پيش از ورود آقايان ممنوع دو فيلم، اسپاگتي در هشت دقيقه(1383) و پسر آدم، دختر حوا(1387) را در سينما کارگرداني کرده است.

 

 

 

يكشنبه 12 تير 1390 - 9:15


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری