جمعه 27 مرداد 1396 - 9:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

نگاهي به سايت هاي تخصصي کتاب و کتابخواني

 

پوست اندازي کتاب

امروزه نقش و نگارهاي زيادي در کتاب و کتابخواني پديدار گشته واين عرصه دستخوش تغيرات زيادي شده است. ديگر گذشت آن زماني که يک شخص براي ديدن، مطالعه و يا حتي خريد کتاب با صرف زمان زياد خود را به کتاب مي‌رساند،کافي است با يک جستجو در فضاي مجازي اطلاعات و توضيح لازم را درباره کتاب بدست آورده و اگر قصد خريد کتاب را هم داشته باشيد بدون مشقت مي‌توان به خريد کتاب مبادرت ورزيد. خواندن فايلpdf يک کتاب هم در کشور ما که چيزي به عنوان قانون کپي رايت نمي‌شناسيم، همه چيزبه نوعي تسهيل شده براي مطالعه کتاب به نظر مي‌رسد. در اين دوران که جهان به سمت ديجيتاليزيم پيش رفته و دامنه پر شيب آن تمام دنياي پيش روي خود را درنورديده است،کتاب و کتابخواني هم تحت پوشش و تکفل اين پديده در آمده است. ebook يا کتاب الکترونيکي، پديده‌اي کاملاً تازه در اين بين است و مي‌رود تا نظام آموزش و اطلاع رساني را با دگرگوني‌هايي اساسي مواجه سازد. کتاب‌هاي الکترونيکي يا ebooks صرفاً نسخه‌هاي الکترونيکي مطالب مکتوب نيستند . بلکه مي‌توانندعلاوه برمتن، صوت وتصاويرو … رانيز شامل شوند. به‌علاوه مي‌توانند درقالب فايل‌هايي توسط يک رايانه مانند قالب‌هاي word text، html، pdf وفايل‌هاي اجرايي exe درآيند. سادگي اجرا، سادگي جستجو در متن، داشتن قالب زيباتر، منسجم بودن مطالب، امکان عرضه يا فروش ساده تر و سريعتر، داشتن قابليت افزودن امکانات مالتي مديا و … ازجمله ويژگي‌هايي هستند که کتاب الکترونيکي رابه عنوان يک رسانه نو پا و رو به رشد از ساير رسانه‌هايي از اين دست ممتاز مي‌گرداند. نهادهاي بسيار زيادي با درک اهميت اين رسانه، به حمايت و گسترش اين پديده نوپا اقدام مي‌کنند که قصد آنها توسعه هرچه بيشتر نشر الکترونيک و بهادادن به اين پديده است. براي مثال، نمايشگاه کتاب فرانکفورت ۷جايزه ساليانه براي کتاب‌هاي الکترونيکي برگزيده اختصاص داده است که شامل جايزه‌اي ويژه به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار مي‌باشد. اکنون سايت‌هاي فراواني مي‌توان يافت که از نويسندگان ديجيتال استقبال مي‌کنند. انتشارات تجاري time warner اخيراً از وجود سايت www.ipublish.com خبرداد که مسؤلان آن نويسندگاني را که قصد دارند کتابشان در قالب الکترونيکي عرضه شود، جلب و حمايت مي‌کنند. پيش بيني مي‌شود تا سال ۲۰15 يک ششم کتابهاي خريده شده در آمريکا کتابهاي الکترونيکي خواهد بود تجارتي که ارزش ۸.۷ ميليارد دلار خواهد داشت.

 

تبليغ الکترونيکي

 کتاب‌هاي الکترونيکي که از دل دنياي سايبر سر در آورده است براي نمايان شدن و متبلور شدن خود احتياج به تبليغات همسو با خود دارد در اين بين ديده مي‌شود سايت تخصصي کتاب که عموما يا با اهداف چند منظوره يا با يک ژانر مشخص به تبليغ،اطلاع رساني، بازاريابي و نهايتا فروش کتاب مي‌پردازد . در اين که چقدر توانسته اند در اين عرصه‌ها موفق بوده و ذائقه مخاطب را عوض کنند سوال‌هاي بي شماري وجود دارد؟ محمد رضا حدادي؛ مدير مسئول و سردبير سايت کتاب نيوز معتقد است: تبليغات و بازاريابي جدي گرفته نشده است،وي براي حرف خود دلايلي راذکر کرده و مي‌گويد:زماني که بازاري مشخص براي توليد، عرضه و بازاريابي کتاب وجود ندارد و اگر باشد در سيطره دولت بوده، آنوقت پديدار شدن روشهاي جديدي مثل تبليغات الکترونيکي هم نمي‌تواند کمک شاياني در اين عرصه انجام دهد. وي در تشريح فعاليت‌هاي سايت تخصصي خود هم اينگونه مي‌گويد: در تابستان سال 84 با سرمايه‌ايي بالغ بر 40 ميليون تومان آغاز به کار کرده است که متاسفانه نزديک به يک سال پيش تعطيل و صرفا سايت خبري ما جهت اطلاع رساني مشغول به فعاليت مي‌باشد. حدادي درباره جذابيت‌هاي سايت براي ترغيب شدن مخاطبان افزود :که اين را بايد مخاطبان بايد پاسخگو بوده و نظر دهند.وي همچنين بازاريابي و فروش را مکمل هم دانسته و اظهار مي‌دارد که مجموعه‌ايي مي‌تواند داعيه موفقيت را داشته باشد که توامان بحث بازاريابي و فروش را با هم دنبال کند.

 

کتاب و سردرگمي تبليغ

 تبليغات بي شک رکن رکين براي فروش يک کالا محسوب مي‌شود، صاحبان و متوليان بيزينس در دنيا براي فروش بيشتر کالا رو به تبليغ و تبليغات مي‌آورند، اما به راستي جايگاه تبليغ کتاب بالاخص در کشور ما که تکثر رسانه‌ها بالاخص در زمينه وسايل ارتباط جمعي ديداري و شنيداري محدود است کجاست؟ متولي تبليغ براي کتاب کيست؟ اصولا آيا در رسانه‌هاي ما تبليغ براي کتاب جايگاهي دارد؟ آيا در رسانه ملي ما به عنوان يگانه رسانه سمعي و بصري داخل کشور براي تشويق ناشران و نويسندگان براي ارائه کتابهايشان در راديو و تلويزيون تمهيداتي را انديشيده است؟متفق‌القول با ديدن و شنيدن برنامه‌ها صدا وسيما مي‌توانيم با هم عقيده باشيم؛که در بين همهمه‌هاي تبليغات که با چيپس و پفک پر شده است جايي براي تبليغات کتاب وجود ندارد!روزنامه‌ها هم صرفا در جهت خط و مشي کاري دست به تبليغ انحصاري بعضي از کتاب‌ها ميزنند که براي قشر کتابخوان علي القاعده اقناع کننده نمي‌باشد.در اين بين مي‌توان به سايت‌هاي تخصصي کتاب اشاره کرد که چندي است در فضاي مجازي فعال و مشغول اطلاع رساني هستند.

 

سايت‌هاي تخصصي و معرفي کتاب

 با يک جستجو ي کوچک در اينترنت مي‌توان به حجم زيادي از سايت‌هاي معرفي کتاب مواجه مي‌شويم اما جايگاه اين سايت‌ها براي تبليغ کتاب کجاست؟ رضا رستمي يکي از دست اندر کاران سايت تخصصي کتاب «اگر» معتقد است: وقتي که کتاب در تريبون صدا وسيما جايي براي معرفي ندارد پر کردن اين فضا تا حد زيادي بر دوش سايت‌هاي تخصصي کتاب است که که مي‌توانند همواره در هر زمان و مکان براي شناسايي کتاب، مخاطب را راهنمايي کنند.

 

سايت‌هاي کتاب و جذب مخاطب

 متوليان سايت‌هاي تخصصي کتاب در راستاي ترويج کتاب چندي است که به راه اندازي فروشگاه‌هاي اينترنتي مبادرت ورزيدند که بايد براي بهانه اين خريدهاي اينترنتي تمهيدات لازمي را براي جذب هر چه بيشتر مخاطب انجام داد. رستمي در ادامه سخنانش درباره جذب مخاطب داشتن صداقت و دادن خوراک خبري مناسب را رمز جذب افراد مي‌داند.

 

نويد غضنفري؛ مدير سايت «هزار کتاب» هم معتقد است: شناخت ذائقه مخاطب در اين فضا بسيار مهم است. وي کتابهاي معرفي شده در سايتشان را از شاخه علوم انساني ذکر کرده و اظهار مي‌دارد: يکسري از کتاب ها بلاخص در حوزه کودک و نوجوان بايد بيشتر مورد بازبيني قرار گيرند زيرا اينگونه کتاب ها را مخاطبان بيشتر در سايت‌هاي تخصصي که منحصرا اختصاص به حوزه کودک و نوجوان دارد دنبال مي‌کنند. غضنفري که شروع فعاليت سايت خود را مربوط به سال 87 خوانده، پايه گذاري سايت را از تلفيق سه سايت هزار آهنگ، هزار بازي و سايت هزار کتاب عنوان مي‌کند. وي اقبال به سايت مذکور را خوب توصيف کرده و مي‌گويد: درايامي مثل روزهاي برگزاري نمايشگاه کتاب نفرات بازديدکننده از سايت به هفتاد هزار نفر هم رسيده است.

 

کتاب در چنبر مدرنيته

 يکي از نويسندگان بزرگ چندي پيش تعريف مي‌کرد که در دهه‌هاي پيش که صنعت کتاب داراي محدوديت‌هاي بيشماري براي عرضه کتاب بود انگار کتاب و کتاب خواني مورد اقبال بيشتري در دنيا بلاخص در بين هم ميهنان ما بوده است. با پيشرفت روز افزون در علم و دانش صنعت کتاب هم دستخوش تغيرات عديده ايي شده است که فرآيند چاپ کتاب را تسهيل کرده است حتي فارغ از مشکلات روزافزوني که در توزيع و پخش کتاب ديده مي‌شود اما با همه اين تفاسير بايد گفت که خريد کتاب براي فرد کتابخوان آسان شده است و مخاطب کتاب به صورت آني و لحظه ايي؛ بدون صرف وقت و انرژي خريد کتاب برايش امکان پذير شده است پس با همه اين پيشرفت ها، قاطبه ي مخاطبين را کجا بايد يافت کرد؟ آيا کتابخوانها در گير ودار معيشت گم شده اند و دخل و خرج زندگي روزمره ديگر عرصه را از آنها براي خريد کتاب گرفته است،يا اينکه رسانه‌هاي تصويري ديگر فرصتي براي خوانش کتاب براي فرد نمي‌گذارند. اميدوارم پاسخ دهي و بررسي اين سوالات را در زمان و مجالي ديگر انجام دهيم.

محسن اكبري  

 

شنبه 4 تير 1390 - 13:14


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری