جمعه 2 تير 1396 - 16:41
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

نمايش بدون مخاطب ارزشي ندارد

 

گفتگو با حميدرضا فلاحي کارگردان و بازيگر نمايش سوکاريس

 

مقدمه : سوکاريس سومين تجربه کاري حميد رضا فلاحي بعد از نمايش هاي شب و زخمه بر آب است . فلاحي در حيطه بازيگري سابقه همکاري با امير دژاکام و آتيلا پسياني را دارد . فلاحي در نمايش سوکاريس به زندگي نويسنده اي خيالباف و کلاهبردار مي پردازد که در دنياي ذهني خودش زندگي مي کند و با دروغ گويي و فريب هايي که براي اطرافيانش به کار برده اعتماد آنها را از خودش سلب کرده و در بن بستي عجيب قرار مي گيرد . فلاحي براي جذابيت بيشتر نمايشش از ساختاري فانتزي و متکي بر رئاليسم جادويي استفاده مي کند . نمايشي که با بازي خوب بازيگران ، طراحي صحنه موجز و کارگرداني سنجيده مي تواند مخاطبش را با مضمون و شخصيتهاي نمايش درگير کند .

 

آيا دغدغه اصلي شما در تئاتر کارگرداني است ؟ 

کارگرداني در حقيقت عينيت بخشيدن به تجربيات خودم است که علاقه دارم آنها را مطرح کنم . موقعي كه در يک نمايش به عنوان بازيگر حضور پيدا مي کنيد شايد نتوانيد تمام ايده ال هاي را که در ذهن داريد به منصه ظهور در بياوريد . اما موقعي که به عنوان کارگردان کاري را روي صحنه مي آوريد مي توانيد ايده ال هاي ذهني را بروز بدهيد و تلاش مي کنم در نمايش هايم نگاه خاص خودم را مورد استفاده قرار بدهم .

 

چگونه متن سوکاريس را براي اجرا انتخاب کرديد ؟

 عباس عبدالله زاده چند سال پيش نمايش نامه سوکاريس را نوشته بودند و خيلي اتفاقي متن به دستم رسيد و برايم جذابيت هاي زيادي داشت و آن را براي اجرا انتخاب کردم .

 

به چه دليل در فضاي نمايش از ساختار رئاليسم جادويي استفاده کرديد ؟

 ريشه اصلي اين گرايش برمي گردد به تعلق خاطر و علاقه عباس عبدالله زاده به گابريل گارسيا مارکز و سبک رئاليسم جادويي او و به عنوان کارگردان تلاش کردم از اين ويژگي استفاده کنم . بيشتر به نظر مي رسد يک نوع تشابه نگاه مشترک به موضوع است و هيچ نوع نگاه تقليدي را مورد استفاده قرار ندادم .

 

به چه دليل شخصيتهاي نمايش ويژگي فانتزي دارند ؟

 انيميشن در دنياي فانتزي دنياي جذابي است و باورپذير وگويا است . يک انيميشن خوب و درست مي تواند هر نوع مخاطبي را جذب خودش کند . در دنياي فانتزي براي استفاده در کار شخصيت پردازي و درام دستم باز است . در هر صورت در پيچيده ترين شکل اجرايي هم کار بايد قابل پذيرش براي مخاطب باشد و گرنه کار محکوم به شکست است . هر کارگرداني موقعي که نمايشش را روي صحنه مي برد به اين مسئله فکر مي کمد که کارش ديده بشود و مورد نقد و بررسي قرار بگيرد کار بدون مخاطب چه کارکردي مي تواند داشته باشد .

 

نورمن شخصيت  اصلي نمايش چه ويژگي هاي خاصي داشت ؟

نورمن آدمي است که در دنياي ذهنيش زندگي مي کند و در همان شروع نمايش متوجه مي شويم نورمن آدم تنبل و لاقيدي است و نامزدش با تهديد به اين مسئله که  اگر تنبلي و کاهلي را کنار نگذارد اورا ترک مي کند . به اين خصلت هاي فردي نورمن تاکيد دارد . نورمن در طول زندگيش مدام در روهايش به سر مي برد و يک دنياي مجازي و خيالي براي خودش ترسيم کرده است و براي اينکه از موقعيت هاي سخت زندگيش عبور کند اقدام به دروغگويي و کلاهبرداري کرده است .

 

نورمن در موقعيتهاي که قرار مي گيرد واکنش هاي خاصي بروز مي دهد . دليل اين مسئله چيست ؟

 اين مسئله طبيعي است همه آدمها بسته به شرايطي که با آن درگير مي شوند واکنش هاي متفاوتي بروز مي دهند . نورمن در طول زندگيش با کلاهبرداري زندگي کرده است و موقعي که دو دختر جوان به خانه او مراجعه مي کنند با چرب زباني به آنها مي گويد که مي خواهد بر اساس شخصيت آنها کتابي بنويسد . حتي با جعل رماني از گابريل گارسيا مارکز آن را به يک ناشر مي فروشد و به نوعي سر همه را کلاه مي گذارد .

 

به نظر مي رسد با تنها موجودي که سر راست صحبت مي کند عروسکش است ؟

 بله ، نورمن موقعي که عروسکش صحبت و گفتگو مي کند تظاهر نمي کند و چهره واقعي خودش را بروز مي دهد . نورمن فقط در اين لحظات است که صادقانه رفتار مي کند . شخصيت عروسک را در بازنويسي هاي چند باره متن به نمايش نامه اضافه کرديم .

 

چقدر نگاه نقادانه به مظاهر زندگي مدرن در اين نمايش داشتيد ؟

 يکي از ويژگي هاي يک اجراي موفق اين است که استنباط و برداشت مخاطب نسبت به مضمون نمايش متفاوت باشد .  نورمن در يکي از صحنه هاي نمايش موقعي که دارد از جذابيت داشتن خانه ويلايي و ماشين مدل بالا سخن مي گويد يک جورهايي خودش و عقايدش را به نامزدش تحميل مي کند . تا نامزدش تلاش نکند که قرار داد خانه اجاره اي را فسخ کند .

 

چهارشنبه 1 تير 1390 - 9:9


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری