شنبه 25 آذر 1396 - 20:24
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان قزوين

 

شيوه هاي تبليغي حضرت رسول اکرم (ص)

 

 

خداوند متعال، انسان را آفريد و به او عقل، خرد و انديشه بخشيد، با خرد حقيقت را در مي يابد و آن را از باطل باز مي شناسد و با اراده و اختيار، مصالح خويش را بر مي گزيند و اهدافش را تحقق مي بخشد.

وي خرد را حجت بر بندگانش خود قرار داد و از سرچشمه فيض و هدايش بر آنان فرو باريد، به انسان ناداسته ها را آموخت و او را به راه کمال در شان وي، هدف از آفرينش او آشنا ساخت.

خداوند انسان را به دو نيروي خشم و شهوت مجهز نمود تا توان حرکت به سوي کمال را داشته باشد و او را از تسلط اين دو نيرو و خواهش هاي نفساني زاييده شده از آن که هماره همراه انسان ها مي باشد -ايمن نساخت، به همين دليل آدمي افزون بر عقل و ديگر ابزارهاي شناخت به چيزي نيازمند است که سلامت بينش او را ضمانت کند تا حجت بر او کامل و نعمت هدايت برايش تمام گردد، همه عوامل انتخاب آگاهانه را درست يا بيراهه براي او فراهم آيد.

از اين روز نتيجه سنت هدايت الهي اين بود که عقل آدمي از سوي وحي الهي و راهنمايي رهنمايان برگزيده خدا در تمام زواياي زندگي پشتيباني گردد.

پيامبران از آغاز بر دميدن تاريخ و در گذر زمان، مشعل هدايت  مردم را بردوش کشيدند تا بندگان خداوند بدون هدايتگر و راهبر نمانند و گفتار روحي که تاييد گر عقل است نيز گوياي همين مطلب است که( زمين هيچگاه از حجت الهي خاص نخواهد بود)

حجت خدا هماره قبل و بعد و همراه با خلق انسان است به گونه اي که اگر در زمين دو کس بيشتر نماند يکي از آن دو حتما حجت خدا است.

پيامبران و جانشينانشان بويژه پيامبر خاتم آنها حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) مسئوليت هدايت مردم را بر عهده دارند.

پيامبر اکرم (ص) در راه تحقق اهدافي که خداوند براي آنحضرت ترسيم کرده بود لحظه اي از پا ننشست و از جان دست شست و پنجه در پنجه دشواري ها افکند و از هيچ کوشش نياسود و در اين راستا گام هاي شگفت انگيزي برداشت و در کوتاهترين زمان به بزرگترين نتايج دست يافت و با بهره گيري از شيوه هاي موثر تبليغ، توانست در طول 23 سال ايده هاي خود را نشر دهد.

شيوه هاي تبليغي حضرت رسول اعظم (ص):

1- دعوت به حق و رساندن پيام حق به مردم

2- استفاده از قرآن به عنوان برنده ترين سلاح و اهميت داده به استماع آن

3- رعايت اصل عدم مداهنه و مصالحه در رابطه با اصول و مباني اسلام

4- عمل به دستورات اسلام حتي در سخت ترين شرايط

5- تاسيس مسجد به عنوان مهمترين مرکز تبليغ

6- استفاده هاي گوناگون از مسجد

7-  همراهي علم و ايمان با هم

8 – پيش قدمي در کوبيدن سنت هاي غلط

9- دفاع از حريم اسلام در سخت ترين شرايط و نهايت عاطه و مهرباني حتي با دشمنان

10- مقابله با اعمال غير مشروع به ظاهر موجه

11- تبليغ با برهان و منطق

12- توجه به هدايت و راهنمايي مردم به عنوان يک اصل حتي در صحنه کار زار

13- سختگبري در دستورات مهم اسلامي

14- پرهيز از جناح بندي و حفظ مصالح و شخصيت هاي افراد در جهت انجام ماموريت هاي الهي

15- مبارزه با خرافات هر چند به نفع مبلغ باشد

16- تقسيم کار و مقام بر اساس شخصيت و لياقت مانند اسامه بن زيد فرمانده لشکر و عقاب بن اسيد اولين فرماندار مکه

17- اصرار و پافشاري در اجراي دستورات اسلامي مانند اصرار بر حرکت سپاه اسامه که هر چند سريعتر مدينه را ترک گويد و به منطقه ازاعزام شود و مسئله جانشيني و وصايت خويش

18- تبليغ به خوب و رجاء

20- تبليغ بر اساس استعداد و فهم مردم، پيامبر گرامي اسلام (ص) مي فرمايد:انا معاشر الانبيا امرنا ان نکلم الناس علي قدر عقولهم) بحارالانور، ج (ص85).

پيغمبر اسلام (ص) مي فرمايد :ان عيسي بن مريم (ع) قام من بني اسرائيل. فقال: يا بني اسرائيل، لا تحدثور بالحکمه الجهال فتظلموهم و لا تمنعوها اهلها فتظلموهم) .( بحار الانوار،ج،69 ص 204)

21- تشخيص موقعيت و انتخاب تبليغ مناست:در جريان هجرت مسلمانان به حبشه جعفر بن ابي طالب با تشخيص موقعيت مکان و زمان، سوره مبارکه مريم را که مربوط  به مريم، عيسي، يحيي و ذکريان است، خواند.

22- تدريج در تبليغ، اول مسايل اعتقادي و بعد مسايل علمي و اخلاقي. قرآن براي مردم به تدريج نازل و بيان شده است و بعضي از احکام مانند حرمت شراب در چند مرحله بيان گرديده و يا الغاء بردگي که اسلام در طي چند مرحله مسئله را رفع کرد.

اصول تبليغ در دين:                 

با عنايت به جايگاه مبلغين در جامعه و اثر گذاري تبليغ مهمترين وظيفه يک مبلغ داشتن عدالت حين تبليغ دين براي تمام مخاطبين

پنج اصل در تبليغ دين خواسته يا ناخواسته مطرح است اولين اين اصول توجه خاص به ويژگي هاي زيستي، رواني و اجتماعي مخاطب عام و خاص است، اين توجه بايد به نحوي باشد که در مخاطب ايجاد انگيزه و حضور کند.

دومين اصل تبليغ محتواي پيام است اين محتوا بايد جالب و در عين حال جاذب، گيرا و اثربخش باشد و همزمان هر دو حوزه شناختي و احساس مخاطب را تحت تاثير خويش قرار دهد.

سومين اصل موقعيت و شرايط ابلاغ پيام است.

اصل چهارم، انتخاب نوع روش که مهمترين اصل تبليغ است، بهتر است مبلغين براي بيان سخنان خود و اثبات اين سخنان از قرآن و آيات الهي معجزه پيامبر اعظم ص) استفاده کنند.

اصل پنجم، پرورش نکات مهم خصوصيات صيانت فردي مبلغ

حجت الاسلام عباس نظري

معاون فرهنگي اداره کل تبليغات اسلامي استان قزوين

 

 

سه‌شنبه 31 خرداد 1390 - 9:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری