پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 23:17
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

بهائيت

 

مجموعه بيراهه (3)

 بهائيت

مؤلف: س.ح.م لردگاني                     

ناشر: پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

  چاپ اول: بهار1390

کتاب حاضر به بهائيت و پيشينه ي آن به عنوان يکي از ابزارهاي نفوذ غرب در عالم اسلام پرداخته و ضمن پرداختن به علل پيدايش آن، عقايد و رابطه آن را با استعمار و تبليغ و شيوه هاي تبليغي بهائيت را در چهار فصل مورد بررسي قرار داده  است.

نويسنده در مقدمه اين كتاب آورده است: فرقه سازي از ديرباز به عنوان يکي از ابزارهاي کارآمد براي خنثي کردن نيروهاي فعال در بدنه يک جامعه به شمار مي رود. دولت هاي استعمارگر با استفاده از اين اهرم، ضمن ايجاد رخنه و شکاف در جامعه و تضعيف پايه هاي مردمي کشورها، بر هويت و فرهنگ مردم خيمه زده و ثروت هاي آنان را تاراج مي کردند.

در فصل اول كتاب، تاريخ پيدايش بابيه و شرح حال مؤسس آن، سرگذشت سيد علي محمد باب پس از دعوي بابيت و تاريخچه ي بهائيه و مؤسس آن و ديگر رهبران اين فرقهدر قالب پرسش و پاسخ مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

در بخشي از اين فصل مي خوانيم: سيد علي محمد شيرازي محوري ترين شخصيت قصه بابيت و آغازگر داستاني است که هر سطرش رنج نامه اي براي ايران و اسلام است. وي در شب پنجم جمادي الاول 1260 ه.ق ادعاي "بابيت" کرد و به کمک عده اي ديگر از شاگردان سيد کاظم توانست بر ساير رقباي خود که آنها نيز ادعاي جانشيني سيد کاظم (معلم سيد علي محمد شيرازي) را داشتند پيروز شود. سيد علي محمد گرچه مثلاً ادعا مي کرد که من از مريدان امام زمان (عج) هستم اما اين بار با سردادن ادعاي بابيت خود را واسطه ارتباط مردم با امام زمان مي دانست و از آن لحظه به بعد سيد علي محمد شيرازي به "سيد باب" مشهور شد. از اين رو شهادت به باب بودن خود را جزء اذان قرار داد و اعلام کرد از اين پس بعد از شهادت به ولايت علي (ع) به بابيت من نيز شهادت دهيد.

نيز در فصل دوم عقايد بهائيت، مسائلي نظير: عقيده بابيان و بهائيان در مورد توحيد و نبوت، برخي احکام بابيت و بهائيت، مطرح شده است:

از نظر آئين پاک اسلام مبدأ جهان و جهانيان يکي است. پروردگار متعال تنهاست و شريک ندارد و همه چيز تحت اختيار خداوند متعال مي باشد و مو جودات جهان همه آفريده پروردگارند مبارزه با بت پرستي و خرافه پرستي، برنامه اسلام بوده و نخستين اعلام اسلام اين بود که: بگوييد نيست معبودي جز خداي يکتا و بي همتا تا رستگار شويد. 

به نقل از کتاب حاضر، بهائيان خود را موحد و خداپرست معرفي مي کنند و مدعي هستند که بهاء الله خدا نيست و او بنده اي از بندگان خدا مي باشد، اما با بررسي نوشته هاي سيد علي محمد باب و ميرزا حسينعلي نوري (از ديگر رهبران بابيت) و جانشينان او به نتيجه اي غير از آنچه ادعا دارند مي رسيم و مي بينيم که اين ها خود را خدا مي دانند.

در ادامه نيز در قسمتي از اين فصل  آمده است: لازمه ادعاي نبوت داشتن معجزه است اما بهائي ها براي اينکه موضوع معجزه را از ميان بردارند و از اين جهت در تنگنا قرار نگيرند، معجزاتي که از پيامبر نقل شده را تا مي توانند رد و تضعيف مي کنند و آنها را دور از عقل مي شمارند. بهائيان علاوه بر اين کار معجزات ساير انبيا را نيز آنطور که دلشان مي خواهد تعريف مي کنند، مثلاً مي گويند منظور از زنده کردن مردگان توسط حضرت عيسي (ع) زنده کردن قلب ها و دل هاي مرده است و آيا بهائيان تا به حال از خود پرسيده اند که معجزات اين پيامبران (باب و بهاء) چه بوده است.

نويسنده در فصل سوم كتاب حاضر رابطه بهائيت با استعمار را بررسي مي کند و به نقش روسيه و انگليس در به وجود آمدن فرقه بابيه و بهائيه مي پردازد:

اولين دولت استعمارگر که سران بابيت و بهائيت با آن در ارتباط بوده اند امپراطوري روس تزاري است، امپراطوري که در نيمه اول قرن نوزدهم با زور و نيرنگ يکي از آبادترين شهرهاي کشورمان را اشغال و از پيکر آن جدا کرد و پس از آن نيز تا زمان فروپاشي، همواره سر راه آزادي و پيشرفت ايران اسلامي بود. علاوه بر منابع غير بهائي در آثار خود بابيان و بهائيان نيز شواهد و دلايل تاريخي زيادي وجود دارد که حاکي از ارتباط سران اين دو فرقه، خصوصاً بهائيان و بالاخص شخص حسينعلي بها، با روسيه است که در ادامه جهت اطلاع به چند نمونه اشاره شده است که يکي از آنها اين است: حضور بهائيان در تشکيلات و مؤسسات مربوط به روس تزاري در ايران مثل سفارتخانه و بانک استقراضي روسيه و...

نيز سومين دولت استعماري که بهائيت در طول تاريخ، پيوندي عميق و استوار با آن داشته (و هنوز هم بيشترين پيوند را با آن دارد) ايالات متحده آمريکا است. از نظر بهائيان به اصطلاح مهد امرالله ايران است ولي نظم اداري امرالله و در واقع مرکز سازماندهي تشکيلات بهائيت در آمريکا قرار دارد.

در خصوص علل حمايت اسرائيل از بهائيت در آخرين فصل نويسنده به سه علت اشاره کرده است که به يکي از آن ها اينگونه اشاره شده است:

از مظاهر دشمني ديرين يهوديان نسبت به مسلمانان اين بود که هر نيروي ضد اسلامي را مورد حمايت قرار مي دادند مخصوصاً که سرزمين اسرئيل در محاصره کشورهاي اسلامي قرار داشت (و هنوز هم دارد) و شايد به همين سبب باشد که دولت اسرائيل يکي از اولين و مؤثرترين حکومت هايي بود که همراه با به رسميت شناختن مذاهب و اديان مختلف مسلک بهائي را نيز به رسميت شناخت و جزء مذاهب رسمي مملکت خود قرار داد.

فصل چهارم اثر حاضر به تبليغ و شيوه هاي تبليغي بهائيت اختصاص دارد. در اين زمينه مسائل متعددي مطرح شده است نظير: جايگاه تبليغ در بهائيت، اصول و شيوه هاي تبليغ در بهائيت، برخي از شيوه هاي تبليغي بهائيان، برخي از ابزارهاي تبليغي بهائيت." بهائيان از آغاز، کار خود را به تبليغ و پرورش مبلغين استوار ساخته بودند و در اين زمينه تلاش زيادي را انجام داده اند تا بتوانند افراد غير بهائي را به آيين ساختگي خود دعوت نمايند. بهائيان آموزش هاي لازم را از طريق سران بهائيت، مؤسسات آموزشي و در حال حاضر از طريق بيت العدل فرا مي گيرند."

نکته ي ديگر اينکه تبليغ در بهائيت وظيفه هر فرد بهائي مي باشد که سران اين فرقه به اين امر تأکيد زيادي کرده اند.همچنين از جمله ابزارهاي تبليغي بهائيت: راه اندازي سايت هاي فرقه ضاله بهايي در اينترنت به دستور بيت العدل، تبليغ از طريق تلويزيون و ماهواره و اقدام به سفارش انواع ضرب طلا ذکر شده است: "از فعاليت هاي اين فرقه ضاله اقدام به سفارش انواع ضرب طلا به مضامين بها الله بر روي انواع گردن بند، انگشتر، دست بند و... است، اين اقدامات اکثراً در تهران و اصفهان صورت گرفته و فروش اين اشيا يکي از شگرد هاي تبليغي اين فرقه مي باشد."

کتاب حاضر با هدف  اگاهي بخشي به نوجوانان و جوانان، آنان را از گرفتار شدن در دام مسلک هاي ساختگي از جمله بهائيت دور مي سازد.

 

چهارشنبه 25 خرداد 1390 - 13:0


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری