جمعه 6 مرداد 1396 - 23:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

در حمايت از موسيقي اقوام و نواحي

 

گزارشي از اختتاميه هفتمين جشنواره موسيقي نواحي


به گزارش خبرگزاري مهر مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره موسيقي نواحي با تجليل از مقام هنري سيد قدميار حسيني نوازنده 117 ساله تنبور شامگاه 28 ارديبهشت ماه درتالار وحدت به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره موسيقي نواحي با حضور حميد شاه آبادي معاون هنري وزارت ارشاد ، علي ترابي سرپرست دفتر موسيقي وزارت ارشاد، جهانگير نصري اشرفي دبير اين دوره از جشنواره ، حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقي و جمعي از هنرمندان و علاقمندان به هنر موسيقي قومي و عشايري در تالار وحدت برگزار شد. 

در ابتداي اين مراسم که اکبرعالمي اجراي آن را به عهده داشت ، جهانگير نصري اشرفي دبير هفتمين جشنواره موسيقي نواحي گزارشي از کم وکيف برگزاري اين دوره از جشنواره موسيقي قومي و عشايري  ارائه داد و در ابتداي صحبت هاي خود ضمن سپاسگزاري ويژه از معاون هنري وزارت ارشاد براي فراهم کردن تمهيدات برپايي اين هفتمين جشنواره موسيقي نواحي گفت : بديهي است ساز و کار طراحي شده در جشنواره هفتم بي استفاده از تجارب گرانسنگ جشنواره هاي پيشين خاصه جشنواره هاي خاطره انگيزي که به ميزباني مسئولان و مردم مهربان کرمان برگزار گرديد ممکن نبود.

وي در ادامه افزود : متأسفم که اين فرصت اندک ، مجالي براي نام بردن از ده ها تن از دوستان فرهيخته ام باقي نمي گذارد که بي وجود آنان هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ، دست کم در اين سطح و کيفيت قابل عرضه نبود. همه اين کوشش ها در جهت برگزاري جشنواره اي صورت پذيرفت که ماهيت آن به موسيقي فرهنگ ها و پاره فرهنگ هاي ايراني و داستان هاي خنيايي اختصاص دارد.

دبير هفتمين دوره جشنواره موسيقي نواحي به تفاوت برگزاري اين جشنواره با جشنواره هاي پيشين اشاره کرد وگفت : مسئله اين است که در فرهنگ عمدتاً شفاهي ايران انواع موسيقي قومي-عشايري همچون خط و الفبايي نامرئي و در قالب مکاتب فاخر و ارجمند هنري، حامل و ناقل بخش مهمي از دستاوردها و دانش معنوي تاريخ اجتماعي ايران بوده و بنابراين اعتبار آن تنها به چند کارگان و شماري از ملودي‌هاي ظاهرا ساده محدود نيست. به همين دليل نحوه برگزاري و نگاه به اينگونه جشنواره ‌ها در قياس با ديگر جشنواره‌هاي موسيقي مي‌بايست با اعتنا به همه جنبه هاي فرهنگ تاريخي صورت پذيرد.

وي در ادامه افزود : در اين صورت اينگونه جشنواره‌ها از يک سومي‌توانند مبين ظرفيت‌هاي بي‌بديل موسيقي اقوام ايراني بوده و  از ديگر سو عاملي تعيين کننده در شناسايي و تثبيت عناصر بنيادي و ماهوي اين رپرتوار به شمار آيند؛ درعين حال اهداف و برنامه‌هاي چنين جشنواره هايي مي بايست به صورت تقويمي و لااقل براي يک دوره چند ساله تبيين و تعريف گردد تا جشنواره‌هاي آتي از نظر محتوايي و شکلي دچار تکرار نشوند.

جهانگير نصري اشرفي در ادامه متذکر شد: براساس چنين برداشتي لازم بود تا طي ساز و کاري تعريف شده جشنواره هاي موسيقي اقوام و عشاير ايراني هر کدام از کارکرد ، شخصيت و ساختار متمايزي برخوردار گردند؛ براين اساس قبل از هر چيز لازم ديده شد تا با توجه به گستردگي رپرتوارهاي موسيقي مناطق مختلف و نيز حضور و وجود فرهنگ‌ها و پاره فرهنگ‌ها جهت انسجام بخشيدن و تعريفي مشخص از هر جشنواره، کليت کارگان‌هاي بومي براساس حوزه‌هاي مهم فرهنگي تفکيک و نوعي از دسته بندي متريک ايجاد گردد.

وي در بخش پاياني گزارش خود در توضيح طبقه بندي کارگان هاي بومي در اين جشنواره گفت : طبقه‌بندي با ايجاد تمهيدات کارگاهي و سخنراني‌هاي پژوهشيِ پيش‌بيني شده،  بستر لازم را جهت بررسي بسياري از موضوعات فني و ساختاري و پديده‌هاي مادي و معنوي مرتبط با آن فراهم ساخت. از همين رو طي شش روز از افتتاح جشنواره در کرمان و اختتام آن در تهران علاوه بر اجراهاي صحنه اي گروه هاي موسيقي که در تالارهاي مختلف تهران و کرمان در جريان بود، جمعي از شاخص ترين خنياگران اقوام و عشاير ايراني و نيز خنياگراني برگزيده از کشورهاي گرجستان ، جمهوري آذربايجان ، تاجيکستان، افغانستان و ازبکستان در مباحث کارگاهي و سخنراني هاي دانشگاه تهران ، خانه  موسيقي و نيز تالار رودکي اصيل ترين و قديم ترين منظومه ها و داستان هاي موسيقايي و خنيايي را براي پژوهشگران ، موسيقي شناسان ، دانشجويان و علاقمندان به موسيقي خنيايي به اجرا در آوردند تا اين رويداد دست کم بازتاب بخشي از ماهيت ارجمند خنياگري ايراني باشد.

پس از پايان صحبت هاي دبير اين دوره از جشنواره موسيقي نواحي گروه موسيقي رزيف به سرپرستي حسن رونده از بندر کنگ در استان هرمزگان قطعاتي از موسيقي اين منطقه را براي حاضرين در سالن اجرا کردند.

در ادامه اين مراسم حميد شاه آبادي معاون هنري وزارت ارشاد به روي صحنه آمد و اهداف اين معاونت از برگزاري هفتمين دوره از جشنواره موسيقي نواحي را پس از سالها وقفه در برگزاري اين جشنواري موسيقي قومي و عشايري را مطرح کرد : خوشحالم که کاروان موسيقي نواحي پس از سالها توقف بار ديگر به راه افتاد و اميدوارم اين بار با نگاه تيزبين شما فرهيختگان نه تنها از حرکت نايستد بلکه بر رونق و سرعت آن افزوده شود ، جا دارد از دست اندرکاران اجرايي اين جشنواره تقدير کنيم به ويژه آقاي ترابي که در طول مديريت خود به عنوان سرپرست دفتر موسيقي وزارت ارشاد به خصوص در يک سال اخير جشنواره موسيقي نواحي را برپا کرد برگ زريني را بر تارک موسيقي ايران آويخت ضمن اينکه اين مديرلايق علاوه بر راه اندازي مجدد جشنواره موسيقي ارکستر ملي را نيز پس از دوسال وقفه اي که درانجام برنامه هاي آنها رخ داده بود راه اندازي کرد.

وي در ادامه افزود : اقوام ما همچون دانه هاي تسبيح کنار هم چيده شده اند و موسيقي مانند نخ تسبيح آنها را با هم متحد کرده است جا دارد اين نکته را نيز متذکر شوم که اين جشنواره به عنوان منشا خير و برکت به ملت عزيز ما کمک بکند البته ناگفته نماند که صحبت از ريشه هاي فرهنگي اقوام به نوعي زيره به کرمان بردن است.

معاون هنري درادامه صحبت هاي خود توجه به ظرفيت هاي غني موسيقي اقوام را غنيمتي بزرگ دانست و گفت : جشنواره موسيقي نواحي تنها تکه اي از پازل موسيقي نواحي است و گام هاي جدي تر بايد بيش از اين برداشته شود چراکه موسيقي اقوام طرفيت بالايي در عرضه آثار به مخاطب دارد به اعتقادمن با يک آسيب شناسي جدي از آنچه به عنوان موسيقي نواحي مطرح مي شود بايد راه آينده اين موسيقي را باز کرد چاکره اين نوع از موسيقي ظرفيت جا گرفتن در سبد شنيداري مخاطبان را دارد.

وي در ادامه افزود : در طول سالهاي اخير چهره هاي شاخص اين هنر به مخاطب ارائه شده است اما اين نکته را نبايد فراموش کرد که حفظ گلخانه اي موسيقي نواحي تنها يک  گام است و ما ايستادهايم و حداقل ها اکتفا کرده ايم و حال آنکه نگهداري گلخانه اي و حفظ تعداد محدودي از خنباگران شرط لازم است اما کافي نيست؛ در شرايطي که انواع موسيقي هاي سخيف ذائقه موسيقي مردم را هدف قرار داده بايد از اين امکان استفاده کرد.

 معاون هنري وزارت ارشاد در پايان صحبت هاي خود به دلايل رقابتي برگزار نشدن اين جشنواره اشاره کرد و گفت : شايد يکي از دلايلي که موسيقي اقوام به صورت رقابتي برگزاري نمي شود وجود هنرمندان بي بديل دراين عرصه است و اين يعني زنگ خطر و هشدار بنابراين جا دارد نگاه خود را از جشنواره اي بودن اين مقوله فراتر رود و به سمت و سويي حرکت کنيم که از حضور افراد فعال و صاحب نام در اين عرصه غافل نمانيم .

در ادامه اين مراسم موسيقي عاشيقلار اجرا شد و پس از آن نماهنگي از هنرمندان گوشه و کنار کشور پخش شد و پس از آن حميد شاه آبادي، علي ترابي، جهانگير نصري اشرفي، حميدرضا نوربخش و داريوش طلايي براي انجام مراسم تقدير و اهداي جوايز به هنرمندان به روي صحنه آمدند و از هنرمنداني چون محمدرضا اسحاقي از مازندران، عاشيق قدرت ميرزا پور، از منطقه ارسباران، محمد اسحاق بلوچ نسب از بلوچستان، غلام شاه قنبري خواننده موسيقي بختياري، ايرج رحمانپور خواننده موسيقي لرستان تقدير کردند.

بخش ويژه اين مراسم تجليل از پير تنبورنواز 117 ساله کرمانشاه بود که با تشويق پي در پي حاضرين در سالن مواجه شد.

در ادامه اين مراسم موسيقي بلوچستان، مازندراني، و خراسان شمالي با حضور بخشي سهراب محمدي به روي صحنه رفت.

پايان بخش مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره موسيقي نواحي اجراي گروه موسيقي سازينه با چهار خواننده از موسيقي قشقايي ، بختياري ، بوير احمدي و ارستان بود که با استقبال و شادماني مخاطب به پايان رسيد.

حاشيه هاي مراسم

- خيل جمعيت براي حضور در مراسم اختتاميه جشنواره موسيقي نواحي درتالار وحدت جمع شده بودند که اين حضور تا اندازه اي غير قابل پيش بيني بود. 

- اکبر عالمي مجري اين مراسم مجموع برنامه را به درستي، مديريت و با شور و حرارت بخش هاي مختلف مراسم را معرفي کرد، وي در لابلاي صحبتهاي خود به اين نکته اشاره کرد که شايد آنچه به عنوان نيکي از آقاي شاه آبادي در اذهان باقي بماند برگزاري جشنواره موسيقي نواحي است.

- در ميان هنرمنداني که ازآنها تقدير به عمل آمد جاي سهراب محمدي بخشي موسيقي شمال خراسان خالي بود.

-اکبر عالمي با اشاره به بخشي از صحبت هاي شاه آبادي گفت که خوب است دي وي دي هايي از اين ميراث فرهنگي قومي و عشايري تهيه شود چراکه اگر يونسکو از اين گنجينه ميراث بشري مطلع شود به عنوان حامي ميراث بشري پا پيش مي گذارد و اين موسيقي را ثبت مي کنند.

- يکي از نکات جالب و تحسين برانگيز در اجراي گروه موسيقي رزيف نوشته خليج هميشه فارس بر روي دف هاي گروه بود و همچنين اين گروه با حرکتي نمايشي بادبان کشتي را بالا بردند که بر روي پرچم هم همين عبارت نقش بسته بود.

 

 

چهارشنبه 18 خرداد 1390 - 8:51


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری