جمعه 31 شهريور 1396 - 11:34
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان

 

كار هنري نوعي روش برقراري ارتباط با خالق هستي است

 

گفت و گو با  حبيب دانايي فرد؛ خالق ظريف‌ترين خشت نقش برجسته جهان

 

خالق ظريف‌ترين خشت نقش برجسته سفالي جهان، خالق كوزه هاي بدون چرخ سفالگري، پديدآورنده كتاب قرآني سفالي كسي نيست جز «حبيب دانايي فرد» هنرمند برجسته صنايع دستي استان سمنان .حبيب دانايي فرد همواره به دنبال خلق آثار جديد از سفال است و تعلق خاطر به ائمه اطهار(ع) دارد. وي مي گويد به غير از كار بنايي در زمينه هنرهاي ديگر شاگردي هيچ استادي را نكرده و معتقد است هر كس به هر کاري كه علاقه داشته باشد و از صميم قلب بخواهد، مي تواند در آن مسير موفق شود.

براي آشنايي بيشتر با اين هنرمند و آثارش، گفت و گوي روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان سمنان را با وي بخوانيد



از چه زماني سفالگري را آغاز كرديد؟

پيش از اينكه وارد دنياي سفالگري شوم، در كار ساختماني فعاليت مي كردم، پدرم اولين معمار مهديشهر بود كه به كار هنري علاقه زيادي داشت و به دليل علاقه اي كه شخصا نيز به هنر داشتم در ابتداي كار، گچبري، آب نماسازي و نماي ساختمان را به عنوان شغل اصلي ام انتخاب كردم اما پس از مدتي دستانم به گچ و سيمان حساسيت پيدا كرد و از آنجا بود كه به سفالگري علاقمند شدم. در مجموع اولين مشوق من براي ورود به دنياي هنر پدرم بود. 


اولين سفالي را که خلق کردي را بخاطر داري؟

اولين كار سفال من يك كوزه حجيم به ارتفاع دو متر و 20 سانتي متر بود كه در سال 75 ساخته شد. پس از به نمايش گذاشتن در نمايشگاهي در سمنان، بخشي از اين كوزه شكست و پس از بازسازي، ارتفاع آن به يك متر و 60 سانتي متر رسيد، اين كوزه به طرح منار صد بند است كه بر روي بخش بالايي آن اسماء الله و اسامي ائمه اطهار (ع) و بر قسمت پايين كوزه نيز آيه الكرسي نقش بسته است.
اين كوزه پس از نمايش در سمنان، در موزه صنايع دستي ولنجك، فرهنگسراي اميركبير تهران و ... نيز به نمايش گذاشته شده است.
پس از ساخت اين كوزه كه اولين اثر هنري من در زمينه سفال محسوب مي شد، ماهنامه خبري صنايع دستي كشور در گزارشي از بنده به عنوان "خالق نقوش برجسته روي حجم سفالي "ياد كرد.

 

چرا اين عنوان را براي شما انتخاب كردند؟
 
به دليل اينكه تا پيش از اين و به خصوص در دوران معاصر هيچ يك از هنرمندان سفالگر از روشي كه من براي نقش زدن روي سفال استفاده مي كردم، استفاده نمي كردند.
تا پيش از اين، هنرمندان قبل از پخت سفال بر روي آن گِل مي چسباندند و آن را تزيين مي كردند و به آن نقش و طرح مي دادند اما كار من مثل قلمزني و كنده كاري است، يعني كار اصلي طرح و نقش دادن بعد از پخت سفال انجام مي شود.

شيوه هنري شما به چه دوره هنري برمي گردد؟
اين شيوه كار هنري به دوره ساسانيان بر مي گردد و تا مدت‌ها به فراموشي سپرده شده بود، اما خوشبختانه توانستم اين هنر را احيا كنم، تنها خودم و شاگردانم شگرد اين كار را مي دانيم.  اولين كار سفال را به روش «فيتيله اي» (سفالگري بدون چرخ) انجام دادم.


سفالگري را هم آموزش مي دهيد؟
 آموزش سفالگري را از سال 77در فرهنگسراي اميركبير تهران شروع كردم و اين فعاليت را در جشنواره دست مايه هاي سنتي ايران ادامه دادم، در اين مدت علاوه بر علاقمندان داخل كشور به متقاضياني از كشورهاي سوئد، آلمان، كانادا و آذربايجان نيز اين هنر را آموزش دادم.
يك‌سال نيز در مجموعه هنري مصلاي شميرانات به كار آموزش و توليد سفال اشتغال داشتم و سپس در سال 83به سنگسر بازگشتم.
در حال حاضر نيز اين هنر را به فرزندانم آموزش مي دهم و به طور دوستانه با آنها رقابت مي كنم به طوري كه آنان نيز بر روي خشتي با ظرافت پنج دهم ميلي متر مشبك كار كرده اند.

از مهم ترين اثري که خلق کرده ايد بگوييد؟
در سال 1383طرح قرآن كامل بر روي سفال را آغاز كردم و تا كنون چهار برگ از اين قرآن نوشته شده است كه يك برگ آن را به حسينيه اعظم سنگسر و يك برگ به موزه امام رضا(ع) در مشهد اهدا كرده ام، البته قصد انجام كامل اين طرح را دارم و در صورت حمايت اداره كل ميراث فرهنگي استان و يا اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين كار را به پايان مي رسانم.
اين قرآن شامل 510سفال سه ميلي متري خواهد شد كه بر دو طرف هر صفحه آيات قرآني نگاشته مي شود. 

چه عنوان هايي تاکنون کسب کرده ايد؟
در سال 85 در نمايشگاه بين المللي صنايع دستي تبريز سه قطعه از آثارم به عنوان آثار برگزيده انتخاب شد و تا كنون نيز در بيش از 25جشنواره داخلي شركت كرده ام، 8همچنين تا به حال موفق به برگزاري سه نمايشگاه اختصاصي از آثارم شدم. 

دليل اينکه در بيشتر آثارتان از موضوعات مذهبي همچون  آيات قرآني، اسماء‌الله و اسامي ائمه اطهار(ع) استفاده شده چيست؟
بيشترين علاقه ام استفاده و متجلي كردن مفاهيم قرآني و ادعيه هاي مفاتيح الجنان و اشعار عرفا بر روي احجام سفالي است، معتقدم كه هنرمند اگر به موضوعي علاقه خاص و اعتقادي دارد بايد به طور جدي در آن مسير فعاليت كند.
كار هنري نوعي رياضت كشيدن و روش برقراري ارتباط با خالق هستي است و براي انجام آن بايد از صميم قلب احساس نياز و سپس با توكل به معبود تلاش كرد.
 هروقت که دلگير مي شوم به کوه تاسوعاي مهديشهر مي روم و حتي خاک سفال خود را از آنجا تهيه مي کنم، جالب است كه اين خاك به نوعي داروي حساسيت دست هايم شده است.

نظرتان درباره ظريف‌ترين خشت نقش برجسته سفالي جهان چيست؟
اين اثر منقش به زيارت عاشورا است و ساخت اين خشت را از سالروز حركت قافله امام حسين(ع) به سمت كربلا در ايام محرم سال گذشته آغاز كردم و ظرف 48روز آماده شد.
وزن اين کار ۶۵۵گرم و در دماي ۹۶۰درجه طي 12ساعت پخته شده است، ابعاد اين خشت 40در 50سانتي‌متر و ضخامت اين کار ۲/۴دهم ميلي‌متر است که چهار دهم ميلي‌متر آن زمينه کار و دو ميلي‌متر هم برجستگي‌هاي آن است. اين اثر را با استفاده از ذره بين و تيغ جراحي خلق كرده ام.

تا به حال موفق به خلق چند اثر شده ايد و به کدام يک از آنها تعلق خاطر بيشتري داريد؟
حدود 100اثر خلق كرده ام، تمام آثارم را همچون فرزندانم دوست دارم و نمي توانم تفاوتي بين آنها قايل شوم.

در حال حاضر چه طرحي را براي خلق اثر در نظر داريد؟
در صورت وجود امكانات در صدد ساخت بزرگترين كوزه جهان به ارتفاع بيش از پنج متر هستم، همچنين به دنبال خلق بزرگترين خشت جهان به ضخامت سه سانتي متر و در ابعاد دو متر و 20 سانتي متر در رابطه با تولد و شهادت امام علي(ع) از كعبه تا محراب با عنوان " يا علي مدد" يا «هو يا علي» هستم.
همچنين ساخت خشت به ابعاد يك متر و 10 سانتي متر در 77 سانتي متر در رابطه با 14 معصوم را نيز در دست اقدام دارم. 

 

دوشنبه 16 خرداد 1390 - 8:26


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری