يكشنبه 2 مهر 1396 - 3:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

خانه در بلوط هاي تلخ در حکم کشور است

 

گفتگو با شهرام کرمي نويسنده و کارگردان نمايش بلوط هاي تلخ

  

مقدمه : شهرام کرمي عضو گروه نمايشي تئاتر شايا است گروهي که فعاليتهاي تئاتريش را از اويل دهه هفتاد آغاز کرده است . يکي از رويکردهاي حائز اهميت اين گروه توجه و استفاده از متن نوشته هاي ايراني براي اجراهاي گروه است . گمسار ، شهر آدم شهر حيوان ،خاکستري ، قصه خوب خدا ، شکار بزرگ شنبه و شمردن ستاره هاي شب از عمده اجراهاي مهم شهرام کرمي است . استفاده از يک موضوع مهم تاريخ اين کشور ( تحميل جنگ از سوي عراق به کشورمان و در گير شدن شهرهاي مرزي جنوبي و غربي کشور و تبعات منفي آن) و استفاده از بازيگران صاحب سبک تئاتري ( رويا افشار و حميد رضا نعيمي) و تلفيق درست آنها بابازيگران جوان و با استعداد تئاتري ( مهدي صباغي و آيدا صادقي) باعث شده که نمايش بلوط هاي به اثر شاخص اجتماعي تبديل شود .

 

 

ايده اصلي شکل گيري متن نوشته بلوط هاي تلخ چگونه آغاز شد ؟

 ايده اصلي متن حاصل تجربيات شخصيم است که سالها در استان کرمانشاه زندگي مي کردم و با تبعات و اثرات جنگ بر زندگي مردم روستايي و شهري اين خطه آشنايي کاملي دارم . جنس ، نوع کنش و رفتار اين آدمها را مي شناسم . آدمهايي که با مقاومت حمله هشت ساله دشمن را تحمل کردند .

 

در اغلب کارهايتان سبک هاي مختلفي را مورد استفاده قرار مي دهيد. دليل اين مسئله چيست ؟

 به تجربه سبک هاي مختلف نوشتاري و اجرايي علاقه دارم . کار ماقبل آخرم ( شمردن ستاره هاي شب) ساختاري اپيزوديک واري داشت و شايد در کارهاي بعديم به سراغ شيوهاي ديگري از اجرا بروم . در اين دو دهه فعاليت هنري عرصه هاي مختلفي را تجربه کرده ام . نويسندگي , نقادي ، فيلم نامه نوشتن و کار کودک نوشتن از جمله اين فعاليتها است .

 

 در نمايش هايي که کارگرداني آن را انجام مي دهيد چقدر متن نوشته هاي خود حين اجرا تغييراتي به وجود مي آوريد ؟

 در حين کارگرداني خودم را متمرکز روي کارم مي کنم و اگر نياز به تغييراتي در متن باشد حتما آن را انجام مي دهم

 

 در نمايش بلوط هاي تلخ حين اجرا چه تغييراتي را به وجود آورديد ؟

 

در متن اوليه نمايش سه زمان قبل از شروع جنگ ، زمان جنگ و بعد ازجنگ وجود داشت . در طول اجرا بخش زمان جنگ را از متن حذف کردم تا بتوانم بيشتر روي شخصيتهاي نمايش و موقعيت روستاي سيد اياز لوکيشن اصلي نمايش تمرکز داشته باشم و تا حد نياز متن به شخصيتها و ويژگي هايشان بپردازم . در ساختار روايي به اجراي مدرن تمايل داشتم . در اين نوع اجرا ايجاز و ميني مال کار کردن يک نياز و ضرورت است .

 

در بحث شخصيتهاي نمايش چه تغييراتي را به وجود اورديد ؟

شخصيت معمار در ادامه به نمايش افزوده شد تا باشيريني که در گفتار و رفتارش دارد بخشي از تلخي متن را کم کند . جنگ در حقيقت يک عامل بيروني است که وارد خانه و محل زندگي بانو مي شود و زندگي او و خانواده اش را تحت تاثير قرار مي دهد . خانه در بلوط هاي تلخ معني نمادين پيدا مي کند و در حکم ميهن و کشور داراي اهميت مي شود .

 

در زمينه انتخاب بازيگران آيا تغييراتي انجام شد ؟

براي بازيگر نقش ميرزا با بازيگر ديگري کار را شروع کرديم . در حين تمرينات متوجه شدم بازيگر مورد نظر نمي تواند پاسخگوي توقعم  از اين شخصيت باشد . بنابراين چند روزي کار تعطيل شد ودر نهايت با حميد رضا نعيمي عضو گروه تئاتر شايا به توافق رسيدم . حضور نعيمي کار را متحول کرد و بر اساس تجربه هاي شخصي و احساسي که داشت به درستي شخصيت ميرزا را درک کرد و تبديل به بهترين گزينه براي نقش ميرزا شد . اين ادمها را مي شناخت و با حسرت هايشان ، دردها ، دغدغه هايشان ، شادي و غمشان زندگي کرده بود. رويا افشار هم در مراحل پاياني به تيم بازيگري ملحق شد و به گونه اي نقش را بازي و تحليل کرد که به کيفيت کار کمک کرد .

 

چهارشنبه 11 خرداد 1390 - 8:23


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری