يكشنبه 30 مهر 1396 - 20:54
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سميرا حسن

 

بازي مبارزان جنگل، جلوه گاه ايثار مقاومت و پيروزي

 


روز ايثار ، مقاومت و پيروزي. روزي که در آن از تمام ايثارهاي قومي سلحشور، ياد مي شود. ايثارها و ايثارگري هايي که هيچ کدام از حافظه تاريخي مردم اين سرزمين پاک نخواهد شد. چه حماسه ها که بر سينه ستبر ايران زمين خلق شد و چه قيام هاي سرخي که به پيروزي و شکست ختم شد. چه لاله هايي که از خون جوانان وطن روئيد و چه سروها که پاسدار خاطره رشادتهاي سربازان سپاه حق شدند.

روح رشادتها و سلحشوري هاي آزادي خواهان و مبارزان حقيقي راه دين و ميهن بر ذره ذره خاک اين ميهن جاري و ساري است. روح سلحشوراني که از زمان آرش کمانگير تا ميرزا کوچک خان جنگلي براي اعتلاي ايران جنگيدند و همين چندسال اخير، خرمشهر را از چنگ دژخيم بازپس ستاندند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي (مدظله العالي) آن هنگام که فرمودند:«فضيلت زنده نگهداشتن نام شهدا، کمتر از شهادت نيست» ، بر همين افق نظر داشتند که خاطره دلير مردان و شيرزنان مبارز ، به دست پر قدرت هنر، در زندگي مردم خصوصا نسل جوان ، ماندگار شود.

هنر- صنعت بازي هاي رايانه اي، ابزار قدرتمندي است که با آن مي توان همانند آرش ، تير فرهنگ را از کمان بازي، به گوشه گوشه دنيا پرتاب کرد و خوش نشستنش را در دل و جان هر فرد خداجو، شاهد بود. بازي رايانه اي «مبارزان جنگل» يکي از شاهکارهاي همين هنر-صنعت است که با به تصوير کشيدن روزهاي زندگي« ميرزا کوچک خان جنگلي» و قيام جنگل به روايت تاريخ معاصر ايران مي پردازد.

به بهانه سالروز آزادسازي خرمشهر و روز ايثار ، مقاومت و پيروزي ، به سراغ عوامل توليد اين بازي رايانه اي رفتيم تا با ايشان در مورد اين شاهکار مهيج تاريخي صحبت کنيم.

  

ميثم شايگان، جوان گيلاني 26 ساله اي است که در رشته مترجمي زبان انگليسي تحصيل کرده و هم اکنون به عنوان مدير پروژه در استوديو بازي سازي نوانديش فعاليت مي کند.

وي از 8 سال پيش تاکنون در زمينه هاي مختلف مرتبط با کامپيوترمشغول به کار بوده و فعاليتهاي داوطلبانه و گروهي را با انجمن پيشگامان فناوري اطلاعات آغاز نموده و توانسته به عنوان جوان نخبه اجتماعي و يکي از فعالين برتر در زمينه فناوري اطلاعات استان گيلان انتخاب شود.

پس از آشنايي با صنعت بازي سازي در سال 86 و درک اهميت بازي هاي رايانه اي به عنوان يکي از مهمترين ابزارهاي فرهنگي، پا به اين عرصه گذاشت و با تشکيل يک تيم مجرب با همراهي دوستانش (شاهين اسماعيل دوست، ميلاد اصغري ، حامد نعمتي و دانيال سميعي در بخش فني، پوريا عطارزاده، جواد عليزاده و عبدالقادر شکراله زاده در بخش هنري، محمد مظلومي و کاميار نصيري فر در بخش طراحي و آقاي رايکا اميني در بخش صدا)، هسته اوليه توليد بازي مبارزان جنگل را تشکيل داد.

وي به عنوان مدير پروژه مبارزان جنگل ، با شور و هيجان از آشنايي اش با تبيان مي گويد.

« در سال 87 تشکل ما اولين جشنواره بازي هاي رايانه اي استان گيلان را برگزار کرد. تبيان هم در اين جشنواره يکي از همکاران و حاميان استراتژيک ما بود و حضور آن در جشنواره باعث آشنايي من با مسؤل تبيان گيلان آقاي سميعي شد. »

شايگان از همکاري با تبيان راضي است و امکانات فراهم شده توسط تبيان را مناسب مي داند و مي گويد:

« اواخر سال 87 اولين صحبت ها در زمينه توليد بازي را با تبيان گيلان آغاز کردم. تيم خود را به آن ها معرفي کردم و در ابتدا قرار شد با توجه به حمايت تبيان از فعاليت هاي تحقيقاتي و علمي تيم ما نيز در سايت تبيان مستقر شود. پس از يک سال آموزش و تحقيق و توسعه در زمينه ساخت و توسعه بازي به طور رسمي، پيشنهاد توليد بازي مبارزان جنگل بر اساس زندگي و نبردهاي ميرزا کوچک خان جنگلي، بزرگ مرد خطه گيلان را به تبيان ارايه داديم. پس از تأييد رسمي پروژه توسط تبيان، توليد بازي آغاز شد. خوشبختانه در مدت فعاليت مشترک ما و تبيان همواره در کنار حمايت هاي مالي از مشاوره هاي فني و نظرات بسيار دقيق مجموعه تبيان و بالاخص آقاي مهندس رباني بهره مند بوده ايم.»

 و سپاسگزارانه مي گويد: « همينجا از حمايت هاي معنوي رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي جناب آقاي دکتر خاموشي که نسبت به اين پروژه لطف خاصي داشته اند و همچنين  اداره کل تبليغات اسلامي استان گيلان و بالاخص مديرکل محترمش حجت الاسلام والمسلمين حاج آقا ياري  که در اين دو سال و نيم حمايت هاي بي دريغي از ما داشتند و همواره هرگونه امکاناتي را براي ما مهيا کرده و پيگير فعاليت هاي ما بودند تشکر کنم.»

وقتي مي پرسم «بازي مبارزان جنگل چه جور بازي است؟» نفسي تازه مي کند و با سعه صدر (انگار که مي خواهد راجع به دوست داشتني ترين عنصر زندگيش حرف بزند) مي گويد: « بازي مبارزان جنگل روايتي است واقعي از شخصيت، ياران و نبردهاي ميرزا کوچک خان جنگلي. ما در نگارش بازينامه سعي کرديم در کنار رعايت معيارهاي يک بازي استاندارد از واقعيت هاي تاريخي جدا نشويم. ميرزا کوچک خان يکي از بزرگمردان تاريخ ايران محسوب مي شود که در راه آزادي و عقايدش در مقابل بيگانگان ايستادگي کرد و به شهادت رسيد. ما به عنوان يک گيلاني هميشه به دنبال راهي براي معرفي هر چه بيشتر ايشان به جوانان بوديم. همچنين بومي بودن همه افراد تيم و علاقه آن ها به ساخت بازي پيرامون گيلان و شخصيت هاي آن نيز تأثيرگذار بوده است. پروژه به صورت رسمي از ابتداي امسال شروع شده است. اما ساخت نمونه بازي، طراحي مراحل و داستان بيش از يک سال به طول انجاميده است. و در حال حاضر در مرحله توليد و پياده سازي است »

مشخصات فني مبارزان جنگل براي کسي که يک بازيکن حرفه اي نيست، کمي گيج کننده است اما به زبان ساده مي شود داستان يک جوان گيلاني که مي خواهد به نهضت ميرزا بپيوندد و در همين رهگذار با  شخصيت هاي کليدي قيام جنگل، از جمله ميرزا کوچک خان و دکتر حشمت آشنا مي شود. سبک بازي اکشن اول شخص است و بازيکن عمدتا به همراه ياران خود با دشمنان درگير است. البته مراحل بسيار متنوع طراحي شده اند. ساخت اين بازي پس از تحقيقات بسيار با موتور udk است و از لحاظ فني سعي شده چه از بعد هنري و چه از بعد گيم پلي تا حد زيادي با استانداردهاي روز بازي هاي بزرگ دنيا هماهنگ باشد. استفاده از محيط ها، اسلحه ها، لباس و پوشش گياهي منطقه از ويژگي هاي بارز اين بازي محسوب مي شوند و هميشه بخشي از کار پيرامون گردآوري اين منابع به صورت واقعي انجام مي گيرد.

شايگان مي گويد:« تغيير نقش بازيکن به يک جوان مبارز دقيقا به اين علت صورت گرفت که بازيکن بتواند همواره با رهبر قيام يعني ميرزا کوچک خان در طول جريان بازي در ارتباط باشد. کات سين هاي بسيار دقيقي براي اين موضوع طراحي شده است و به واقعيتهاي تاريخي نظير شرايط زمانه ميرزا ، ظلم حکومت مرکزي و.. تا حد زيادي و تا جايي که به ماهيت يک بازي رايانه اي لطمه نزند پرداخته شده و بازيکن به عنوان يک مبارز در قيام قرار دارد و کاملا با جزيات آن در ارتباط خواهد بود.»

شايگان خودش از جوانان دهه شصتي است که  از دوران جنگ، فقط خاطره اي مبهم به ياد دارد. اما تاکيد دارد که بازي مبارزان جنگل را با روحيه دلاوري و رزمندگي ساخته .« ماهيت بازي به صورت کلي نشانگر فرهنگ ايثار و آزادي خواهي خواهد بود. ولي در عين حال مراحل و صحنه هاي خاصي در بازي گنجانده شده است که روحيه ايثار را در بازيکن به شکل غير مستقيم القا کند. فقط به اين نکته اشاره مي کنم که در بازي صحنه هاي زيادي وجود دارد که بازيکن و ديگر ياران ميرزا در شرايط حساس اوج روحيه ايثار را به نمايش مي گذارند.»

و بعد مي گويد براي اينکه بازي دچار تکرار و تحريف يک قيام تاريخي نشود، اقدامات مختلفي صورت داده اند :« کلا پرداختن به يک بازي تاريخي تا حد زيادي دشوار است چرا که طراح بازي بايد توجه زيادي به جدا نشدن از واقعيات کند و در عين حال معيارهاي يک بازي را هم رعايت کند. براي همين هم فازهاي توليد اين بازي به مراحل "ايده پردازي، تحقيق پيرامون داستان، نگارش بازي نامه، جمع آوري منابع و توليد" تقسيم شد تا همه جريانات و عوامل بومي و تاريخي در اين اثر ارزشمند در نظر گرفته شود.»

بازي مبارزان جنگل در نخستين جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران حضور داشت و مورد استقبال بازديدکنندگان قرار گرفت. شايگان در همين رابطه مي گويد:« به دليل اينکه اين بازي هنوز مراحل توليد خود را مي گذراند و تغيير موتور توليد بازي در يک ماهه گذشته، محصولي که کاملا قابل بازي باشد بر روي فناوري جديد هنوز توليد نشده است. به همين دليل نمي توان بازخوردهاي نمايشگاه بازي هاي رايانه اي تهران را ملاک قرار داد. اما آنچه از بازخورد مخاطبين براي نسخه قبلي بازي در نمايشگاه هاي گذشته به دست آمده بسيار رضايت بخش بود. عمدتا به دليل محيط متفاوت داستان و رويه تراژدي گونه آن بسيار مشتاق بودند تا هرچه زودتر نتيجه کار را ببينند. مخصوصا فعالان اين حوزه و مخاطبين حرفه اي سوالات زيادي راجع به شکل گيم پلي و رويه داستاني سنارويي بازي داشتند. استفاده از نظرت مخاطبين از اصلي ترين دلايل حضور ما در نمايشگاه بود و سعي کرديم در اين بخش حد اکثر توان خود را به کار گيريم.»

از شايگان و تيم توليد مبارزان در مورد مقابله با جنگ نرم دشمن پرسيدم. آنها همگي خود را سرباز جبهه مقابله با جنگ نرم دانستند و گفتند « بطور قطع يقين هر بازي ايراني با هر موضوعي مي تواند در عرصه جنگ نرم به جبهه رسانه اي ملي کمک کند. حد اقل اينکه توليد هر بازي ايراني به صنعت توليد محصولات رسانه اي ملي از نظر دانش فني و رشد توان توليد کمک خواهد کرد. بازي مبارزان جنگل و بازي هايي از اين دست که ريشه در ارزش هاي اسلامي ايران دارند نيز در اين بين پيش گام و بسيار موثرند. علاوه بر فرهنگ سازي و اطلاع رساني ملي در صورت ارائه محصولي مناسب موجب بالا رفتن خود باوري و باور به توانايي هاي ملي نيز خواهد شد.

«اميدواريم اين بازي به موفقيت جهاني برسد» اين را دانيال سميعي مي گويد. مدير دفتر استاني تبيان گيلان که خودش در دنياي بازي هاي رايانه اي ، حرفي براي گفتن دارد و حمايتهاي زيادي از تيم توليد اين بازي داشته. شايگان حرفهايش را اينگونه ادامه مي دهد « از وضعيت توانايي هاي فني موجود ديده مي شود بازي مبارزان جنگل بازي موفق و خوش ساخت و با فناوري توليد برتر است. سعي بر آن است تا بازي در حد استانداردهاي جهاني توليد شده و توان عرضه بين المللي را داشته باشد. در بعد داخلي نيز بخاطر جذابيت موضوع و بازي نامه پيش بيني بازار موفقي را داريم. گرچه کارشناسي اين موضوع در صلاحيت تيم توليد نيست و ناشر درک مناسب تري از بازار دارد. انشاالله اين بازي در اوايل سال آينده ، به صورت گسترده عرضه خواهد شد»

اميد به آينده در نگاه اين هنرمندان و صنعتگران جوان، موج مي زند. اميد به فردايي روشن که بتوانيم بر قله بازي هاي رايانه اي دنيا بايستيم و با افتخار ، گوشه هايي از ميراث فرهنگي و معنوي کشورعزيزمان را در قالب اين هنر صنعت، به دنيا عرضه کنيم.

 

 

شنبه 7 خرداد 1390 - 8:31


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری