پنجشنبه 26 مرداد 1396 - 23:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

تجربه اي متفاوت براي يک کارگردان در آغاز راه

 

نگاهي به گروه فيلمسازي برف روي شيرواني داغ(محمد هادي کريمي)


«از شاعر معروفي (فرخ نعمتي) پس از مرگ شعري پيدا مي شود که مي تواند گذشته و مرگ او را  براي ديگران بيشتر نمايان کند. همين امر باعث مي شود تا مريدان و شاگردان استاد، در پي رمزگشايي اين شعر برآيند. شاگردان هر چه بيشتر رازهاي شعر را کشف مي کنند، بيشتر با هم دچار اختلاف و سوء تفاهم مي شوند. شهاب حسيني نقش بهمن، برادرزاده استاد را دارد، آنا نعمتي نقش سپيده (مترجم)، کوروش تهامي نقش کاميار(شاگرد و مسئول سايت شاعر) و خاطره اسدي پريچهر و مريد استاد است. هنگامه قاضياني هم نقش مژده همسر او را ايفا مي کند. اما در اين ميان تمام راه ها به ماهان که امير حسين آرمان نقشش را بازي مي کند، ختم مي شود. او در اين فيلم نقش يک راننده آژانس را دارد که نزديک ترين مريد استاد بوده و بيشترين زمان را در روزهاي آخر زندگي شاعر با او گذرانده است. او مي تواند بسياري از رمز و رازها را درباره مرگ مرموز استاد فاش کند.» اين داستان و شخصيت هاي سومين فيلم محمدهادي کريمي در مقام کارگردان است.

محمدهادي كريمي متولد پانزدهم شهريور 1351 تهران، فارغ التحصيل رشته پزشكي است. وي فعاليت هنري را سال 1376 با نگارش فيلم «ساغر» به كارگرداني سيروس الوند آغاز كرد. از ديگر فعاليت هاي وي مي توان به مدير مسئولي و صاحب امتيازي نشريات «تصوير روز» و «سينما جهان» اشاره كرد. او همچنين سابقه نگارش فيلم نامه براي کارگردان هايي همچون پوران درخشنده، مهدي صباغزاده، رحمان رضايي، رضا کريمي و....را دارد. کريمي در مورد ايده شکل گيري ساخت برف روي شيرواني داغ در گفتگو با صنعت سينما مي گويد:« طرح اوليه و ايده خام اين فيلم مربوط به هفت، هشت سال پيش است که آن موقع با اسم عشاق کوچه هشتم به ثبت رسيد. چون اين طرح، طرح شخصي تري بود از ابتدا اين فکر را داشتم که اگر زماني امکانش فراهم بشود،آن را خودم بسازم. در همان زمان براي اولين بـار پروانــه ساخت فيلم نامــه  به پشت سرنگاه نکن را گرفتم که داستـانش در ايـــران وخارج از کشور مي گذشت. اما ساخت آن همزمان شد با بيماري من و اين که تهيه کننده ام از ايران مهاجرت کرد. پس از آن برخي مسائل سياسي پيش آمد وتغييرات پي در پي مديريتي، باعث شد پس ازپنج، شش سال پافشاري روي پروژه وعدم امکان ساخت آن، به سراغ پروژه هاي امکان پذيرتري بروم.

دورخيزهايي براي ساخت طرح عشاق کوچه هشتم داشتم تا امسال که قرار بود ساکن طبقه وسط رابسازم. پروانه ساخت هم گرفتم، اما چون بازيگر محوري آن شهاب حسيني بود ودر طول دو ماه مي بايست مستمر سر صحنه مي بود و بازي او در پروژه شهيد بابايي طول کشيد، متأسفانه فرصت مناسب براي جلوي دوربين بردن اين طرح را از دست داديم. فکر کردم در اين فرصت فيلم ديگري را کار کنم که شايد نيازبه حضور دو ماهه و مستمر شهاب حسيني عزيز نباشد. در اين فاصله طرح عشاق کوچه هشتم را با دوستاني که به نظرشان معتقد بودم درميان گذاشتم. همگي متفق القول بودند که اين کار را خوب است جلوي دوربين ببريم. ضمن اين که خيلي از چيزهايي که در طرح اوليه، ابتدايي و خام بود، در اين هشت سال برايم حل شده بود وچيزهايي که درقصه و طرح اوليه جاي کار داشت و گنگ بود، در اين مدت پرداخت شده بود. بازنويسي مفصلي کردم و عنوان جديد برف روي شيرواني داغ را براي آن انتخاب کردم.اين ترکيب را از يکي از شعرهاي ماهان حيدري، دستيارم که شاعر و ترانه سراست وام گرفتم. بعد هم مرحله تهيه وتوليد پيش آمد. اين طرح را باآقاي علي لدني درميان گذاشتم وخوشبختانه ايشان هم با ساخت آن موافقت کرد.»

او در انتها مي گويد:« تاکنون هفده فيلم نامه داشته ام؛ از اولينش ساغـر تـا انعکاس نيروي محرکه همه فيلم نامه هايم از چالش و درگيري و تعاملات مثبت و منفي بين شخصيت ها يا درون يک شخصيت تأمين مي شود، به عبارتي همه درام هاي شخصيت محورند و در اکثريت درونمايه اي معنوي مشترک است، اما قالب ها با يکديگر فرق مي کند.گاه فيلم اجتماعي است همانندرستگاري در هشت وبيست دقيقه ودختران انتظار و شمعي در باد وگاه روان شناختي صرف چون غيره منتظره يا امشب شب مهتابه وانعکاس در برف روي شيرواني داغ نقد اجتماعي درهمان مايه اول داستان به چشم مي خورد و چالش دروني شخصيت ها پــررنگ تر است وآن را به فيلم نامه مارال  شبيه تر مي دانم»

علي لدني تهيه کننده فيلم مي گويد:« فيلم برداري برف روي شيرواني داغ طي چهل روز در تهران انجام شده است. اين فيلم اثري فرهنگي، اجتماعي و متفاوت است که سعي کرده به مخاطب عام نيز توجه داشته باشد.» لدني مي افزايد: «در اين گونه آثار، وجوه فرهنگي بر ديگرموضوعات غالب است و با توجه به رويکرد اخير بنياد سينمايي فارابي مبني بر حمايت از آثار فرهنگي، ما علاقمنديم بنياد سينمايي فارابي از اين گونه آثار نيز حمايت کند.»

با اين که آيدين ظريف(طراح صحنه) با کارگردان هاي مختلفي کار کرده، اما بيشتر او را در کارهاي سامان مقدم به خاطر مي آوريم. برف روي شيرواني داغ اولين تجربه همکاري او باکريمي است. ظريف در گفتگو با صنعت سينما مي گويد: «بعد ازاين که فيلم نامه را خواندم به نظرم آمد براي طراحي صحنه مي تواند ايده آل و جذاب باشد. قصه تقريباً تک لوکيشن بود و تک لوکيشن اين امکان را براي طراح صحنه دارد که بيشتر روي آن کار وفکر کند. البته براي تک تک عوامل اين چالش جذاب وجود دارد. در اين کار نماهاي متنوعي داريم. در لوکيشني که دراختيارداشتيم حدود ده روز را صرف بازسازي کرديم، چون زياد در فيلم ها وسريال ها ازآن استفاده شده بود که براي من آزاردهنده بود. برايم مهم بود بيننده متوجه نشود اين لوکيشن را درجاهايي ديگري ديده،که اگر متوجه شود ما باخته ايم. براي همين سعي کرديم از فضاي آن آشنايي زدايي کنيم و با ساخت وساز و جاهايي براي نورپردازي سعي کرديم پلان هاي متنوع تري بگيريم وپلان تکراري نداشته باشيم .»

 بابک اردلان يکي از برادران صدابردار اردلان دراين فيلم طبق گفته صداگذار کار،صدايي بسيار مناسب ارائه داده است. اردلان دراين باره مي گويد: «تا آن جاکه توانستم و مي توانستم ، سعي کردم بي نقص کارکنم. در واقع کار خودم را انجام دادم وکار را براي خودم سخت نکردم و با مقوله صدابرداري اين کار خيلي راحت برخورد کردم.»

اردلان معتقد است صدابرداري اين فيلم خيلي هم سخت نبوده.:«بيشترفيلم دريک لوکيشن و يک فضا بود با صحنه هاي برفي و ديالوگ هاي زياد که به خاطر افکت ها، ديالوگ هاي استاد و ماهان را همان جا تکرار کرديم. مشکل عمده کار اين بود که لوکيشن اصلي نزديک خيابان بود.» اردلان درپايان مي گويد: «چون اين فيلم پر بازيگر بوده از دو بوم استفاده کرده ام.»

سيد عليرضا علويان اخيراً در فيلم هاي خاصي کار صداگذاري رابرعهده داشته، ازجمله در آناهيتا ، سينما سوخته و حالا برف روي شيرواني داغ. او در مورد اين که آيا به شکل اتفاقي دراين فيلم ها کار صداگذاري را انجام داده، مي گويد: «نه اتفاقي بوده، نه غيراتفاقــي. در واقع من با کارگردان هايي کار کرده ام که نوع فيلمسازي شان متفاوت است. براي من شخصيت کارگردان وفيلم هاي قبلي او مهم تر است تا مضمون فيلم .اگر هر کدام از کارگردان هاي اين فيلم ها مثلاً فيلم طنز هم بسازند، حاضر به همکاري با آن ها هستم.»

علويان که پيش از اين در امشب شب مهتابه با محمدهادي کريمي کارکرده، در مورد فضاي برف روي شيرواني داغ مي گويد:« فضاسازي در اين فيلم به شدت به چشم مي خورد، در واقع فضاسازي اي که به منظور پررنگ کردن لايه هاي زيرين داستان وجود دارد، بايد يک جوري صداها در همان حال وهوا باشد. صداها بايد داراي شخصيت ولايه پردازي شده باشد، جاهايي شنيده شود وجاهايي نه.»

بهــزاد عبـــدي، آهنگساز ايراني مقيم اوکراين درباره حضــورش در بـرف روي شيـــرواني داغ به صنعت سينما مي گويد: «آقاي علويان، صداگذار کار به من زنگ زد و گفت فيلم خوبي است ساخته آقاي کريمي که احساس مي کنم شما مي تواني آن را انجام بدهي. پس از تماس با آقاي کريمي به ايران آمدم وفيلم را ديديم.»

 عبدي در اوکراين با ارکستر بزرگي کارهاي موسيقي فيلم هايش را انجام مي دهد که از آن جمله مي توان به اپراي مولوي، اپراي عاشورا و ساخت موسيقي متن فيلم هاي فرزند صبح وآل اشاره کرد. او در اين رابطه مي گويد: «موقع ساخت موسيقي استانداردهاي جهاني بايد رعايت شود. متأسفانه ديده مي شود با دو دکمه موسيقي را عاشقانه مي کنند يا با دو دکمه ديگر آن را دلهره آور. متأسفانه از آدم هايي که ناخالص هستند در موسيقي استفاده مي شود. اما آقاي کريمي دوست داشتند کار به صورت حرفه اي انجام شود. ما در اين ارکستر نوازندگاني از آمريکا، آلمان و.. داريم. همان طور که مي دانيد آهنگسازهاي بزرگ دنيا هرکاري که روي موسيقي فيلم انجام مي دهند باحساب وکتاب است، حالا حتي اگر موسيقي الکترونيک هم استفاده کنند، با توجه به نياز فيلم است، نه بي دانشي. ما هم سعي مي کنيم در حد توان کاري با استانداردهاي جهاني ارائه کنيم.»

کورش تهامي(بازيگر) در مورد حضورش در آخرين ساخته محمدهادي کريمي مي گويد:«چند بار قرار بود با آقاي کريمي همکاري داشته باشم که متأسفانه به خاطر گرفتاري هاي کاري من،اين همکاري صورت نگرفته بود. البته درمتـن هايي از ايشان کار کــرده بودم.»

 تهامــي در مورد کريمــي مي گويد:« فکر مي کنم ايشان به عنوان کارگردان دغدغه هاي خاص خودشان را دارند، اما پيشنهادها را مي پذيرفتند و دراين زمينه آدم نسبتاً بازي هستندکه جزء نقاط مثبت کارگرداني محسوب مي شود. به هرحال يکي ازخوبي هاي کارگرداني که نويسنده خوبي هم باشد احاطه بيشتر به متن است و درفرآيند نوشتن متـن، زير و بم هايي که در فيلم نامه احتياج هست را با دقت بيشتري مي گنجاند. البته اگر محدوديت ها و امکانات موجود اجازه دهد چيزي که در ذهن کارگردان هست اجرا شود.»

خاطره اســدي(بازيگر) درمورد اوليــن همکاري اش با محمدهادي کريمــي در بــرف روي شيـرواني داغ مي گويد: «فيلم هاي آقاي کريمي را ديده بودم،اما غيره منتظره رابيشتر دوست داشتم. از طرف دفتر فيلم با من تماس گرفته شد و بعداز خواندن فيلم نامه چند روز بعد با آقاي کريمي صحبت کردم ودرنهايت توافق شد در اين کار حضورداشته باشم.»

اسدي درمورد کار با کريمي مي گويد:«ايشان از کارگردان هايي نيست که به بازيگر استرس وارد کند و همکاري بسياري خوبـي با ايشـان داشتـم. آقاي کريمـي جنس بــازي را مي شناسد و درصحنه به خوبي بازيگرها را کنترل مي کنند.»

اين بازيگر جوان در مورد فيلم نامه برف روي شيرواني داغ مي گويد: «فيلم نامه خيلي خوش ريتم وخوش داستان بود و در آن همه دارند راجع به يک استاد صحبت مي کنند در واقع فلاش بکي به خاطره هاي آن زده مي شود وتم فيلم نامه راجع به قضاوت کردن است. در اين فيلم نامه آقاي کريمي ديالوگ ها وتمثيل هايي به کار برده بود که خيلي آن ها را دوست داشتم.»

هنگامه قاضياني، برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اصلي زن از بيست وششمين جشنواره فيلم فجر در مورد حضورش در برف روي شيرواني داغ مي گويد: «من دراين فيلم فقط دريک سکانس حضور دارم، اما نقش را به اين دليل پذيرفتم که نسبت به فيلم نامه هاي اخير که حتي براي نقش اول به من پيشنهاد شده، فيلم نامه بسيار بهتري داشت. احساس  کردم که آن قدر برخي فيلم نامه ها نامربوط اند که اين يک سکانس به آن ها برتري دارد.»

قاضياني درپايان مي گويد: «اين کار داراي فيلم برداري با دقت و بازي هاي خوبي است. فکر مي کنم نقشي که براي شهاب حسيني نوشته شده، او را از نقش هايي که اخيراً ايفا کرده دور مي کند. خودم هم با اين که دريک سکانس، نقش آن چناني نداشتم ،اما با يک تيپ متفاوت ظاهر شده ام و يک شخصيت تازه نسبت به بازي هايي که تا امروز داشته ام، ايفا کرده ام.»

عوامل برف روي شيرواني داغ

 نويسنده فيلم نامه وکارگردان: محمدهادي کريمي. مدير فيلم برداري: حسن کريمي. صدابردار: بابک اردلان. طراح صحنه ولباس: آيدين ظريف. چهره پرداز:ايمان اميدواري. تدوين گر:حسين غضنفري. صداگذار: عليرضا علويان. موسيقي: بهزاد عبدي. مديرتوليد: بهمن گودرزي. بازيگران: شهاب حسيني، آنا نعمتي، کورش تهامي، خاطره اسدي، اميرحسين آرمان، فرخ نعمتي و هنگامه قاضياني. تهيه کننده: علي لدني. زمان 80 دقيقه.

 

 

 

دوشنبه 2 خرداد 1390 - 8:38


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری