پنجشنبه 27 مهر 1396 - 14:26
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

نبايد به سادگي درباره آدمها قضاوت کنيم

 

گفتکو با دکتر محمد هادي کريمي کارگردان و نويسنده فيلم برف روي شيرواني داغ

 

 مقدمه : دکتر محمد هادي کريمي سالها است که در زمينه فيلم نامه نويسي نام آشنايي در سينماي ايران است . براي پوران درخشنده فيلم نامه شمعي در باد ، براي سيروس الوند رستگاري در هشت و بيست دقيقه و براي رضا کريمي انعکاس و آدمکش را نوشته است . برف روي شيرواني داغ سومين تجربه کارگرداني دکتر محمد هادي کريمي است که يک پيشرفت قابل ملاحظه به لحاظ ساختار ، شخصيت پردازي و کارگرداني در کار اين فيلمساز محسوب مي شود . فيلمي  که سازنده تلاش مي کند با نزديک شدن به درون شخصيتها تصوير واقعي و ملموسي از آنها را در اختيار مخاطبان قرار بدهد .

 

هميشه در سينماي ايران و به خصوص آثار روشنفکرانه از فيلم هامون و ساير ديگر آثار اين نوعي يک بررسي ميان سنت و مدرنيته به وجود آمده است . شما در فيلم برف روي شيرواني داغ چگونه به اين موضوع پرداختيد ؟

در فيلم دعوتي ميان تفاهم بين سنت و مدرنيته انجام نمي شود . در فيلم دعوت به دوستي، محبت و عشق وجود دارد و نبايد به سادگي در باره آدمها و مسائل قضاوت کنيم . حالا نتيجه اين عدم قضاوت و داوري اگر به نظر شما مي تواند منجر به آشتي بين سنت و مدرنيته بشود که من خيلي در اين مورد نظري ندارم و گمان نمي کنم . بله گفته شما مي تواند درست باشد .

 

استاد دچار بيماري و مريضي است که سالها با آن مبارزه مي کند آيا مرگ استاد براي او در حکم آرامش محسوب مي شود ؟

مرگ استاد براي او  رستگاري و آرامش را به همراه دارد .

 

به چه دليلي براي شخصيت پرداري کاراکترهاي فيلم به سراغ شخصيت پردازي خاکستري رفتيد ؟

در حين نگارش فيلم نامه و حين کار تمام سعي و تلاشم بر اين بوده که شخصيت پردازي دقيق و کار شده بوده و تيپ سازي نشود . همه آدمها وجوه مثبت و منفي زياد و متعددي دارند که پرداختن به آنها نيروي محرک درام ها را به وجود مي آورد . آن چه که باعث مي شود شما تا انتها فيلم را دنبال کنيد نه حادثه هاي متوالي و خط روايي کلاسيک ، بلکه روايت متفاوتي از شخصيت پردازي و اکشن و اينتراکشن بين شخصيتها است .

 

استاد بر خلاف هم نسلانش چندان به فعاليتهاي سياسي به خصوص در ايام پيري اعتقادي ندارد دليل اين مسئله چيست ؟

استاد در سياست اصالتي نمي بيند .آرمان و هدف  او در دوران پيري فقط عشق و دوستي و محبت است و قضاوت نکردن در باره ديگران ، انديشه و کردارشان .

 

در روابط بين ماهان و استاد يک نوع رابطه مريد و مرادي ديده مي شود به چه دليل کمتر به اين رابطه در فيلم پرداخته شده است ؟

زبان فيلم برف روي شيرواني داغ زيان ايجاز است . ايجاز را بايد با اختصار فرق بگذاريم . فکر مي کنم به حد نياز به اين رابطه در فيلم پرداخته شده است .

 

آيا عشق استاد به يکي از شاگردانش جنبه زميني دارد و يا جنبه ماورايي ؟

فيلم در باره اين موضوع تصريحي ندارد و به وضوح اشاره اي نمي شود . اين از جنس شعر است که در آن ايهام است و همه چيز به تلويح و تلميح بيان مي شود .

 

آيا استاد به شعر گويي خاص اعتقاد داريد يا اينکه به وجوهات مردمي شعر هم علاقه دارد ؟

همه مسائل در خلوت استاد اتفاق مي افتد و حاصل نوع نگاهي است که خودش در طول سالهاي کاريش به دست آورده است .

 

در اغلب فيلمهاي سينمايي به خصوص در اين چند ساله ترکيب بازيگران يک ترکيب ناهمگون و نامتجانس بنظر مي رسد . اما در فيلم برف روي شيرواني داغ ترکيب بازيگران هماهنگ ودرست بنظر مي رسد چگونه به اين ترکيب بندي رسيديد ؟

موقعي شخصيت پردازي درستي حين نوشتن فيلم نامه وجود داشته باشد .شما در انتخاب درست بازيگران سردرگم نيستيد ومي توانيد انتخاب درستي داشته باشيد . خوشبختانه تمام بازيگران فيلم همان انتخاب هاي اوليه بودند .

 

به چه دليل در مقايسه با ساير فيلم هاي در حال اکران فيلم برف روي شيرواني داغ سالن هاي کمتري در اختيار دارد؟

مخاطب از فيلم استقبال کرده است ، آن را دوست دارد اين را آمار و ارقام فروش فيلم مي گويد از فيلم ديگري که ده سالن بيشتر در اختيار دارد بيشتر فروش داشته است . اما گويا اراده جمعي بر اين است که اين فيلم را به مسلخ ببرند . مبارکشان باشد .

 

سه‌شنبه 27 ارديبهشت 1390 - 13:0


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری