چهارشنبه 26 مهر 1396 - 19:59
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

وعده اي که محقق شد

 

گزارشي از معرفي دبير جشنواره آييني و سنتي و رئيس شوراي ارزشيابي و نظارت تئاتر


به گزارش همشهري آنلاين سرانجام قول‌هاي مديران تئاتري براي بهبود اوضاع تئاتري تحقق يافت. مدت‌هاست که در اين حوزه اعلام مي‌شد، به‌زودي دبير پانزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني و سنتي، رئيس شوراي ارزشيابي و نظارت تئاتر و البته مدير تئاتر شهر معرفي خواهند شد؛ خبرهايي که از روابط عمومي مرکز هنرهاي نمايشي به رسانه‌ها ارسال شد تحقق همين وعده بود.

در نخستين خبر ارسالي اعلام شد که دکتر محمود عزيزي، به‌عنوان دبير پانزدهمين جشنواره آييني و سنتي منصوب شده‌است. اعلام اين خبر اميد بخش بود؛ چراکه پيش از اين هنرمندان متقاضي شرکت در اين جشنواره بارها نگراني خود را از عدم‌ معرفي دبير جشنواره اعلام کرده بودند.

دکتر محمود عزيزي که پيش از اين يکي از اعضاي شوراي سياستگذاري بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر بود، طي حکمي از سوي حسين مسافر آستانه مديرکل مرکز هنرهاي نمايشي به سمت دبير پانزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني و سنتي منصوب شد.

 حسين مسافر آستانه پيش از اين در پاسخ به گله‌هاي هنرمندان از عدم‌ معرفي دبير جشنواره نمايش آييني و سنتي اعلام کرده بود که دبير مشخص شده‌است و در جلسات شرکت مي‌کند و به‌زودي معرفي مي‌شود. سرانجام دکتر محمود عزيزي که در پرونده هنري‌اش سابقه تدريس در دانشگاه، نويسندگي، کارگرداني و بازيگري در عرصه‌هاي تئاتر، سينما و تلويزيون را دارد براي اين سمت انتخاب شد. مديرکل مرکز هنرهاي نمايشي در حکم دبير جشنواره، نمايش آييني و سنتي با شاخه‌ها و گونه‌هاي زيبا را سرمايه گرانسنگي دانسته که همگي بايد پاسدار اين گنجينه ماناي هنر ايراني باشند.

اما خبر بعدي که به فاصله کوتاهي به روزنامه‌ها ارسال شد، خبري بود که مدت ‌ها اهالي تئاتر انتظار آن را مي‌کشيدند. بعد از مشکلاتي که براي تئاتر هداگابلر در سال گذشته به‌وجود ‌‌آمد، شوراي ارزشيابي و نظارت تئاتر با تغييراتي مواجه شد، اما خبري از انتخاب رئيس اين شورا به گوش نرسيد. سرانجام رحمت اميني که اين روزها در بيشتر مسندهاي مديريت ديده مي‌شود براي اين سمت از سوي مديرکل مرکز هنرهاي نمايشي انتخاب شد تا شايد مشکلاتي از قبيل مشخص نبودن مميزي ‌ها، بازبيني ‌هاي متعدد براي گرفتن مجوز اجرا و البته بازبيني مجدد حين اجرا برطرف شود.

پيش از اين بارها از انتصاب رحمت اميني در اين منصب خبرهايي به‌گوش رسيده بود. او تحصيلات خودش را در مقطع دکتراي پژوهش هنر به اتمام رسانده‌است و صاحب 10 اثر در مقام نويسندگي، کارگرداني و تحقيق و پژوهش است. در حکم او علاوه بر ارزش، اعتبار و جايگاه شوراي ارزشيابي و نظارت، به اين نکته نيز اشاره شده است که اين جايگاه نيازمند تخصص، تعهد و تلاش بسياري است. همچنين دراين حکم به صيانت از ساحت پالوده و منزه هنر نمايش و هنرمندان ارزشمند اشاره شده و اين حوزه را وظيفه خطير و پرمسئوليتي شمرده ‌است.

نکته مشترک اين دو فرد حضور فعالشان در ديگر پست‌هاي تئاتري است. آنطور که مهر نوشته، حضور اين افراد گواه اين ادعاست که دايره مديران تئاتر ايران بسيار محدود است و مدام نام‌ هايي شنيده مي‌شود که در بخش ديگر مديريت تئاتر هم حضور داشته‌اند و کارنامه‌اي نه چندان شاخص در تجربه کاري خود به همراه دارند.

مهر در ادامه يادداشت خود آورده است: اين دايره محدود باعث شده تا هيچ تفکر تازه‌اي وارد تئاتر نشود و مدام در مديريت تئاتر ايران شاهد تکرار مکررات باشيم. انتخاب يک مدير بايد براساس ويژگي‌هاي مديريتي وي باشد و تأثيرگذاري او بر روند کنوني تئاتر و ايجاد شرايط رشد براي آن در حد امکان.

متأسفانه در همين شرايط هم تأخير در معرفي افراد از اين دايره محدود با تأخير انجام مي‌شود درحالي‌که راحت‌ترين راه، انتخاب افرادي است که در کنار تصميم‌گيرندگان کنوني براي تئاتر حضور دارند.

بيوگرافي دکتر محمود عزيزي به قلم استاد داوود رشيدي

به گزارش سايت دبيرخانه دائمي جشنواره تئاتر تهران، استاد داوود رشيدي در يادداشتي براي بزرگداشت دكتر عزيزي در جشنواره بين المللي تئاتر فجر به روابط عمومي جشنواره چنين نوشت:

 دكتر محمود عزيزي

  هنرمند، همكار، والبته دوست عزيز...

به زعم من، تجربه و اگاهي او از تئاتر بيش از سن او و طراوت و عشق و فعاليتش در اين عرصه، نشان از شور و حال جواني دارد.... پس از اخذ ديپلم به پاريس مي رود... پاريس مهد هنر دنيا... از زمان هاي قديم... تا امروز.

دكتر محمود عزيزي رشته هنرهاي دراماتيک را در دانشگاه سوربن تا مقطع دكترا گذراند كه بسياري از بزرگان ادبيات و فلسفه وديگر علوم، كه در جهان و يا كشور خود، انسان هاي تأثيرگذاري بودند، در اين دانشگاه درس خواندند. دكتر عزيزي نيز به نظر من به دليل فرهنگ و شخصيت مهربان و متواضع، و انرژي بي دريغ خود تأثير بسيار مثبتي در تئاتر كشور ايران داشته است.

او نيز مانند خيلي از ايرانيان تحصيل كرده غرب كه مي توانستند حرفه و زندگي شان را در همان كشور محل تحصيلشان ادامه دهند، به ميهن خود برگشت و در همان سال ها رياست اداره تئاتر را به عهده گرفت و همزمان به تدريس در رشته تئاتر در دانشكده هاي تئاتر پرداخت.

بدون اغراق دكتر عزيزي اداره تئاتر را كه در سال هاي اول انقلاب هم به لحاظ ساختمان و هم از جهات ديگر به سمت فرسودگي و بي تحركي مي رفت، به مكاني در شأن تئاتر، اين هنر والا، تبديل كرد. او يکي از بنيانگذاران خانه تئاتر و انجمن نمايش است. همين طور راه گروه هاي تئاتري كشورمان را براي اولين بار به جشنواره هاي خارج از كشور هموار كرد.

در تمام اين سال ها از 1361 تا امروز، نقش تئاتر در زندگي حرف هاي دكتر عزيزي ذره ‌اي كمرنگ نشده است. او با جديت و عشق، تدريس در رشته تئاتر را بدون وقفه در كنار ترجمه و كارگرداني نمايشنامه‌هاي متعدد ادامه داد. من هم افتخار داشتم به عنوان بازيگر در مجموعه نمايش «تئاتر ب يحيوان » نوشت هي ژان ميشل ريب و به كارگرداني دكتر عزيزي در خدمت شان باشم. در اين همكاري ديدم او كارگرداني است كه مي داند چه مي خواهد و با مهرباني، تمرين ها و اجراها را سرپرستي و به طرف هدفش هدايت ميكند. آرامش دلپذيري كه درفضاي كار با دكتر عزيزي حس كردم، برخاسته از فرهنگ و شخصيت او بود. وجه ديگر حرف هاي دكتر عزيزي فعاليت‌اش به عنوان بازيگر در سريال هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي است كه خوشبختانه با انتخاب هاي حساب شده همراه بوده است و يکي از به ياد ماندني ترين آنها بازي شيرين و جذاب او در فيلم سينمايي «ليلي با من است» است. و البته باعث خوشحالي است كه هيچ گاه جاذبه سينما و تلويزيون اين شخصيت به واقع تئاتري را از جايگاه اصلي خود دور نكرد.

همه و همه‌ي اين ها و خيلي اثرات مثبت ديگر دكترعزيزي باعث مي شود، امسال و در يکي از بزرگترين جشنواره هاي تئاتر ايران، جشنواره فجر، از ايشان تجليل به عمل آيد.

شايد از نظر من كمي هم دير شده، اما دير بهتر از هيچوقت است.

دكتر محمود عزيزي تبريك من و تمام هنرمندان تئاتر و سينما و تلويزيون و مردم را بپذير.

 

سه‌شنبه 27 ارديبهشت 1390 - 10:26


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری