دوشنبه 5 تير 1396 - 18:29
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

رفتار فرشيد مشخص است

 

گفتگو با سعيد اسدي کارگردان فيلم سينمايي خيابان بيست و چهارم

 

مقدمه : سعيد اسدي بعد از اقامت چند دهه اي در اروپا و امريکا و ساخت فيلم هاي داستاني و سينمايي از قبيل فيلم تحسين شده ايبرو خشک مي شود در ابتداي دهه هفتاد به ايران بازگشت و فعاليت سينمايي اش را در کشورش پيگيري کرد . عشق گمشده يک درام اجتماعي ، آواز قويک اثر پلسي اجتماعي در باره مسائل جوانان از جمله فيلم هاي شاخص اسدي در دهه هفتاد مي باشند . اسدي با ساخت فيلم مهمان تجربه ساخت فيلم هاي کمدي عامه پسند را با موفقيت طي کرد . آخرين فيلم اکران شده اسدي قبل از خيابان بيست وچهارم فيلم فرود در غربت با بازي پژمان بازغي و جمشيد هاشم پور است که در بهمن سال گذشته در سينماها اکران شده . اسدي در فيلم خيابان بيست و چهارم به سراغ ساخت فيلمي در ژانر درام روان شناسانه با محور پليسي مي رود .

 

به نظر مي رسد فيلم خيابان بيست و چهارم يک فيلم شخصيت محور است چگونه اين ساختار را براي فيلم انتخاب کرديد ؟ 

قصه و داستان فيلم اين نياز را داشت که فيلم يک شخصيت محوري و اصلي داشته باشد و نيازي نبود که وارد جزئيات زندگي ساير شخصيتها از قبيل سرهنگ ، مرد خبرنگار و خواهر مقتول بشويم تمام تمرکز و شخصيت پردازي حول وحوش شخصيت اصلي فرشيد ( با بازي مهدي ماهاني) است ومخاطبان از همان ابتداي شروع فيلم تکليفش با فرشيد و رفتار و اعمالش روشن و مشخص است .

 

به چه دليل کمتر به زندگي گذشته فرشيد در طول فيلم پرداخته مي شود ؟

در تيتراژ ابتدايي فيلم به شکل  موجز و صريحي به گذشته فرشيد ، نوع شخصيت او ، نوع رفتار پدرش با او و ساير موارد اشاره مي شود. اين ديالوگ ها و رفتار ها نشان مي دهد که فرشيد زندگي را براي قانون مي خواهد وبر طبق قواعدي که به آن پايبند است زندگي مي کند . بهر حال فرشيد پدر سختگير ، منضبط و اصول گرايي داشته که تاثيرات نه چندان خوشايندي  روي روح و روان او بر جاي گذاشته است .

 

نوع روابط ، ديالوگها و معماري و جغرافياي فيلم شباهت هاي زيادي با فيلم هاي غربي دارد آيا به اين نوع فضاها علاقه داريد ؟

 بيش از بيست و پنج سال در غرب و امريکا زندگي کرده ام سالهايي که بهترين سالهاي زندگي يک انسان به لحاظ جواني و تجربه اندوزي است . بنابراين هميشه در ادامه زندگي تحت تاثير آن سالها بوده ام و بايد در نظر داشته باشيم که قرار نبود مثل اکثر فيلمها که داستان آن در تهران مي گذرد داستان فيلم در تهران اتفاق بيافتد . جايي در فيلم خواهر مقتول به مرد خبرنگار نقشه اي نشان مي دهد که در اين نقشه به شهر محل اقامت فرشيد که شهري کوچک ، تروتميز و شيک است اشاره مي کند و اينکه فرشيد اين شهر را بعد از ارتکاب قتل ترک مي کند و به شهري نزديک اين شهر براي انجام قتل بعديش مي رود . شهرهايي که ويژگي شهرهاي کوچه و تروتميز شمال کشور را دارند .

 

 به چه دليل سرهنگ در باره دستگيري فرشيد خيلي قاطع عمل نمي کند ؟

 بايد در نظر داشته باشيد نه تنها در ايران بلکه در ساير کشورهاي دنيا قتلي صورت مي گيرد و در ادامه پليس و کارگاهان پليس براي راز گشايي از قتل وارد محل وقوع جرم و قتل مي شوند . اگر قرار بود پليس قبل از جنايتکار سر صحنه جرم حاضر مي شود آن وقت هيچ قتل و جنايتي در هيچ کجاي دنيا اتفاق نمي افتاد .

 

نازک دختر خردسال فيلم بيش از سن و سالش مي فهمد و از اول به فرشيد شک داشته است . ريشه اين بدگماني نازک به فرشيد از کجا نشات مي گيرد ؟

کودکان اين دوره و زمانه نسبت به نسل هاي قبليشان خيلي با هوش و دانا تر هستند و دليل اين مسئله گسترش تکنولوژي و استفاده از رايانه است که هر کودکي به راحتي مي تواند با فشردن دکمه اي در اينترنت به راحتي و در کمترين زمان ممکن در باره هر مسئله اطلاعات کسب کند . البته اين رشد بي رويه تکنولوژي مي تواند جنبه هاي منفي هم داشته باشد اما بهر حال بچه ها را باهوش تر کرده است . از طرفي بايد بپذيريم که کودکان حس ششم قوي تري نسبت به بزرگسالان دارند و خيلي بهتر جنس خوب و بد آدمها را از بزرگ سالان تشخيص مي دهند .

 

سالها است که جمشيد هاشم پور در سينماي ايران در نقش پليسها ظاهر مي شود و شما هم در خيابان بيست و چهارم از او در نقش پليس استفاده کرديد . در حالي که براي نقش اصلي فيلم ( فرشيد) از يک چهره جوان وکمتر شناخته شده استفاده کرديد دليل اين مسئله چه بوده است ؟

 براي نقش اصلي بايد از بازيگري استفاده مي کرديم که براي مخاطب چهره شناخته شده اي نداشت . زيرا تماشاگر با ديدن چهره بازيگر شناخته شده در اين نقش به راحتي متوجه بسياري از مسائل در مورد اين کاراکتر مي شد . در مورد جمشيد هاشم پور هم بايد بگوييم ايشان در چند فيلم ديگر من هم نقش پليس را بازي کرده بودند و با توجه به تجربه بازيگري هاشم پور او به خوبي نقش را متفاوت با ساير پليس هايي که تا به حال ايفا کرده بود بازي کرد . پليسي خونسرد و آرام که با طمانينه کارش را انجام مي دهد .

 

چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390 - 10:31


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری