يكشنبه 29 مرداد 1396 - 12:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

حسين آرياني

 

نگاهي متفاوت به مقوله اعتياد

 

نگاهي به فيلم «مرهم»(عليرضا داوود نژاد)


چگونگي ساخت فيلم:

فيلمبرداري مرهم از 19 مهر 1388 آغاز شد و در 4 دي ماه به پايان رسيد. لوکيشن هاي (مکان هاي فيلمبرداري) اصلي فيلم در تهران و شمال قرار داشتند. خود داوود نژاد حال و هواي فيلم را نزديک به فيلم هاي نياز و مصائب شيرين مي داند. سرمايه گذاران مرهم، داوود نژاد و موسسه رسانه هاي تصويري هستند. در زمان ساخت فيلم اين بحث مطرح شد که فيلم پس از ساخت بطور مستقيم وارد شبکه ويدئويي شود. اما اين اتفاق رخ نداد و فيلم پس از يک اکران خصوصي در سالن بنياد فارابي به جشنواره فيلم فجر ارائه شد.

اين فيلم قصه‌ مادربزرگي است که در تعقيب نوه معتادش با بازي طناز طباطبايي به همه جا مي‌رود. کبري حسن‌زاده (مادربزرگ کارگردان) در نقش مادربزرگ ظاهر شده و براي اولين بار جلوي دوربين سينما قرار گرفته است. نقش نوه او را هم طناز طباطبايي بازي کرده است. احترام سادات حبيبيان(مادر کارگردان) هم در يکي از نقش هاي اصلي فيلم ظاهر شده است. رضا شيخي(مدير فيلمبرداري مرهم) نيز پيش از اين دستيار فيلمبرداراني چون اصغر رفيعي جم بوده است.

مرهم يکي از فيلم هاي مطرح جشنواره امسال بود. ابتدا هنگامي که فيلم به جشنواره ارائه شد، در فهرست اوليه اي که از طرف جشنواره اعلام شد نام فيلم به چشم نمي خورد. سپس فيلم به بخش نوعي نگاه جشنواره فرستاده شد، که اين با اعتراض داوود نژاد و تهديد به خارج کردن فيلم از جشنواره همراه بود. که البته در نهايت فيلم در بخش نوعي نگاه جشنواره به نمايش در آمد.

نقدي بر فيلم

عليرضا داوود نژاد بعد از ساخت چند فيلم تجاري دوباره به حال و هواي آثار خوبش مثل فيلم نياز و مصائب شيرين بازگشته است. مرهم نه مانند فيلم خون بازي(رخشان بني اعتماد) به جزييات و عوارض جسماني اعتياد تاکيد مي کند، نه مانند سنتوري(داريوش مهرجويي) اعتياد را بهايي براي وفادار بودن به خود مي داند.

 در مرهم تلخي اعتياد در ارتباط ناموزون جامعه با فرد معتاد بروز مي کند. جامعه اي که در بيشتر مواقع، معتاد را طرد مي کند و در بعضي موارد هم متاسفانه مي خواهد از او سوء استفاده کند. تلخي درد آوري که از برخورد جامعه با دختر معتاد(طناز طباطبايي) در فيلم شاهد هستيم، به هيچ وجه تاثيرش از نشان دادن عوارض فيزيولوژيک اعتياد کمتر نيست. در شرايط دشوار دختر معتاد و به هنگام به استيصال رسيدنش، مادربزرگ او به ياري اش مي شتابد و در نهايت بدل به ناجي او مي شود.

بازي کبري حسن زاده در نقش مادربزرگ آن قدر تاثير گذار است که محبت هاي او به نوه اش به دل مي نشيند و مانند يک نمونه واقعي جلوه مي کند.

پسر( با بازي رضا داوود نژاد) شخصيت مبهمي دارد و دليل کمک ها و نصيحت هايش به دختر روشن نيست، و اصولا چنين واکنش هاي خير خواهانه اي نمي تواند متعلق به شخصيتي با اين مختصات باشد.

بازي طناز طباطبايي خوب و پر جزييات است و بازي تاثيرگذار او را در صداها(فرزاد موتمن) را به ياد مي آورد. طباطبايي از همان آغاز فيلم که آواز را با شور و شوق زمزمه مي کند تا پايان فيلم يک بازي انرژيک و موثر ارائه مي کند. در مراحل بحراني داستان هم که خطراتي او را تهديد مي کند، حس اضطراب و استيصال را به خوبي منتقل مي کند.

نظر سينماگران درباره فيلم:

محمد رضا شريفي نيا:

بي شک فيلم نياز عليرضا داوود نژاد يکي از بهترين فيلم هاي سي سال سينماي انقلاب است.

امسال هم او يک برگ برنده ديگر را رو کرد و«نياز» سينماي ايران را«مرهم» دانست، با بازي درخشان کبري حسن زاده و طناز طباطبايي: زوجي دردمند و دوست داشتني.

ولي صد حيف که اين فيلم از راهيابي به صحنه رقابت کنار گذاشته شد! اما چه باک که او در مرهم گذاشتن بر جراحت سينماي ايران پيشتاز است.

حسن فتحي:

فيلم «مرهم» عليرضا داود‌ن‍ژاد يکي از اخلاقي‌ترين فيلم هاي سينماي ايران در سال‌هاي اخير است. اين فيلم گرچه با امکانات بسيار ناچيز ساخته شده ولي فيلم بسيار خوب و زيبايي است که به بحران هويت نسل‌ها مي پردازد و راه‌ هايي را نشان مي‌دهد که چگونه نسل‌ها با هم آشتي کنند و به هم اعتماد داشته باشند و نسل جوان را از برزخي که گاه گرفتار آن مي‌شود نجات دهد.

 فيلم «مرهم» بدون اينکه سعي در موعظه و خطابه داشته باشد به شکل دلنشين و متواضعانه راه حل اخلاقي خودش را ارائه مي‌دهد و به دل مي‌نشيند‌. من متعجب شدم چرا «مرهم» در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر حضور نداشت و با فيلم کارگردان قدرتمند، خلاق و متعهدي مثل داود‌ن‍ژاد اين‌گونه برخورد شد. از سوي ديگر متاسف شدم چرا کارگرداني مثل آقاي داودن‍‍ژاد نبايد حداقل امکانات را در اختيار داشته باشد و فيلم خود را با امکانات فني بهتر بسازد، امکاناتي که به راحتي در اختيار فيلم‌هاي تجاري است.

فيلم «مرهم» از زاويه و نگاه تازه و بکر به مسائل جامعه خودش نگاه مي‌کند. فيلم بدون اينکه کسي را محکوم کند خيلي دلنشين نسل قديم و نسل جديد را به پيوند با هم توصيه مي‌کند، پيوندي که براي تعادل و توازن هر جامعه‌اي لازم است.

نظر مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد درباره «مرهم»     

 سيد عليرضا سجاد پور گفت: «فيلم «مرهم» با حمايت كامل معاونت سينمايي ساخته شده است.» مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره حمايت‌هاي صورت گرفته از اين فيلم اظهار كرد:« نمي‌خواستم وارد جزئيات اين موضوع شوم اما با شنيدن اخباري مبني بر عدم حمايت از اين فيلم بايد بگوييم «مرهم» كاملا با كمك مالي و مساعدت موسسه رسانه‌هاي تصويري به عنوان يك فيلم ويديويي ساخته شد و بعد به درخواست كارگردان فيلم و مساعدت معاونت سينمايي پروانه ويديويي فيلم تبديل به سينمايي شد.»

وي ادامه داد: «تبديل فيلم هم كاملا توسط بنياد سينمايي فارابي انجام شد و آخرين حمايت هم واگذاري امتياز كامل اكران به عليرضا داوود نژاد بود.» سجادپور افزود: «بعد از درخواست كارگردان فيلم، اين واگذاري و امتياز، بدون دريافت وجهي صورت گرفت و قرار شد بعد از اكران اين وجه برگردانده شود.»

مدير اداره‌ي نظارت و ارزشيابي با طرح اين پرسش كه آيا اينها حمايت نيست؟! گفت: «ما چون فيلم «مرهم» اثر خوبي بود حمايت كرديم، اما تاسف مي‌خورم كه بعضي افراد بدون اطلاع كافي مي‌آيند و صحبت مي‌كنند.»

مشخصات مرهم:

 نويسنده، تهيه‌کننده و کارگردان: عليرضا داوود‌نژاد ، فيلمبردار: رضا شيخي، تدوين: معصومه شاه نظري، موسيقي: يحيي سپهري شکيب، صدابردار: محمدرضا حسيني ، طراح صحنه: شيرين شازده‌احمدي ، مجري طرح: رضا داوود‌نژاد، مديرتوليد: مرتضي تهراني، دستيار اول فيلمبردار: عباس رحيمي ، دستياران کارگردان: رضا سخايي، سجاد سپهري، مدير تدارکات: محسن امجدي، بازيگران: رضا داوود‌نژاد، احترام حبيبيان، طناز طباطبايي، كبري حسن‌زاده، سجاد سپهري، شيرين صفري، محرم موتمدي، سياوش آقا‌محمدي، مهراد مهركيش، علي داوود‌نژاد و...

 

 

 

چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390 - 9:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری