شنبه 25 آذر 1396 - 5:4
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

اهتمام ويژه رسانه ملي به مقوله طنز

 

گزارشي از ديدار معاون سيما با برنامه سازان طنز


معاون رئيس سازمان صداوسيما در امور سيما در نشستي با برنامه‌سازان حوزه طنز تاكيد كرد: «با همكاري هنرمندان طنزپرداز، نهضت بزرگ و جديدي در سيما براي طنز و كمدي طراحي مي‌شود.» به گزارش جام جم آنلاين به نقل از روابط عمومي سيما، دكترعلي دارابي گفت: «رسانه ملي اهتمام ويژه‌اي به طنز دارد و از همه برنامه‌سازان و هنرمندان عرصه طنز و كمدي حمايت مي‌كند.»

وي از تشكيل كارگروهي براي ايجاد تحول و برنامه‌ريزي هرچه بهتر در حوزه برنامه‌سازي طنز خبر داد و گفت: «با تشكيل اين كارگروه و نشست‌هاي چهره به چهره، همكاري و هماهنگي بيشتر رسانه ملي و هنرمندان اين عرصه محقق مي‌شود.»

دكتر دارابي تبادل‌ نظر و ارائه ديدگاه‌هاي مختلف درخصوص تقويت حوزه طنز و كمدي در سيما، آسيب‌شناسي توليدات موجود در اين حوزه و همكاري هرچه بيشتر رسانه ملي با هنرمندان اين عرصه و آشنايي آنها با سياست‌ها، راهبردها و خط‌مشي‌هاي رسانه ملي را از جمله اهداف اين نشست عنوان كرد.

معاون رئيس سازمان در امور سيما با استقبال از توليد كارهاي فاخر و طنز و كمدي در طول سال گفت: «برنامه‌سازان سيما مي‌توانند با نگرشي عميق به نيازهاي جامعه و نسل جديد، برنامه‌هاي طنز و كمدي جذاب، آموزنده، مفرح و شاد توليد كنند و وظيفه رسانه ملي اين است كه از كارهاي شايسته دفاع كند.»

وي توجه به اقوام، گويش‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را در برنامه‌سازي لازم و ضروري دانست و گفت: «توجه درست به خرده‌فرهنگ‌ها وحدت و وفاق ملي را تحكيم مي‌بخشد.»

معاون سيما، رابطه حكمراني خوب و مديريت جامعه با طنز و كمدي را مورد توجه قرار داد و گفت: «توجه به طنز، نشانگر انفتاح سياسي و اجتماعي آن جامعه است و در چنين اجتماعي تحمل و مداراي سياسي بالاست.»

وي افزود: «در جامعه‌اي كه به طنز و شادي توجه دارد، پرسشگري مردم و پاسخگويي مسوولان متداول است و نارسايي‌ها كاهش مي‌يابد.»

دكتر دارابي تاكيد كرد: «با ارتقاي ضريب امنيت و سلامتي شهروندان، جامعه به توسعه پايدار مي‌رسد و لازمه آن شادي و نشاط عمومي است.»

معاون سيما در ادامه با اشاره به توليد و پخش 52 سريال در حوزه طنز در 6 سال گذشته گفت: «در اين مدت، 53 درصد توليدات حوزه نمايشي در سيما به طنز و كمدي اختصاص يافته و در مجموع 1478 قسمت و 59120 دقيقه مجموعه نمايشي در اين حوزه از شبكه‌هاي سيما پخش شده است و همواره اين مجموعه‌ها بيش از 50 درصد مخاطب و افزون بر 85 درصد رضايتمندي داشته است كه اين نشانگر نياز جامعه به برنامه‌هاي طنز و كمدي است.»

وي با تاكيد بر ضرورت نقد منصفانه كارهاي طنز و كمدي تلويزيوني، توجه هرچه بيشتر برنامه‌سازان اين عرصه را به قانون، ارزش‌هاي جامعه، اعتقادات ديني و حريم‌هاي شرعي، قهرمانان ملي و دفاع مقدس خواستار شد.

دكتردارابي افزود: «در مجموعه‌هاي تلويزيوني بايد عشق به دين، ميهن، سرزمين و وفاداري به ارزش‌ها برجسته شود و الگو و يا شيوه اشتباهي را در جامعه رواج ندهد.»

معاون سيما بر ضرورت شادي‌آفريني و توليد بهترين و فاخرترين كارهاي كمدي و طنز براي كودكان و نوجوانان تاكيد كرد و از شبكه 2 سيما و برنامه‌سازان اين حوزه خواست به اين مهم بيش از پيش توجه كنند.

دكتردارابي از آماده شدن نمايه‌اي از حوزه طنز خبر داد و در ادامه با تاكيد بر ضرورت مطالعه عميق و دقيق براي توليد سريال‌هاي فاخر از هنرمندان خواست، توليدات كمدي قابل ارائه در عرصه جهاني را مورد توجه قرار دهند.

وي همچنين از برنامه‌سازان اين حوزه دعوت كرد، براي توليد سريال فاخر كمدي با مدت زمان پخش يك‌ساله، كارهاي نمايشي 3 تا 5 دقيقه و پويانمايي برنامه‌ريزي كنند.

معاون سيما با تقدير از نويسندگان عرصه طنز و كمدي گفت: «نويسنده نقش بزرگي در توليد آثار فاخر دارد و رسانه ملي بايد با همكاري هنرمندان براي تربيت نويسندگان اقدام كند.»

در اين نشست صميمانه كه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار شد، برنامه‌سازان عرصه طنز و كمدي نيز ديدگاه‌هاي خود را بيان كردند.

عليرضا خمسه، بازيگر مجموعه‌هاي طنز و كمدي بر ضرورت بازتعريف كمدي در سيما تاكيد كرد و در ادامه گفت: «يكي از اهداف كمدي تلويزيون، سرگرم كردن مردم است كه بايد به نحو مطلوب انجام شود.» وي فعال شدن تهيه‌كنندگان حرفه‌اي را در اين عرصه براي توليد مجموعه‌هاي بهتر ضروري دانست.

پيمان قاسم‌خاني از نويسندگان مجموعه‌هاي كمدي تلويزيوني، تربيت فيلمنامه‌نويسان متبحر را مهم توصيف كرد و بورسيه كردن فيلمنامه‌نويسان را براي فراگيري هرچه بهتر اين هنر خواستار شد.

وي همچنين با تاكيد بر اين‌كه هيچ هنرمند طنزپردازي قصد استهزاي هيچ قوم، صنف، گويش و زباني را ندارد، بالا رفتن ظرفيت پذيرش طنز در جامعه را ضروري دانست.

ايرج محمدي از تهيه‌كنندگان اين حوزه نيز گفت: «توليد مجموعه‌هاي طنز براي كودكان و نوجوانان لازم است و كارهايي نظير «قصه‌هاي مجيد» بايد ساخته شود.»

 وي افزود: «براي رشد و تعالي طنز در سيما بايد برنامه‌سازي در اين عرصه به اعياد و ماه رمضان خلاصه نشود و برنامه‌سازان در طول سال مجموعه‌هاي كمدي توليد كنند.» محمدي تشكيل نشست طنزپردازان با قشرهاي مختلف مردم را براي تبيين جايگاه طنز و ارتقاي ظرفيت جامعه در اين عرصه خواستار شد.

مرضيه برومند از تهيه‌كنندگان مجموعه‌هاي كمدي نيز رعايت ادب و اخلاق را دركمدي و طنز مورد توجه قرار داد و گفت: «برنامه‌هاي اين حوزه بايد به گونه‌اي باشد كه بدي و ناهنجاري را به مخاطب ياد ندهد و توليدكنندگان به خود اجازه ندهند كه به هر قيمتي بيننده را پاي تلويزيون بنشانند.» وي از تلويزيون به عنوان رسانه‌اي خانوادگي ياد كرد كه همه با هم پاي آن مي‌نشينند و بايد ادب همواره مدنظر باشد.

محمد صادق آذين نيز بر ضرورت مطالعه بيشتر و نگارش بهتر براي آثار طنز و كمدي تاكيد كرد. وي افزود: «براي توليد كارهاي بهتر بايد برنامه‌ها در فرصت مناسب ساخته شود؛ چراكه توليد كار با عجله و شتاب كيفيت آن را كاهش مي‌دهد.»

بيژن بيرنگ از ديگر سخنرانان اين نشست هم به اين مهم توجه كرد كه دقت كنيم چگونه مي‌شود با هم بخنديم و به هم نخنديم. وي عشق به مردم و كار هنري را همراه با مسووليت تعريف كرد و گفت: «هركس عاشق كار و مردم است، مسوول رفتار و گفتار خود در مجموعه‌هاي تلويزيوني نيز است.»

بيرنگ تصريح كرد: «بايد براي درستي حرف و حركت تحقيق كنيم؛ چراكه ما در قبال آموزش هر سخن و هر رفتار و بويژه كودكان و نوجوانان مسووليم.» وي از صداوسيما خواست در انتخاب تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان عرصه طنز و كمدي، مسووليت خطير خود را بخوبي انجام دهد.

سيروس مقدم، كارگردان مجموعه‌هاي كمدي تلويزيوني نيز گفت: «طنز بايد علاوه بر شادي‌آفريني، اميدبخش باشد و نگاه به آينده را تقويت كند. طرح مشكلات و تلخي‌ها اگر اميدآفرين باشد، تاثير خود را خواهد گذاشت.» وي افزود: «كمدي تلويزيوني بايد با قشرهاي مختلف مردم ارتباط برقرار كند و تاثيرگذار باشد.»

فرهاد آئيش نيز با توجه به اين‌كه تفاوت آثار هنري در ساختار آن است، گفت: «ما در عرصه طنز و كمدي به ساختارهاي جديد نيازمنديم و بايد به اين موضوع اهميت بدهيم.»

رامبد جوان، بازيگر و كارگردان تلويزيوني به تفاوت سليقه‌هاي مخاطبان اشاره كرد و گفت: «مجموعه‌هاي طنز و كمدي بايد به مخاطب احترام بگذارد و بيننده نبايد احساس حقارت كند.» وي افزود: «همه هنرمندان مردم را دوست دارند و مي‌كوشند كه به همه ارزش‌ها احترام بگذارند.» جوان حضور همه طنزپردازان را در عرصه توليد برنامه‌هاي طنز و كمدي در سيما خواستار شد.

در اين نشست كه بيش از 150 نفر از برنامه‌سازان حوزه طنز، كارگردانان، تهيه‌كننده، نويسنده و بازيگران حضور داشتند. مديران شبكه‌هاي سيما، مديران گروه‌هاي فيلم و سريال، كودك و نوجوان، اجتماعي و جمعي از مديران ذي‌ربط معاونت سيما حضور داشتند.

 

سه‌شنبه 20 ارديبهشت 1390 - 9:0


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری