شنبه 29 مهر 1396 - 19:28
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

بررسي سياست‌هاي سازمان در «ارتقاي هويت جوانان ايراني»

 

سازمان تبليغات اسلامي با ايجاد تشكيلات اداري مستقل « گروه برنامه ريزي ويژه جوانان » در بدنه ستادي به فرصت جواني جمعيت كشور اهتمام جدي داشته و در اين امر بر ديدگاه اصيل اسلامي تكيه دارد.

طرح اوقات فراغت سازمان تبليغات اسلامي از بدو تأسيس سازمان با عناوين مختلف شروع و امروزه سوابق آن بيش از 29 سال است كه با استناد به عناوين برنامه‌ها و شاخصه‌هاي ابلاغي در اوايل هر سال با پيشنهاد ادارات كل بعد از بررسي حجم و شاخص و تعيين اعتبارات از سوي كارشناسان اداره كل امور فرهنگي و دفتر طرح و برنامه جهت عمليات اجراي طرح از سوي رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي، به استان‌ها ابلاغ مي‌شود.

در راستاي فراهم سازي اقدامات و اجرايي نمودن عملياتي طرح معمولاً هر ساله مجموعه ضوابط و مقررات مربوطه با توجه به مأموريت‌ها و وظايف محوله از سوي اداره كل فرهنگي تعيين و طي دستورالعمل، شيوه نامه يا آيين‌نامه اجرايي به استان‌ها ارسال مي‌شود.

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، برنامه ها و شاخص‌هاي غالب فعاليت هاي سازماني چه به عنوان موضوع و يا مخاطب اصلي، گرايش تعامل جو و پاسخگو به نيازهاي معنوي جوانان و نوجوانان را مورد توجه قرار داده تا حدي كه اين امر را در بالاترين سند سازماني (چشم انداز و مأموريت ها) متذكر شده است.

 اين گزارش، شرح محدوديت‌ها و قوت‌ها و انتظارات موضوع مقتضي ستاد ساماندهي امور جوانان به عنوان بخش تعريف شده‌اي از فعاليت‌هاي زياد و متنوع سازماني و مجامع وابسته را بشرح فهرست بيان مي‌كند.

 

**چشم انداز سازمان تبليغات اسلامي

 سازمان تبليغات اسلامي در افق اين چشم انداز چنين ويژگي هايي خواهد داشت:

 - سازمان پويا، بالنده، نوآور و به دور از كميت هاي متراكم و فارغ از تصدي گري، متعامل با نهاد و دستگاه هاي فرهنگي، حوزه هاي علميه، نخبگان عرصه دين، روحانيت معظم،‌ كانون‌ها و تشكل‌هاي ديني- قرآني مردمي و ديگر اقشار تأثيرگذار جامعه

 - توانا در مديريت محيط تعاملي خود جهت انسجام فعاليت هاي تبليغ دين و بهره مندي از سامانه‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي در زمينه هاي جريان شناسي، مخاطب شناسي و نياز شناسي جامعه.

 - برخوردار از محبوبيت و مقبوليت مردمي، بهره مندي از شيوه هاي علمي و فناوري هاي نوين و توانا در بكارگيري هنر متعهد و نشر مكتوب.

 **ماموريت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي

 شناخت، تبيين و تأمين نيازهاي تبليغي آحاد مردم به ويژه نسل جوان و ارائه ي خدمات متنوع و مطلوب در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و تبليغي جهت تعميق معرفت و بصيرت ديني و گسترش حقايق اسلام و معارف قرآن و اهل بيت و تحكيم و تقويت مباني و ارزش هاي انقلاب اسلامي، مقابله با تحجر، خرافه پرستي و انديشه هاي انحرافي و فرهنگ هاي مهاجم از طريق بهره گيري از ظرفيت ها و قابليت هاي موجود در كشور با تأكيد بر تعظيم ، تكريم، حفظ و ارتقاء جايگاه و منزلت مساجد، اماكن مذهبي، تشكل هاي ديني و مناديان و حاملان فرهنگ غني اسلامي.

 

الف) سياست‌ها و برنامه‌هاي اجرايي «ارتقاي هويت جوانان ايراني»

 

- توجه به سنت و سيره نبوي و اهل بيت (ع) در كنار قرآن با تأكيد بر نهادهاي هويت آفرين مانند عاشورا و مهدويت.

 

- تأكيد بر نقش محوري ولايت فقيه در بازآفريني و تثبيت هويت ايراني.

 

- تاكيد بر نقش آرمان ها و ارزش هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در بازآفريني هويتي ملت ايران.

 

- حفظ و ارتقاي يكپارچگي بين دو ركن هويت ديني و ملي .

 

- همگرايي ميان برنامه هاي مختلف فرهنگي، آموزشي و تربيتي در حوزه هويت يابي.

 

- تقويت موج مثبت انديشي جوانان به ارزش هاي ديني و ملي.

 

- ارتقاي روحيه اميدواري و تقويت حس اعتماد به نفس در جوانان

 

- تأكيد بر تقويت برنامه هاي مشاركت جويانه در فرآيند هويت يابي جوانان

 

- تأكيد بر باورها و سنت هاي ديني،‌ملي، منطقه اي و محلي در زمينه هويت يابي

 

- ارتقاي هويت جوانان ايراني خارج از كشور به عنوان پرچم داران هويت ايراني

 

ب) برنامه‌هاي اجرايي

 

1) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است با همكاري سازمان ملي جوانان، جهاد دانشگاهي، سازمان تبليغات اسلامي، مركز تبليغ حوزه علميه قم و مركز امور زنان و خانواده با توجه به شرايط ايران اسلامي و به منظور ايجاد مفاهمه عمومي، نسبت به اجرا و ارايه مطالعات بنيادي و كاربردي در مفهوم هويت و مولفه ها و ابعاد آن و تدوين و ارزيابي شاخص هاي هويت اقدام كند.

 

و همچنين كليه دستگاه هاي اجرايي موظفند نسبت به هدايت و حمايت تحقيقات ملي و كاربردي دستگاه متبوع به سمت مفهوم هويت و تعيين عوامل تأثيرگذار و آسيب زا در شكل گيري هويت و نحوه هدايت هويت يابي جوانان اقدام نمايند.

 

2) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، نيروي مقاومت بسيج و ساير دستگاه هاي مرتبط موظفند نسبت به شناسايي و معرفي شخصيت هاي متعالي و الگوهاي ديني و ملي به جوانان از طريق رسانه هاي گروهي به خصوص رسانه ملي اقدام نمايند.

 

3 ) وزارت آموزش و پرورش موظف است با همكاري جهاد دانشگاهي، سازمان تبليغات اسلامي و نيروي مقاومت بسيج نسبت به تدوين و برگزاري دوره هاي آموزش خانواده جهت ارتقاي شيوه هاي تربيت و ارتباط با فرزندان متناسب با مقتضيات دوره تحول و مهارت آموزي در زمينه نحوه شكل گيري هويت فرزندان، از طريق انجمن اوليا و مربيان اقدام نمايد.

 

4) کليه دستگاه هاي اجرايي مرتبط موظف به برگزاري اردوهايي بمنظور آشنايي نوجوانان و جوانان با ميراث ديني، ملي، تاريخي، فرهنگي و طبيعي مي باشند. همچنين کليه دستگاه ها موظف به همکاري با ستاد راهيان نور جهت توسعه و توانمندي اردوهاي بازديد از مناطق جنگي مي باشند.

 

5) برنامه توسعه و توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد و گروههاي خود جوش در هويت يابي جوانان وزارت کشور با همکاري سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي و جمعيت هلال احمر موظف به توسعه و توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد امور جوانان و ساير بخش هاي غير دولتي در ارتقاي هويت ملي و ديني جوانان مي باشد.

 

6) وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موظف است با همكاري سازمان تبليغات اسلامي نسبت به بكارگيري روشهاي نوين در انتقال عناصر ديني و ملي متناسب با متقضيات دوره جواني با بهره گيري از فناوري اطلاعات اقدام كند.

 

همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موظفند با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نسبت به راه اندازي و تقويت سايت هاي اطلاع رساني و تشكيل بانك اطلاعاتي جامع معرفي ميراث ديني و ملي كشور به جوانان اقدام كنند.

 

7) سازمان تبليغات اسلامي موظف است با همكاري دفتر تبليغ حوزه علميه قم ، نيروي مقاومت بسيج و ساير دستگاه هاي ذيربط نسبت به توانمندسازي مساجد و تقويت ظرفيت ائمه جمعه و جماعات در ارتقاي هويت ديني جوانان اقدام كند.

 

**طرح اوقات فراغت

 

نظر به محوري بودن فعاليت هاي فراغتي جوانان در تحقق سياست ها و موضوعات برنامه هاي ابلاغي بعنوان محتواي قالبهاي اجرايي، در اين بخش علاوه بر معرفي آمار ملي، اهم اقدامات سازمان تبليغات اسلامي در خصوص برنامه هاي اوقات فراغت، اطلاعات تفصيلي برپايي هسته هاي فرهنگي جوان، بوستان معرفت و اردوي نخبگان جوان به تفکيک استان ها ارائه شده است.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات اسلامي موظفند در چارچوب سياست ها، خط مشي ها و برنامه هاي اجرايي، اقدامات لازم را به منظور تقويت و فعال سازي و بهره گيري مطلوب از مساجد، فضاها و اماكن مذهبي و فرهنگي در راستاي توسعه كمي و كيفي برنامه هاي فراغتي و گردشگري انجام دهند.

 

**هويت جوان ايراني

 

ابراز استقلال هويت و تثبيت زير ساخت هاي شخصيتي از جمله مهمترين ويژگي هاي دوران جواني و نوجواني است که برقراري گفتمان استدلال محور به عنوان چارچوب ذهني مي تواند موجب تنوير فکر و رفع شبهه و آسيب تفکر گردد و ارتباط خرد محور بر همه ابعاد هويت فرد موثر مي باشد.

 

با توجه به اقتضاي ارتباطي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي اقدام به برگزاري گسترده جلسات گفتمان ديني بصورت همايشي (خطابه) و کارگاهي ( پرسش و پاسخ و ارتباط دوسويه) نموده است که در اين فرصت محور ها و اهم موضوعات هر محور محتوايي و جدول، نمودار و اطلس گزارش ملي مربوطه ارائه مي شود.

 

**مشارکت

 

کاهش تصدي گري و واگذاري اجراي فعاليت ها و انجام حمايت از برنامه هاي فرهنگي جوانان که اکنون در سازمان تبليغات اسلامي ببار نشسته است گرايش به مشارکت جوانان را در همه عرصه هاي فرهنگي و تبليغي تحقق اجرايي بخشيده است.

 

در سال 86 با هدف ارائه الگوي اصيل اسلامي و ايجاد امکان تجربه ي عملي از مشارکت در تعظيم شعائر ديني و برپايي مراسم مذهبي در مناسبت ها ، ايجاد انس و الفت بين روحانيون و دانش آموزان نوجوان و جوان و معرفي فرهنگ صحيح عزاداري از تاسيس و فعاليت 300 هيئت دانش آموزي در دبيرستان هاي منتخب سراسر کشور حمايت گرديد که بر اساس ارزيابي و گزارش گيري ستادي کليه اهداف کمي و کيفي خود را محقق نموده است که جدول توزيع استاني آمار هيئات دانش آموزي مورد حمايت ارائه مي شود.

 

**نقاط قوت و تنگناهاي سازمان در تحقق ماموريت‌هاي امور جوانان

 

- پيش بيني و تحقق فعاليت هاي سازمان در قالب اداري گروه برنامه ريزي امور جوانان در بدنه ستادي سازمان تبليغات اسلامي و گستردگي شبکه دفاتر سازماني در اقصي نقاط کشور ، ظرفيت عظيم کانون هاي فرهنگي ، هيئات مذهبي و بطور کلي تشکل هاي مردمي مرتبط با سازمان که مخاطبان جوان توانمند و تعامل پذير براي سازمان هستند و مجموعه طلاب، روحانيون و مبلغين جوان که مجهز به دانش روز مي باشند معتمدترين سرمايه هاي فرهنگي و قوت هاي سازماني اند.

 

- ضعف، چالش و تنگناي اساسي دستگاه در تحقق ماموريت ها و وظايف مرتبط با امور جوانان در سازمان تبليغات اسلامي در کنار عدم تناسب و تخصيص اعتبار مقتضي و مصرح ، بنا به کارشناسي گروه برنامه ريزي امور جوانان؛ نقايص قانوني و نبود شفافيت در تصريح وظايف و سيستم تعاملي بين دستگاهي، اتکا به آمار هاي کمي و بدون تحليل، کمبود کارشناسان و برخي سطوح مديران زبده و شجاع در امور جوانان و شعاري و روزمره شدن موضوع امور جوانان را مي توان مورد توجه قرار داد.

 

معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در اين راستا با تاكيد بر داشتن صبر و تحمل در آموزش مسايل فرهنگي و احكام ديني به جوانان و نوجوانان گفت: ابتدا بايد نياز‌ها و توانمندي‌هاي اين گروه سني را شناسايي كنيم و به آن‌ها اعتماد كنيم و با بكارگيري مديريت فرهنگي و استفاده از اساتيد باتجربه در اين حوزه، مسايل فرهنگي را به درستي به آن‌ها انتقال دهيم.

 

وي در ادامه افزود: دشمنان با ترويج اباجه‌گري، فحشا، انواع فيلم‌ها، بازي‌هاي مبتذل و ... تار‌هاي عنكبوتي را براي جوانان ما بافته‌اند و مي‌خواهند فكر و ذهن آنها را در اين تارها قرار دهند و اين وظيفه مديران فرهنگي جامعه است تا با انديشه و سياست‌هاي اسلامي با اين هجمه‌هاي فرهنگي مقابله كنند.

 

حجت‌الاسلام حسين روحاني‌نژاد همچنين در خصوص بحث حجاب و عفاف تصريح كرد: اين مورد نيز زماني به‌طور كامل از بين مي‌رود كه به عنوان يك باور در آحاد جامعه بخصوص نسل جوان درآيد.

 

مدير‌كل امور فرهنگي سازمان نيز گفت: سازمان بايد در مباحث فرهنگي در خصوص جوانان پيشتاز باشد و اين امر با ديده‌باني و ارائه نظرات كارشناسي دبيران اجرايي در استان‌ها و سراسر كشور مقدور خواهد بود.

 

حجت الاسلام سيد اسماعيل حسيني با اشاره به اينكه سياست سازمان در هسته‌هاي فرهنگي، كادر‌سازي نيروي انساني فرهنگي بوده است افزود: امسال با رويكرد افزايش كيفيت و امكان استمرار ارتباط، حجم هسته‌هاي فرهنگي را كاهش داده‌ايم.

 

وي از ديگر سياست‌هاي اجرايي در خصوص طرح اوقات فراغت را، حركت مركز به سمت هدايت و نظارت بر طرح‌ها اعلام كرد نه‌اينكه فقط مركز طرح ملي را به استان‌ها ارسال كند، همچنين در اين راستا استان‌ها با واگذاري فعاليت‌ها به بخش مردمي، نقش هدايتگري داشته باشد.



طرح اوقات فراغت سازمان تبليغات اسلامي از بدو تأسيس سازمان با عناوين مختلف شروع و امروزه سوابق آن بيش از 29 سال است كه با استناد به عناوين برنامه‌ها و شاخصه‌هاي ابلاغي در اوايل هر سال با پيشنهاد ادارات كل بعد از بررسي حجم و شاخص و تعيين اعتبارات از سوي كارشناسان اداره كل امور فرهنگي و دفتر طرح و برنامه جهت عمليات اجراي طرح از سوي رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي، به استان‌ها ابلاغ مي‌شود.

در راستاي فراهم سازي اقدامات و اجرايي نمودن عملياتي طرح معمولاً هر ساله مجموعه ضوابط و مقررات مربوطه با توجه به مأموريت‌ها و وظايف محوله از سوي اداره كل فرهنگي تعيين و طي دستورالعمل، شيوه نامه يا آيين‌نامه اجرايي به استان‌ها ارسال مي‌شود.

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، برنامه ها و شاخص‌هاي غالب فعاليت هاي سازماني چه به عنوان موضوع و يا مخاطب اصلي، گرايش تعامل جو و پاسخگو به نيازهاي معنوي جوانان و نوجوانان را مورد توجه قرار داده تا حدي كه اين امر را در بالاترين سند سازماني (چشم انداز و مأموريت ها) متذكر شده است.

 اين گزارش، شرح محدوديت‌ها و قوت‌ها و انتظارات موضوع مقتضي ستاد ساماندهي امور جوانان به عنوان بخش تعريف شده‌اي از فعاليت‌هاي زياد و متنوع سازماني و مجامع وابسته را بشرح فهرست بيان مي‌كند.

 **چشم انداز سازمان تبليغات اسلامي

 سازمان تبليغات اسلامي در افق اين چشم انداز چنين ويژگي هايي خواهد داشت:

 - سازمان پويا، بالنده، نوآور و به دور از كميت هاي متراكم و فارغ از تصدي گري، متعامل با نهاد و دستگاه هاي فرهنگي، حوزه هاي علميه، نخبگان عرصه دين، روحانيت معظم،‌ كانون‌ها و تشكل‌هاي ديني- قرآني مردمي و ديگر اقشار تأثيرگذار جامعه

 - توانا در مديريت محيط تعاملي خود جهت انسجام فعاليت هاي تبليغ دين و بهره مندي از سامانه‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي در زمينه هاي جريان شناسي، مخاطب شناسي و نياز شناسي جامعه.

 - برخوردار از محبوبيت و مقبوليت مردمي، بهره مندي از شيوه هاي علمي و فناوري هاي نوين و توانا در بكارگيري هنر متعهد و نشر مكتوب.

 **ماموريت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي

 شناخت، تبيين و تأمين نيازهاي تبليغي آحاد مردم به ويژه نسل جوان و ارائه ي خدمات متنوع و مطلوب در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و تبليغي جهت تعميق معرفت و بصيرت ديني و گسترش حقايق اسلام و معارف قرآن و اهل بيت و تحكيم و تقويت مباني و ارزش هاي انقلاب اسلامي، مقابله با تحجر، خرافه پرستي و انديشه هاي انحرافي و فرهنگ هاي مهاجم از طريق بهره گيري از ظرفيت ها و قابليت هاي موجود در كشور با تأكيد بر تعظيم ، تكريم، حفظ و ارتقاء جايگاه و منزلت مساجد، اماكن مذهبي، تشكل هاي ديني و مناديان و حاملان فرهنگ غني اسلامي.

 الف) سياست‌ها و برنامه‌هاي اجرايي «ارتقاي هويت جوانان ايراني»

 - توجه به سنت و سيره نبوي و اهل بيت (ع) در كنار قرآن با تأكيد بر نهادهاي هويت آفرين مانند عاشورا و مهدويت.

 - تأكيد بر نقش محوري ولايت فقيه در بازآفريني و تثبيت هويت ايراني.

 - تاكيد بر نقش آرمان ها و ارزش هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در بازآفريني هويتي ملت ايران.

 - حفظ و ارتقاي يكپارچگي بين دو ركن هويت ديني و ملي .

 - همگرايي ميان برنامه هاي مختلف فرهنگي، آموزشي و تربيتي در حوزه هويت يابي.

 - تقويت موج مثبت انديشي جوانان به ارزش هاي ديني و ملي.

 - ارتقاي روحيه اميدواري و تقويت حس اعتماد به نفس در جوانان

 - تأكيد بر تقويت برنامه هاي مشاركت جويانه در فرآيند هويت يابي جوانان

  تأكيد بر باورها و سنت هاي ديني،‌ملي، منطقه اي و محلي در زمينه هويت يابي

 - ارتقاي هويت جوانان ايراني خارج از كشور به عنوان پرچم داران هويت ايراني

 ب) برنامه‌هاي اجرايي

 1) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است با همكاري سازمان ملي جوانان، جهاد دانشگاهي، سازمان تبليغات اسلامي، مركز تبليغ حوزه علميه قم و مركز امور زنان و خانواده با توجه به شرايط ايران اسلامي و به منظور ايجاد مفاهمه عمومي، نسبت به اجرا و ارايه مطالعات بنيادي و كاربردي در مفهوم هويت و مولفه ها و ابعاد آن و تدوين و ارزيابي شاخص هاي هويت اقدام كند.

 و همچنين كليه دستگاه هاي اجرايي موظفند نسبت به هدايت و حمايت تحقيقات ملي و كاربردي دستگاه متبوع به سمت مفهوم هويت و تعيين عوامل تأثيرگذار و آسيب زا در شكل گيري هويت و نحوه هدايت هويت يابي جوانان اقدام نمايند.

 2) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، نيروي مقاومت بسيج و ساير دستگاه هاي مرتبط موظفند نسبت به شناسايي و معرفي شخصيت هاي متعالي و الگوهاي ديني و ملي به جوانان از طريق رسانه هاي گروهي به خصوص رسانه ملي اقدام نمايند.

 3 ) وزارت آموزش و پرورش موظف است با همكاري جهاد دانشگاهي، سازمان تبليغات اسلامي و نيروي مقاومت بسيج نسبت به تدوين و برگزاري دوره هاي آموزش خانواده جهت ارتقاي شيوه هاي تربيت و ارتباط با فرزندان متناسب با مقتضيات دوره تحول و مهارت آموزي در زمينه نحوه شكل گيري هويت فرزندان، از طريق انجمن اوليا و مربيان اقدام نمايد.

 4) کليه دستگاه هاي اجرايي مرتبط موظف به برگزاري اردوهايي بمنظور آشنايي نوجوانان و جوانان با ميراث ديني، ملي، تاريخي، فرهنگي و طبيعي مي باشند. همچنين کليه دستگاه ها موظف به همکاري با ستاد راهيان نور جهت توسعه و توانمندي اردوهاي بازديد از مناطق جنگي مي باشند.

 5) برنامه توسعه و توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد و گروههاي خود جوش در هويت يابي جوانان وزارت کشور با همکاري سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي و جمعيت هلال احمر موظف به توسعه و توانمندسازي سازمان هاي مردم نهاد امور جوانان و ساير بخش هاي غير دولتي در ارتقاي هويت ملي و ديني جوانان مي باشد.

 6) وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موظف است با همكاري سازمان تبليغات اسلامي نسبت به بكارگيري روشهاي نوين در انتقال عناصر ديني و ملي متناسب با متقضيات دوره جواني با بهره گيري از فناوري اطلاعات اقدام كند.

 همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موظفند با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نسبت به راه اندازي و تقويت سايت هاي اطلاع رساني و تشكيل بانك اطلاعاتي جامع معرفي ميراث ديني و ملي كشور به جوانان اقدام كنند.

 7) سازمان تبليغات اسلامي موظف است با همكاري دفتر تبليغ حوزه علميه قم ، نيروي مقاومت بسيج و ساير دستگاه هاي ذيربط نسبت به توانمندسازي مساجد و تقويت ظرفيت ائمه جمعه و جماعات در ارتقاي هويت ديني جوانان اقدام كند.

 **طرح اوقات فراغت

 نظر به محوري بودن فعاليت هاي فراغتي جوانان در تحقق سياست ها و موضوعات برنامه هاي ابلاغي بعنوان محتواي قالبهاي اجرايي، در اين بخش علاوه بر معرفي آمار ملي، اهم اقدامات سازمان تبليغات اسلامي در خصوص برنامه هاي اوقات فراغت، اطلاعات تفصيلي برپايي هسته هاي فرهنگي جوان، بوستان معرفت و اردوي نخبگان جوان به تفکيک استان ها ارائه شده است.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات اسلامي موظفند در چارچوب سياست ها، خط مشي ها و برنامه هاي اجرايي، اقدامات لازم را به منظور تقويت و فعال سازي و بهره گيري مطلوب از مساجد، فضاها و اماكن مذهبي و فرهنگي در راستاي توسعه كمي و كيفي برنامه هاي فراغتي و گردشگري انجام دهند.

 **هويت جوان ايراني

 ابراز استقلال هويت و تثبيت زير ساخت هاي شخصيتي از جمله مهمترين ويژگي هاي دوران جواني و نوجواني است که برقراري گفتمان استدلال محور به عنوان چارچوب ذهني مي تواند موجب تنوير فکر و رفع شبهه و آسيب تفکر گردد و ارتباط خرد محور بر همه ابعاد هويت فرد موثر مي باشد.

 با توجه به اقتضاي ارتباطي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي اقدام به برگزاري گسترده جلسات گفتمان ديني بصورت همايشي (خطابه) و کارگاهي ( پرسش و پاسخ و ارتباط دوسويه) نموده است که در اين فرصت محور ها و اهم موضوعات هر محور محتوايي و جدول، نمودار و اطلس گزارش ملي مربوطه ارائه مي شود.

 **مشارکت

 کاهش تصدي گري و واگذاري اجراي فعاليت ها و انجام حمايت از برنامه هاي فرهنگي جوانان که اکنون در سازمان تبليغات اسلامي ببار نشسته است گرايش به مشارکت جوانان را در همه عرصه هاي فرهنگي و تبليغي تحقق اجرايي بخشيده است.

 در سال 86 با هدف ارائه الگوي اصيل اسلامي و ايجاد امکان تجربه ي عملي از مشارکت در تعظيم شعائر ديني و برپايي مراسم مذهبي در مناسبت ها ، ايجاد انس و الفت بين روحانيون و دانش آموزان نوجوان و جوان و معرفي فرهنگ صحيح عزاداري از تاسيس و فعاليت 300 هيئت دانش آموزي در دبيرستان هاي منتخب سراسر کشور حمايت گرديد که بر اساس ارزيابي و گزارش گيري ستادي کليه اهداف کمي و کيفي خود را محقق نموده است که جدول توزيع استاني آمار هيئات دانش آموزي مورد حمايت ارائه مي شود.

 **نقاط قوت و تنگناهاي سازمان در تحقق ماموريت‌هاي امور جوانان

 - پيش بيني و تحقق فعاليت هاي سازمان در قالب اداري گروه برنامه ريزي امور جوانان در بدنه ستادي سازمان تبليغات اسلامي و گستردگي شبکه دفاتر سازماني در اقصي نقاط کشور ، ظرفيت عظيم کانون هاي فرهنگي ، هيئات مذهبي و بطور کلي تشکل هاي مردمي مرتبط با سازمان که مخاطبان جوان توانمند و تعامل پذير براي سازمان هستند و مجموعه طلاب، روحانيون و مبلغين جوان که مجهز به دانش روز مي باشند معتمدترين سرمايه هاي فرهنگي و قوت هاي سازماني اند.

 - ضعف، چالش و تنگناي اساسي دستگاه در تحقق ماموريت ها و وظايف مرتبط با امور جوانان در سازمان تبليغات اسلامي در کنار عدم تناسب و تخصيص اعتبار مقتضي و مصرح ، بنا به کارشناسي گروه برنامه ريزي امور جوانان؛ نقايص قانوني و نبود شفافيت در تصريح وظايف و سيستم تعاملي بين دستگاهي، اتکا به آمار هاي کمي و بدون تحليل، کمبود کارشناسان و برخي سطوح مديران زبده و شجاع در امور جوانان و شعاري و روزمره شدن موضوع امور جوانان را مي توان مورد توجه قرار داد.

 معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در اين راستا با تاكيد بر داشتن صبر و تحمل در آموزش مسايل فرهنگي و احكام ديني به جوانان و نوجوانان گفت: ابتدا بايد نياز‌ها و توانمندي‌هاي اين گروه سني را شناسايي كنيم و به آن‌ها اعتماد كنيم و با بكارگيري مديريت فرهنگي و استفاده از اساتيد باتجربه در اين حوزه، مسايل فرهنگي را به درستي به آن‌ها انتقال دهيم.

 وي در ادامه افزود: دشمنان با ترويج اباجه‌گري، فحشا، انواع فيلم‌ها، بازي‌هاي مبتذل و ... تار‌هاي عنكبوتي را براي جوانان ما بافته‌اند و مي‌خواهند فكر و ذهن آنها را در اين تارها قرار دهند و اين وظيفه مديران فرهنگي جامعه است تا با انديشه و سياست‌هاي اسلامي با اين هجمه‌هاي فرهنگي مقابله كنند.

 حجت‌الاسلام حسين روحاني‌نژاد همچنين در خصوص بحث حجاب و عفاف تصريح كرد: اين مورد نيز زماني به‌طور كامل از بين مي‌رود كه به عنوان يك باور در آحاد جامعه بخصوص نسل جوان درآيد.

 مدير‌كل امور فرهنگي سازمان نيز گفت: سازمان بايد در مباحث فرهنگي در خصوص جوانان پيشتاز باشد و اين امر با ديده‌باني و ارائه نظرات كارشناسي دبيران اجرايي در استان‌ها و سراسر كشور مقدور خواهد بود.

 حجت الاسلام سيد اسماعيل حسيني با اشاره به اينكه سياست سازمان در هسته‌هاي فرهنگي، كادر‌سازي نيروي انساني فرهنگي بوده است افزود: امسال با رويكرد افزايش كيفيت و امكان استمرار ارتباط، حجم هسته‌هاي فرهنگي را كاهش داده‌ايم.

 وي از ديگر سياست‌هاي اجرايي در خصوص طرح اوقات فراغت را، حركت مركز به سمت هدايت و نظارت بر طرح‌ها اعلام كرد نه‌اينكه فقط مركز طرح ملي را به استان‌ها ارسال كند، همچنين در اين راستا استان‌ها با واگذاري فعاليت‌ها به بخش مردمي، نقش هدايتگري داشته باشد.

 

 

سه‌شنبه 30 فروردين 1390 - 14:48


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر