جمعه 6 مرداد 1396 - 23:34
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

فيلم را هشدارآميز ساخته ام

 

گزارشي از نشست مطبوعاتي «اخراجي ها» 3


نشست مسعود ده نمکي و محمدرضا شريفي نيا کارگردان و بازيگر «اخراجي ها 3» با اهالي رسانه عصر روز سه شنبه 23 فروردين ماه در فرهنگسراي «رسانه» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود ده نمکي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که چرا سالن هاي اختصاص يافته به فيلم «جدايي نادر از سيمين» نصف «اخراجي ها»است، گفت: «بارها گفته ام که پاسخ به اين سوال در حوزه کار کارگردان و تهيه کننده نيست و پخش کننده فيلم مختار است که با سينماهاي مختلف قرارداد ببندد. اما چون براي بعضي از دوستان زمين کج است و و بايد براي آن دليل بتراشند، اين موضوعات را مطرح مي کنند.»

وي با اشاره به سخنان اخير سخنگوي انجمن سينماداران ادامه داد: «سخنان ايشان را دوباره بازگو مي کنم. در تمام دوره ها فيلم هاي پر مخاطب سينماهاي زيادي را به خودشان اختصاص دادند. غير از اين مطلب تعداد 30 سالن از سينماهاي ما سينماهاي تعطيلي بودند که «اخراجي ها 3» آنها را در شهرستان هاي مختلف به خدمت گرفته است.»

ده نمکي تصريح کرد: «در بعضي از شهرها بدترين سينما ها در اختيار اخراجي ها 3 و بهترين سينما در اختيار بقيه فيلم ها بوده است. دو سال قبل هم يکي از کارگردانان سينما چنين حرف هايي را در مورد اخراجي ها 2 مي زد. همان زمان در پرديس هاي سينمايي، فروش فيلم آن کارگردان بالا بود چرا که سرريز مخاطب اخراجي ها 2 براي ديدن آن فيلم مي رفت. اما در سينماهاي تک سالن فيلم آن کارگردان بسيار کم مي فروخت.»

وي تاکيد کرد:«فکر مي کنم براي اولين و آخرين بار بايد بگويم دو سال قبل هم «درباره الي» 30 سالن داشت و بيش از سه ماه روي پرده اکران بود، «پوپک و مش ماشاالله» نيز 30 سالن در اختيار داشت. در کل هر سال فيلم هاي پرفروشي اکران مي شوند که سينماداران مي خواهند آنها را اکران کنند و اين به کارگردان و تهيه کننده ربطي ندارد. «اخراجي ها» هر بار که آمد فروش بسيار خوبي داشت و سينماداران به تهيه کنندگان بدهي شان را پرداختند. گردش مالي سينما اندازه زير پله يک طلا فروشي در بازار تهران نيست و «اخراجي ها» به اين سينما رونق بخشيدند. چرا بايد با آن اينگونه رفتار شود؟!»

برخي نگاه ها و تحليل ها غيرمنصفانه است

مسعود ده نمکي با غير منصفانه خواندن برخي از نگاه ها و تحليل ها ادامه داد: «از کارگرداناني که بايد در هر شرايطي يک حرفي بزنند خواهش مي کنم کار ديگران را لوث نکنند. اين رفتارها، نگاه ها و تحليل ها منصفانه نيست. چرا که بحث پيرامون تعداد سينماها در حوزه انجمن صنفي نمايش و سينماداران است و من نمي توانم پاسخگوي آن باشم. من فيلمم را در اختيار پخش کننده اي قرار دادم که در بدنه سينماست و به او اعتماد نيز کردم. احساس مي کنم بعضي از دوستان نبايد فرافکني کنند. در کل به نظر من بايد براي اکران دو فيلم پر مخاطب به صورت همزمان کار کارشناسي صورت گيرد.»

وي اظهار اميدواري کرد: «کارگردانان ديگر در کارهاي ديگرشان فروش بسيار و سود سرشاري کنند.»

معتقد نيستم فيلم دچار پراکندگي است

کارگردان «اخراجي ها» 3 در پاسخ به سوال يکي از رسانه ها درباره پراکندگي موضوع فيلم اظهار کرد: «فيلم پکيجي از فيلم نامه تا بازيگري دارد. اگر برآيند يک فيلم نمره قبولي بگيرد براي مخاطب بعضي ضعف ها ديده نمي شود و مي توان فيلمي را خوب توصيف کرد. مجموعه ي«اخراجي ها» به عنوان اولين کار يک کارگردان است که مي تواند بررسي شود اما اين شلوغي و پراکندگي که شما مي گوييد مربوط به نوع ساختار و مضمون است. در کل اين گونه نيست که براي ساخت اين فيلم وقت کمي گذاشته باشم، چرا که من سري دوزي بلد نيستم و توان من ساختن فيلم هر دو سال يک بار است.»

وي ادامه داد:«معتقد نيستم که فيلم دچار يک پراکندگي موضوع است، چرا که همه اتفاقات در آن به يکديگر مرتبط هستند.در کل به نظرم يک فيلم بايد پلان به پلان حرف براي گفتن داشته باشد. البته شايد اين احساس پراکندگي ناشي از وجود قصه هاي موازي در فيلم باشد که آن هم عمدي است.»

در ادامه برنامه يکي از حضار با اشاره به سخنان مسعود ده نمکي در سالهاي گذشته مبني بر اين که «اگر من نبودم سينما به رستوران تبديل مي شد»، لحن سخنان او را تند توصيف و از او انتقاد کرد.

ده نمکي نيز در پاسخ به اين انتقاد گفت:«در هر صورت سينما شامل بازيگر، فيلمنامه، کارگردان و تبليغات مي شود. همه اين عوامل براي ساخت يک فيلم مهم است. من درک مي کنم که در يک محيط دست زدن براي يک حرف يعني چه. درک مي کنم وقتي عده اي مي گويند بايد افتخار پرفروش ترين فيلم سينماي ايران را از آن پاک کرد به چه معني است. در هر صورت ساخت چنين موضوعاتي جرات زيادي مي خواهد و بعضي چنين جراتي ندارند. شايد لازم باشد در مورد عده اي که پز روشنفکري مي دهند و در عين حال پول مي گيرند که چنين فيلم هايي بسازند صحبت کنم.»

کارگردان اخراجي ها 3 افزود:«بله! مي گويم اگر اخراجي ها 2 ، هشت و نيم ميليارد تومان نمي فروخت، خيلي از سينما ها تعطيل مي شد. سينمايي تعطيل شده به چه چيزي تبديل مي شود. به هر صورت فضا اگر منطقي نباشد به سوي بحث هاي دو قطبي پيش مي رود و به آنچه مي بيند تبديل مي شود. مطمئنا در دعوا حلوا خيرات نمي کنند.»

مسعود ده نمکي با انتقاد از رفتارهايي که نسبت به سه گانه اخراجي ها در طول سالهاي گذشته شده است، گفت:«در 20 روز اول نمايش اخراجي ها 1 عده اي کپي قاچاق آن را در بازار فروختند. در اخراجي ها 2 نيز اين کار در چهل روز اول انجام شد، اما جالب است که کپي قاچاق اخراجي ها 3 در همان هفته اول بيرون آمد. با کدام کارگردان ها چنين رفتاري شد؟! براي من قابل حدس است که چه کسي اين کار را مي کند. البته کار من کار قضايي و امنيتي نيست اما در همين حد مي فهمم که فيلمبرداري، بارگذاري و پخش اخراجي ها 3 آنهم در چند ساعت نمي تواند يک کار خانگي باشد. چرا کسي اعتراض نکرد؟ وقتي عده اي سکوت مي کنند با سکوتشان نشان مي دهند که در مورد چنين رفتارهايي راضي هستند. اگر مي بينيد الان اخراجي ها فروش مي کند به دليل غيرتي شدن مردم است.»

فيلم را هشدارآميز ساختم

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اين که چرا تنها به رفتارهاي قبل از انتخابات سياستمداران پرداخته است و حرفي از حوادث پس از انتخابات در فيلم نيست، گفت:«به شخصه ريشه اتفاقات بعد از انتخابات را در رفتارهاي قبل از آن مي دانم. سال 82 که مستند «کدام استقلال کدام پيروزي» را ساختم، گرم کردن تنور انتخابات که يک آداب آمريکايي است را به هجو کشيدم. متاسفانه ما براي گرم کردن تنور انتخابات حاضريم براي جذب راي قشر خاکستري مردم همين کارهايي را که در فيلم نشان داده ام انجام دهيم.»

کارگردان «اخراجي ها 3» خاطر نشان کرد: «بحث انتخابات سال 88 که در فيلم اشاره شده است تنها براي نزديک کردن ذهن مخاطبان است. مي خواستيم بگوييم که اگر اين وضعيت ادامه پيدا کند، شکل بدتري از رياکاري را در انتخابات هاي آينده خواهيم داشت. به همين دليل «اخراجي ها» 3 را نسبت به مخاطبان آن که سياستمداران هستند، خيلي هشدارآميز ساختم.»

قاچاق اخراجي ها آماتوري نيست

کارگردان سه گانه اخراجي ها در توضيح آماتور نبودن قاچاق اخراجي ها 3 بيان کرد: «برخي مشکل صداي زمينه فيلم در نسخه قاچاق آن را بهانه مي کنند تا نشان دهند که قاچاق اين فيلم خيلي مهم نيست. اگر دو کارشناس فني اين نسخه را بررسي کنند مي فهمند که اين فيلم چگونه در عرض يک شب فيلمبرداري و بارگذاري شده است، اين اشکال صدا که مطرح مي شود خيلي دم دستي است.»

وي ادامه داد: «بر اساس بررسي ما که در اختيار دادگاه نيز قرار گرفته است، نسخه کپي اخراجي ها 3 با دوربين، فيلمبرداري شده است نه با گوشي موبايل. صداي نويزدار آن نيز به دليل آن است که افرادي که مبادرت به قاچاق فيلم کرده اند صداي فيلمبرداري شده را با يک برنامه تبديل کامپيوتري رجيستر نشده تبديل کرده اند. اين کار بعد از آن برنامه شبکه ماهواره اي که مي گفت، چرا تحريم «اخراجي ها 3» جواب نداده است، انجام گرفته است و قصد داشتند که فيلم را دچار نوعي مرگ تدريجي کنند.»

اخراجي ها در بعد صنعت،رسانه موفق بوده است

وي در بخش ديگري از سخنانش عنوان کرد: «به نظر من سينما از سه ضلع صنعت، رسانه و هنر تشکيل شده است. آنهايي که با زد و بند فيلم مي سازند صنعت را ناديده مي گيرند. آنهايي که با ديد هنري فيلم مي سازند مخاطب را ناديده مي گيرند و آنهايي که مخاطب ندارند بعد رسانه را ناديده گرفتند. «اخراجي ها» در بعد صنعت و رسانه موفق بوده است و در بعد هنري هم مشکلات به کارگرداني آن بر مي گردد که در آينده رشد خواهد کرد.»

آمار دقيق فروش اعلام مي شود

ده نمکي در پاسخ به سوال يکي از حاضران درباره علت فروش کمتر اخراجي ها 3 نسبت به اخراجي ها 1 و 2 بيان کرد: «قرار است جمعه آمار دقيق فروش اخراجي ها 3 اعلام شود. هنگامي که اين آمار اعلام شد مي بينيد که اخراجي ها 2 نيز در اين زمان همين مقدار فروش کرده بود. در هر صورت بايد در نظر گرفته شود که سينماي ما هر سال با ريزش مخاطب روبروست و اين مطلب واقعا دردآور است. به نظرم نسبت به اخراجي ها 2 سينماي ايران 30 درصد ريزش مخاطب داشته است. بايد از کارشناسان دعوت کنيم که دو فيلم پرفروش امسال را ناديده بگيرند و بعد مخاطبان را بسنجند.»

در سينما شريفي نيا را از خيلي هاي ديگر مسلمان تر مي دانم

به گزارش ايسنا، کارگردان سه گانه اخراجي ها با بيان نقد هايي که در استفاده از بازيگران مختلف براي ساخت فيلم هايش شنيده است گفت: «برخي از انتقاداتي که مطرح مي شود ناشي از آن است که ما تحمل يکديگر را نداريم. در اخراجي ها 1 به شريفي نيا گفتم که مطمئن باشيد که به شما و من ناسزا خواهند گفت. همان زمان اخراجي ها 1 فردي که الان در زمره افراد رده بالاي ما است دعوتمان کرد و گفت که چرا به عنوان يک بچه مسلمان در فيلمت از اين افراد استفاده مي کني. همان موقع من گفتم که شريفي نيا را از امثال تو مسلمان تر مي دانم، چرا که در اين دو سالي که با او کار کردم خودم ديدم که او در مورد تو هيچ حرفي نمي زند.»

وي ادامه داد: «نان يک سري از افراد در ايجاد مرز بين مردم است. در اخراجي ها 1 ديديد که ستاره هاي سينما در کنار رزمنده ها بازي کردند و آن فضاي مرزبندي موجود را شکستند. جالب است که ما هم از اين طرف و هم از آن طرف فحش مي خوريم.»

در ادامه اين مراسم ده نمکي با دفاع از موضوع فيلمش گفت: «در اخراجي ها 2 واشنگتن پست تحليلي ارائه داده بود که اخراجي ها محاسبات آمريکايي ها را در مورد جوانان ايراني تغيير داده است. دقت کنيد که يک روزنامه آمريکايي به واسطه فيلمي که بعضي آن را پوپوليستي مي خوانند تحليلي بلندبالا انجام مي دهد. شما بايد براي نوشتن چنين تحليل هايي در سينماي دفاع مقدس چند برابر خرج کنيد.»

وي حرف اخراجي ها را بسيار فراتر از دعواهاي جناحي دانست و خاطر نشان کرد: «کسي که در هجو آقاي احمدي نژاد شعر سروده بود در اين فيلم نيز براي ما شعر سروده است يا کسي که عکس هاي زيادي با آقاي خاتمي داشت در اخراجي ها نيز بازي کرده است. چرا که همه ما با يکديگر مشترکاتي داشتيم که اين مشترکات ما را کنار يکديگر قرار مي داد. کساني از اين فيلم انتقاد مي کنند که نانشان در دعواي مردم است.»

نمي توان گفت که اين هفت هشت ميليوني که براي ديدن فيلم به سينما مي روند آدم هاي سطح پايين هستند. آنها احساس مي کنند که اخراجي ها مي خواهد حرف جديدي بزند.

کارگردان اخراجي ها با انتقاد از افرادي که جنگ را تمام شده مي دانند و به فيلم هاي ضد جنگ روي مي آورند، گفت: «در اخراجي ها 2 سکانسي داشتيم که ارژنگ امير فضلي در زمين مسابقه فوتبال با حالتي طنز، توپ را به سوي عکس صدام حسين شوت مي کند و اين عکس پاره مي شود و مي بينيد که همه از اين سکانس خوششان مي آيد. يا در مثال ديگري بايد بگويم چند سال قبل فيلمسازي آمريکايي بعد از جشنواره فجر به ايران آمده بود و گفت که جنگ شما يک جنگ تجاوزکارانه نبوده است و من تعجب مي کنم که چرا در سينماي شما فيلم ضد جنگ ديده مي شود. او مي گفت اين روشنفکري نيست و عين ارتجاع است.»

به گزارش ايسنا، ده نمکي در پاسخ به سوال ديگري درباره اين که اخراجي ها 3 از چه جايگاهي با مردم سخن مي گويد بيان کرد: «اين همان فوت کوزه گري من در اخراجي ها 3 است، سعي کردم در فيلم هايم تريبون از سمت مردم به سمت ديگران باشد. در فيلم هاي ديگر ممکن است تريبون از سمت هنرمند يا سياستمدار به سمت مردم باشد، البته نمي گويم که اين کار اشتباه است آن نيز در جايگاه خود لازم است.»

وي همچنين درباره مباحث سياسي مطرح در فيلم گفت: «در اين فيلم سعي کردم دموکراسي راي ها و دموکراسي راس هايي که مرحوم شريعتي مطرح مي کرد را با زبان سينما به ميان بياورم. اگر مي خواهيد در مورد انتخابات فيلم بسازيد بايد همين ها را نشان بدهيد. در اين فيلم مضامين بسيار ملتهب سياسي، اجتماعي و اخلاقي طرح مي شود، مسائل مهمي مانند استفاده ابزاري از جوانان و چانه زني از پايين و فشار از بالا در اين فيلم مطرح مي شود.»

پس از اين سخنان ده نمکي يکي از حاضران نسبت به استفاده او از کليپ هاي ماهواره اي انتقاد کرد که او نيز در پاسخ گفت: «به کار بردن ترانه اي در يک محيط نقيضه آن، يک تکنيک است که در سينماي دنيا به کار مي رود. اين کار روي مردم تاثير زيادي مي گذارد و بر اساس سبک هاي سينمايي به کار گرفته شده است.»

وي در پاسخ به انتقاد ديگري نسبت به تراکم بسيار زياد مباحث در فيلم گفت: «زماني که روزنامه نگار بودم به دوستانم مي گفتم که هميشه فکر کنيد که اين شماره آخرين شماره شماست. و سعي کنيد حرفتان را در آن بزنيد. در مورد فيلمنامه هم آقاي شريفي نيا از روز اول چنين انتقادي را وارد مي کرد و مي گفت که نبايد اين همه ايده را در يک فيلمنامه گنجاند، اما من مي خواستم همه حرفهايم را بزنم.»

شريفي نيا:«از اول قرار گذاشتم به نوع نگاه ده نمکي کمک کنم.»

به گزارش ايسنا در ادامه جلسه نشست نقد و بررسي فيلم اخراجي ها 3 در فرهنگسراي رسانه، محمدرضا شريفي نيا بازيگر سه گانه اخراجي ها با بيان اين که ناسزاهاي بسياري در اين همکاري شنيده است، گفت: «از روز اول قرار گذاشتم که به نوع نگاه ده نمکي کمک کنم و با تمام ناسزاهايي که شنيدم تا آخر کار با او باشم. حتي اگر به تفکر او معتقد نباشم. در جامعه ما اتهامات زياد است و کسي هم فرصت پاسخگويي ندارد.»

وي در پاسخ به انتقاد يکي از حاضران درباره اين که چرا در هر فيلمي که به شما پيشنهاد مي شود بازي مي کنيد خاطر نشان کرد: «خيلي متواضعانه مي گويم که اگر در سال 100 فيلم ساخته شود، حدود 80 فيلم به من پيشنهاد مي شود که تنها در دو سه عنوان آن بازي مي کنم. البته اين را خيلي متواضعانه مي گويم چرا که اين تعداد، گاها به 99 فيلم از 100 فيلم مي رسد. اين در حالي است که من پس از اخراجي ها 2 تنها در اخراجي ها 3 و «سه درجه تب» بازي کردم. نمي دانم چه بگويم اما در هر صورت شغل بازيگري است. شما نمي توانيد به يک بقال بگوييد که چرا صبح تا شب در مغازه ات فلان جنس را مي فروشيد.»

وي با انتقاد از افرادي که پشت يک کارگردان خاص پنهان مي شوند گفت: «دعواي من به عنوان کسي که در سينما کار مي کند با طيف روشنفکر اين است که چرا پشت يک يا دو نفر پنهان مي شويد؟! چرا کارگردان هاي ديگر نبايد بتوانند مانند افرادي مانند فرهادي يا ده نمکي فيلمي بسازند که در اين حد مخاطبان را درک کند.؟! آنها مي گويند که سطح مخاطبان سينما پايين آمده است. اين انتقاد به آنها وارد است و مقصر آنها هستند که فيلمي نساخته اند که سطح مردم را بالا بياورد. قرار نيست «اخراجي ها» در مقابل «جدايي نادر از سيمين» قرار گيرد.»

وي در ادامه با انتقاد از طيفي که فيلم فرهادي را ضد ديني مي خوانند گفت: «اين اشتباه است که فيلم فرهادي را فيلمي ضد ديني تلقي کنيم. «جدايي نادر از سيمين» نيز در همين جا و در اين مملکت ساخته شده است. حرف فرهادي اين بود که نبايد پول حرام خورد.»

بهترين فيلمنامه نويسان در اخراجي ها کار کردند و نخواستند نامشان بيايد

شريفي نيا در پاسخ به انتقادي درباره ضعف فيلم نامه اخراجي ها 3 بيان کرد: «بهترين فيلمنامه نويسان اين کشور در اين فيلمنامه کار کردند اما نخواستند اسمشان در تيتراژ بيايد. مطمئنا اگر بعضي اسم ها در فيلمنامه نويسي اخراجي ها مطرح شود بسيار انتقاد ها حذف خواهد شد. بعضي در بيان دليل اين انتقاد ها مي گويند که نمي خواهيم پول سينما به جيب ده نمکي برود. من اين حرف را نمي فهمم چرا که از کنار «اخراجي ها» دو هزار نفر در حال سود بردن هستند.»

 جلسه نشست نقد و بررسي اخراجي ها 3 در فرهنگسراي رسانه مانند اکثر نشست هاي اين فيلم از حاشيه هاي بسياري برخوردار بود.

از حاشيه هاي اين نشست مي توان به صحبت هاي ده نمکي درباره فيلم «آدم برفي» که تهيه کنندگي آن را محمدرضا شريفي نيا برعهده داشت، اشاره کرد که شريفي نيا در واکنش به آن گفت: «تهيه کنندگي اين کار را من و آقاي زم بر عهده داشتيم و خيلي دوست دارم که يک بار آقاي ده نمکي به سوالات مطرح در مورد اين فيلم پاسخ دهد.»

ده نمکي نيز در پاسخ به شريفي نيا گفت: «بعضي سخنان را فعلا نمي توان بيان کرد و بعدا درباره آن صحبت مي کنيم تنها مي گويم نام آقاي زم براي تهيه کنندگي «آدم برفي» الان آشکار شده است و اين موضوع را من آن زمان و دو نفر ديگر فقط مي دانستيم.»

از ديگر حاشيه هاي اين نشست مي توان به حضور افرادي به غير از اصحاب رسانه در نشست نقد و بررسي اين فيلم اشاره کرد.

 

 

يكشنبه 28 فروردين 1390 - 11:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری