سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 13:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

به دنبال مفاهيم کليشه اي و غير واقعي

 

نگاهي به گروه فيلمسازي يکي از ما دو نفر(تهمينه ميلاني)

 

تهمينه ميلاني که در سوپراستار از حال و هواي هميشگي آثارش فاصله گرفته بود با تسويه حساب و سپس يکي از ما دو نفر به مضامين مورد علاقه اش بازگشته است. او در يکي از ما دو نفر دغدغه هاي هميشگي خود در روابط ميان زنان و مردان را دنبال مي کند. هر چند باز هم عقايد فمينيستي او کليشه اي و دافعه برانگيز هستند. مخاطبين به راستي از تصوير کليشه اي مردان ديو سيرت و زنان فرشته خصال در آثارش خسته و دلزده شده اند. تصويري دروغين که به هيچ وجهي منطبق با واقعيت هاي جامعه ما نيست.

 فيلم درباره سارا(السا فيروز آذر) آرشيتکت جواني است که تحصيلاتش را در آمريکا به پايان رسانده و براي کار به ايران بازگشته، او در مواجهه با محيط پيرامونش ناچار است توانايي هايش را با سختکوشي به همه اثبات کند. نقش سارا را السا فيروز آذر بازي مي کند که از سال هاي دور در فيلم هاي خاله اش نقش آفريني مي کند و در فيلم هاي اخير ميلاني به تدريج نقش هاي مهم تري به او سپرده شده است.

يکي از ما دو نفر پيش از اين پرنسيب نام داشت. در پي بخشنامه وزارت ارشاد عنوانش عوض شد. يکي از جالب ترين حاشيه هاي جشنواره امسال، خبرهاي ضد و نقيض درباره حضور يکي از ما دو نفر در بخش مسابقه، بخش بين الملل و بخش نوعي نگاه بود که ميلاني با تکذيب اين خبرها، تا ده روز مانده به آغاز جشنواره اصرار داشت که فيلمش را به هيچ کدام از اين بخش ها نخواهد داد.

 او که سال گذشته داور جشنواره بود قبل از جشنواره  در گفتگويي تاکيد کرد:«موضوع اين نيست که من ناز مي کنم يا اهميتي براي جشنواره قايل نيستم. اما احترام و اعتماد دو جانبه اي بايد ميان فيلمساز و متوليان جشنواره وجود داشته باشد، که متاسفانه اکنون احساس نمي شود. در همه جشنواره ها قاعده اين است که فيلمساز با دل و جان فيلمش را مي فرستد. هيات انتخاب فيلم را مي بينند و نظرشان را ابراز مي کنند که آيا مناسب شرکت در بخش مسابقه جشنواره هست يا فقط در بخش هاي جنبي امکان نمايش دارد. فيلمساز هم مختار است که درباره حضور يا عدم حضور فيلمش تصميم بگيرد. اما در جشنواره فجر گويا کسي اين حق را براي فيلمساز قايل نيست که درباره فيلم خودش تصميم بگيرد. دوره گذشته که تسويه حساب را به جشنواره داديم، چندين نمايش اضافي و خارج از برنامه داشت وکلي جابجايي دقيقه نودي. طوري که فيلم لوث شد و به اکران عمومي اش لطمه خورد، هر جا فيلمي نمي رسيد تسويه حساب را نمايش مي دادند. حتي يک بار با عده زيادي مهمان براي تماشاي فيلمم به سينما آزادي رفتم، ولي در آخرين لحظه گفتند که  برخلاف برنامه اعلام شده، فيلم ديگري نمايش داده خواهد شد. مي ترسم اين اتفاق ها براي يکي از ما دونفر هم تکرار شود، وگرنه من با تمام وجود آرزو دارم که فيلمم امکان نمايش پيدا کند و مردم آن را ببينند.»

در نهايت يکي از ما دو نفر در بخش نوعي نگاه جشنواره به نمايش در آمد و بلافاصله بعد از جشنواره در برنامه اکران نوروزي قرار گرفت.

تهمينه ميلاني درباره اکران نوروزي فيلم مي گويد:« نوروز براي اکران فيلم يکي از ما دو نفر مناسب نيست. پيش از اين قرار بود فيلم مهرماه 89 اکران شود که بنياد سينمايي فارابي از ما خواست تا زمان جشنواره فجر فيلم را نمايش ندهيم. به گونه اي گرفتن پروانه نمايش فيلم نيز بنا به شرايطي که بين خانه سينما و معاونت سينمايي به وجود آمده بود، به تعويق افتاد. من هنوز هم مي گويم تقاضايي براي اکران فيلم در جشنواره فيلم فجر امسال نداشتم. شرايط اکران نوروز 90 به نفع ما نيست. سينماگران مستقل هميشه بايد حذف شوند يا درحاشيه قرار بگيرند. متاسفانه ما را تهديد کرده بودند که سي دي قاچاق فيلم را راهي بازار مي کنند. البته حراست وزارت ارشاد اين موضوع را پيگيري کرد که يک تهديد کاملا توخالي بود.»

ميلاني درباره اينکه تا چه حد به موفقيت فيلم اميد دارد، مي گويد:«اين فيلم از خرداد ماه سال 89 آماده اکران است. من شخصا از اينکه توانستم يکي از ما دو نفر را نوروز اکران کنم خوشحالم چون تحمل بيش از اين اضطراب را براي اکران فيلم نداشتيم. من مطمئن هستم با همين تعداد سالني که در اختيار داريم به فروش خوبي دست مي يابيم. در روزهاي ابتدايي بيشتر سالن هاي نمايش دهنده فيلم با وجود نبود تبليغات شهري و تلويزيوني با استقبال روبرو شده است. با تبليغاتي که ما در نظر داريم اميدوارم بتوانيم با استقبال بيشتري روبرو شويم.»

او درباره مخاطبين فيلمش مي گويد:«مخاطب اين فيلم جوانان هستند. با بازخوردهايي که در نمايش فيلم در جشنواره فجر داشتم مطمئن هستم مي تواند قشر جوان را جذب کند. من خودم شرايط اکران عيد را در حال حاضر ترجيح دادم. به هر حال يکي از ما دو نفر توسط بخش خصوصي ساخته شده است و بايد منتظر برگشت سرمايه آن باشيم. نمي توانستيم بيشتر از اين زمان را از دست بدهيم.»

ميلاني درباره شخصيت سارا در فيلم مي گويد:«سارا برخلاف هم نسل‌هاي خود لجبازي نمي کند. او حتي پا روي احساساتش مي گذارد. به طور منطقي مردي که به وي بي‌احترامي مي کند را از زندگي خود خارج مي کند و زني معقول تر به نظر مي رسد. البته به اين دليل که وي در خانواده‌‌اي بزرگ شده که تربيت درستي داشته، او زني مستقل است. اين فيلم راجع به تلقي اشتباه برخي از مردان جوان نسبت به روابطشان با زنان است و اصولا اين افراد حقوق برابر براي زنهايي که وارد زندگي آنها مي شوند قائل نيستند. اين موضوع مهمي است که در فيلم مطرح مي شود.»

کارگردان يکي از ما دو نفر درباره مشاوراني که با آنها براي ساخت فيلم مشورت کرده، مي گويد:«يکي از ما دو نفر موضوع روانشناختي بسيار عميقي را مطرح مي کند. من در اين فيلم نيز از حضور سه روانشناس همچون فربد فدايي، دکتر نوربخش و... بهره بردم. براي پايان فيلم ساعت‌ها با برخي از اين دوستان بحث کرديم.»

ميلاني درباره مقوله معماري و جايگاه طنز در فيلم مي گويد:« معماري در اين فيلم يک پس زمينه است. تمام شخصيت ها به شغل جذاب معماري مشغول هستند. به همين دليل نسبت به پيرامون خود نگرش دارند. شخصيت سارا در کنار حفظ معماري سنتي با معماري مدرن نيز مخالفتي ندارد. معماري در اين فيلم به کمک شخصيت ها و قصه آمده است.به عقيده من فيلم طنز نيست. طنز فيلم در موقعيت هاي جدي است. ممکن است در اطراف و پيرامون شما نيز چنين اتفاقاتي رخ دهد که شخصي برايتان موضوع جدي تعريف کند اما شما به آن بخنديد.»

ميلاني درباره بازي السا فيروز آذر در فيلم مي گويد:«من هميشه بعداز نوشتن فيلمنامه به سراغ بازيگران مي‌روم. شايد السا فيروز آذر که خواهر زاده من است ابتدا در جريان فيلم قرار گرفته بود ولي بعد از نگارش فيلمنامه اين نقش را به وي پيشنهاد دادم.»

بهرام رادان درباره همکاري با تهمينه ميلاني مي گويد:«ما فيلم يکي از ما دونفر را در ارديبهشت 89 شروع کرديم و در خردادماه تمام کرديم . من با خانم ميلاني از فيلم زن زيادي قرار بود کار کنم اين اتفاق تا به حالا نيافتاده بود . يکي از ما دونفر تجربه خيلي خوبي بود .خانم ميلاني خيلي انرژي مثبتي دارد.»

السا فيروز آذر درباره يکي از ما دونفر مي گويد:«فيلم يکي از مهم ترين چالش‌هاي جامعه امروز را به تصوير مي‌کشد، شايد گروهي فکر کنند اگر پايبند اخلاق و اصولي باشند جامعه آنها را طرد مي‌کند و کنار مي‌گذارد. اما اين طور نيست. دختر اين فيلم باسواد، روشنفکر و از طبقه‌اي خوب است، در جامعه کار مي‌کند و با اقشار مختلف در تماس است اما ارزش‌هاي اخلاقي را حفظ مي‌کند، در نهايت هم موفق است.»

او درباره شيوه کار در يکي از ما دو نفر مي گويد:«اين کار، از نظر شرايط براي من کاملا ايده‌آل بود، در حالي که کار ساده‌اي نداشتيم. بازيگر مقابل خيلي مهم است و بهرام رادان بدون اين که تصنعي در کارش باشد، آنقدر خوب بازي مي‌کرد و انرژي مي‌داد که همه خوب بازي کنند. خانم ميلاني درباره نقش‌ها توضيح مي‌داد، نظر ما را مي‌پرسيد و حرف‌هايمان را مي‌شنيد. جزئيات نقش‌ها و رابطه کاراکترها در صحبت‌ها درآمده بود و زمان فيلمبرداري مشکلي نداشتيم.»

السا فيروز آذر درباره پذيرفته نشدن يکي از ما دونفر در بخش مسابقه جشنواره مي گويد:«نرفتن اين فيلم به بخش مسابقه جشنواره براي من يک حادثه بود. در زماني که به من اين فيلمنامه پيشنهاد شد توقع نقش اول و همبازي شدن با آقاي رادان را نداشتم و خيلي براي خودم ايجاد انگيزه براي پيشرفت کرده بودم ولي فکرش را نمي کردم که اين فيلم در بخش مسابقه نباشد. در کل بسيار اتفاق بد و ناراحت کننده اي بود.»

او درباره داوري جشنواره امسال هم مي گويد:«اسامي و سوابق کاري داوران مشخص است. من  زماني که شخصيت اين افراد را براي داوري ديدم، احساس کردم که اين افراد براي بخش به آن مهمي اصلا مناسب نيستند. چه خوب ميشد که داوران ما از افراد موفق انتخاب مي شدند زيرا قضاوت کار سختي است و داور شدن شرايط ويژه خود را مي خواهد. »

نکاتي ازحاشيه فيلم:

-ابتدا «پرنسيب» اسم انتخابي کارگردان بود و بعد بر اساس قانون انتخاب اسم‌هاي غير فرنگي، نام «اصولگرا» برايش انتخاب شد که به علت حساسيت‌هاي سياسي اين نام هم تغيير پيدا کرد تا اينکه بالاخره معلوم شد «يکي از ما دونفر» به عنوان اسم فيلم آخر تهمينه ميلاني مطرح شده است.

- فيلمبرداري اين فيلم فروردين‌ماه1389 در خانه‌اي حوالي خيابان نياوران و با حضور بهرام رادان و السا فيروزآذر كليد خورد و با بيش از 30 جلسه فيلمبرداري به پايان رسيد.

- تهمينه ميلاني در مقام کارگردان و همسرش در مقام تهيه کننده فيلم را بدون هيچ کمک مالي ساخته اند. ميلاني در اين رابطه گفته است:« تصور مي‌كنم مسئولين سازمان ميراث فرهنگي به درستي درك نكردند كه من در حال ساخت چه چيزي هستم.»

- يكي از لوكيشن‌هاي اصلي فيلم كاروانسراي خانات واقع در خيابان مولوي است كه توسط مالك شخصي آن در اختيار پرو‍ژه «يکي از ما دونفر» قرار گرفت و مي‌توان از اين لوكيشن به عنوان يكي از جذابيت‌هاي بصري فيلم ياد كرد.

- تهمينه ميلاني با اشاره به مهم ترين ويژگي‌هاي جديدترين ساخته‌اش مي گويد: «فيلم يك فلاش بك(رجعت به گذشته) طولاني است و تنها ابتدا و انتهاي فيلم در زمان حال مي‌گذرد. اين فيلم در كارنامه من، فيلم نويي است و با كارهاي قبلي‌ام تفاوت دارد. داستان فيلم ساده و در عين حال مانند آثار قبلي‌ام از ريتم تندي برخوردار است.»

 

 

 

چهارشنبه 24 فروردين 1390 - 8:59


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری