پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 5:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

زندگي همچنان ادامه دارد

 

گفتگو با مهرداد فريد کارگردان فيلم سينمايي زنها شگفت انگيزند

 


 

مقدمه : مهرداد فريد فعاليت هنريش را با کار نويسندگي و نقد در مطبوعات آغاز کرده است . با ساخت فيلمهاي کوتاه و مستند فعاليتش را در عرصه کارگرداني آغاز و در اوايل دهه هشتاد با ساخت فيلم آرامش در ميان مردگان وارد فيلمسازي حرفه اي شد . هم خانه و از ما بهترون ساخته هاي بعدي مهرداد فريد هستند . مهرداد فريد  در زنها شگفت انگيزند به سراغ موضوعي  اجتماعي ،جذاب و کمدي مي رود .

 

 

در ساختار فيلم به گونه اي عمل کرديد که اطلاعات تماشاگران از برخي از تماشاگران بيشتر باشد . اين رويکرد را به چه دليل انتخاب کرديد ؟

اين رويکرد مي تواند براي مخاطب داراي جذابيت باشد . همانطوريکه در فيلم مي بينيم تا آخر فيلم حقيقت براي سرگرد احمدي همچنان مکتوم باقي مي ماند و به دنبال راز گشايي از اين حقيقت است . از آن طرف حقيقت براي مخاطب و سرنوشت افشين و حتي چگونگي ربوده شدنش براي مخاطب مشخص شده است .

 

به چه دليل بتدريج شخصيت جدي سرگرد احمدي آرام تر مي شود و حتي براي راز گشايي از قضيه ربوده شدن افشين به همراه سايرين به شمال مي رود ؟

طراحي ساختمان فيلم نامه به گونه اي بود که با اختلاف و تنش به خصوص ميان زنان شروع شود و در انتها شخصيتها به تفاهم و همدلي برسند .و در انتها با توجه به اينکه احساس کنيم سايه شخصيت اصلي فيلم ( افشين ) از قصه حذف شده است اما زندگي همچنان ادامه دارد و اين گونه نيست که زنها زندگيشان را خاتمه يافته بدانند به همين دليل يک همدلي و همراهي بين شخصيتهاي مرد و زن در راه رفتن به شمال و کشف حقيقت به وجود آمد.

 

اما در آخر فيلم باز هم تماشاگر متوجه مي شود که افشين دوباره رويه گذشته زندگيش را ادامه مي دهد ؟

يک جورهايي خواستم به جنبه هاي غريزي درون آدمها اشاره کنم که با بروز اتفاقاتي از بين نمي رود . هم مرد و هم زن ويژگي هاي غريزي خاص خودشان را دارند .

 

 بر خلاف ساير حضورهاي حميد گودرزي در ساير فيلمها که چهره اي شيک و جوانانه اي داشت در اين فيلم چهره اي سن و سال دار و معمولي از او در قالب شخصيت افشين ارائه کرديد . دليل اين رويکرد چه بود؟

تلاش کردم حميد گودرزي را در فيلم متفاوت تر از ساير حضورهايش در سينما نشان بدهم  . در بحث چهره پردازي هم با افزايش سنش تلاش کرديم که سن اورا نزديک سن همسر اولش ( بانو ) کنيم تا ازدواج اين دو نفر قابل قبول تر باشد .

 

بر اساس چه ويژگي هايي در بحث شخصيت پردازي از تقسيم شخصيت ها به دو طيف خوب و بد جلوگيري کرديد ؟

حتي افشين را آدم منفي صرف نمي دانم و کلا در فيلم نامه شخصيت منفي وجود ندارد و حتي شخصيت مثبت صرف هم وجود ندارد . اغلب شخصيتها خاکستري هستند . خانمها در وضعيتي که افشين به وجود آورده است مقصر بوده اند و نقش داشته اند .

 

به چه دليل زنها را در وضعيت به وجود آمده براي افشين مقصر مي دانيد ؟

در صحنه انتزاعي بازجويي زنان در اداره آگاهي توسط سرگرد که  افشين را در زير زميني بسته بودند و تنبيه مي کردند  ناخودآگاه خودشان را محاکمه مي کردند .  اين نوع دوپهلو بودن روايت در اين سکانس يک جور حس مبهم و دوپهلو بودن را براي تماشاگر به وجود مي آورد که آيا تصور زنها واقعي بوده و يا تخيلي .

 

به  استفاده از نور پردازي هاي تيره در برخي از صحنه ها علاقه خاصي داريد ؟

نور بخش مهمي از سينما است و مي شود در هنگام نورپردازي تمهيدات زيادي انديشيد و از نور براي روايت بهتر مضمون و داستان فيلم بهره برد .

 

به چه دليل سه شخصيت اصلي زن فيلم از سه طبقه مختلف اجتماعي با ديدگاهاي متفاوت استفاده کرديد ؟

به لحاظ طبقات اجتماعي هم اين سه زن متفاوت هستند . بانو زن اول افشين جزو طبقه متمول ، ناهيد متعلق به طبقه متوسط و شراره هم جزو طبقه پايين جامعه هستند . هر سه زن به لحاظ سني هم با يکديگر تفاوت دارند . بانو جواني را پشت سر گذاشته ، ناهيد در ميانسالي و شراره در سن جواني قرار دارد .بنابراين با سه نسل از زنان جامعه در اين فيلم مواجه هستيم .

 

تغيير رويه مرد عتيقه فروش در قبال ماجراهاي فيلم مقداري غير قابل باور مي رسيد دليل  اين مسئله چه بود ؟

علاقه و محبت مي تواند به ميزان بسيار زيادي در روي شخصيتها اثر گذار باشد . شايد اين تحول و تغيير رفتاري مرد در ظاهر غير منطقي بنظر برسد اما  حضور محبت و علاقه  مي تواند توجيه مناسبي براي اين دوگانگي رفتار باشد . از طرف ديگر فضاي فيلم متکي بر فضاي فانتزي است و اين دوگانگي رفتار مي تواند منطقي باشد .

 

يک جور بلاهت در برخي از شخصيتهاي مرد به خصوص نادر ديده مي‌شود دليل استفاده از اين ويژگي چه بود ؟

اين بلاهت به طور نسبي در بيشتر شخصيتهاي فيلم ديده مي شود.

 

اما در ميان شخصيتهاي زنان فيلم کمتر ديده مي شود؟

طراحي شخصيتهاي  مرد فيلم که مقداري ابله به نظر مي رسند  .طبق قانون کمدي موقعيت و در جهت تقويت ژانر است  اگر لحن فيلم به گونه ديگري بود رفتار اين شخصيتها واقعي تر مي شد.

 

 

سه‌شنبه 23 فروردين 1390 - 9:34


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری