دوشنبه 1 آبان 1396 - 0:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

کتاب را ميان مردم برديم

 

 

گفتگو با مرتضي محمد اسماعيل؛ معاون بازرگاني سوره مهر

معاونت بازرگاني سوره مهر در سالي که گذشت، ايام پر فراز و نشيبي داشت. در نمايشگاه کتاب خوب فروخت، در طرح عرضه کتاب در سوپرمارکت‌ها مخاطبان جديدي را شناخت، در توسعه نمايندگي‌هاي فروش سوره مهر به شهرهايي غير از تهران ورود پيدا کرد، با راه اندازي دستگاه‌هاي خودفروش کتاب، فضاهاي جديد عرضه را شناسايي کرد و ... اما همه اين‌ها باعث نشد تا فروش کتاب رونق خوبي داشته باشد. اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و محافظه کاري مردم در خريد کتاب با توجه به ايجاد هزينه‌هاي مصرفي جديد حاصل از اجراي اين طرح شايد مهمترين دليل عدم رونق بازار کتاب در نيمسال دوم 89 بود. همه اين‌ها در کنار هم بهانه‌اي است براي گفت‌وگو با مرتضي محمد اسماعيل؛ معاون بازرگاني سوره مهر.

 

امسال چه برنامه‌هاي مدنظر بازرگاني بود؟

هدف اصلي ما در سال 89 اين بود که کتاب‌هاي سوره مهر در همه جاي کشور در دسترس باشد. سر مسئله توزيع کتاب «دا» متوجه شديم که خيلي از شهرهاي ديگر کشور حتي مراکز استان‌ها، کتاب فروشي‌هاي آنها خيلي عقب تر از تهران هستند. موسسات پخش کتاب هم با توجه به تعداد عناوين زيادي که توزيع مي‌کنند و تخصصي هم کار نمي‌کنند،قاعدتا خوب نمي‌توانند در زمينه توزيع سامان دهي کنند و در شهرستان‌ها کتاب توزيع کنند.بنابراين به سراغ نمايندگي‌ها خودمان در سطح استان ها رفتيم و شرايطي را فراهم کرديم که آنها بتوانند در سطح آن استان فعاليت کنند.

 

در همه استان ها؟

هر جا که اين نمايندگي‌ها را داشتيم اين کار صورت گرفت. در استان قم،اصفهان و به تازگي در همدان کار کرديم.

 

چقدر اين استراتژي موفق بوده است؟

در اين مدت اين نمايندگي‌ها گردش مالي خوبي داشته اند.اين استراتژي براي ما خيلي مهم بوده و من فکر مي‌کنم اگر به خوبي ادامه بدهيم فروش‌مان در سال آينده دو برابر مي‌شود.به هر حال اين‌ها نماينده انحصاري سوره مهر در استان‌ها هستند.

 

بحث نظارتي روي اين نمايندگي‌ها چقدر مطرح است و آيا اين نمايندگي‌ها از مرکز کنترل مي‌شوند؟

بحث نظارتي آنقدر شديد نيست و با توجه به شناختي که از آنها داريم زياد بحث کنترل آنها از مرکز مطرح نيست.

 

سال آينده در استان‌هاي ديگر هم همين گونه عمل خواهد شد؟

در سال آينده هم همين روند را ادامه مي‌دهيم.

 

برنامه‌هاي ديگرتان چه بودند؟

بحث ديگر هم بحث تقدس زدايي از کتاب بود. گفته مي‌شود کتاب بايد در قفسه کتاب فروشي باشد، بنابراين بحث را کنار گذاشتيم و هر جا که امکان ارائه کتاب بود کتاب هايمان را عرضه کرديم. طرح ويژه کتاب خانواده (عرضه کتاب در سوپرمارکت‌ها) را در سطح شش منطقه تهران اجرا کرديم.اين طرح شايد به لحاظ صرفه اقتصادي سود زيادي نداشت ولي باعث شد که افراد زيادي به ما وصل شوند و بتوانيم در قشر کتابخوان هم اين کتاب‌ها را جا بندازيم.هدف اصلي ما از اين طرح اين بود که ويترين کتاب هايمان را بيشتر کنيم و با مشتري‌هاي جديدي آشنا شويم. کار ديگري که در سال جاري انجام شد، نصب 26 دستگاه فروش خودکار کتاب در دانشگاه‌ها بود.

 

خب يکي از استراتژي‌ها فروش حضور در نمايشگاه‌ها مختلف است که به وفور در کشور برگزار مي‌شود،براي اين نمايشگاه و حضور در آنها برنامه نداشتيد؟

ببينيد ما در اکثر آنها شرکت کرده ايم و نمي‌خواهم بگويم که فروش هم نداشته‌ايم. ولي ما دنبال اين هستيم که مقطعي به يک استان نرويم، دنبال اين هستيم که به صورت دائم در آن استان حضور بيابيم.

 

ارتباط با موسسات پخش کتاب فعال هم مي‌تواند در استراتژي فروش موثر باشد، آيا امسال تعداد پخشي‌هايي را که با شما همکاري مي‌کنند را زياد کرده‌ايد؟

پخشي‌ها به صورت تخصصي کار نمي‌کنند و عناوين کتاب‌هايي که توزيع مي‌کنند خيلي زياد است.اين باعث مي‌شود تمرکزشان پايين بيايد. بنابراين بهتر ديديم که از طريق نمايندگي‌هاي خودمان در استان‌ها کتاب‌هايمان را توزيع کنيم.

 

سال گذشته که من با شما صحبت کردم نظر شما اين بود که ما بايد پخشي هايمان را فعال کنيم و خودمان را از چرخه توزيع کنار بکشيم؟

البته آن سياست هنوز هم هست ولي چون پخشي‌ها زياد نمي‌توانند در شهرستان‌ها به خوبي کتاب توزيع کنند خودمان هم کمک مي‌کنيم. ولي به صورت مستقيم به فروشگاه‌ها وصل نمي‌شويم. ويزيتي هم که در سطح تهران انجام مي‌دهيم تنها جنبه معرفي دارد و کمک به پخشي هاست.

 

فروش ارگاني چطور؟

ما در پي اين هستيم که فروش ارگاني را کم کنيم البته نه به اين معنا که قطع کنيم. اگر يک ارگان برايش مهم باشد بايد کتابي که در بازار است انتخاب کند و به کارمندانش هديه دهد.وقتي در بازار عامه کار شد و يک کتاب خوش فروش شد باعث فروش ارگاني هم مي‌شود. يعني از طريق خود بازار به فروش ارگاني هم دست ‌يابيم.

 

وضعيت انبار چطور است؟ اصلا نگاهتان به انبار چيست؟

امسال هر چه کتاب توليد و وارد انبار شد به همان ميزان فروش داشتيم. توليد و فروشمان مساوي بوده اما اين توازن موضوعات است که مهم است. چون از سال‌هاي قبل روال اين بوده که کتاب‌هايي که قرار است تجديد چاپ شوند بايد بر اساس اعلام بازرگاني باشد

 

يعني موجودي انبار صفر است؟

نه بايد در انبار يک تعدادي کتاب داشته باشيم و آن هم بر اساس تعداد عناوين بالا و پايين مي‌شود.با توجه به اينکه چاپخانه‌ها قادر به دادن سريع کتاب نيستند بايد کتابهايي به عنوان خواب داشته باشيم.

 

موجودي کتاب چقدر بايد باشد که شما سفارش تجديدچاپ بدهيد؟

بستگي به دوره فروش و نحوه فروش رفتن در مدت زمان معين دارد. ممکن است کتابي باشد مثل «دا» اگر موجودي آن در بازار به ده هزار نسخه برسد سفارش تجديد چاپ مي‌دهيم. ولي کتابي هم باشد که به صد نسخه هم برسد ولي سفارش تجديد چاپ نمي‌دهيم.

 

انتشارات سوره مهر

 

 

 

سه‌شنبه 16 فروردين 1390 - 9:9


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری