چهارشنبه 26 مهر 1396 - 3:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

ريحانه فتحي ثاني

 

جهاد فرهنگي راهي براي رسيدن به جهاد اقتصادي است

 

 

عملياتي شدن شعار «جهاد اقتصادي» در كشور مستلزم انجام جهاد فرهنگي به عنوان زمينه ساز زيرساخت‌هاي اقتصادي فرهنگ با هدف رونق آن، در كشور است. در واقع جهاد فرهنگي راهي براي رسيدن به جهاد اقتصادي محسوب مي شود.

 انتشارات سوره مهر، چاپ و نشر بين الملل، اميركبير نيز به عنوان مراكز وابسته به سازمان تبليغات اسلامي و فعال  در حوزه چاپ و نشر كه يك حوزه فرهنگي قلمداد مي شود، مي توانند با قدرت بخشيدن به چرخه اقتصادي كتاب در عملياتي شدن اين شعار سهيم شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، براي حصول به اين مهم لازم است كه كتب ورود يافته به چرخه اقتصادي كتاب به جهت كيفيت در مراحل نگارش، توليد، توزيع  و ميزان دسترسي مخاطب جهت خريد ارتقا يابد. حال آنكه پيش از اين امر ايجاد نياز به مطالعه و خريد اين كالاي فرهنگي در نزد انديشه  مخاطبان اين بخش در سطوح مختلف اجتماعي فراهم شود.

بنا به  مواردي كه به آن كوتاه اشاره شد انتشارات وابسته به سازمان تبليغات اسلامي همچون سوره مهر پيرو اقداماتي که در سال 89 از سوي معاونت بازرگاني سوره مهر صورت گرفت درصدد تکامل بخشيدن به برنامه‌هاي سال‌هاي قبل  است. انتشارات سوره مهر  سال 89 در برخي از استان ها نمايندگي هايي احداث كرد و تلاش كرد با پشتيباني از آنها، مقدمات فعاليت بسيار آنها  را در سطح آن استان فراهم كند. اين اقدامات  به منظور رونق اقتصاد فرهنگ هم صورت گرفته است.

بنا به گزارشات ارائه شده از سوي انتشارات سوره مهر، در استان‌هاي قم، اصفهان و همدان نمايندگي‌ فروش محصولات اين انتشارات،  داير شد که بنا به آمار موجود، گردش مالي خوبي هم داشته است و  پيش بيني اين است که در سال آينده هم اين روند تکميل شده و سوره مهر بتواند در بيشتر استان‌ها حضور پيدا کند.

همچنين، طرح ويژه کتاب خانواده  يكي از طرح  هاي اجرا شده از سوي معاونت بازرگاني سوره مهر بود که در سطح شش منطقه تهران به صورت آزمايشي در سوپرمارکت‌ها اجرا شد. هر چند طرح كتاب خانواده به جهت صرفه اقتصادي سود زيادي را در برنداشت ولي باعث آشنايي افراد بسياري با محصولات اين انتشارات و افزايش گستره ويترين کتاب‌ها شد. اين طرح بيشتر براي پايبندي اين انتشارات به يك سري رسالت هاي ديگر فرهنگي اي هم راستا با حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي انجام گرفت كه دورنماي خوبي را مي توان براي آن متصور شد.

نصب دستگاه‌هاي فروش خودکار کتاب در دانشگاه‌ها و سينما آزادي، حضور در نمايشگاه‌هاي مختلف از جمله نمايشگاه کتاب سال دفاع مقدس اصفهان و ....،توسعه سيستم اشتراک کتاب با هدف بالا بردن آمار مشترکين کتاب سوره مهر، انتشار کتاب‌هاي چاپ اول بر اساس نياز بازار و توليد کتاب‌هاي تجديد چاپي به درخواست بازرگاني از جمله ديگر فعاليت هاي اين انتشارات براي متوازن كردن ميزان توليد و فروش کتاب در سوره مهر بود.

در سال جهاد اقتصادي اتصال حلقه هاي توليد محتوايي، عرضه و توليد مي تواند بيش از پيش به گستره رونق اقتصادي كمك كند و به تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي فرهنگ منجر شود. بنا به سخنان مجتبي رحماندوست تمام مردم بايد در اين جهاد اقتصادي نقش داشته باشند،چرا كه پيشرفت جامعه در گرو حرکت جوششي و عظيم مردم است و هنرمندان نيز از اين قشر جدا نيستند.

از اين روست كه جواد آرين منش، نايب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس؛ يکي از الزامات تحقق شعارهاي سالانه را فرهنگ سازي مي داند و فراهم کردن زمينه هاي فکري و فرهنگي را يکي از مهمترين اقدامات براي تحقق شعار جهاد اقتصادي.

اميد است با تقويت ارکان اقتصادي کشور به ويژه بخش فرهنگ بتوانيم  بيش از گذشته روي پاي خويش بايستيم.

 

 

سه‌شنبه 16 فروردين 1390 - 9:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری