چهارشنبه 22 آذر 1396 - 12:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

فيلم کمدي ساختن دشوار است

 

گفتگو با يدالله صمدي کارگردان فيلم سينمايي کلانتري غير انتفاعي

 

مقدمه : يدالله صمدي کارگردان با سابقه سينماي ايران در عرصه ساخت فيلم هاي کمدي و طنز فيلم هاي موفقي را ساخته است .آپارتمان شماره 13 با حضور عليرضا خمسه يکي از کمدي هاي موفق دهه شصت بود که جايزه بهترين کارگرداني را براي  يدالله صمدي به همراه داشت . معجره خنده با بازي مهدي هاشمي  نيز در دهه هفتاد يک کمدي متفاوت و با وقار بود که توانست با مخاطب خاص ارتباط برقرار کند . کلانتري غير انتفاعي را يدالله صمدي در اواخر دهه هشتاد مي سازد  زماني که کمدي سطحي و سخيف در سينماي ايران جولان مي دهد . صمدي در کلانتري غير انتفاعي تلاش مي کند کمدي شريف و سالمي را به مخاطب عرصه کند .

 

 

سالها است که در تلويزيون در حوزه ساخت سريال فعاليت مي کنيد چگونه بعد از چند سال غيبت به سراغ ساخت فيلم کلانتري غير انتفاعي رفتيد ؟ 

در هر صورت کارم را از سينما آغاز کرده ام چند سال قبل مذاکراتي با کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان داشتم تا بتوانم بر اساس رمان سهم من نوشته پرينوش صنيعي  فيلمي بسازم . بعد از ارائه فيلم نامه مديران کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان عنوان کردند که فيلم نامه اي با عنوان روز امتحان که بعدا نام آن به کلانتري غير انتفاعي  تغيير پيدا کرد را به نويسندگي سيد مهدي شجاعي و بهزاد بهزادپورآماده توليد دارند و بودجه هاي ساخت فيلم تصويب شده است و اگر من موافقت کنم مي توانم ابتدا اين فيلم را بسازم و در ادامه فيلم سهم من را . در ادامه بعد از انجام چند جلسه با کانون براي ساخت کلانتري غير انتفاعي به توافق رسيدم .

 

توليد فيلم کلانتري غير انتفاعي توسط کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در حالي انجام شد که چند سالي بود کانون در بحث تهيه فيلم هاي بلند سينمايي فعاليتي نداشت . چگونه دوباره اين جريان شکل گرفت ؟

در باره اين مسئله که چرا کانون در سالهاي اخير در حوزه توليد فيلم هاي بلند سينمايي کمتر فعاليت مي کند اطلاعي ندارم . اما بهر حال کانون در زمينه توليد آثار کودک بايد يکي از متوليان اصلي باشد و در ساير عرصه هاي توليد فيلم هاي کودکانه توليد کرده است .

 

در حين ساخت به چه ميزان در فيلم نامه اوليه تغييراتي به کار برديد ؟

قبل از شروع توليد فيلم جلسات مشترکي با نويسندگان فيلم نامه برگزار شد و در يک سري از مسائل به توافق و جمع بندي هايي رسيديم و من از نويسندگان فيلم نامه خواستم که برخي از ارجاعات سياسي که در فيلم نامه وجود داشت کمتر کنند .

 

معمولا هم فيلم هاي کودک و نوجوان با ساختار هاي سياسي همخواني ندارد ؟

بله ژانر کودک و نوجوان ويژگي هاي خاص خودش را دارد و نبايد چندان اين نوع مباحث در اين فيلم ها مطرح شود . بنابر اين بعد از انجام گفتگو ها با نويسندگان فيلم نامه اين بخش ها ازکار کم شد.

 

فيلم کلانتري غير انتفاعي داستانش به نوعي با پليس و تشکيل يک کلانتري غير انتفاعي محلي همراه است . در اين زمينه چه تغييراتي را در فيلم نامه به وجود آورديد ؟

در فيلم نامه اوليه بحث پليسي که در فيلم نامه وجود داشت يک بحث واقعي و حقيقي بود و مطئمن بودم که فيلم با اين ويژگي اگر قرار بود ساخته شود، اين نيرو هيچ همکاري در توليد فيلم منجمله در اختيار گذاشتن و وسائل و ادوات نظامي انجام نمي داد . بنابراين در فيلم نامه حضور پليس به عنوان يک نهاد خودش مردمي که توسط عده اي از پيرمردان محل تشکيل شده بود مورد استفاده قرار گرفت . آدمهاي بازنشسته اي که براي تامين امنيت محل خودشان اقدام به تاسيس يک کلانتري غير انتفاعي مي کنند .

 

در اغلب کارهاي که به عنوان کارگردان در کارنامه هنري خود داريد در بحث فيلم نامه حضور پررنگي داريد  آيا اين مسئله باعث کيفيت بهتر فيلم خواهد شد ؟

ببينيد تمام فيلم هايي که تا به حال ساخته ام را يا خودم نوشته ام و يا اينکه بازنويسي نهايي  را انجام داده ام وفيلم نامه آپارتمان شماره 13 را که برنده سيمرغ بهترين فيلم نامه از جشنواره فيلم فجر شد را خودم مورد بازنويسي قرار داده بودم . با توجه به تجربياتي که دارم به کمبودها و کاستي هايي که در فيلم نامه ها وجود دارد شناخت دارم و در اين باز نويسي ها اين کمبودها از بين مي رود . در بحث فيلم نامه کلانتري غير انتفاعي هم بهر حال اشکالاتي وجوداشت که مي بايست آنها را از بين مي بردم . باتوجه به شروع پيش توليد و در ادامه ساخت فيلم مجبور شب قبل هر روز فيلمبرداري اين تغييرات را آماده کنم و در اين شيوه بهر حال بايد دقت و وقت مناسبي که براي اين کار وجود داشته باشد را در اختيار نداشتم .

 

آيا جنس کمدي کلانتري غير انتفاعي  را مي توان کمدي مخاطب پسند دانست ؟

جنس کمدي کلانتري غير انتفاعي مقداري ساختش دشوار است . زيرا ساخت اين نوع کمدي در حکم راه رفتن روي لبه تيغ است . از طرفي اگر مقداري کار را آسان تصور کنيد کار به سمت لودگي و کمدي سطحي مي رود . بنابراين مي بايست ضمن حفظ اصالت کمدي و طنز فيلم به عناصر جذاب براي جلب مخاطب نيز بايد توجه مي کردم . بنابراين تلاش کردم که فيلم يک کمدي سالم ، آبرومند و خوش ساخت باشد .

 

به چه دليل صداقت مدير مسئول مجله براي تيتراژ بيشتر داشتن قضيه سرقت ساختگي از مجله اش را به وجود مي آورد ؟

بهر حال اين مباحث در فيلم نامه وجود داشت و نويسندگان فيلم نامه بهتر مي توانند به آنها پاسخگو باشند . معتقدم صداقت با انجام مظلوم نمايي و از اينکه از طرف رقبا مورد تهاجم قرار گرفته قصد دارد با ايجاد جار و جنجال رسانه اي تيراژ مجله اش را افزايش بدهد و مخاطبان بيشتري جذب خواندن مجله بشوند . در صحنه اي از فيلم هم مشخص است که صداقت با هماهنگي چند فيلمبردار و عکاس از خسارت هايي که  دونفر  دزد اجير شده به وجود آورده اند فيلم و عکس گرفته است که در عمل با اتفاقاتي که به وجود مي آيد شرايط ديگري براي او رقم مي خورد که شايد چندان باب ميلش نباشد و نمي تواند به خواسته اش برسد.

 

آيا به دليل ساختار کمدي فيلم دو شخصيت دزد فيلم آدمهاي ساده و دست و پا چلفتي هستند ؟

بله ، بهر حال بايد شخصيتهاي اين نوع فيلم ها کاريکاتور گونه باشند تا عکس العمل هايشان براي مخاطب جذاب باشد و اگر شخصيت آدمها واقعي و جدي بودند در ساختار کمدي ممکن بود کار به سمت لوس بازي ولودگي برود . دوشخصيت دزد فيلم همانطوري که خودشان هم مي گويند آدمهاي بدبخت و نيازمندي هستند که به خاطر پنج ميليون تومان پول خودشان در چنين موقعيت خطيري درگير مي کنند و ناخواسته بچه ها را در محيط  مجله گروگان مي گيرند .

 

يکي از شخصيت هاي نوجوان فيلم علاقه زيادي به سينما دارد و مدام براي سارقين راهکارهايي براي خلاص شدن از موقعيتي که با آن درگير هستند ارائه مي کند که تمام اين راهکارها ارجاعات سينمايي به فيلم هاي  مهم تاريخ سينما دارد .اين مسئله چگونه در فيلم نامه شکل گرفت ؟

در ساختار فيلم نامه  اين نياز احساس  مي شد که براي جذابيت بيشتر يکي از شخصيت هاي اصلي به فيلم و سينما علاقه داشته باشد و در ضمن اين شخصيت ذهن خلاق و خيال پردازي هم داشته باشد . پسر بچه اي هم که در فيلم حضور دارد وبه سينما علاقه دارد در تمام موقعيت ها هم ساير بچه ها را هدايت مي کند و هم به دو دزد براي از مخمصه اي که با آن در گير شده اند راه حل ارائه کند .

 

جايي در فيلم متوجه مي شويم صداقت مرد دو زنه اي است که با حضور توامان دو زن در محل گروگانگيري دست صداقت رو مي شود و هر دو با يک اقدام هماهنگ او را ترک مي کنند . دليل حضور اين بحث در فيلم چگونه بود ؟

اين قضايا در فيلم نامه اوليه بود و علي رغم ميل باطني ام که علاقه اي به طرح اين نوع مسائل ندارم بهر حال مجبور شدم اين موقعيت را در فيلم مورد استفاده قرار بدهم .

 

 

 

دوشنبه 23 اسفند 1389 - 8:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری