شنبه 3 تير 1396 - 16:46
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

تاثيرات خلق اثر هنري

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «پرسه در مه»(بهرام توکلي)


پرسه در مه دومين فيلم بهرام توکلي پس از فيلم موفق «پابرهنه در بهشت» است. پرسه در مه درباره زندگي امين (شهاب حسيني) آهنگساز و نوازنده پيانو است، که پس از ازدواج با رويا(ليلا حاتمي) بازيگر تئاتر، با مشکلات زيادي روبرو مي شود که زندگي آنان را تحت الشعاع قرار مي دهد، تا جايي که کارش را رها مي کند، همسرش را از دست مي دهد و دچار وضعيت نامتعادل روحي مي شود.

توکلي در فيلم دوم خود به تاثيرات خاصي مي پردازد که فرايند شکل گيري يک اثر هنري بر روح يک هنرمند مي گذارد. توکلي مانند فيلم اولش از حميد خضوعي ابيانه به عنوان مدير فيلمبرداري استفاده کرده است. ابيانه که پيش از پرسه در مه مشغول فيلمبرداري «ملک سليمان» بود، در تير 88 به پروژه پرسه در مه ملحق شد. فيلمبرداري 60 روزه به پايان رسيد. 70 درصد صحنه ها در تهران و بقيه در شمال فيلمبرداري شده اند.

بازيگران اصلي فيلم شهاب حسيني و ليلا حاتمي هستند، که براي نخستين بار با هم در اين فيلم بازي کردند. مسعود رايگان هم در فيلم نقش يک استاد موسيقي را بازي مي کند. جواد نوروز بيگي مدير توليد آثاري مانند به همين سادگي(رضا مير کريمي)، ارتفاع پست(ابراهيم حاتمي کيا)، زير نور ماه(رضا مير کريمي)، موج مرده(ابراهيم حاتمي کيا) و تهيه کننده پستچي سه بار در نمي زند(حسن فتحي)، از ابتدا در جريان نگارش فيلمنامه قرار داشت و با مشارکت مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي فيلم را تهيه کرده است.

جواد نوروز بيگي(تهيه کننده) در گفتگو با مجله صنعت سينما در مورد پرسه در مه مي گويد: «از زمان آواز گنجشگ ها قرار بود من و آقاي بهرام توکلي با هم فيلمي را کار کنيم که مورد تاييد هردوي ما باشد. قرار شد ايشان متن فيلمنامه را بنويسند چند فيلمنامه نوشته شد که به دلايل مختلف از جمله از دست دادن فصل مناسب و.... ساخت آن ها محقق نشد، تا اين که به اين قصه رسيديم و سعي کرديم شرايط ساخت آن را در دوره سختي که همه مسئولان سينمايي در حال جابه جايي بودند، فراهم کنيم.

از آن جابي که در کار به نوعي به موسيقي و آهنگسازي پرداخته مي شود، آقاي توکلي ماکتي از موسيقي را در ذهن شان داشتند که آهنگساز هاي مختلفي را از نظر گذرانديم و چون آقاي توکلي در اين زمينه به دنبال جوان ترها بودند، مدتي گشتين تا به حامد ثابت رسيديم که چند اتود در اين زمينه زدند که مورد توجه بهرام توکلي قرار گرفت.»

نوروزبيگي در مورد علت همکاري اش با بهرام توکلي مي گويد: «بايد عنوان کنم که دو مساله موثر بود، يکي شيوه ايشان در فيلمسازي و دوم موضوع خاص خود فيلم که باعث شد کمک کنيم تا اين فيلمنامه جذاب ساخته شود. درست است که ما قبلا با هم کار نکرده بوديم، اما از پابرهنه در بهشت به چنان شناختي از ايشان رسيده بودم که شرايط يک توليد مناسب را در ايشان ببينم.»

نوروزبيگي در پايان مي گويد: «در اين کار فضاها کاملا روشن است که فيلمبرداري خاصي دارد و در نورپردازي و طراحي نور آن زمان و انرژي زيادي صرف شد. همچنين در آن از فلاش بک(رجعت به گذشته) و فلاش فوروارد(تجسم آينده) استفاده مي شود. اما آن چه در مورد اين کار مهم است اتفافات فرمي است که در آن مي افتد. ضمن اين که شهاب حسيني بيش از هر چيز بايد حس خاصي را مي گرفت و ايشان و خانم حاتمي در اين کار با چند نوع گريم ديده مي شوند که اين از مواردي بود که ما با آن مواجه بوديم. از طرفي هم، پرسه در مه يک تئاتر در فيلم است، چون موضوع تئاتر هم بخشي از قصه و دغدغه هاي بازيگر ما در کار است.»

توکلي در مورد هدفش از ساخت فيلم به ماهنامه فيلم گفت:«تصورم اين است که به طور طبيعي و هنگام ساخت اين فيلم به فکر تماشاگر هم بوده ام، اما بيشترين سعي ام اين بوده، که درون مايه اصلي فيلم را به مخاطب منتقل کنم که روايت تلاش براي خلق اثر هنري است که هميشه براي هنرمند عوارضي به دنبال دارد و گاهي حتي ممکن است به قيمت دار و ندار زندگي اش تمام شود.»

بهرام توکلي(کارگردان) در ارتباط با کساني که در آخرين ساخته اش به او کمک کرده اند به صنعت سينما، مي گويد: «در سينماي ايران هميشه فرصت کم داريم. هميشه براي بي اهميت ترين کارها وقت بي نهايت پيدا مي شود، ولي براي مهم ترين کارها وقت کم داريم.

 براي من يکي از مهمترين کارهاي بعد از اتمام فيلم، تشکر کردن از دوستاني است که فيلم را با همکاري هم ساختيم، از ترس اين که وقت براي سپاس گفتن به جمعي از بهترين همکارانم از دست برود، از همين فرصت استفاده مي کنم براي ابراز ارادتم به دوستاني که بي کمک آن ها هم در سخت ترين روزهايي که همگي از لحاظ روحي دوران به هم ريخته اي را سپري مي کرديم، امروز فيلمي نبود که بتوان درباره اش حرف زد.

 تشکر از سعيد ملکان که با دوستي برادرانه اش از اولين روزهاي نگارش فيلمنامه تا اتمام تمامي مراحل فيلم، همراه، راهنما و مشوق من بود، بي دريغ و بي منت و اگر کمک هاي او نبود، قطعا اين فيلم ساخته نمي شد. سپاس از بهرام دهقاني که هميشه برايم مثل برادر بزرگ تر، معلم و راهنمايم در تدوين و درک بهتر سينماست. تشکر از حميد خضوعي ابيانه که مرا در طول فيلمبرداري تحمل کرد و اگر ديد بصري برجسته و دانش به روز او در فيلمبرداري نبود، قطعا فيلم چند مرتبه از اين که هست پايين تر بود. سپاس از شهاب حسيني با دوستي بي شائبه اش که بسيار به من آموزاند، در مرتبه اول در منش دوستي و اخلاق و در مرتبه بعد در بازيگري و پردازش نقش. تشکر از حميد بهراميان و گروهش که بسيار کمک من بودند و با روحيه دوستانه و پاک شان بسياري از دشواري ها را در طول فيلمبرداري از من دور کردند و تشکر از همه اعضاي گروه صحنه، تدارکات و توليد که در نهايت توانشان براي کار زحمت کشيدند و در پايان، سپاس از جواد نوروزبيگي، تهيه کننده اي که پس از پايان کار، به دوستي و همکاري با او افتخار مي کنم و تشکر از فيلمسازي که تا سال پيش برايم فقط فيلمسازي بزرگ با آثاري درخشان و ماندگار بود و سالي است که دريافتم اين آثار، زاده روحي بزرگ و دوست داشتني است که لحظه اي از راهنمايي ها و کمک هايش در راه ساخت اين فيلم از من دريغ نکرد: مجيد مجيدي.»

مشخصات «پرسه در مه»

کارگردان: بهرام توکلي. تهيه کننده: جواد نوروزبيگي، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي. فيلمنامه نويس: بهرام توکلي. فيلمبردار: حميد خضوعي ابيانه. صدابردار: مهدي صالح کرماني. صداگذار: فرامرز ابوالصدق. طراح صحنه و لباس: بابک کريمي. چهره پرداز: سعيد ملکان. جلوه هاي ويژه: عباس شوقي. تدوينگر: بهرام دهقاني. موسيقي: حامد ثابت. مدير توليد: جواد قلي زاده، پيمان شيرخاني. بازيگران: ليلا حاتمي، شهاب حسيني، مسعود رايگان، احمد ساعتچي. زمان: 90 دقيقه.

 

 

 

دوشنبه 23 اسفند 1389 - 8:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری