پنجشنبه 8 تير 1396 - 1:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

بازيگر تاثيرگذار دفاع مقدس

 

نگاهي به کارنامه بازيگري مهدي فقيه به مناسبت بزرگداشت او در جشنواره فجر امسال


مهدي فقيه متولد 1324 در شيراز و فارغ التحصيل دانشکده هنرهاي دراماتيک است. او از دوران دبيرستان وارد فعاليت هاي تئاتري شد، و فعاليت هايش را با شاگردي علي نصيريان و عزت الله انتظامي ادامه داد. فقيه همچنين در انستيتو ماري لورا و دانشگاه ونسن فرانسه در رشته تئاتر عروسکي تحصيل کرده است. فقيه يکي از فعالان با سابقه تئاتر عروسکي نيز به شمار مي آيد. او به جز بازيگري به عنوان طراح صحنه و لباس هم در فيلم ها فعاليت داشته است و در چهاردهمين دوره جشنواره فيلم فجر در سال 1374 براي فيلم«دکل» در رشته طراحي صحنه نامزد دريافت سيمرغ بلورين شده است.

فقيه بازيگري را با ايفاي نقش کوتاهي در فيلم«داش آکل»(مسعود کيميايي، 1350) آغاز کرد. او پس از انقلاب ابتدا در فيلم «تابستان 58»(مجتبي راعي) ظاهر شد. سپس فقيه در فيلم «هور در آتش»(1370) اولين فيلم عزيز الله حميد نژاد بازي کرد. هور در آتش بهترين نقش آفريني فقيه تا امروز، و نقطه عطفي در کارنامه بازيگري او به شمار مي آيد.

فقيه درباره بازي در نقش بابا عقيل در هور در آتش به بولتن روزانه جشنواره گفت:« از بين تمام نقش هايي که تا به حال داشته ام، بابا عقيل را يک چيز ديگر مي دانم. يادم مي آيد يکي از دوستانم مي گفت، اگر تا آخر عمرم هيچ نقش ديگري بازي نکنم، همين هور در آتش جاي همه شان را پر مي کند. اما اين طور نيست که بگويم نسبت به ملک سليمان چنين حسي ندارم.»

«هور در آتش» يکي از فيلم هاي مهم و ماندگار سينماي دفاع مقدس است. فقيه درباره بي توجهي جشنواره فجر به بازي اش در«هور در آتش» مي گويد:« يادم مي آيد بعد از فيلم هور در آتش، استادم عزت الله انتظامي گفت با اين بازي که کردي حتما تو را در تالار وحدت هنگام گرفتن جايزه مي بينم اما آن سال حتي جزو نامزد هاي دريافت جايزه هم نشدم، براي همين فکر نمي کردم ديگر هيچ زمان ديگري چنين اتفاقي برايم بيفتد و مطمئن بودم جشنواره کاملا فراموشم کرده است.»

پس از «هور در آتش» فقيه به بازيگر ثابت فيلم هاي دفاع مقدس بدل شد. «تونل»(1371)، «ليلي با من است»(1374) و «سفر به چزابه»(1374) از جمله فيلم هاي ديگر او در سينماي دفاع مقدس هستند. فقيه درباره بازي در فيلم هاي دفاع مقدس مي گويد:«بعد از بازي در نقش بابا عقيل هور در آتش، انگار بازي ام در يک قالب مشخص قرار گرفت. از آن به بعد، هر کس مي خواست چنين نقشي در کارش درآورد سريع سراغ من مي آمد. اما خودم فکر مي کنم مردم مرا بيشتر به خاطر بازي در سينماي دفاع مقدس مي شناسند. قبل از اينکه بخواهم يا از من درخواست شود در سينماي خانوادگي بازي کنم، پاي ثابت خيلي از فيلم هاي ژانر دفاع مقدس بودم.»

فقيه درباره ويژگي هاي فيلم هاي دفاع مقدس گفت:« فيلم هاي دوران جنگ ويژگي هاي خاصي دارند که هيچ جاي ديگر نمي شود پيدايشان کرد. معنويت اين کار از همه چيز برايم مهم تر بود. ما جنگ واقعي را بازي مي کرديم و هيچ چيز شبيه آرتيست بازي نبود.»

آخرين فيلم فقيه در دهه 70 «مريم مقدس»(1979) بود. او درباره نقش خود در مريم مقدس مي گويد:«کارگردان ها به قدرت بازيگري من و اينکه مي توانم نقش هاي منفي هم داشته باشم، توجهي نداشتند يا شايد اعتماد نمي کردند. چنين نقشي را به من بسپارند. تا قبل از آقاي بحراني، هيچ کس به اين موضوع فکر نمي کرد که شايد پتانسيل بازي در نقش هاي منفي را هم داشته باشم. اولين بار در فيلم مريم مقدس(س) از من خواسته شد نقش يکي از روحانيان يهودي معبد سليمان را بازي کنم که اتفاقا نقش منفي هم بود.»

فقيه با بازي در فيلم«ملک سليمان»(1387) دوباره مانند «هور در آتش» درخشيد و خود را مطرح کرد. او درباره بازي در نقش«آرا» در«ملک سليمان» مي گويد:«براي فيلم ملک سليمان هم اول قرار نبود نقش آرا را بازي کنم. بعد از اينکه در چند نقش تست دادم در نهايت اين نقش به من پيشنهاد شد، نقشي که به قول خود آقاي بحراني، منفي ترين نقشي است که تا کنون در سينماي ايران پديد آمده و بازي شده است.»

فقيه درباره جايزه بهترين بازيگر مرد نقش مکمل که براي نقش آرا در جشنواره فجر گرفته، مي گويد:«با اينکه براي انتخاب هاي جشنواره احترام قائلم و به مردم هم به عنوان اصلي ترين مشوقم احترام مي گذارم اما معتقدم نقش آرا فقط به خاطر بازي من برنده جايزه نشد. اگر گريم خوب سعيد ملکان يا زحمت هاي شهريار بحراني نبود، هرگز آرايي پديد نمي آمد که من بتوانم برنده جايزه شوم. به نظرم خلق يک نقش فقط به عهده يک فرد به نام بازيگر نيست. فرق سينما با هنرهاي تجسمي، درست در اين نقطه مشخص مي شود که به تنهايي رسيدن به هيچ موفقيتي امکان پذير نيست. براي همين من اين جايزه را متعلق به همه افراد گروه مي دانم نه فقط بازيگر نقش آرا.»

فقيه درباره متفاوت ترين تجربه اش در بازيگري هم مي گويد:«در اپيزود دوم فيلم ملاقات که اتفاقا اسمش ملاقات هم هست، نقش يک مرده شور را دارم. تجربه سينمايي و البته شخصي بسيار خوبي بود. خيلي خوشحالم که اين نقش را بازي کردم. کل اين سه اپيزود درباره ابعاد مختلف مسئله مرگ و کفن و دفن است که در اپيزود دوم من نقش اصلي را دارم.»

فقيه بازيگر مطرح و ارزشمند سينماي دفاع مقدس و گونه تاريخي است. فقيه در اين سال ها ضمن فعاليت در سينما در تلويزيون هم فعال بوده، اما بازي هاي او در تلويزيون در اندازه هاي نقش آفريني هايش در سينما نيستند.

 

 

يكشنبه 24 بهمن 1389 - 11:21


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری