سه‌شنبه 21 آذر 1396 - 13:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

درامي درباره مرتبت آزادگي و دشواري هاي اسارت

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «نفوذي»(احمد کاوري-مهدي فيوضي)


فيلمنامه نفوذي را جمال شورجه به احمد کاوري و مهدي فيوضي پيشنهاد کرد. قبلا قرار بود خود شورجه اين فيلم را بسازد اما به دليل تعهدي که به پروژه اي ديگر داشت، کاوري و فيوضي را مناسب کارگرداني اين فيلم تشخيص داد.

کاوري پيش از اين علاوه بر بازي در فيلم هاي دفاع مقدس، فيلمنامه اين جا کجاست؟ را نوشته بود که فيوضي آن را تبديل به يک فيلم نيمه بلند کرد. کاوري فيلمنامه نفوذي را بر اساس خاطرات حسين مردي، يکي از آزادگان بازنويسي کرد، او در اين باره به ماهنامه فيلم مي گويد:«متن اوليه چندان جاي کار نداشت، چون داستان پردازي بود. سه، چهار ماه روي فيلمنامه آن کار کرديم و نظرات آدم هاي مختلف را هم گرفتيم. نود درصد دوستان گفتند: فيلمنامه هنوز جاي کار دارد و ما از شورجه خواستيم توليد فيلم را سه ماه عقب بيندازد.»

کاوري در چند سريال و تله فيلم، دستيار کارگردان بود، آثاري مثل شکر تلخ، بوسه بر خاک، چند قدم به ساحل و حکم جلب همچنين دستيار کارگردان در مردي شبيه باران، انتظار، شب کايت ها و پيک نيک در ميدان جنگ  و بازيگر فيلم هاي اتوبوس شب، ارتفاع پست، سفر سرخ و زادبوم بوده است. کاوري به دليل شغل پدرش، در شهر عماره عراق به دنيا آمده، و آشنايي اش به زبان عربي و نيز حال و هواي آن منطقه، باعث شده تا بازيگر مناسبي براي ايفاي نقش عراقي هاي جنگ باشد.

مهدي فيوضي در زمان جنگ عکاس و فيلمبردار جبهه و پشت جبهه بود. او در سينماي تجربي، تجربه همه کار دارد، تدوين، صداگذاري، فيلمبرداري، نويسندگي، طراحي صحنه و... او فيلم هاي اين جا کجاست؟ و تصوير عشق را کارگرداني کرده که دومي درباره آزادگان بوده، وي در فيلم توفان شن و مستند داستاني پرونده اي که مختومه نيست دستيار جواد شمقدري بوده است.

داستان فيلم نفوذي درباره يکي از اسراي ايراني است که پس از آزادي، در مرز توسط نيروهاي اطلاعاتي دستگير مي شود. او به دليل رفتارش در دوران اسارت، در مظان اتهام است. بدنامي اش، باعث مي شود تا کسي نظر خوبي نسبت به او نداشته باشد و اوضاع خانوادگي اش هم به هم بريزد. پرسش اصلي فيلم اين است که آيا او خيانت کرده يا نه؟

جمال شورجه کارگردان مطرح دفاع مقدس و تهيه کننده نفوذي درباره ساخت فيلم در گفتگو با مجله صنعت سينما گفت:«تا کنون کار چنداني راجع به آزادگان ساخته نشده و اگر هم بوده به تعداد انگشتان بوده است. از اين منظر نفوذي کار قابل توجهي است و اين اثر قابليت جذب مخاطبان عام و خاص را خواهد داشت. اگر در چارچوب و قصه درستي روايت شود، به خاطر نگاه واقع گرايانه اش قادر خواهد بود به موفقيت دست پيدا کند.»

شورجه در مورد منبع اقتباس فيلم گفت:«نفوذي بر اساس خاطره يک آزاده ساخته، و برگردان به يک اثر سينمايي شده است.  داستان فيلم با نگاهي به کتاب حکايت زمستان به قلم حسين عاکف ساخته شده است. فيلمنامه اين فيلم را داوود اميريان نوشته که البته برداشتي از آن کتاب است. اين به آن معنا است که در نگارش نگاهي به آن کتاب داشته است. با اين وجود سر صحنه از نظرات آزادگاني که در زندان هاي بعث اسير بودند، سود جسته ايم. به گفته اين آزادگان اردوگاهي که ما در پرندک ساخته ايم، نزديک ترين اردوگاه به واقعيت بوده است.»

مهدي فيوضي(کارگردان) درباره ساخت فيلم مي گويد:«در ابتدا قرار بود آقاي شورجه اين کار را کارگرداني کنند، اما درگير ساخت يک سريال شدند و اين وظيفه به من و آقاي کاوري محول شد. من احمد کاوري را از سال 1364 مي شناسم. زماني که با هم کار تئاتر مي کرديم، معمولا من کارگرداني و طراحي صحنه و لباس کار را انجام مي دادم و او بازي مي کرد. همچنين در برخي ديگر از کارهاي مشترکمان ايشان نويسندگي را انجام مي دادند و من مشاوره مي دادم. اين روند ادامه داشت تا سال76-1375که به طور مشترک يک فيلم نيمه بلند ساختيم. پس از آن هر کدام درگير کارهاي شخصي خودمان شديم تا اين که به پيشنهاد آقاي شورجه، سر نفوذي دوباره با هم جمع شديم. چون از همديگر شناخت داشتيم، توانستيم در اين فيلم مکمل هم باشيم و به طور مشترک اين فيلم را به سرانجام برسانيم.»

فيوضي درباره نفوذي مي گويد:«نفوذي از آن جهت که هم به ماجراي دفاع مقدس مي پردازد و هم موضوع آزادگان را مطرح مي کند، در ضمن اينکه قصه اي معمايي و اکشن دارد، براي هردوي ما جذاب بود، چرا که مي خواستيم به نسل جواني که شناخت چنداني از آن دوران نداشته، آگاهي بدهيم که رزمندگان ما در دوران اسارت چه زجر و سختي هايي کشيده اند و در نهايت چه انسان هاي بزرگي بوده اند، افرادي که هميشه اطراف ما هستند و همچنان ناشناخته باقي مانده اند.»

احمد کاوري(کارگردان) هم درباره فيلم به صنعت سينما گفت:«يک موضوع بسيار ساده سال ها با من همراه بود و يک ترديد کشنده که چطور فيلمسازان خوب با يک داستان ساده مي توانند روي تماشاگران خود اثر بگذارند. چرا در تجربه هاي محدودي که در طول سال ها فعاليت خود داشته ام، نتوانسته ام آن طور که خود توقع داشتم به آن مهم دست پيدا کنم؟ کارگرداني چند نمايش و چند فيلم کوتاه و چند تله فيلم که کم اقبالي شان را به حساب ناتواني خود گذاشتم. تا در نهايت به ياسي مرگ آور رسيدم که فيلمسازي کار از ما بهتران است. نفوذي و آدم هاي نفوذي از تهيه کننده تا مجري طرح و مدير توليد گرفته تا فيلمبردار، صدابردار، بازيگران و ديگر عوامل فيلم مرا با اين واقعيت آشنا کرده است که سينما جوشش خون زندگي در رگ هاي هنر است و هيچ سنخيتي با ياس و ترديد و انزوا ندارد. بچه هاي نفوذي به سئوالي که آن را سال ها در ذهن خود حمل مي کردم، جواب دادند، و آن، اين بود که براي رسيدن به اثرگذاري در هنر بايد بي طرف باشم و بگذارم شخصيت هاي فيلم خودشان داستان زندگي خودشان را روايت کنند و احساساتشان را به نمايش بگذارند. اميدوارم با اين نگاه نفوذي بتواند، بيننده را راضي کند.»

جهانگير ميرشکاري(صدابردار) در مورد فيلم مي گويد:«نفوذي فيلمي است که اتفاقاتش بعد از آزادي آزادگان اتفاق مي افتد که در نوع خودش فيلم جديد و خوبي است. در حقيقت بيشتر ارتباط و تعامل با آقاي کاوري بود و با ايشان و آقاي فيوضي هماهنگ بوديم و مشکلي نداشتيم. اين گروه از گروه هاي خوبي بودند که من با آنها همکاري داشتم و در نهايت بايد از فيلمبرداري فوق العاده آقاي حسن پويا ياد کنم که خيلي خوب انجام گرفته است.»

حسن ايوبي(تدوينگر) هم درباره همکاري با پروژه نفوذي به صنعت سينما گفت:«گر چه با آقاي شورجه به صورت مستقل کار نکرده بودم، اما دستيار زنده ياد روح الله امامي در دو سه کار ايشان بودم. از زماني وارد ماجرا شدم که آقايان کاوري و فيوضي قرار بود با هم کار را کارگرداني کنند. شش ماه قبل از فيلمبرداري اولين نسخه فيلمنامه را برايم فرستادند به نظرم فيلمنامه خوبي آمد که جاهايي آدم را در گير مي کرد و تاثيرگذار بود. موردهايي از نظر تدويني وجود داشت که به دوستان گفتم. در واقع بيشتر روي فرم روايت صحبت کرديم و به نظرم اين مهم ترين فايده مطالعه  فيلمنامه قبل از فيلمبرداري براي من بود. وقتي فيلمبرداري شروع شد، تمام گپ ها و گفت ها و حرف هاي اوليه زده شده بود و به همين خاطر خوشبختانه در پروسه تدوين با کم ترين مشکلي پيش رفتيم.»

ايوبي درباره داستان فيلم و ارتباط آن با تدوين مي گويد:«فيلم ماجراي اسيري است که جزو آخرين اسرايي است که تحويل ايران مي شود و در بدو ورود توسط ماموران اطلاعاتي و امنيتي ايران دستگير مي شود و او را براي بازجويي مي برند، چون شکاياتي از او، توسط ديگر اسرا وجود دارد که اين فرد اطلاعات رزمندگان را به عراقي ها مي فروخته. فيلم در زمان حال شروع مي شود و در بازجويي ها به فراخور داستان رفت و برگشت روايي داريم. در حد توانم سعي کردم با ظرافت، يک مجموعه قابل پذيرش و قابل قبول را با اين نوع فرم ايجاد کنم. به نظرم مهم ترين ويژگي تدوين نفوذي رفت و برگشت زماني اش بود.»

«مشخصات نفوذي»

کارگردان: احمد کاوري و مهدي فيوضي، تهيه کننده: جمال شورجه، حسن عليمرداني و بنياد سينمايي فارابي، فيلمنامه نويس: احمد کاوري و داوود اميريان، فيلمبردار: حسن پويا، صدابردار: جهانگير مير شکاري، تدوين: حسن ايوبي، موسيقي: آريا عظيم نژاد، چهره پرداز: بابک شعاعي، طراح صحنه و لباس: فرامرز بادرامپور، بازيگران: امير جعفري، جمشيد هاشم پور، نسرين مقانلو، قاسم زارع، محمد کاسبي، هوشنگ توکلي. زمان: 85 دقيقه.

 

 

 

شنبه 25 دی 1389 - 14:33


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری