سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 15:36
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ريحانه فتحي ثاني

 

بازارسازي كتاب در نشريه مهر

 

 

صدو چهارمين شماره از نشريه تخصصي كتاب انتشارات سوره مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامي با مطالبي همچون بازگشت نظم به نشريات حوزه هنري، زيتون سرخ به آمريكا مي رود، شمارش در آخر پاييز، حركت پربركت و ميان داستان و سياست، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، در آغاز اين نشريه مطلب «بازارسازي كتاب  دغدغه اي فراتر از محصول» با گفتار و نوشتارهايي از حسن بنيانيان، فاضل نظري، محسن كاظمي،‌سيدقاسم ياحسيني و مجيدعميق آمده است.

در بخشي از اين مطلب مي‌خوانيم: «از اين رو مي توان گفت در توليد يك محصول فرهنگي غير از توجه به تقاضاي جامعه بايد به ايجاد تقاضاي جديد هم توجه كرد. كتاب‌هايي كه هدف فرهنگي آن ها بر هدف اقتصادي شان مي چربد را نبايد فراموش كرد چرا كه همين كتاب هاست كه باعث تمايز محصولي به نام كتاب با ديگر محصولات شده اند و صفت «غذاي روح آدمي» را براي آن زيبنده كرده‌اند.»

همچنين، بازگشت نظم به نشريت حوزه هنري، آثار تجار مجموعه مي شود و زيتون سرخ به آمريكا مي رود، از جمله عناوين آمده در اين شماره است.

در ادامه با مطالعه اين نشريه در مي يابيم كه كتاب هاي دا و سه گانه فاضل نظري، از جمله محصولات پرفروش سوره مهر است.

همچنين، كتاب هاي تاريخ تطبيقي هنر، هفت بند، زني با كفش هاي مردانه و چهار كتاب از علي موذني به زودي از سوي اين انتشارات منتشر خواهد شد.

حوزه بازاريابي يك محصول فرهنگي بهانه خوبي براي گفت و گو با بنيانيان شده است كه فارغ از مسووليت هاي اجرايي به دغدغه هاي فرهنگي اش مي‌پردازد.

بخش گفت و گوي مهر، حسن بنيانيان در پاسخ به سوال «چگونه مي توان محصولي را توليد كرد كه مورد استقبال مخاطب قرار بگيرد؟» آورده است:

«نويسنده بايد تقاضاي خاصي را در جامعه مشاهده كند؛ مثلا با مديران چند دبيرستان دخترانه مصاحبه كند، سپس براي نوشتن كتاب هايي درباره پوشش اسلامي و حجاب اقدام كند چطور وقتي قرار است دارويي توليد شود. اول روي بيماران آزمايش  مي شود سپس اگر موفق بود مجوز براي توليد مي دهند.»

نشريه «مهر» که در شمارهاي گذشته خود به بازاريابي کتاب از جنبه هاي گوناگون پرداخته، در اين شماره به سراغ بازارسازي براي اين محصول فرهنگي رفته و طي گزارش، گفت و گو و گزارش- گفت و گوهايي به اين موضوع پرداخته است که اساسا بازار سازي کتاب چيست؟ و چگونه مي توان از بازارسازي براي فروش بهتر کتاب ها و گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خواني سود برد.

بر همين اساس «نکته ها هست بسي ...» عنوان گزارشي در همين موضوع است.«کتاب و کالباس» هم عنوان يادداشتي از سيد قاسم ياحسيني است که به همين موضوع بازارسازي پرداخته است.

در پايان اين نشريه گزارش همايش «رسانه هاي اجتماعي و كتاب» با عنوان «غفلت از فرصت» آمده و گفته هاي دكتر مسعود كوثري(استاد دانشگاه تهران)، دكتر حسينعلي افخمي(استاد دانشگاه علامه طباطبايي)، دكتر محمد سلطاني فر(استاد دانشگاه آزاد اسلامي)، محمد سليماني نيا(فعال حوزه شر و رسانه هاي اجتماعي)، ابراهيم اسكندري پور(فعال حوزه رسانه هاي اجتماعي) و جواد افتاده(فعال حوزه رسانه هاي اجتماعي) به بررسي رسانه هاي اجتماعي و كتاب پرداخته‌اند.

گفتني است، دو هفته نامه تخصصي کتاب «مهر» از سوي روابط عمومي انتشارات سوره مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامي، منتشر مي شود.

 

 

چهارشنبه 22 دی 1389 - 14:13


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری