سه‌شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 23:30
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

فطرت حقيقت‌جويي

 

فطرت حقيقت‌جويي / پاسخ به سوالات ديني كودكان ( مجموعه انتظار مطهر ) جلد بيست و چهارم

نويسنده : محسن عباسي ولد

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

جلد آخر از مجموعه انتظار مطهر به مباحثي همچون فطري بودن دين ؛ فطري بودن تمام گزاره‌هاي ديني ، فطرت حقيقت‌جويي ، حقيقت‌جويي ؛ احساسي دردسرساز ، راه پاسخ‌گويي به حس حقيقت‌جويي كودك ، بايد زبان مخاطب را ياد گرفت ، سه پرسش اساسي درباره‌ي شخصيت محوري و همچنين قصه فطري است مي‌پردازد . نويسنده در ابتداي كتاب بر روي اين موضوع تاكيد مي‌كند كه بدون فطرت و بدون ارضاء تمايلات فطري نمي‌شود زندگي كرد و اگر هم زندگي‌اي باشد زندگي خوبي نخواهد بود . بدون توجه به فطرت ، زندگي‌ كردن ؛ يعني رفتن بسوي ناكجاآبادي كه ابتداء و انتها و آخر آن بن‌بست است . محسن عباسي ادامه مي‌دهد كه وقتي مي‌گوييم دين فطري است ، يعني بدون اين دين نمي‌شود زندگي كرد . اگر دين فطري باشد ، تمام گزاره‌هاي آنهم فطري مي‌شود . اگر ثابت شد كه دين فطري است كه با توجه به آيات و روايات به اين نتيجه مي‌رسيم كه فطري است و اگر پذيرفته شد كه دين از يك سري گزاره‌ها و احكام ، بايد و نبايدها ، هست و نيست‌ها تشكيل شده ،‌ پس بايد بپذيريم كه تمام اين بايدها و نبايدها همه در مسير فطرت است .

ادامه كتاب حاضر به توضيح استاد مطهري در فطرت حقيقت‌جويي مي‌پردازد : "‌ مقوله حقيقت را ما مي‌توانيم « دانايي يا مقوله  « دريافت واقعيت جهان » هم بناميم . مقصود اينست كه در انسان چنين گرايشي وجود دارد ، گرايش به كشف واقعيت‌ها آنچنان كه هستند ، درك حقيقت اشياء « كما هي عليها » ، اينكه انسان مي‌خواهد جهان را ، هستي را

اشياء را آنچنان كه هستند دريافت كند . "

مولف عدم پاسخ‌گويي مناسب به سوالات بچه‌ها را از معضلات بسياري از خانواده‌هاي مسلمان مي‌داند و اينكه اين خانواده‌ها به گونه‌اي برخورد مي‌كنند كه اصلا ً درست نيست . از ديدگاه نويسنده در معرفي خدا هم بيشتر به معرفي انسان‌گونه يا جسم گونه خدا توجه مي‌شود . برنامه‌اي هم براي خداشناسي كودك در حد و اندازه فهمش وجود ندارد . وقتي خدا آنگونه كه بايد معرفي نشد ، معمولا ً دو اتفاق مي‌افتد . عده‌اي به كلي خدا را از محيط ذهني خود خارج مي‌كنند و مادي‌گرا مي‌شوند و با خدا خداحافظي مي‌كنند . برخي هم مودبانه خدا را از پذيرايي ذهنشان به پستوي آن مي‌رانند .

بخش راه پاسخ‌گويي به حس حقيقت‌جويي كودك به تشريح راههاي 1 – فهم عميق و دقيق علمي به جواب سوال 2 توجه به ذهنيت كودك درباره‌ي مفاهيم 3- توجه به زايش‌ها 4 -  تعديل توقع و همچنين 5 - شخصيت محوري مي‌پردازد. در بخش توجه به ذهنيت كودك محسن عباسي توجه خوانندگان را به اين موضوع جلب مي‌كند كه اينگونه نيست كه تمام الفاظي كه استفاده مي‌شود ، در ذهن كودك و نوجوان هم ، همان معاني را داشته باشد كه در ذهن گوينده دارد ، پس در پاسخگويي بايد حواس و توجه را جمع كرد تا از كلماتي استفاده كرد كه كودك از آن كلمه‌ها معنايي را در ذهن داشته باشد كه گوينده دارد .

نويسنده كتاب در ادامه بحث و موضوع توجه به زايش‌هاي كودك به اين مساله اشاره مي‌كند كه گاهي به سوال كودك پاسخ داده مي‌شود در حالي كه نه تنها كودك جوابش را نمي‌گيرد ؛ بلكه يك سوال ديگر هم براي او ايجاد مي‌شود ؛ بايد تلاش كرد با كوتاهترين جمله‌ها و راحت‌ترين واژه‌ها جواب سوال كودك را داد . كش دادن سوال و استفاده از كلمات سنگين و نامانوس موجب مي‌شود سوال‌هاي ديگري هم براي كودك پيش بيابد كه توانايي پاسخ‌گفتن در گوينده و توانايي فهميدن در كودك بوجود نيامده باشد .

 محسن عباسي بحث پاسخ‌گويي به حقيقت‌جويي كودك را با طرح موضوع « مديريت سوال » ، بيشتر بسط مي‌دهد و در توضيح مديريت سوال بيان مي‌كند كه يك پدر خوب ، مادر خوب ، معلم خوب و مبلغ قوي كسي است كه اجازه ندهد مخاطب هر كجا كه مي‌خواهد برود ؛ چرا كه اگر ذهن مخاطب را مديريت نكرد ، جاهايي مي‌رود كه به صلاح او نيست و نمي‌تواند بفهمد . اگر رفت و نتوانست بفهمد و سوالاتش روي هم تلنبار شد ، احساس مي‌كند كه سوال‌هايش اصلا ً جواب ندارد و نمي‌تواند به نتيجه برسد . كتاب حاضر در بخش سه پرسش اساسي درباره شخصيت‌محوري به طرح سه سوال با عناوين اينكه چه كساني را بايد بعنوان شخصيت‌محوري وارد زندگي كودك كنيم ؟ از چه زماني اين شخصيت را بايد براي كودك تعريف كرد ؟ و به چه وسيله‌اي ؟ مي‌پردازد .

كتاب حاضر و مجموعه انتظار مطهر با بحث قصه فطري است و همچنين تغافل به پايان مي‌رسد . مولف كتاب قصه را فطري مي‌داند با اين استدلال كه كار خدا فطري است . خدا فطري است و هر طور كه با انسان برخورد كند ، برخورد او هم ريشه در فطرت انسان دارد . خدا براي تربيت انسان از قصه استفاده مي‌كند . قسمت زيادي از قرآن را قصه‌هاي قرآني گرفته‌اند .

فطرت حقيقت‌جويي ؛ مجلد آخر مجموعه انتظار مطهر  ، با نويسندگي محسن عباسي در چاپ اول با تيراژ 2000 نسخه توسط معاونت پژوهشي‌ و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

 

دوشنبه 20 دی 1389 - 13:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری