چهارشنبه 26 تير 1398 - 21:16
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

تعليم و تربيت ؛ رشد هماهنگ استعدادها

 

تعليم و تربيت ؛ رشد هماهنگ استعدادها ( مجموعه انتظار مطهر ) جلد بيست و دوم

نويسنده : محسن عباسي ولد

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

رشد هماهنگ استعدادها ، هيچ استعدادي مهمل نيست ، ابراهيم ( ع ) شاهد قرآني انسان كامل ، عبادت ، موج حفظ قرآن ؛ درست يا نادرست ، برخورد پيامبر ( ص ) با نگاه تك‌ارزشي ، خدمت به خلق ، آزادي ، لطافت درون ، يك آسيب تربيتي ، محبت و احساس ؛ منطق و تعقل ، جامعه‌گرايي ؛ عزلت‌گزيني و همچنين الگوي زنده‌ي عصر ما از جمله مباحث مطرح شده در كتاب حاضر هستند . نويسنده كتاب حاضر مباحث خود را با سوالات انسان كامل و رشديافته از نظر معارف اسلامي كيست ؟ چگونه مي‌توانيم بفهميم كه يك انسان به كمال رسيده ؟ سنگ محك به كمال رسيدن يك انسان و خدايي شدنش چيست ؟ آغاز مي‌كند .

استاد مطهري دركتاب انسان كامل كه يكي از زيباترين كتاب‌هاي ايشان مي‌باشد در اين‌باره مي‌گويد : " كمال انسان با داشتن اين همه استعدادهاي گوناگون هر استعدادي كه مي‌خواهد باشد ، آن وقت انسان كامل است كه فقط بسوي يك استعداد گرايش پيدا نكند و استعدادهاي ديگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در يك وضع متعادل و متوازن همراه هم رشد دهد كه علماء مي‌گويند " اساسا ً حقيقت عدل به « توازن » و « هماهنگي » برمي‌گردد . " مولف كتاب در ادامه مباحث خود تاكيد مي‌كندكه در تفكر ديني ، هيچ استعدادي مهمل و بي‌فايده نيست . از غريزه جنسي گرفته تا فطرت پرستش ، همه بايد ارضاء شود ؛ به همه استعدادهاي بايد به گونه‌اي هماهنگ و در اندازه‌ي خود پاسخ داده شود .

محسن عباسي خدمت به خلق را فقط قسمتي از كمال انساني و نه همه آن مي‌داند . نويسنده ايمان به خدا ، معاد ، ملائكه ، انبياء و كتاب‌هاي الهي را هم جزئي از كمال مي‌داند . عباسي تاكيد مي‌كند كه حتما ً ايمان لوازمي خواهد داشت . وقتي كسي به خدا ايمان آورد ، به عبادت خدا هم ايمان هم مي‌آورد ؛ كسي كه نماز نمي‌خواند ، كسي است كه به خدا ايمان ندارد . كسي كه به اين احكام خدا عمل نمي‌كند ، كسي است كه به قيامت و بهشت و جهنم معتقد نيست.

در باب انسان كامل استاد مطهري مي‌گويد : " انسان كامل ، انساني است كه « من» او از هر چيزي آزاد باشد ، تحت تاثير هيچ قدرتي نباشد ، آزاد مطلق زندگي كند ، اراده‌ا ش آزاد باشد . در واقع ملاك انسانيت در اين مكتب «  آزادي » است و اگر « آگاهي » هم مي‌گويند ، مقدمه آزادي است . مي گويند انسان كامل ، يعني انسان آزاد و هر چه انسان ، آزادتر باشد كاملتر است ، هر چه تحت تاثير عوامل ديگر قرار گيرد ، از انسانيت او كاسته شده است . "

مولف در بخش يك آسيب تربيتي در رفتار ما به اين مساله اشاره مي‌كند كه خيلي از ما اينگونه هستيم كه بيشتر به سمت كساني تمايل داريم كه كه آدم‌هاي سر به زير ، محزون و در خود فرورفته‌اي هستند ؛ كم‌تر مي‌خندند و بيش‌تر مشغول ذكر و ورد هستند ؛ در حالي كه كسي كه حس نياز به خنده و شادي را در خود ارضاء نمي‌كند و همه‌اش گريه مي‌كند ، آدم سالم و اسلامي نيست . ما هم شوخي داريم و هم گريه ؛ هم شادي داريم و هم غم . هر دو بايد باشد . بخش جامعه‌گرايي ؛ عزلت‌گزيني كتاب حاضر اين موضوع را واكاوي مي‌كند كه اسلام در عين حالي كه در جمع بودن را مي‌پسندد مي‌گويد كه هركسي بايد براي خودش خلوتي هم داشته باشد . بعضي‌ها از بس در جامعه غرق مي‌شوند كه يادشان مي‌رود خودشان هم هستند ؛ خودشان هم وجود دارند . برخي آنقدر در خودشان غرق مي‌شوند كه فراموش مي‌كنند جزئي از جامعه هستند . علي ( ع ) كه در روز شير ميدان جنگ است و خوارج را آنگونه قلع و قمع مي‌كند ، به اين دليل است كه خلوت شبانه دارد . او در خلوت خود نيرو مي‌گيرد تا در متن جامعه آنگونه برخورد كند .

مولف كتاب در انتهاي مباحث كتاب حاضر نتيجه‌گيري مي‌كند كه هدف از تعليم و تربيت اسلامي ، رشد همه ارزش‌هاي انساني در حد اعلاء و به طور هماهنگ است . در تفكر ديني ، استعدادي نيست كه عبث و بيهوده باشد و راه كار اسلام براي آن استعداد سركوبي مطلق باشد . اسلام ، درباره‌ي تمام استعدادها كه در وجود انسان نهفته ، راه‌كار هدايتي دارد و همه را در مسير خود قرار داده و رشد مي‌دهد .

تعليم و تربيت ؛ رشد هماهنگ استعدادها ، با نويسندگي محسن عباسي در چاپ اول با تيراژ 2000 نسخه توسط معاونت پژوهشي‌ و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

چهارشنبه 15 دی 1389 - 13:34


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری