جمعه 1 آذر 1398 - 5:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

پاسخ علمي به چراي آفرينش

 

پاسخ علمي به چراي آفرينش ( مجموعه انتظار مطهر ) جلد بيست و يكم

نويسنده : محسن عباسي ولد

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

جلد بيست و يكم مجموعه انتظار مطهر به مباحثي همچون شيوه علمي پاسخ به هدف آفرينش ، راه رسيدن به وجود برتر ، عبادت و رابطه‌ي آن با هدف آفرينش ، مشكل ما با تمدن غرب ، نكاتي درباره عبادت ، اختيار ؛ ركن رسيدن به وجود برتر و همچنين هدف آفرينش مي‌پردازد . نويسنده در ابتداي بحث كتاب به اين مساله اشاره مي‌كند كه وقتي صحبت از هدف آفرينش و فلسفه‌ي خلقت مي‌شود ، در ابتدا بايد علت سوال آفرينش را ريشه‌يابي كرد . آيا سوال از هدف آفرينش هميشه يك پرسش فلسفي است تا نيازمند پاسخ فلسفي باشد ؟ يا اينكه اين سوال مي‌تواند ريشه‌هاي ديگري هم داشته باشد ؟‌ اگر سوال از هدف آفرينش ريشه‌ي رواني داشته باشد ، آيا پاسخ فلسفي آرام كننده است ؟

استاد مطهري درباره هدف آفرينش مي‌گويد : " يكي از مسائل اساسي كه بايد بررسي شود مسئله هدف زندگي است . اين مسئله هميشه براي بشر مطرح بوده است كه هدف از زندگي چيست ؟ يعني انسان براي چه زندگي مي‌كند و در واقع هدف انسان از زندگي و در زندگي چه بايد باشد ؟ از طرف ديگر اگر بخواهيم از جنبه اسلامي بحث كنيم ، اينطور بايد بگويي ( ريشه اين بحث هم در واقع همين است ) كه هدف از بعثت انبياء و غايت اصلي آن چيست ؟ "مولف در بخش شيوه‌ي علمي پاسخ به هدف آفرينش بر روي اين مساله تاكيد مي‌كند كه مشكل بزرگ جستجوگران آفرينش آنست كه پيش از كالبدشكافي زندگي ، به دنبال هدف آن مي‌گردند . اين همه تلاش علمي براي زنده نگه‌داشتن بيماران و به دست‌آوردن راه‌كارهايي براي طولاني كردن عمر انسان ، همه نشان مي‌دهد كه زندگي بد نيست و بودن بهتر از نبودن است .

 راه رسيدن به يك  وجود برتر چگونه ممكن است ؟ به نظر محسن عباسي اين سوال باعث به وجود آمدن مباحثي شده كه دكان‌داران عرفان به شدت از آن سوء استفاده كرده‌اند . از ديدگاه مولف راه رسيدن به وجود برتر همانست كه طلب‌كنندگان را به موجود برتر مي‌رساند ؛ اين موجود برتر همان خداست . پس بايد بپرسيم كه راه رسيدن به موجود برتر چيست ؟  خداوند  در قرآن كريم ؛ آيه 56 سوره ذاريات مي‌فرمايد : " و من جن و انس را نيافريدم ؛ مگر اينكه مرا عبادت كنند . " نويسنده به مطالب خود اضافه مي‌كند كه همه به دنبال زندگي برتر مي‌گردند و زندگي برتر هم يعني خدايي شدن . هيچ كس را نمي‌توان يافت كه از زندگي برتر گريزان باشد . زندگي برتر مصداق اعلاي رحمت الهي است و سوالي اين چنين كه چرا رحيم ، رحمت مي‌كند ، بي‌معناست .

نويسنده كتاب حاضر در بحث هدف خلقت غربيان را كساني مي‌داند كه هدف خلقت را معبود نمي‌دانند ؛ پس آنها به هيچ وجه ، در برنامه‌ريزي‌هاي خود عبوديت را وارد نمي‌كنند . آنها هم به همين دليل هيچ گاه به هدف خلقت نمي‌رسند . نگاه اسلامي ، عبوديت را مسير آفرينش مي‌داند . هر چيزي كه در متن دين بعنوان وظيفه قرار داده شده است بندگان را براي رسيدن به خدا آماده و مهيا مي‌كند . هيچ كدام از دستورات ديني نيست كه براي اين هدف قرار داده نشده باشد

بخش چند نكته درباره‌ي عبادت كتاب پاسخ علمي به چراي آفرينش به موارد زير اشاره مي‌كند : 1 – مصداق عبادت را فقط در متن دين و با هدايت دين مي‌توان يافت . 2 – لازم است كه يك بار ديگر بحث « عبادت ما ؛ عبادت اسلام » را مرور كرد تا نظر اهل‌بيت ( عليهم‌السلام ) درباره عبادت دانسته شود . 3 – براي اينكه دانسته شود كه از نگاه دين ، عبادت چيست  ؛ بايد تفقه كرد و  به سراغ فهم عميق و دقيق دين رفت . مولف كتاب در انتهاي مباحث كتاب شيوه‌ عملي و طريقه علمي را براي رسيدن به پرسش چراي آفرينش ارائه مي‌دهد . شيوه عملي راهي اساسي است كه انسان با قرار گرفتن در مسير خلقت به هدف آفرينش كه همان بندگي است مي‌رسد . در طريقه علمي هم آفرينش و وجود خير و رحمت دانسته مي‌شود . از خداي رحيم هم جز خير چيز ديگري سر نمي‌زند .

پاسخ علمي به چراي آفرينش ، با نويسندگي محسن عباسي در چاپ اول با تيراژ 2000 نسخه توسط معاونت پژوهشي‌ و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

 

 

چهارشنبه 15 دی 1389 - 13:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری