جمعه 28 دی 1397 - 14:47
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

خدا و خلقت من ، چرا

 

 

خدا و خلقت من ، چرا  ( مجموعه انتظار مطهر ) جلد بيستم

نويسنده : محسن عباسي ولد

نوبت چاپ و شمارگان : اول ، بهار 1384 – 2000 نسخه

ناشر : معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

 

 جلد بيستم از مجموعه انتظار مطهر با عنوان خدا و خلقت من ، چرا به مباحثي با عناوين مباني تعليم و تربيت در انديشه اسلامي ، دو شاخه تعليم و تربيت ، هدف تربيت ، هدف آفرينش ؛ هدف تربيت ، باز هم تفكر ، نگاه ناقص ما به زندگي ؛ سريال ناتمام ، انگيزه‌ي سوال از هدف خلقت ، دو شيوه‌ي پاسخ به چراي خلقت و همچنين روضه و هدف آفرينش مي‌پردازد . نويسنده در ابتداي كتاب بر روي اين مساله تاكيد مي‌كند كه در حال حاضر غرب ، مدعي است كه براي انسان برنامه‌اي تربيتي دارد و اسلام نيز هدف اصلي خود را تربيت انسان معرفي مي‌كند . از نظر محسن عباسي در اين ميان آشنايي با تفكرات تربيتي اسلام مي‌تواند ما را از افتادن در دامان مباني تربيت غرب و يا التقاط تفكر غربي با اسلامي در امان دارد . از اينرو مولف قصد دارد در ادامه مباحث خود مباحثي را تحت عنوان « تعليم و تربيت در انديشه اسلامي » آغاز كند . انديشه اسلامي كه از سرآمدان آن استاد شهيد مرتضي مطهري مي‌باشد .

از نگاه مولف تعليم و تربيت از يك نگاه به دو شاخه تقسيم مي‌شود : تعليم و تربيت كاربردي كه در آن بر روي كارها و روش‌هاي تربيتي بحث مي‌شود و شاخه دوم تمركز مباحث بر روي مباني فكري تعليم و تربيت اسلامي است . عباسي فراموش كردن هدف ، در تربيت اسلامي را باعث اين مي‌داند كه راه‌كارهاي ما ، راه كارهاي اسلامي نباشد . از نظر نويسنده اگر مي‌بينيم بسياري از پدر و مادرها در تربيت فرزندانشان ، معلمان در تربيت شاگردانشان و روحانيون در تربيت مخاطبانشان موفق نيستند ، يكي از دلايلش اينست كه بدون پرداختن به اين اهداف ، به روش‌ها ، راه‌كارها و مسائل جزيي پرداخته مي‌شود . در مبحث هدف آفرينش نويسنده كتاب به آيه 28 سوره رعد اشاره مي‌كند و اينكه تنها به ياد خداست كه دلها آرام مي‌گيرد ؛ نه با چيز ديگري ؛ البته اين بدان معنا نيست كه انسان در ظاهر ، تمام كارهاي خويش را كنار بگذارد و از همه تنفر پيدا كند . اگر درس مي‌خواند ، اگر كلنگ مي‌زند ، اگر قضاوت مي‌كند ، اگر بار مي‌كشد ، همه در راه رسيدن به اوست . مولف در اين نقطه از بحث نتيجه مي‌گيرد كه وقتي انسان به اين نتيجه رسيد كه جز خدا ، نمي‌تواند هدف زندگي انسان قرار بگيرد ، آنگاه به هر چيز غير از خدا برسد آرامش نمي‌يابد ، اينگونه است كه آدمي اگر در مسير زندگي طعم هدف واقعي را بچشد ، به آساني از هر آنچه كه بدست آورده خواهد گذشت .

اقناع عقلي ، ركود ، غرق شدن در لذات دنيوي و اشتباه گرفتن هدف در ادامه مباحث كتاب بعنوان چهار عامل مهم در ايجاد سوال هدف از خلقت معرفي مي‌شود ؛ چرا انسان در پي يافتن « چراي خلقت » است ؟ علامه محمد تقي جعفري در كتاب « فلسفه و هدف زندگي » در اين‌باره مي‌نويسد : " در حقيقت بانگ فلسفه زندگي چيست ؟ به ناله انسان فشرده شده در آهن‌پاره‌هاي عصر ماشينيسم بيشتر شباهت دارد ، تا پرسش حكيمانه‌اي كه پاسخ حكيمانه‌اي به دنبال داشته باشد . "

محسن عباسي دو شيوه عملي و علمي را براي رسيدن به اين پرسش بزرگ ؛ يعني هدف آفرينش پيش روي خوانندگان خود قرار مي‌دهد . از نظر او نكته‌‌اي كه مورد غفلت واقع شده ، آنست كه " هدف آفرينش " يك سوال خشك علمي نيست كه پاسخ آن فقط عقلي باشد ؛ بلكه پرسشي است كه پاسخ آن وابسته به قرار گرفتن در مسير آفرينش است . عباسي بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه هدف آفرينش چشيدني و رسيدني نيست ، گفتني و شنيدني نيست . اينكه مي‌پرسند چرا زندگي مي‌كنيم ؟ دليل عمده‌اش اينست كه اين افراد زندگي نكرده‌اند و آنچه كه در آن غرق هستند ،‌ فقط نامي از زندگي را به يدك مي‌كشد . آن كسي كه زندگي خود را به صورت رواني زير سوال مي‌برد ، در اصل ، طعم زندگي را نچشيده است .

شنيدن فلسفه‌ي آفرينش ؛ بدون چشيدن مزه‌ي آفرينش ، براي انسان درد مي‌آورد ؛ نه درمان  عباسي مشكل را در اين مي‌‌داند كه فلسفه‌ي آفرينش به گوش مخاطب رسانده مي‌شود ؛ اما طعم شيرين آفرينش به كام او چشيده نمي‌شود و راه تشخيص زندگي به معناي واقعي آن در گرو قدم نهادن در مسير آفرينش است . علامه فقيد محمد‌تقي‌ جعفري در اين زمينه مي‌گويد : " تا گام در مرحله‌ي عالي ( من انساني ) گذاشته نشود ، سايه‌ي حيات از هدف حيات تشخيص داده نخواهد شد . "

مولف  با اين جمله كه " كسي كه طعم حيات واقعي را چشيد ، ديگر دل به جنازه‌ي گنديده‌ي دنيا ،‌خوش نمي‌دارد . " كتاب خود را به پايان مي‌رساند .

خدا و خلقت من ، چرا با نويسندگي محسن عباسي در چاپ اول با تيراژ 2000 نسخه توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است .

  

 

 

 

سه‌شنبه 14 دی 1389 - 14:32


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری